Paradigmskiftet fortsätter!!!

Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

SBU gjorde en genomgång av 16.000 vetenskapliga studier och WHO hela 22.000 st. I båda fallen blev slutsatsen att det inte finns NÅGRA bevis på att mättat fett är farligt för hjärta och kärl.

Du kan läsa mer om detta t ex på vetenskapsjournalisten Ann Fernholms blogg: ettsotareblod.se

När det gäller studier på "rött kött" så är resultaten väldigt varierande. I amerikanska sådana visas försämrade hälsovärden, medan Japanska sådana INTE gör det. Vilket t ex kan bero på att de amerikaner som äter mycket "rött kött" inmundigar detta på McDonalds medan japanerna äter på ett annat sätt.

Vet inte riktigt vad de som följde atikins dieten dog för tidigt av och vad i kosten som gjorde att de fick förhöjd risk för sjukdomar och för tidig död. Kan vara en kombination av för mycket kött och dåliga fetter. Det enda jag bryr mig om var att något i kosten gjorde att de dog tidigare och blev sjukare. Det räcker för mig men alla har vi ett val.

http://nutritionfacts.org/video/harvards-meat-and-mortality-studies/http://

Från 2012


Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Hela iden med atkins är ju low carb, tror inte dessa människor åt sitt kött i några hamburgare utan de åt en low carb, high fat/ protein diet.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

I en Harvard studie på 100 tusen människor såg man att människor på en låg kolhydratkost med mycket animalisk protein/fett gav signifikant högre risk för förtidig död genom olika slags sjukdomar.

http://nutritionfacts.org/video/plant-based-atkins-diet/

Fast detta är ju en observationsstudie - och man behöver bara läsa en grundkurs i statistik för att lära sig att observationsstudier ALDRIG kan bevisa orsakssamband. Det kan t ex vara så enkelt att personerna i studien som angav att de åt mycket animaliskt protein/fett också råkade vara de personer som rökte allra mest. Men med den här typen av studier är det helt enkelt omöjligt att avgöra vad den ökade dödligheten beror på.

Att fler dör i drunkningsolyckor när glassförsäljningen är hög bevisar inte att man riskerar att drunkna om man äter glass! Och min iPhone ger varken cancer eller skyddar mot malaria - även om en observationsstudie definitivt skulle kunna ge sken av detta. Eftersom cancer är vanligare och malaria mer ovanligt i de länder där flest personer har råd med en iPhone.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Det enda jag bryr mig om var att något i kosten gjorde att de dog tidigare och blev sjukare.

Mumin

Fast att det hade med kosten att göra har vi faktiskt ingen aning om! Se mitt svar ovan angående observationsstudier!

SBU konstaterade efter sin genomgång av hela 16.000 studier att man inte kan visa på något samband mellan lågkolhydratkost - oavsett fettinnehåll - och hjärt-kärlsjuklighet.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Fast detta är ju en observationsstudie - och man behöver bara läsa en grundkurs i statistik för att lära sig att observationsstudier ALDRIG kan bevisa orsakssamband. Det kan t ex vara så enkelt att personerna i studien som angav att de åt mycket animaliskt protein/fett också råkade vara de personer som rökte allra mest. Men med den här typen av studier är det helt enkelt omöjligt att avgöra vad den ökade dödligheten beror på.

Att fler dör i drunkningsolyckor när glassförsäljningen är hög bevisar inte att man riskerar att drunkna om man äter glass! Och min iPhone ger varken cancer eller skyddar mot malaria - även om en observationsstudie definitivt skulle kunna ge sken av detta. Eftersom cancer är vanligare och malaria mer ovanligt i de länder där flest personer har råd med en iPhone.

" Red meat consumption is associated with an increased risk of total,CVD and cancermortality.

Ja säkert var det så att av 100 tusen människor som alla åt atkins och hade signifikant mycket högre dödlighet i hjärt och kärlsjukdomar och cancer så var det säkert så att alla rökte. Jag tror inte det men som sagt det är valfritt att tänka som man vill.

I en annan studie på 120 tusen människor som observerades visade att
" Red meat consumption is associated with an increased risk of total,CVD and cancermortality. ( de uteslöt ålder, vikt, alkohol, rökning, familjehistorik, hur mycket grönsaker de åt)
http://nutritionfacts.org/video/harvards-meat-and-mortality-studies/

Så det kan hända att det inte nödvändigtvis är fettet i atkins dieten som är skadligt utan den stora mängden rött kött man sätter i sig dagligen.


Mumin
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Fast att det hade med kosten att göra har vi faktiskt ingen aning om! Se mitt svar ovan angående observationsstudier!

En observationsstudie bevisar inte direkta orsakssamband. Annat än för samtliga orsaker som är observerade.

Det är en observation av verkligheten som visar att något i den ena selekterade gruppen gav lägre livslängd. De gemensamma faktorerna för gruppen är redovisade.
Sedan får var och en välja hur man tolkar.

Självklart kan man förvänta sig att någon som redan bestämt vad som är sant, oavsett utfall av en studie, gör en sådan tolkning.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

...och det fortsätter!

"Den nya SBU-rapporten om lågkolhydratkost för viktminskning sopar bort de sista stora farhågorna kring dieten och öppnar dörrarna på vid gavel till landets sjukhus. är från och med nu en etablerad del av dietisternas arsenal vid behandling av fetma."

...skriver t ex SvD:s vetenskapsjournalist Henrik Ennart med anledning av SBU:s (Statens beredning för medicinsk utvärdering) nya rapport efter att man gjort en genomgång av all aktuell forskning på området.

SBU:s expterer har inte heller kunnat se några tecken på risk för förhöjda kolesterolnivåer med lågkolhydratkost. Vilket man bl a kan läsa om i denna artikel: http://www.gp.se/matdryck/1.2060726-det-ar-basta-kosten-for-viktnedgang

I SVT:s chatt med Jonas Lindblom, SBU, om rapporten säger han bl a: "Det vi är rätt säkra på är dock att lågfettkost inte har någon skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.."

Och på frågan om det kan vara farligt med LCHF för den som redan har en hjärt-kärlsjukdom svarar han: "Finns inga studier på det. Däremot finns en subgruppsanalys av den enorma Womens Health Initiative-studien där de som hade tidigare hjärtkärlsjukdom ökade risken för hjärt-kärlevents efter råd om lågfettkost (Howard 2006)."

Jag tror säkert att lågkolhydrats kost ger en snabb viktnedgång, och att de mättade fetterna inte nödvändigtvis behöver bidra kortsiktigt till hjärt och kärlsjukdomar, men forskarna i SBU har varit jäkligt noga med att säga att det finns inga LÅNGTIDS bevis för att detta är sant. Så det kan vara stor skillnad på om du äter kosten sex månader för en tillfällig viktnedgång och 30 år.

Det finns dock jättemycket studier som visar olika skadliga effekter av kött. Och gruppen rekommenderar faktiskt Medelhavskost i artikeln, dvs inget kött utan fisk.

"De skiljer sig inte särskilt mycket åt. Båda innehåller rekommendationer om hälsosamma livsmedel som frukt, grönsaker, baljväxter, nötter, olivolja och fisk, säger Ingrid Larsson. Även i studierna som behandlat den strikta lågkolhydratkosten har råden i flera studier grundat sig på grönsaker, fullkorn och fisk. Några av studierna har gett råd om klassisk Atkins-diet.

Så äter den typiska svensken som äter low carb grönsaker och fisk?
http://www.tasteline.com/Recept/LCHF/

Fisk: 1326 recept
Kött 3131 recept varav
Vegetariskt : 1 recept

Över lag så äter man väldigt mycket köttrecept. Dåligt för kroppen, dåligt för miljön och dålig etik.

Mumin
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Över lag så äter man väldigt mycket köttrecept. Dåligt för kroppen, dåligt för miljön och dålig etik.

Ja, vi äter för mycket kött.

Men nej, kött som sådant är inte dåligt för kroppen, det är inte dåligt för miljön och det är definitivt inte dålig etik. Det sistnämnda är dessutom inte något som man via forskning kan bestämma, då det är upp till var och en att bestämma hur man ser på den saken. Jag tycker till exempel att det är ganska "dålig" etik att pracka på andra sina etiska ställningstaganden genom att säga att det motsatta är "dåligt".

Det är den stora mängden/andelen som är problemet, både för kroppen och miljön. Och om man nu ser större djuruppfödning som ett problem, även för etiken.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Ja, vi äter för mycket kött.

Men nej, kött som sådant är inte dåligt för kroppen, det är inte dåligt för miljön och det är definitivt inte dålig etik. Det sistnämnda är dessutom inte något som man via forskning kan bestämma, då det är upp till var och en att bestämma hur man ser på den saken. Jag tycker till exempel att det är ganska "dålig" etik att pracka på andra sina etiska ställningstaganden genom att säga att det motsatta är "dåligt".

Det är den stora mängden/andelen som är problemet, både för kroppen och miljön. Och om man nu ser större djuruppfödning som ett problem, även för etiken.

Jag ser inte större djuruppfödning som det etiska problemet. Eller djurhållning öht. Jag har uteslutit kött ur min kost på grund av hälsomässiga skäl. Jag ser de svältande människorna som det etiska problemet. Jag har inget emot djuruppfödning, alls. Om det sker på ett bra sätt dvs.

Men faktum kvarstår att vi i väst ökar vår köttkonsumtion samtidigt som väldigt många människor svälter.

Varje dag dör 100 000 människor av svält eller dess konsekvenser. Var femte sekund dör ett barn under 10 år av svält. Var fjärde minut blir någon blind på grund av A-vitaminbrist, enligt FN:s årliga rapport World Food Report. Totalt är snart 1 miljard människor undernärda.
Boskapsuppfödningen upptar 70 % av världens jordbruksmark och 1/3 av jordens landyta. FN räknar med en fördubblad köttkonsumtion fram till 2050 om ingeting görs.

Ju mindre kött man kan äta desto bättre för kroppen.
Har du några belägg för att det inte skulle vara dåligt för miljön? Jag tycker allt jag läst/läser tyder på det motsatta.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Förtydligande Jag har själv varit allätare och mådde jättedåligt, gick över på en vegetarisk kost med mycket grönsaker, frön, nötter och RAW food. och har blivit otroligt mycket bättre. Nästan frisk på väg mot frisk. Detta var anledningen till varför jag slutade äta kött. Att det sedan är mer miljövänligt och solidariskt mot andra människor ser jag som ett plus. :)
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Dels så är köttet de åt/äter uppbyggt av helt andra slags fetter ( mer omega 3 än omega 6) än det kött som LCHF:are äter idag. Skrämmande mycket griskött faktiskt :( vilket är väldigt inflammatoriskt i människokroppen.

Men vad är det som säger att man måste utforma en LCHF-diet på den typen av livsmedel?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Ingenting, jag har ju postat flera länkar med bevis på att en vegetarisk LCHF kost ger motsatt effekt. Men det är inte den vegetariska LCHF som äts generellt i Sverige, då skulle det nog finnas fler än 1 recept på en av de mest populära receptsajterna ;-)

Det LCHF.arna gör rätt i, enligt forskning är att exkludera de snabba kolhydraterna ( mjöl och socker) sen har jag personligen exkluderat även mejeriprodukter då det finns gott om forskning som visar att det ger en större ökad risk för cancer, bla prostatacancer hos män och bröstcancer hos kvinnor. Och det gjorde min mage i dålig form.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Hur ser sambandet mellan mejeriprodukter och bröstcancer ut? Vore jätteintressant att veta.

Bland annat för att mjölk och kött minskar din produktion av melatonin i kroppen. Melatonin är cancerbeskyddande.

http://nutritionfacts.org/video/melatonin-breast-cancer/

Nu är det säkert så att en vanlig frisk människa tål att dricka mjölk i mindre mängder och leva ett fullgott liv, men jag mådde pyton så jag behövde drastiska åtgärder :D Men det kan vara bra att veta att en överkonsumtion av mjölk hos män ger upp till sju gånger ökad risk för prostatacancer b.l.a
Det finns så mycket alternativ till mjölk idag som inte ger ökad risk så för min del var det inget svårt att ge upp mjölk. Mjölk kan också vara slembildande, ge ökad risk för acne och flera andra allvarliga sjukdomar. Varför?
Jo forskning tror att det har med ett hormon som kallas för IGF-1

"Hormonal influences that affect insulin-like growth factor 1 (IGF-1) levels are key.5 Elevated IGF-1 levels lead to changes in gene expression that cause inflammation, hormonal changes, increased oil production, and development of acne lesions. Protein intake is the major factor that determines circulating IGF-1 levels, especially protein from dairy products. Read more in Dr. Fuhrman’s Healthy Times Newsletter on IGF-1.

http://www.diseaseproof.com/archives/hurtful-food-preventing-acne-with-diet.html


Sedan är det så att grönsaker, frukt, bär, nötter och frön bekämpar alla dessa sjukdomar varför är anledningen till att man faktiskt kan bota sig själv från många av de västerländska sjukdomar som bara existerar här genom att utesluta det som år dåligt för kroppen och endast äta det som är bra för kroppen.

http://www.diseaseproof.com/archives/breast-cancer-breast-cancer-risk-genetics-vs-lifestyle.html

In edition så har jag blivit i princip frisk från att ha mängder med problem, IBS, utmattning, kronisk värk, trötthet etc. Så har jag fått en helt annan hy, mina naglar och hår växer som aldrig förr. Jag har rasat i vikt! Min kliande hy och hårbotten är borta mitt hår som kommer nu är helt annan kvalitet med volym och lyster och jag behöver inte tvätta det alls lika mycket ( kör nopoo metoden sedan flera år tillbaka med moderata resultat tills nu) Istället för att köpa mig upp klockan nio när väckarklockan ringer och sova 12-14 timmar utan att känna mig utvilad per dygn sover jag numera 6- 8 timmar och vaknar utan väckarklockan mellan 6- 8 på morgonen :)

Det jag fortfarande kämpar med är att min ämnesomsättning är lite låg samt min temp varierar. Mina binjurar har varit totalt utmattade vilket har lett till problem med sköldkörtel/ kortison nivåer.
 
Senast ändrad:
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!


Jo, visst absolut! Djur som hålls på den sortens kost som vi människor inte kan äta samt betar sådana marker som man inte kan odla på. Men hur stor del av dagens köttproduktion ser ut så? Inte ens den ekologiska produktionen. Då måste det till radikala förändring åt motsatt håll mot vart vi är på väg idag. Till snabbare produktion med större mängd kraftfoder. Som i sin tur skapar ohälsosammare kött. Den enda köttproduktion som jag kan se i Sverige idag som jag kan hålla med om är mycket mer etisk från den synvinkeln är ren. Och om man inte ser till produktion alls, allt vilt :)


Mumin
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

"
Fisk: 1326 recept
Kött 3131 recept varav
Vegetariskt : 1 recept

Över lag så äter man väldigt mycket köttrecept. Dåligt för kroppen, dåligt för miljön och dålig etik.

Mumin

Ha, jag hade trott att typ kak/bröd/godis-recept hade varit vanligast! Inte för att folk som äter LCHF äter massa kakor etc utan för att det krävs lite trix få till dessa kategorier som är LCHF.

Vad gäller grönsaker så behöver man kanske inte så mycket recept för att fixa? Eller kanske man anväder vanliga recept?
Jag överlever inte utan grönsaker till maten men jag använder mig faktist inte av recept. Ska jag däremot göra t ex köttbullar måste jag ha recept, annars blir det köttkaka av alltihopa..
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Vad gäller grönsaker så behöver man kanske inte så mycket recept för att fixa? Eller kanske man anväder vanliga recept?
Jag överlever inte utan grönsaker till maten men jag använder mig faktist inte av recept. Ska jag däremot göra t ex köttbullar måste jag ha recept, annars blir det köttkaka av alltihopa..

Till grönsaksrätter som funkar som middagsmat, oavsett om man är vegetarian eller inte, behöver man nog recept i samma omfattning som till matlagning som råkar innehålla eller basera sig på kött.

Däremot behöver de flesta antagligen inte recept för att skära en enkel sallad eller koka/steka en grönsak eller två, men å andra sidan inte heller för att steka fläskkotletter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp