Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Fast C-vitamin är ju vattenlösligt, så ett överskott kissas ut? Men spännande ändå, och vore intressant om de kunde göra ett mer storskaligt experiment. En kull KAN ju som sagt vara en slump, men om det blir lika om och om igen, eller iaf kraftigt minskad frekvens Hd så är det ju helt klart ett (av antagligen flera) samband.

Frågan är bara om man kan anse en sån studie etiskt riktig, dvs få den godkänd. För om det slår fel och man får en massa valpar med hd-fel, och avlat på belastade djur, vad ska hända med dem?

Samtidigt, OM man kan visa en effekt, är det ju något som förhoppningsvis kan förhindra många framtida fall..

Ja det ska ju kissas ut. Men jag antar att tiken hade en såpass stor brist på C-vitamin att hon faktiskt kunde ta hand om en stor dos? Eller jag vet inte!

Ja men precis, det blir ju knasigt att ta 100 tikar som ger Hdbelastade avkommor och skaffa fram 100 nya kullar efter de tikarna.

Kl

Idag har det kommit in inte mindre än 66 annonser på Blocket. Och klockan är bara 17! Det är helt galet mycket hundar som säljs. :eek:

Kl

Idag har det kommit in inte mindre än 66 annonser på Blocket. Och klockan är bara 17! Det är helt galet mycket hundar som säljs. :eek:

Frågan är hur många som eg säljs.. Massor till salu, men undrar hur många som hittar nya hem.. och vad som händer med de som inte gör det..

Frågan är hur många som eg säljs.. Massor till salu, men undrar hur många som hittar nya hem.. och vad som händer med de som inte gör det..

Exakt samma tanke slog mig tidigare idag :crazy:

Sen är det ju lite märkligt att man både blir allergisk och drabbas av tidsbrist SAMTIDIGT :crazy: ... ja det står ju som omplaceringsorsak i vissa annonser...

Japp, och att man blir det i samma veva som hunden blir könsmogen, väldigt ofta de sammanfaller.. underligt.. :angel:

Jag tittar på blocket nästan dagligen (ful ovana eller nåt) och det är väldigt många annonser som återkommer.
Eller "urgulliga valpar födda!" - "urgulliga valpar klara för leverans!" - "bara tre urgulliga valpar kvar som söker egna hem!" osv.

Problemet är väl att många av dessa olyckor är planerade.
En avlägsen bekant ringde och ville komma förbi på en fika häromdagen. Han har rottis själv och är väldigt förtjust i vår schäferhanne (skk reggad men exteriört inget att ha och en omplacering med ett väldigt underligt beteende). Efter fikat frågar han om jag vill låna ut hunden på onsdag - han hade en bekants schäfertik som skulle vara i höglöp då.
Jag bara garvade och sa -Shure, det finns alldeles för få schäfrar utan meriter ute på blocket så 10 till efter mitt monster vore ju trevligt...
Han tittar då på mig med frågande blick och säger - Men jag menar allvar. Din hund är så stor och respektingivande - jag skulle vilja ha en valp efter honom.
Jag sa aldrig i livet och förklarade min synpunkt - vilket nog inte gjorde intryck på honom alls.

Ni ANAR inte hur många förfrågningar jag fick på min mentalt skräp doberhane, både på reggade(!!!) tikar och blandisar/oreggade - och han var inte ens speciellt snygg. Bland de värsta var en tik som var ännu värre mentalt och med en matte som var värre än hundarna ihop i huvudet:angel:

Rottisen har väl fått ett par enstaka förfrågningar (Folk tycker väl inte han är biffig nog), varav en som blev fruktansvärt stött för att jag sa nej. "Men unnar du inte honom lite roligt och så tjänar du lite på det? Det är ju jag som får allt jobb med valparna?"

Jag tittar på blocket nästan dagligen (ful ovana eller nåt) och det är väldigt många annonser som återkommer.
Eller "urgulliga valpar födda!" - "urgulliga valpar klara för leverans!" - "bara tre urgulliga valpar kvar som söker egna hem!" osv.

Jo precis, men frågan är om de tillslut, när priset sänkts tillräckligt etc, säljs. Eller om de förblir osålda sas, och vad som då händer med dem?

Ja, undrar hur många som avlivas per år pga allergi, ändrade familjeförhållanden, tidsbrist eller platsbrist. :(
Givetvis kan man aldrig planera hela livet och en avlivning kan ju vara bättre än ett taskigt hem, såklart. Men det är verkligen många hundar, många måste vara köpta hux flux. Det är sorgligt, tänk om man bara kunde planera lite, och lära sig innan. Kanske inte köpa en schäfer/rottis-hanne till barnfamiljen med way för lite tid för såpass mycket hund.

Jo, vissa kommer ju ut inom några mån efter köp, dvs det står i annonsen att de haft hunden i 1/2/3 månader bara.. Då blir jag ledsen på riktigt. Visst, det ÄR bättre att inse att man inte klarar av det än att det ska gå ut över hunden, men ändå..

Vad gäller hd så finns det troligen tusen och en faktorer som kan utlösa alt förvärra hd, och kanske även förbättra/minska risken. Men anlaget måste finnas där (förutom i fall som får räknas som ren vanvård, då kan man kanske orsaka det utan anlag genom grymt felaktig vård och foder). Det går aldrig att komma undan, att det finns ett genanlag i botten. Som är ärfligt.

Mer om C-vit & Hd, svaret är från en veterinär. http://www.birddog.nu/handla/kliniken/veterinarsvar/vetsvar5.htm

I veterinärens svar nämns en produkt som heter C-Flex. När den var ny på marknaden (massor av år sedan) var jag på något info-möte om den.
De hänvisade till studier som visat att C-Flex haft effekt på HD. Tyvärr minns jag inte längre var studierna hade gjorts eller hur omfattande de varit.
Men jag har hört om en del svenska fall som fått otroligt bra effekt med denna produkt. En viktig sak om man vill ge hundar C-vitamintillskott är att välja en PH-neutral produkt - deras magar tål inte askorbinsyra särskilt bra.

Såg nyss en på Blocket om en ung Berner Sennenblandis där man gärna tog en gräsklippare som delbetalning! Och oräkneliga Rottisblandningar. Många prissänkta. Reagerar också på hur många som "måste bli av med" sin hund snarast möjligt! "Bli av med"?? Suck...

:eek:
Fattar inte folk att det är levande varelser det handlar om? Inte någon cykel som kan tänkas bytas mot annat redskap man behöver.

Iofs, har du en gräsklippare du inte behöver och vill ha en renrasig hund så kan du ju göra ett klipp utan mellanhänder :cool:

Verkligen skrämmande. Bara hiva iväg hur som... Tragiskt

knapplån

Pratade med uppfödaren för några dagar sedan och fick reda på att två av ägarna till kullsyskon till min tik funderar på att para sina tikar. Den ena med en Leonberger den andra med en rottis. Lämnade ad till denna tråd plus att jag bad dem HD röntga först.

En annan gav mig rådet att släppa min tik där jag visste att någon brukar rasta sin Leonbergerhane. (sk planerad tjuvparning) inte riktigt min stil jag skulle personligen skämmas alldeles otroligt om min tik blev tjuvparad.

(Släpper inte henne ur sikte när hon höglöper).

En annan gav mig rådet att släppa min tik där jag visste att någon brukar rasta sin Leonbergerhane. (sk planerad tjuvparning) inte riktigt min stil jag skulle personligen skämmas alldeles otroligt om min tik blev tjuvparad.

(Släpper inte henne ur sikte när hon höglöper).

:eek::eek::mad:
Jag skulle erbjuda en abortspruta till tiken och om de vägrar det skulle jag debitera en skyhög språngavgift om någon gjorde så mot min hane (som lyckligtvis är kastrerad numer)

knapplån

Pratade med uppfödaren för några dagar sedan och fick reda på att två av ägarna till kullsyskon till min tik funderar på att para sina tikar. Den ena med en Leonberger den andra med en rottis. Lämnade ad till denna tråd plus att jag bad dem HD röntga först.

Uff, två stycken (tre med dig då) köpare från en enda kull som reflekterar på att para sin blandis - undra på att det produceras fler hundar än samhället hinner med att ta hand om. Suck.

Hoppas att din uppfödare och hans/hennes valpköpare är förnuftiga människor som tar råden i tråden på allvar.

*KL*

Jag tycker det är lustigt med en tråd som är drygt 20 sidor lång, mestadels står det om att TS inte bör para sin hund. Är det så smart att ändå göra detta? Bara för att man vill ha en kopia av sin tik? Som förresten inte kommer bli en kopia heller för den delen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 263
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka