Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Så länge uppfödaren är den som har hand om all kontakt med valpköpare, sköter all pappersexercis, är den som ser till att valparna blir registrerade, vaccinerade etc. och är den som tar betalt för valparna så är det helt tillåtet från skk's håll.

Jag anser inte att jag går till personangrepp.

Du skrev: "Nu ger jag upp" och då är det väl klart att man undrar vad som krävs för att du skulle bli nöjd? Hade du varit nöjd hade du ju inte skrivit det du skrev?

Ja det är SJÄLVKLART att man inte bara sådär utan omständigheter kan acceptera att någon inte längre får ut något av en diskussion där man själv är en av de som driver på den. Självfallet måste jag ha en bra anledning och en giltlig ursäkt för att få lov att dra mig ur debatten som jag finner meningslös.

kl

Intressant tråd.
Efter alla inlägg om HD blir jag dock nyfiken- gäller det andra problem/sjukdomar också, som tex pra? Alltså när det gäller nedärvningen?

kl

Intressant tråd.
Efter alla inlägg om HD blir jag dock nyfiken- gäller det andra problem/sjukdomar också, som tex pra? Alltså när det gäller nedärvningen?

Inte säker på hur PRA nedärvs, om det nedärvts 'rakt' eller lika krokigt som hd. Men PRA har ju en extra komplicerande faktor.

En hund ögonlyst u.a. kan ett år senare ögonlysas och ha symptom på PRA.

Om det är okej eller inte så finns det många olika tankar om osv, jag personligen är emot blandras avel, även om din tik uppfyller alla kriterier så finns det redan så oerhört många blandraser.. Jag har själv en blandishane (kastrerad) som jag köpte för 2 år sen för att den var såå söt i princip, det var min första hund men det finns så många renrasiga hundar som inte ens får några hem.. tycker man ska försöka hålla aveln och dom raserna som finns, det finns ju faktiskt en anledning till att det finns olika renrasiga hundar och en kennelklubb osv.. Varför hålla på att blanda om man inte behöver.. Den kan få allt bra och så om man har tur men det kan även bli helt fel, det är 2 raser som inte är menade att ''sitta ihopp'' så att säga.. Det är även 2 skarpa raser med mycket vakt och bruks i, det är inte lätt att sälja en sån blandning som familjehund och dom som vill tävla köper en renrasig eftersom man inte får tävla med en blandras mer än lydnad och agility.. dessa raser används mest till bruks osv..
Förstår att det är svårt men jag tycker inte att du ska göra det!
Tänk efter, är det inte bättre att ha din fina trevliga tik än att det kommer massa söta valpar som kanske kommer till folk som inte riktigt klarar av två sånna skarpa raser och så blir allt bara fel, det kan bli aggrisivitet och osäkerhet om dom inte får rätt uppfostran.. Allt blir så lätt fel men sånna svåra raser som det ändå är :)

Hoppas att allt går bra och att du kommer fram till ett förnufftigt beslut!

Inte meningen att låta otrevlig eller så om det så lät men vill bara att alla hundar ska få ett bra och stabilt liv, det finns redan alldeless för många som behöver hem!!

:D

Har du röntgat din tik? Vad fick hon för resultat?

Ja hon är röntgad (ursprungligen en rekomendation från en djursjukvårdare som upplyste mig om att om föräldrarna är oröntgade gäller ej försäkringen om någon valp skulle få problem med höfterna) hon har A på höfterna och 0 på armbågarna. Således frisk och helt utan anmärkning.

Liiindus;121760 [QUOTE skrev:
jag personligen är emot blandras avel,

Hoppas att allt går bra och att du kommer fram till ett förnufftigt beslut!

Inte meningen att låta otrevlig eller så om det så lät men vill bara att alla hundar ska få ett bra och stabilt liv, det finns redan alldeless för många som behöver hem!!
[/QUOTE]

Tack för att du uttrycker din åsikt utan att nedvärdera mig.

*lån*

TS
Du gör ju som du vill, men vare sig inom renrasaveln eller blandrasaveln är:
vacker, snäll och mycket intelligent anledningar nog att avla.

Det finns mycket mer hos henne som jag tycker är bra.

Tycker som många andra att du visar prov på bra engagemang, vilja att lära, en del ödmjukhet & öppenhet och jag tror absolut att du skulle bli en bra uppfödare om du sätter dig in i den världen.

Tack!

Jag tycker du ska börja med att gå skk's uppfödarutbildning, läs allt du kan komma över och utgå sedan från det du lärt dig av detta :)

Ett bra råd

Jag skulle aldrig avla på en blandras.

Tack för att du uttrycker din åsikt, det var den jag frågade efter.
(Lånar lite utrymme i det här svaret eftersom du själv var lite inne på det).

Respekterar era åsikter men det är en sak jag inte förstår.
Jag har fått rådet att köpa en renrasig leonbergertik och ev ta valpar efter den, ingen har kunnat garantera att den valpen skulle vara frisk el att det skulle gå att avla på den. Sen är ju den renrasiga Leonbergen ursprungligen en blandis. ?

Det är oftast inet de friska, sund hundarna som används i blandrasavel om man ser bakåt i leden

Tror att många som har en ras ursprungen från en blandis kan känna sig lite stötta. (men tror du menar alla dessa "olyckor" som uppkommer med en obevakad löptik). Inte en planerad blandras avel. OBS! menar ej min, utan de som tog fram Leonbergern

Jag har fått rådet att köpa en renrasig leonbergertik och ev ta valpar efter den, ingen har kunnat garantera att den valpen skulle vara frisk el att det skulle gå att avla på den. Sen är ju den renrasiga Leonbergen ursprungligen en blandis. ?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg finns aldrig några garantier. Men oddsen är rejält mycket bättre om det finns möjliget att kontrollera hälsostatus på avelsdjurens bakgrund. Det kan du inte göra på din hund, eller så saknas det tester. Dessutom har du i din hund risken att få inte bara för EN ras vanligaste sjukdomar utan två rasers i ev. valpar.

Alla raser var ursprunglingen "blandisar" men de är raser idag. Man får när man avlar ta hänsyn till hur djuren ser ut idag och inte för 200 år sedan. Och vice versa förstås.

Det spekuleras också i om det kan hänga ihop med utfodringen av hunden. Är det senaste jag hört.

Delvis KL

Jag hörde också detta för ett tag sedan. Kan dock inte för mitt liv komma på källan, vilket är väldigt synd. Jag hörde också att den träning (motion mm) som den unga hunden utsätts för (när den är valp men också unghund) kan påverka på både positivt och negativt sätt. Vilket egentligen är rätt självklart då det sliter på kroppen att fara runt i skog och mark, gå på asfalt, cykelträning mm.

Rehab vet. i Strömsholm säger att hundar inte bör gå på asfalt alls eftersom dom inte är skapta för det. Vi har skor som skyddar och dämpar i våra steg, hundarna har inte det.
De flesta människor (iaf i mina kretsar) som håller på mycket med idrott springer aldrig på annat än grusvägar och stigar eftersom de vet vad det kan göra med kroppen om det upprepas på hårt underlag.

Haken med de där två är att de inte 'säger så mycket' om exakt VAD i utfodringen som påverkar, jag har läst båda innan, och väntar nyfiket på uppföljningen eller ännu hellre en studie (som de ju pratar om borde ge mer svar med) som följer hundarna från valpstadiet. Dvs där man följer från början och ser hur det påverkar vad de får innan de byter hem sas, och inte kikar på vad redan diagnosticerade hundar äter idag/ätit sen de kom till ägaren.

Dock tyckte jag delen om hur stor inverkan exvis pinnkastning påverkade, och även att lek med andra hundar syntes vara positivt men att det krävdes (ang lek) mer studier för att se vilken typ av lek, intensitet etc som var positiv.

När jag fick min första schäfer fick jag råden att hunden egentligen bör vara året innan den går i koppel, ingen cykelmotion före 1.5 års ålder.

Unga valpar och unghundar som man trots allt måste ha i koppel (om man bor i stan t ex) inte mer än 10 min promenad var gång man är ute.

Pinnkastning har alltid varit "förbjudet" hos oss. Finns andra roliga sätt att aktivera och motionera en vuxen hund.

Samt två olika vet råd den ena ej för kraftigt foder och att hunden bör hålllas slank, den andra att valpfoder är utprovat med de vitaminer och mineraler som den växande hunden behöver och således dumt att experimentera själv.

Lite allmänt bara.

När jag fick min första schäfer fick jag råden att hunden egentligen bör vara året innan den går i koppel, ingen cykelmotion före 1.5 års ålder.

Unga valpar och unghundar som man trots allt måste ha i koppel (om man bor i stan t ex) inte mer än 10 min promenad var gång man är ute.

Det där är väldigt olika beroende på vem man frågar. När jag fick min valp så fick jag höra från vissa att man inte alls är ute och promenerar med valpen och det blev hus i helvete om man gjorde det. Man skulle visst bara ut en 5 minuter när de var små och öka på detta med 5 minuter för var månad som valpen blir äldre.
Andra sa att det gick jättebra att gå ut och gå bara man tog det lugnt och valpen fick själv välja fart och hur länge den orkade. En av mina stallkamrater hade haft schäfrar i flera år, även uppfödning och hon sa att valpar kunde visst hänga med på det mesta bara det var på deras villkor. :)
Jag valde att gå ut och gå med valpen på motionsspåren vi hade bakom huset. Hon var lös och tog allting i sin takt, jag gick utefter det hon orkade och ville (till och med mindre- när vi kom hem var hon ändå pigg). Annat kunde jag inte göra eftersom det var en "vintervalp" jag skaffade så att sitta ute i trädgården och aktivera hunden om dagarna var inte direkt något jag kunde göra. Hon blev ju rastlös och började äta på saker.
Vi får väl se vad röntgen säger, hon har i alla fall inte visat några tendenser till att ha ont eller begränsad rörelsefrihet på något vis, men man vet ju aldrig.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 270
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka