Paradigmskiftet fortsätter!!!

Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Nej och det är inte dig jag blir skeptisk mot, du påstår dig ju inte vara expert på området. Men som ajg uppfattade det hade du hittat påståenden på sidor om GI och de bör ju har mer kött på benen kan man tycka. I alla fall om de ska vara trovärdiga i övriga saker de påstår.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

GI handlar egentligen om hur mycket fibrer som blir kvar i magsäcken när man ätit. Ju längre fibrerna ligger kvar i magsäcken, desto långsammare går blodsockret upp.

Så då känns ju äppelcidervinäger lite off, om man säger så:)
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Dessutom om det var så enkelt att man gick ner två storlekar genom att dricka äppelcidervinäger efter maten så skulle det förmodligen inte behövas några andra dieter...

Det är just såna där genvägar som gör en enormt skeptisk. Det kanske är så att vinäger bidrar till långsammare blodsockerkurva på marginalen. Vilket inte är detsamma som att det har någon praktisk betydelse alls. Precis som att chili och vitlök ökar förbränningen på marginalen - men med oklar praktisk betydelse.

Ändå läser folk kvällstidningsrubriker om Maten som ökar din förbränning - och tror att de kan äta lika halvtaskigt som vanligt men om de äter chili och vitlök så går de ner ändå.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

kl

Äter man enligt lchf ska man helt undvika potatisar.
Äter man enligt viktväktarna får man äta hur många potatisar som helst.

Gemensamt för båda är att man går ner i vikt om man följer dem.
Gemensamt för båda är att man ska undvika godis, chips, kakor och läsk och liknande.

Ändå är folk övertygade om att det är antalet potatisar som är grejen O_o

För mig är det antalet potatisar som är grejen. Äter jag 0 potatisar så är jag mätt länge och knopppen nöjd. Äter jag obegränsat med potatisar så blir jag hungrig och hjärnan skrieker efter socker= äter kakor och godis.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Eskimåer ? äter dom massa kolhydrater ? har dom hjärt/kärlsjukdomar ?

Vem pratade om inuiter?

"
I princip alla de folkslag som genom historien uppvisat flest friska hundraåringar har fått mellan 60-80 % av sin energi från kolhydrater.

Olika pulverdieter eller dieter som LCHF har mycket svårt att ersätta en väl sammansatt kost ur näringssynpunkt. Det är detta och orsakerna till den matkultur vi har idag som debatten bör handla om. Att diskutera vilken metod som är bäst för att på kortast tid gå ner i vikt gagnar ingen på lång sikt vare sig när det gäller vikten eller hälsan. Och för övrigt är snabbaste sättet att gå ner i vikt att fasta.
"

klippt från
http://www.arebe.se/blogg.php?blogg...g_titel2print=Den inflammerade sockerdebatten
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

dieter som LCHF har mycket svårt att ersätta en väl sammansatt kost ur näringssynpunkt.

Vilka näringsämnen menar du då, som alltså skulle finnas i pasta, ris, bröd och potatis men inte i grönsaker, fisk, ägg, mjölkprodukter och kött?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jag tycker att paradigmskiftet idag handlar mera om att folk har börjat äta mer vegetariskt, ungefär som Sjöberga beskriver det. Eftersom man vet att rött kött kan bidra till tjocktarmscancer.

Nja, köttkonsumtionen har ju ökat i många år, som TomasN säger.

Och jag läste alldeles häromdagen att bara 3 procent av svenskarna är vegetarianer. (6 procent följer någon diet, enligt samma siffror).
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

. Och för övrigt är snabbaste sättet att gå ner i vikt att fasta.
"

klippt från
http://www.arebe.se/blogg.php?blogg...g_titel2print=Den inflammerade sockerdebatten

Balanserat utklipp.

Vill bara kommentera detta om fasta.
Ja, det är snabbaste sättet att gå ner i vikt. Problemet med fasta är bland annat att man ställer in kroppen på svält, så kroppen blir ännu mer effektiv i att lagra in energi när fastan avbryts, så man går upp "lite till" när man börjar äta mer normalt igen.
Ett annat problem är att en hel del av den snabba viktnedgången vid fasta beror på nedbrytning av muskulatur. Det innebär alltså att man går ner minst lika mycket muskelmassa som fettmassa och det var nog inte det man siktade på.

Snabbaste sättet att gå ner i vikt är att fasta.
Bästa (mest hälsosamma) sättet att gå ner i vikt är att göra det långsamt genom att reducera mängden intagna kalorier på ett balanserat sätt och gå ner i fettmassa men bibehålla muskelmassan.
Kul, inte sant?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Så är det givetvis.

Sedan är inte viktnedgång något koncept för att automagiskt få bättre hälsa heller. Allra bäst är om man hittar en balans av delar av kost och motion, där man hittar den effekt man vill ha.

När det gäller fasta visar vissa senare resultat på att en periodisk fasta tar bort effekten av att kroppen går ned på lägre ämnesomsättning. Om man nu ändå vill fasta.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Aha, det visste jag inte. Sorgligt.

Vad är det sorgliga? Att köttkonsumtionen ökar - då håller jag med.

Att inte fler är vegetarianer eller följer en diet förstår jag inte problemet med. En avslappnad inställning till mat är betydligt mer sund än att missionera om och straffa kroppen med pseudovetenskapliga idéer om en perfekt kosthållning. Min åsikt.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

För mig handlar vegetarianism mer om uppfödning/hantering/slakt av djuren i våra "djurfabriker" än om ev hälsosamma effekter av att inte äta kött. Jag är inte vegetarian själv men kan inte riktigt, heller, försvara mitt köttätande. Jag köper naturbeteskött när jag köper kött, men det tar ju ändå inte bort transporten och slakten av djuren i slutänden.

Jo, vi tar hyfsat väl hand om våra slaktdjur i Sverige, men ändå.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

*KL*

Intressant också att fler och fler sjukhus erbjuder LCHF som alternativ till inneliggande patienter!
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

*KL*

Intressant också att fler och fler sjukhus erbjuder LCHF som alternativ till inneliggande patienter!

Ett? Och det är lågkolhydratkost, inte LCHF som erbjuds till de som behöver det av medicinska skäl. Då ska det vara väldokumenterat behov och inte bara 'en livsstil'.

För övrigt har gurun AD uppmanat sina troende att anmäla sjukhusköken som inte erbjuder LCHF till inneliggande patienter. Såjoråsåatte.

(man skulle ju annars kunna tro att LCHF-folk inte behöver vård...menmen...)
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jo det är klart, men du var det ju frågan om en tesked (eller hur mycket det nu var) i vatten. Vatten brukar vara det man menar när en lösning späds. Har man något anat ämne brukar man mer tala om att blanda. Men visst "späder" di vinäger med koncentrerad saltsyra lär ju pH bli väldigt lågt, men man kan ju inte direkt säga att det är vinägern som är sur i det fallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Vad är det sorgliga? Att köttkonsumtionen ökar - då håller jag med.

Att inte fler är vegetarianer eller följer en diet förstår jag inte problemet med. En avslappnad inställning till mat är betydligt mer sund än att missionera om och straffa kroppen med pseudovetenskapliga idéer om en perfekt kosthållning. Min åsikt.

Att köttkonsumtionen ökar naturligtvis. Inte bra vare sig för hälsan eller miljön ffa.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

"Kostdoktorn" skrev för någon månad sedan att en man skrivit till ett sjukhus i Västervik och bett att hans fru skulle få äta lågkolhydrat när hon låg inne. Det fick hon, blev svaret. Enligt kostdoktorn är Kalmarlandstinget först i Sverige.

Sedan dess kanske det där ha lett till en formlig boom bland svenska sjukhus, eftersom Minett talar om "fler och fler". För hon kan väl knappast mena ett sjukhus?


Svaret från landstinget till mannen återges på Ann Fernholms blogg:

”Vi beklagar att Ni inte är nöjda med den mat som Gun-Britt blev serverad vid vistelse på Västerviks Sjukhus. Vi följer Socialstyrelsens riktlinjer ”Näring för god vård och omsorg” vid planering av måltider på länets tre sjukhus. I dessa riktlinjer ingår inte strikta lågkolhydratkoster som Atkins eller LCHF. När det gäller strikt lågkolhydratkost som t ex LCHF-kost så rekommenderas den inte av Socialstyrelsen enligt pressmeddelande från Socialstyrelsen daterat 20111205. www.socialstyrelsen.se/nyheter/storrevariationikostradenisjukvarden

I skriften ”Kost vid diabetes – en vägledning till hälso- och sjukvården”, för vårdpersonal som ger råd om kost till personer med diabetes står det beskrivet på sid 24 både för- och nackdelar med strikt lågkolhydratkost vid diabetes och att det saknas vetenskapligt underlag för att bedöma långsiktiga effekter och långsiktiga risker. För den som ändå väljer att pröva strikt lågkolhydratkost är det viktigt att vårdpersonal kan ge information om hur denna typ av kost är sammansatt samt följa upp personens hälsotillstånd och vad kosten har för effekt.

För den som är inlagd på något av länets tre sjukhus och önskar beställa strikt lågkolhydrat-kost med hänvisning till medicinska skäl så kommer det att kunna beställas som individuell kost.

När det gäller Landstingets målsättning att servera Sveriges Bästa Sjukhusmat så kommer det att innebära förändringar i serveringssättet då vi möjliggör för patienten att själv komponera sin måltid utifrån det utbud som serveras. Vi hoppas och tror att det blir en stor kvalitetsförbättring av måltidssituationen för patienten i samband med vistelse på sjukhus”.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Vilka sjukhus är det? Och varför?

Vilka?
Kalmar, Oskarshamn, Västervik, Norrlands universitetssjukhus i Umeå, Sunderby sjukhus (Luleå-Boden) och sedan var det ett par till som jag inte kommer på nu på rak arm.

Varför?
För att personer med kostbehandlad diabetes inte ska behöva börja medicinera för att hålla blodsockret i schack när de läggs in på sjukhus t ex!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp