Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

De behöver nog läsa tråden först för den innehåller väldigt mycket som är både bra och nyttigt att få veta.

En sak som slog mig är att det är så många som skulle behöva läsa endel av det som tas upp i tråden innan de köper en valp eller parar en tik.

Så hur når "ni" presumtiva köpare eller sådana som "bara vill ha en valp efter sin hund" med allt det som är bra i denna tråd?

Kan vara värt att fundera på?

Jag tycker inte alls att det är oseriöst att syssla med blandrasavel. Men självklart ska det vara ett genomtänkt beslut. Man bör nog tänka efter vad som är syftet med aveln och hurvida det finns efterfrågan hos vettiga människor, för den typen av hund som man troligen får.

Sett ur mitt perspektiv skulle jag tycka att det vore jätte intressant om de röntgade sina tikar.

Du sa nog allt som jag försökt få fram men inte hittat en bra formulering till.

En annan gav mig rådet att släppa min tik där jag visste att någon brukar rasta sin Leonbergerhane. (sk planerad tjuvparning) inte riktigt min stil jag skulle personligen skämmas alldeles otroligt om min tik blev tjuvparad.

(Släpper inte henne ur sikte när hon höglöper).

:eek::eek::eek:
Jag skulle bli asförbannad om nån släppte sin höglöpande tik bland mina hanar! En av dem är kryptorchid och det nedärvs i väldigt hög grad så det vore verkligen trist, ja om spermierna nu orkar simma ända till ägget. De är nog lite slöa hos honom, om de simmar alls. :grin: Tanken har faktiskt slagit mig ibland...när jag varit på hundställen där många har hundarna lösa och låter de leka med varandra. Tänk om nåt pucko tar med sin löpande tik, kanske inte fattar/har koll på/glömt att hon löper. Då kanske inte den tanken är så orealistisk som jag trodde. :crazy:

*KL*

Jag tycker det är lustigt med en tråd som är drygt 20 sidor lång, mestadels står det om att TS inte bör para sin hund. Är det så smart att ändå göra detta? Bara för att man vill ha en kopia av sin tik? Som förresten inte kommer bli en kopia heller för den delen.

Jag trodde TS hade lagt ner idén nu? Om inte så fattar jag verkligen inte alls varför h*n startade tråden alls, då måste h*n ju ha totalbestämt sig oavsett vad någon annan tycker, med tanke på hur många anledningar till varför det inte är lämpligt som har påvisats.

[
QUOTE=ako;12208253]Jag trodde TS hade lagt ner idén nu? Om inte så fattar jag verkligen inte alls varför h*n startade tråden alls, då måste h*n ju ha totalbestämt sig oavsett vad någon annan tycker, med tanke på hur många anledningar till varför det inte är lämpligt som har påvisats.
[/QUOTE]

Förlåt men har du läst inlägg 381?

De behöver nog läsa tråden först för den innehåller väldigt mycket som är både bra och nyttigt att få veta.

En sak som slog mig är att det är så många som skulle behöva läsa endel av det som tas upp i tråden innan de köper en valp eller parar en tik.

Så hur når "ni" presumtiva köpare eller sådana som "bara vill ha en valp efter sin hund" med allt det som är bra i denna tråd?

Kan vara värt att fundera på?

Fattar inte riktigt..
Vad är det som du menar är bra i tråden?

För mig är "presumtiva köpare" och "folk som bara vill ha en valp efter sin hund" helt motsatta grupper. Ungefär som "konsument" och "producent", eller hur man ska uttrycka det.

Självklart skulle det vara intressant för dig om fler kullsyskon till din tik blir röntgade. Men hur ställer du dig till att para din tik, ifall två kullsyskon redan har valpat.. är det något som skulle få dig att bromsa upp något?

Så gör nämligen seriösa renrasuppfödare.. Om det inte är en vansinnigt lättsåld ras så tar man ogärna valpar på mer än två kullsyskon.
Fast det är klart... blandis ÄR ju en förhållandevis lättsåld "ras" :)

Tja mycket av vad många försöker hamra in i mitt huvud.

Många av fakta inläggen skulle många som funderar på att köpa valp läsa innan de beslutar sig.

Eller endel som funderar på att para sin tik, men hur når ni seriösa renrasiga uppfödare ut till dessa som kanske inte frågar först utan bara parar sin tik?

Hur kan ni på ett bra sätt (utan att använda slägga) nå fram och minska den blandras avel som inte är så genomtänkt?

Vet att jag har skrivit i tråden halvägs någon gång att det som framfördes fick mig att tänka att varv till. Men jag har inte sagt varken bu el bä om jag kommer att ta valpar eller inte. Vet nu att något stöd från en brukshundsklubb är inget jag kan hoppas på eller förvänta mig för där är jag med anlednig av det som sagts av många här stämplad som mycket oseriös om jag tar valpar på min tik. Däremot om jag köper en renrasig valp och avlar på den är det helt ok. Jodå jag har lyssnat.

xxx
men hur når ni seriösa renrasiga uppfödare ut till dessa som kanske inte frågar först utan bara parar sin tik?

Hur kan ni på ett bra sätt (utan att använda slägga) nå fram och minska den blandras avel som inte är så genomtänkt?
xxx

Inte en aaaning.. har aldrig försökt :D
Men har du några smarta idéer så är vi nog flera som gärna lyssnar.

Ska folk sluta avla eller vad menar du?

Man kan utgå ifrån att de flesta kullarna på blocket saknar en marknad, så ja man bör sluta avla fram hundar som det inte finns en marknad för. Att det saknas marknad kan man se när annonsen ligger kvar onaturligt länge, när priset stryks över och återuppstår i röd text, och när nya köparen i sin tur annonserar ut valpen efter 7-10 dagar.

Så gör nämligen seriösa renrasuppfödare.. Om det inte är en vansinnigt lättsåld ras så tar man ogärna valpar på mer än två kullsyskon.

:confused:

Tror du att de flesta uppfödare låter det faktum att syskon till deras hund är parade styra deras egen uppfödning??

Think again :cool:

Informera, informera, informera ;)

Man kan ju inte tvinga sina åsikter på folk och kräva att de ska tycka likadant och var och en måste ju göra sina egna val i slutändan.

Förhoppningsvis så finns det någon som ovärderar sina planer efter att ha tagit del av den information man gett ut :)

Jag ställde själv frågan här på forumet hurvida det skulle vara ok att para två olikraser om man som uppfödare följde alla konstens regler till punkt och pricka, förutom då just det faktum att man använder två hundar av olika ras, men se du det var ändå inte seriöst - för att det är helt enkelt oseriöst att bedriva avel mellan olika raser. Det fanns som ingen anledning egentligen, det bara var så. ;)

Det finns mao ingenting som skulle kunna försvara blandrasaveln på detta forum tyvärr som det verkar. Och man får leva med att människor tkr olika. Jag tycker inte att du ska ge upp tanken på att para din tik om du anser att det är en bra hund och att det finns efterfrågan på den korsning som du planerar att ta fram, bara för att renrasfolk anser att det är opassande att ta fram annat än renras. Det finns fördelar med att blanda raser och det finns extremt mkt oseriösa renrasuppfödare också. I slutändan är det väl HELT ovesentligt om föräldrarna är av samma ras eller ej, djuren blir ju inte skadade, sjuka eller defekta i större utsträckning bara för att föräldrarna inte ser likadana ut eller har samma temprament? Det handlar om människans önskan av att hålla rasen ren, eller hur? Vad jag vet så har våra renraser en gång skapats genom blandrasavel så om det är så pass oseriöst som folk tycker kanske man ska sluta upp att avla på de blandraser som numera klassas som renraser. När är det seriöst och inte? Vad är det egentligen som avgör om aveln är seriös eller ej?

Vad jag vet så har man börjat marknadsföra Rottweilern som sällskapshund - bland seriösa uppfödare. Varför? Det finns de som påstår att efterfrågan för rasen minskar och att uppfödare därför måste hitta nya målsgrupper. Seriöst? Var det inte ngn som sa ngt om att det finns fler valpar än passande hem när vi talade om blandraser?

Jag tycker att det finns ett antal punkter inom den oseriösa hundaveln som vi kunde lägga mer vikt på än just fenomenet blandras. För det finns oseriös avel överallt på ett eller annat sätt. Värre saker försigår än att man låter para två hundar av olika ras.

Sen är det alltid lika intressant att den allmänna uppfattningen är att en vallare plus en jagare i kombination blir en överjävlig, hetsig vallhund som jagar allt och alla. Jag undrar just varför inte vallare+vallare av samma ras blir en överjävlig, hetsig vallhund utan jakt då. Om det nu skulle eskalera från generation till generation som ju verkar vara fakta när man talar med folk om blandraser. Det blir inget annat är en extremhund, gärna med andra dåliga sidor från sina fäder såsom dåliga höfter, sjukdommar och defekter - för när det kommer till blandras så har renraserna plötsligt väldigt mycket defekter och dåliga sidor att föra vidare till sina avkommor.

Sist jag läste om detta med gener så är det tvärt om så att hundar med olika genetiska defekter ofta reparerar varandras defekta gener, snarare än ärver ner dem.

Jag vill inte påstå att renraser är sämre än blandraser och att blandrasaveln alltid är seriös. Däremot tycker jag att det är svårt att få en vettig förklaring till varför själva "blandandet" skulle vara felaktigt. Det kanske står tidigare i tråden, jag har tyvärr inte läst hela, sätter mig ner när jag får tid sen och går igenom den. Jag är ingen expert och absolut amatör när det gäller hundar, men jag ser ännu inte logiken. Snälla upplys mig ni som kan och vill. :bow:

Vet nu att något stöd från en brukshundsklubb är inget jag kan hoppas på eller förvänta mig för där är jag med anlednig av det som sagts av många här stämplad som mycket oseriös om jag tar valpar på min tik. Däremot om jag köper en renrasig valp och avlar på den är det helt ok. Jodå jag har lyssnat.

Fast det har också skrivits i tråden att man skulle avråda dig att ta valpar på din tik även om den var renrasig då inga syskon hade röntgats, jag vet inte hur det var med hennes föräldrar. Avel blir inte seriöst bara för att hundarna är av samma ras, det krävs lite till... Jag tror att om en exakt likadan tråd hade skapats där tiken i fråga var en Leonberger hade du blivit avrådd.

det måste ju bero på om valparna är slutprodukter eller ska avlas vidare på? om fyra hundar i en kull får vars tio valpar/kull och två av dem får tre kullar så blir det väldigt många valpar med i stort sett samma genuppsättning på ena sidan. ännu värre är det om de andra hundarna i kombinationerna är från samma linjer. begränsad genetisk variation är ju renrasavelns allra största problem.

Det har jag inte sagt något om, men att tro att uppfödare låter andras avel styra huruvida de själva avlar på sin för avel inköpta/sparade, meriterade rastypiska hund är ju kanske att vara väl naiv..

men det hänger ju ihop. om det redan finns femtio valpar med samma genetiska uppsättning på ena sidan, är det då seriöst att avla fram 10-20-30 till? särskilt om det är en numerärt liten ras? om jag hade letat efter en hund till avel så hade jag inte köpt!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 262
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka