Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Rasrena hundar har en massa sjukdomar, det är bara att kolla de olika rasföreningarnas bekämpningsprogram. Blandisar har inga bekämningsprogram, alltså är hundarna friska.:bump:

Dessutom fungerar korsningseffekten alltid så att korsningar är friska, oavsett vilka anlag föräldrarna har och hur många raser som ingår.:bump::bump:

Driver du med oss?

Jag trodde :bump: visade tydligt nog att jag inte var allvarlig...dessutom var det ett citat-svar, men det hann komma en massa andra inlägg emellan.

Men helt allvarligt: många resonerar ju just så som jag skrev. Jag gör det definitivt inte, är det bäst att tillägga.

Senast ändrad:

Personligen tolkar jag nog den gröna studsande gubben som glatt upphetsad, "Jabadabbadoo-yippee!!" ungefär. Vilket jag då fick till att "Oh, vad blandisar är friska och bra".

Är i alla fall glad att jag missförstod dig:D

Tänk sen om du hamnar med en hanvalp som får D höfter, vad gör du då?
Risken är ju dessutom att valparna blir stora och tunga vid vuxen ålder, har valpen då HD fel lär han inte få leva ett långt smärtfritt liv. Vem är så egoistisk och tar den risken för sin egen girighets skull? En hund är inte bara ett huvud! Den har en kropp också, dessa SKA leva i symbios.
Att medvetet avla fram valpar som med ganska stor risk kan få HD fel är ju inte etiskt rätt anser jag.

Jag vet inte ens om en uppfödare, med en Leonbergerhanne, FÅR låna ut sin hanne till blandrasavel enligt SKK:s regler?
[/QUOTE]

Tror inte det men har skrivit lite tidigare i tråden att jag inte är ute efter en 100% renrasig Leonbergerhane för att inte ta ifrån dem möjligheterna att användas i avel senare. (ajdå det lät ännu mer oseriöst)

Risken är ju dessutom att valparna blir stora och tunga vid vuxen ålder, har valpen då HD fel lär han inte få leva ett långt smärtfritt liv. Vem är så egoistisk och tar den risken för sin egen girighets skull? En hund är inte bara ett huvud! Den har en kropp också, dessa SKA leva i symbios.
Att medvetet avla fram valpar som med ganska stor risk kan få HD fel är ju inte etiskt rätt anser jag.

Såvitt jag vet finns ingen på hennes sida med HD och hon är fri så sannolikheten är inte 100% att det blir så.

Knepigt att ingen pratar om den troliga sannolikheten istället.

Så du tycker jag är egoistisk och girig? Och du tycker att det inte är etiskt rätt att avla på en fullt frisk tik?:confuse

Jag skulle aldrig avla på en blandras. Det du skriver stämmer in på många hundar. Jag vet många hundar man kunde avlat på om man ska se till detta och många av dessa är renrasiga, registrerade men de avlas inte på för det. Jag menar inget illa mot dig och det är upp till var och en, jag säger bara vad jag personligen tycker. Jag stödjer inte blandrasavel då man aldrig vet vad man får. Det är oftast inet de friska, sund hundarna som används i blandrasavel om man ser bakåt i leden

[QUOTE=soffa;12169752]Nej hennes föräldrar finns inte med men far och morföräldrar kan finnas med.
Tyvärr vet jag inte deras namn.

Har dock fått lite uppdateringar pappan till min blir 10år i år han är fullt frisk har aldrig varit sjuk.

Mamman avlivades för ca 1.5 år sedan p g a att de fick inte ha hund dit de flyttade. (Mamman till min var 6 år när hon fick kullen).

Ingen har hört av sig om dålig mentalitet, sjukdom eller andra skador på någon av valparna.

Min tik var inte planerad, tvärs om de gjorde vad de kunde för att det inte skulle bli några men felräkning på dagar och oförståelse av hur man kollar om tiken står så blev hon tillbaka skickad förtidigt till hanhundsägaren som skulle ta hand om tiken. (Det är hanhunds ägaren som har stått för och tagit hand om tiken under dräktighet och valpning samt placerat ut/sålt valparna). De har försökt göra det bästa av den uppkommna situationen.

Jag är tacksam för att de inte avlivade dem (som någon föreslog att jag skulle göra med min tiks ev valpar som jag inte kan placera ut hos släkt och vänner).[/QUOTE]

Så här skriver du i detta inägg ??

Och nu skriver du :Såvitt jag vet finns ingen på hennes sida med HD och hon är fri så sannolikheten är inte 100% att det blir så.

Knepigt att ingen pratar om den troliga sannolikheten istället.

Så du tycker jag är egoistisk och girig? Och du tycker att det inte är etiskt rätt att avla på en fullt frisk tik?:confuse
Idag 22:01

Alltså det enda du vet om sjukdomstatistik på din tik är : Ingen av valpköparna till hennes syskon har hört av sig om att deras hundar har /är sjuka ! Vet du om dom är HD kollade?

Du skriver att fadern till din tik är fullt frisk! Är han Hd kollad ? (du kanske redan har skrivit om det kan ha missat det så därför frågar jag ) Samma med hennes mamma ?

Dom enda du känner till av hennes släktingar är ju hennes mor och far ?
Du vet inte mor och farföräldras namn ? Men dom som äger mamman till din tik borde ju veta detta ! Och då är det ju bara att ringa till dom och få uppgifterna och sen gå in på rasdata på SKK och kolla upp dom ! Då är du ju i alla fall ett steg på väg att ta anvsar för din kull .....

Ännu ett steg i rätt riktning är att be din uppfödare om telefon nummer till dom som har sykonen och ringa och fråga dom om HD /AD röntgen på deras hundar ?

Sen ska du använda en icke ren hane , då har du samma problem där ! Du ska ju då kunna kolla HD/AD statistiken bakom hanen oxå . En massa jobb om man vill vara en seriös blandras uppfödare :crazy:

Jag förstår att du älskar din tik och även känslan av att vilja ha en valp efter henne ! MEN är det värt det ?
Med tanke på vad din tik kan tänkas nedärva , Och den eventuella blandras hanen du ska använda ??

Kan du leva med att kanske 3 av dina valpar får leva med dåliga höfter eller någon annan sjukdom !
Jag säger inte att renrasiga hundar inte har sjukdoms problem , men man minimerar riskerna med en reggad renras i och med att det finns rasvisa föreskrifter som man som uppfödare måste följa för att få regga sina valpar

Tesora

Har du röntgat din tik? Vad fick hon för resultat?
Men, som sagt, HD är ett gissel, man MÅSTE känna till flera led bakåt och åt sidorna för att alls kunna uttala sig. Som jag skrev tidigare, min hund har HD D på bägge höfterna, TROTS att bägge föräldrarna är HD-fria, hans morfar likaså!

Till allihop:

Nu ger jag upp, ingen är villig att ens ÖVERVÄGA och TÄNKA på det man skriver utan är helt bombsäkra på att deras åsikter är de rätta.
För mig är det meningslöst att försöka diskutera med någon/några som bara verkar läsa det man skriver för att hitta saker att påpeka och berätta hur fel man har.

Till TS: Jag önskar dig lycka till med din hund och ev. parning. Tror du kommer fatta rätt beslut :)

Till allihop:

Nu ger jag upp, ingen är villig att ens ÖVERVÄGA och TÄNKA på det man skriver utan är helt bombsäkra på att deras åsikter är de rätta.
För mig är det meningslöst att försöka diskutera med någon/några som bara verkar läsa det man skriver för att hitta saker att påpeka och berätta hur fel man har.

Detsamma kan väl sägas till dig då antar jag? Hade vi ändrat åsikt och hållit med oss tror jag att du hade varit nöjd, men eftersom vi inte gör det så skriver du detta?
Jag tror att samtliga här inne skulle ändra åsikt OM någon kom med ordentligt bra motivering till varför man skulle göra det.

Detsamma kan väl sägas till dig då antar jag? Hade vi ändrat åsikt och hållit med oss tror jag att du hade varit nöjd, men eftersom vi inte gör det så skriver du detta?
Jag tror att samtliga här inne skulle ändra åsikt OM någon kom med ordentligt bra motivering till varför man skulle göra det.

Jösses, det vore ju dumt att bara ge upp eller hur?
Jag har flera gånger skrivit "du har en poäng, jag håller med om" osv och jag har tagit åt mig.
Och inte heller har jag på något sätt sagt att detta inte gäller mig själv.

Och igen, personangrepp, VARFÖR?
Det handlar om hundar, avel, höftfel osv, hur började detta handla om vad JAG kräver för att bli nöjd?

Jag anser inte att jag går till personangrepp.

Du skrev: "Nu ger jag upp" och då är det väl klart att man undrar vad som krävs för att du skulle bli nöjd? Hade du varit nöjd hade du ju inte skrivit det du skrev?

kl

Ju mer jag läser i den här tråden känner jag bara "NEEEJ GÖÖR DET INTE!!!" För valparnas skull! Snälla! Köp en fin renrasig leonberger istället! De är jätte trevliga hundar de också!

ps. jag är förövrigt imponerad av din goda ton tråden igenom, trots att många varit minst sagt otrevliga och vassa emot dig. Beundransvärt. ds.

Senast ändrad:

Har du röntgat din tik? Vad fick hon för resultat?
Men, som sagt, HD är ett gissel, man MÅSTE känna till flera led bakåt och åt sidorna för att alls kunna uttala sig. Som jag skrev tidigare, min hund har HD D på bägge höfterna, TROTS att bägge föräldrarna är HD-fria, hans morfar likaså!

Gode tid.. Läser du inte inläggen i en tråd innan du svarar??

I inlägg nr 7 (första sidan) står att tiken är röntgad och med vilket resultat.
och HD-frågan har redan tagits upp av väldigt många i denna långa tråd.

Jag förstår faktiskt TS lite uppgivna reflektion att det inte är någon som ens tar upp sannolikheten att HD skulle kunna undvikas.

Samtidigt..
TS säger "såvitt jag vet är det ingen på mammans sida som har HD."
Hur många av dem är röntgade då?
Att tro att man kan SE utanpå en hund om den har HD eller inte, är att lura sig själv. Jättemånga hundar klarar svåra smärtor under ganska lång tid utan att visa det.

Sen stämmer det ju, som citerade Lena här ovanför och många andra redan skrivit, att man måste röntga alla kullsyskon på både mammans och pappans sida för att ha den minsta chans att bedöma sannolikheten för att valparna ska få HD.
Det finns dessutom en förvärvad HD, mest hos hos tunga och livliga raser, där individen fått belasta sitt skelett alltför mycket i alltför ung ålder.
Vid röntgen kan man inte se om det är den ärftliga eller förvärvade sorten.

Således finns en särskilt stor poäng med ras-avel på hundar/raser med hög risk för HD och artroser. Vilket gäller både leonberger och rottweiler. I rasaveln är ju syskon och förfäder dokumenterade på ett helt annat sätt.

Dessutom, om du söker en blandis att para med måste du ju också övertyga ägaren av den att röntga hanen. Och ändå får ni ju bara veta vad HAN har, ingenting om syskon och föräldrar.

Slutligen.. jag har hört flera genetiker och biologer prata om hälsa hos blandraser. En studie som brukar nämnas gjordes på tjänstehundar (i Sollefteå om jag minns rätt), där man kunde konstatera att även om första generationens blandras (renras med annan renras) generellt blev aningen friskare är renrasiga av dessa raser, så fick andra generationen (blandras med blandras) SÄMRE hälsa än de renrasig. Så de berömda hälsoeffekterna hos blandraser är inte så långtgående som många tror.

Man avlivar.

Vem är så egoistisk och tar den risken för sin egen girighets skull?

Ganska många, både inom renras och blandras.

En hund är inte bara ett huvud! Den har en kropp också, dessa SKA leva i symbios.

hmm, ja det sägs så..är det verkligen så verkligheten ser ut ?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 270
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31