Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag anser inte att jag går till personangrepp.
Du skrev: "Nu ger jag upp" och då är det väl klart att man undrar vad som krävs för att du skulle bli nöjd? Hade du varit nöjd hade du ju inte skrivit det du skrev?
kl
Intressant tråd.
Efter alla inlägg om HD blir jag dock nyfiken- gäller det andra problem/sjukdomar också, som tex pra? Alltså när det gäller nedärvningen?
Har du röntgat din tik? Vad fick hon för resultat?
Ja hon är röntgad (ursprungligen en rekomendation från en djursjukvårdare som upplyste mig om att om föräldrarna är oröntgade gäller ej försäkringen om någon valp skulle få problem med höfterna) hon har A på höfterna och 0 på armbågarna. Således frisk och helt utan anmärkning.
Till TS: Jag önskar dig lycka till med din hund och ev. parning. Tror du kommer fatta rätt beslut![]()
Liiindus;121760 [QUOTE skrev:jag personligen är emot blandras avel,
Hoppas att allt går bra och att du kommer fram till ett förnufftigt beslut!
[/QUOTE]Inte meningen att låta otrevlig eller så om det så lät men vill bara att alla hundar ska få ett bra och stabilt liv, det finns redan alldeless för många som behöver hem!!
*lån*
TS
Du gör ju som du vill, men vare sig inom renrasaveln eller blandrasaveln är:
vacker, snäll och mycket intelligent anledningar nog att avla.
Det finns mycket mer hos henne som jag tycker är bra.
Tycker som många andra att du visar prov på bra engagemang, vilja att lära, en del ödmjukhet & öppenhet och jag tror absolut att du skulle bli en bra uppfödare om du sätter dig in i den världen.
Tack!
Jag tycker du ska börja med att gå skk's uppfödarutbildning, läs allt du kan komma över och utgå sedan från det du lärt dig av detta![]()
Det är olika nedärvning på olika sjukdomar och det finns ju en enorm mängd sjukdomar, tyvärr. Vågar dock inte uttala mig om PRA då jag glömt vad jag hörtHar dock för mig att det inte är lika "osäkert" som med HD där.
(Lånar lite utrymme i det här svaret eftersom du själv var lite inne på det).
Respekterar era åsikter men det är en sak jag inte förstår.
Jag har fått rådet att köpa en renrasig leonbergertik och ev ta valpar efter den, ingen har kunnat garantera att den valpen skulle vara frisk el att det skulle gå att avla på den. Sen är ju den renrasiga Leonbergen ursprungligen en blandis. ?
Det är oftast inet de friska, sund hundarna som används i blandrasavel om man ser bakåt i leden
Jag har fått rådet att köpa en renrasig leonbergertik och ev ta valpar efter den, ingen har kunnat garantera att den valpen skulle vara frisk el att det skulle gå att avla på den. Sen är ju den renrasiga Leonbergen ursprungligen en blandis. ?
Det spekuleras också i om det kan hänga ihop med utfodringen av hunden. Är det senaste jag hört.
När jag fick min första schäfer fick jag råden att hunden egentligen bör vara året innan den går i koppel, ingen cykelmotion före 1.5 års ålder.
Unga valpar och unghundar som man trots allt måste ha i koppel (om man bor i stan t ex) inte mer än 10 min promenad var gång man är ute.