Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Den första tanken jag får är att finns det någon information på tex kennelklubbars hemsidor om tips och råd inför valpköpet? (inte bara då vid köp av renrasiga valpar utan även om blandrasvalpar)
T ex vad man kan förvänta sig av en korsning mellan en jakt och en vallhund osv.

Lätttillgänglig info om olika rasers motions och stimulans behov.

En rottis/schäfer t ex är ju kanske inte direkt en nybörjarhund och att det är viktigt att den även får mental stimulans för att må bra. (bara ett exempel)

Kurs innan man skaffar första valpen?

Det här kanske redan finns?

Vet inte hur det ser ut på SKKs hemsida, men de har i alla fall flera innehållsrika och informativa broschyrer som man kan skicka efter, hämta på den lokala kennelklubben eller få på en större utställning där kennelklubben har monter. Har lite svårt att tro att den infon inte skulle finnas på deras hemsida också.

Finns otaliga uppslagsverk om olika raser, en del bättre och en del sämre i och för sig. I många av dem får man sådan grundläggande "basic" info om varje ras.

Köpa-hund-kurser och föredrag tycker jag att man ser annonser om lite nu och då. Hur vanliga de är, låter jag dock vara osagt.

Kort sagt, informationen finns, för alla som orkar leta. Men hur man når de andra (som inte orkar leta) det undrar jag fortfarande.

Att det är brist på kunskap många ggr håller jag helt med om. Jag har inte sett att det ngnstans skrivits att det är "ok" i vissa fall. Men jag kan förstås ha missat de trådarna. Det är dock inget som man säger i första taget som det verkar, det kan jag uppmana folk att göra redan från början. :bow:

Inom renrasaveln är det få som söker en uppfödare som inte bedriver seriös avel i den mån man kan avläsa. Uppfödaren ska självklart vara registrerad och följa de ramar och regler som finns. När det kommer till blandrasuppfödning får man inte registrera sig som uppfödare och får inte samma garantistämpel som man kan få som renrasuppfödare, trots att man kanske bedriver en seriös och genomtänkt avel. Det gör att det är ganska lätt att sälja sina blandraser som är resultatet av en amatörmässig parning med grannens hanhund. Det blir lättare att bedriva oseriös avel när det är svårt att lokalisera seriösa uppfödare för köparna.

Så att ge blandrasaveln en dålig stämpel och frysa den ute tror jag bara skapar ännu mer oseriös avel. Tyvärr.

Om man istället kunde låta dem komma fram, hjälpas åt att skapa en god moral även där och ge seriösa uppfödare utrymme, cred och möjligheter, så skulle fler och fler troligen välja en seriös uppfödare och fler skulle bry sig om att få sin avel klassad som seriös - dvs uppfylla de krav som ställs.

Ville bara säga att det du skriver är viktigt att ta fram.

Men det är ju precis vad den kan bli! En Vallare, med Vallarens egenskaper, som INTE passar till vanlig soffhund som går några vändor på koppelpromenad varje dag.
Ja, naturligtvis. Men tintilar menar - eller menade i ursprungsdiskussionen som ägde rum för säkert över ett år sedan - att vallningsegenskaperna borde förstärkas för varje generation tills hunden blir galen, vilket ju inte riktigt är fallet. Detta som argument mot annat påstående att blandning av två olika sorters vallhundar (kropps + eye) kan ge en förvirrad vallhund som tokvallar, eftersom två olika anlag krockar. Om båda slår igenom starkt har man en hund som försöker kropps- och eyevalla, valla på de olika sätt som olika sorters vallare vallar på - samtidigt o.s.v.

Två vallare av samma ras kan naturligtvis ge en avkomma med mycket starka vallanlag, men även om den är mycket vallvillig, så vallar den ju bara på ett sätt och är sannolikt mindre förvirrad, vilket är betydligt lättare att hantera än en hund som exemplet ovan.

Kruxet är ju, bl.a. att många av dessa blandrasvalpar är blandningar av inte bara 2 raser, utan kanske 5, 6! Schäfer/Rottweiler/Vorsteh/Border Colle/Cocker Spaniel ... för att ta ett nyligt exempel. Det är omöjligt att spekulera i vad det blir av den hunden, även om föräldrarna är "friska och snälla".

Ångrade mig.

Visst förekommer detta. Även inom renrsaveln måste man hålla måtta. En del av de vallare som går bäst på tävling kan vara för känsliga/nervösa för vanligt hundfolk. Mer tuffa bruksvallare kan kräva för mkt jobb när det gäller lydnad.
PL

Kurs innan man skaffar första valpen?

Det här kanske redan finns?

Det finns. Men hur många är villiga att betala för att gå en sån om man redan är övertygad om att vilken valp som helst på blocket "blir vad man gör den till".

Jag skulle hellre se att informationen presenterades på ett kortfattat, billigare och enklare sätt. Säg en halvdagsföreläsning om det mest grundläggande, tillräckligt för att väcka frågor hos de blivande hundägarna och göra dem nyfikna på att själva söka mer information. Samt tips om var man hittar den informtionen förstås.

Hej igen tintilar! Husse & hundar har fått promenad & fika så jag tror jag får sitta i fred ett tag.;)

Jag, personligen, skiljer på "avel" och "ta en kull valpar". Avel, det är just att se valpkullen som en länk i en kedja. Man har sin drömhund i bakhuvudet och försöker få fram inte en, utan en hel stam med just sådana. Nu kan det ju vara allt från en superbra kortdrivare till en hund som ligger i den extrema änden i rasstandarden till en hund som är en :devil: på att döda andra hundar. Eller så korsar man två-tre raser för att få fram en bra tjänstehund. I alla fallen kan man upptäcka att man är helt fel på det och byta inriktning, avelslinje eller sluta helt.

Tar man en kull valpar tänker man inte så mycket längre framåt än just den valpkullen. Och visst förekommer det inom rasaveln också! Men väldigt ofta är blandraskullarna ett resultat av "min trevliga schäfer/rottis och din trevliga gråhund/border collie/tax". Varpå en av valpköparna i sinom tid parar sin trevliga tik med grannens newfoundland/springer spaniel. (OBS helt påhittade exempel!)

Tillägg: TS tänkte åtminstone göra en återparning på en av raserna som ingår i hennes hund! Långt ifrån alla tänker så.

Senast ändrad:

Om man istället kunde låta dem komma fram, hjälpas åt att skapa en god moral även där och ge seriösa uppfödare utrymme, cred och möjligheter, så skulle fler och fler troligen välja en seriös uppfödare och fler skulle bry sig om att få sin avel klassad som seriös - dvs uppfylla de krav som ställs.

"Låta dem komma fram"? Det förutsätter att de VILL komma fram! Startade inte Blandis för att göra just detta, men eftersom alla klubbar är beroende av medlemmarnas ansträngning och de inte har kommit särskilt långt så kan man dra slutsatsen att intresset kanske inte är så stort? Speciellt om de som köper blandras inte är intresserade av att meritera, visa upp och testa sina hundar. Jag tror många köper blandras just för att slippa det, lite prestationsångest helt enkelt. Det är "lättare" att blandras för det finns inga krav att uppfylla.

Så om det inte finns intresse för att "visa upp" valparna av valpköparna, vilken seriös blandrasuppfödare skulle då lägga energi på att skaffa sig, ja vad det nu skulle vara, certificat/licens/erkännande som en "god" hunduppfödare?

Vilken blandisuppfödare skulle vara beredd att lägga ner lika mycket jobb som en (seriös) renrasuppfödare med att meritera, testa och registrera sina avelsdjur? Hur många sysslar med blandrasavel just för att slippa detta, oavsett ursäkt?

Rent nyfiket alltså och inte med mening att kasta skit på någon.

Tillägg: TS tänkte åtminstone göra en återparning på en av raserna som ingår i hennes hund! Långt ifrån alla tänker så.

Är det det bästa då? Sett ur mental synpunkt kanske, men hälsomässig? För att kunna säga att man korsavlar för att "blandisar blir friskare" (första generationen efter två hundar av olika raser/med olika rasbundna sjukdomar) bör du i nästa generation para med en tredje ras som inte har några rasbundna sjukdomar som också finns i någon av de två första raserna. (Om ni hängde med där, förkyld och snurrig i luvan...:p) Fast då blir de mentala pusselbitarna ännu svårare att få ihop.

/snip/

Så om det inte finns intresse för att "visa upp" valparna av valpköparna, vilken seriös blandrasuppfödare skulle då lägga energi på att skaffa sig, ja vad det nu skulle vara, certificat/licens/erkännande som en "god" hunduppfödare?

Vilken blandisuppfödare skulle vara beredd att lägga ner lika mycket jobb som en (seriös) renrasuppfödare med att meritera, testa och registrera sina avelsdjur? /snip/.

Draghundsfolk? Annars undrar jag hur många som tar blandrasvalpar tar mer än en kull. Förmodligen inte många, och ännu färre avlar vidare på resultatet.

Skogstrollet: Jag tänkte nog mest mentalt, och att man har ett hyfsat hum o storlek och utseende vid återparning! Vad gäller hälsa sägs i alla fall inom husdjursavel att tre raser är max vid korsning, sen får man återkorsa om det ska bli resultat. En fjärde- femte osv ras förbättrar inte på något vis

En sak till, som inte är citatsvar: den som köper en renrasvalp har oftast en bild av den vuxna individen i bakuvudet. Man har funderat och tittat i böcker och sett andra hundar av den rasen. Blandrasvalpar som säljs med bild på Blocket och andra ställen, hur lätt är det inte för att falla för just en gosig valp? Utan att man tänker sig in i hur den blir som vuxen?
(Funderar Yennork som köpte sin dvärgpudel för att hon blev förälskad när hon såg honom på bild.)

Senast ändrad:

Ja det är ju viktigt att begripa att de mentala o de fysiska bitarna inte riktigt hänger ihop.
Mkt förenklat är det ju så att ju mer du blandar dess större genetisk variation o mindre risk att få dubbel uppsättning av ngt elakt anlag samtidigt som man får mindre koll på det mental slutresultatet.
PL

"Låta dem komma fram"? Det förutsätter att de VILL komma fram! Startade inte Blandis för att göra just detta, men eftersom alla klubbar är beroende av medlemmarnas ansträngning och de inte har kommit särskilt långt så kan man dra slutsatsen att intresset kanske inte är så stort? Speciellt om de som köper blandras inte är intresserade av att meritera, visa upp och testa sina hundar. Jag tror många köper blandras just för att slippa det, lite prestationsångest helt enkelt. Det är "lättare" att blandras för det finns inga krav att uppfylla.

Vilken blandisuppfödare skulle vara beredd att lägga ner lika mycket jobb som en (seriös) renrasuppfödare med att meritera, testa och registrera sina avelsdjur? Hur många sysslar med blandrasavel just för att slippa detta, oavsett ursäkt?

Här lyfter du upp en sten som verkligen behöver vändas på mer än en gång.
Jag vet inte hur aktiv föreningen Blandis är, eller med vad, längre. Men jag har en känsla av att hamnat en bra bit på sidan av de mål de broderade på när de startade. Inte för att det nödvändigtvis är dåligt, men man hör inte så mycket om dem längre tyvärr.
Frågan är om TS (och andra hyfsat kunskapstörstande blivande blandis-uppfödare) ens vet att organisationen finns, eller hur de kan ha hjälp/nytta av den..

Men som sagt, jag tror det ligger också mycket i att många kan tänkas skaffa blandis till stor del för att slippa ifrån prestationstrycket.

Instämmer helt? Den vanligaste avlivningsorskaken av töntiga blandraskorsningar är enligt min erfarenhet mentala/ hanteringsproblem.
PL

Kan inte motstå att lägga upp några bilder på Min "töntiga blandraskorsning"

Frida006.jpg

jobbasmed922.jpg

Frida3049.jpg

Frida3050.jpg

Frida3091.jpg

Frida3082.jpg

Det finns. Men hur många är villiga att betala för att gå en sån om man redan är övertygad om att vilken valp som helst på blocket "blir vad man gör den till".

Jag skulle hellre se att informationen presenterades på ett kortfattat, billigare och enklare sätt. Säg en halvdagsföreläsning om det mest grundläggande, tillräckligt för att väcka frågor hos de blivande hundägarna och göra dem nyfikna på att själva söka mer information. Samt tips om var man hittar den informtionen förstås.

Låter spännande och intressant (jag hade defenetivt anmält mig).

Vilken blandisuppfödare skulle vara beredd att lägga ner lika mycket jobb som en (seriös) renrasuppfödare med att meritera, testa och registrera sina avelsdjur?
Hur många sysslar med blandrasavel just för att slippa detta, oavsett ursäkt?

Jag skulle gärna göra allt detta.

Jag skulle gärna göra allt detta.

Då undrar jag: varför?

Seriöst alltså, varför skulle du göra det? Skulle du gå en uppfödarutbildning på vad är det 7-8 delar som kostar runt 800kr st och varar i två heldagar var (ungefär).
Skulle du röntga, ögonlysa och allt vad det nu är med din hund? Röntgen ca 1500-2000 och du även tar armbågarna.
Mentaltest? Svårt att få plats och kostar en summa det med, jag vet dock inte hur mycket.
Pappersarbete på en renrasig valp, registrering och uppfödarförsäkring - vad kan det sluta på? Jag gissar iaf en tusenlapp om inte mer.

Skulle du göra det för att ta en kull efter din tik?
Eller skulle du ta flera kullar? Varför skulle du göra det? Har du ett mål med den aveln (förbättra kvaliteten på djuren, speciellt syfte, speciellt målgrupp av valpköpare)?

Varför skulle du göra det när du inte behöver eftersom ingen valpköpare kommer att fråga dig om du har gjort det? Och varför skulle du välja att satsa lika mycket energi på blandrasavel och inte renrasavel? Om det är något som verkligen behövs så är det folk med fötterna på jorden och vanligt sunt förnuft som behöver engagera sig mer i renrasaveln och få den på rätt spår igen istället för att överge den helt.

Fortfarande bara en diskussion, ingen mening att såra någon alltså.

Hon är fin din hund, men jag som är uppvuxen med renrasig leonberger (en av de första kullarna i landet) tycker inte att den där är mer vacker. Men det är ju en personlig åsikt och inget att haka upp sig på.

Senast ändrad:

Oavsett vad jag hade för hund skulle jag vilja göra det och min är redan röntgad HD plus armbågar ca 1300kr.

Jag skulle vilja göra ett mentaltest på henne och jag skulle vilja låta en person med domarkompetens bedöma henne någon gång (oavsett om jag kommer att ta valpar på henne eller inte)

Och jag tycker hon är vackrare än en renrasig Leonberger (men det är ju min personliga smak)

De två sista fotografierna är tagna idag. Där syns det ganska tydligt
att hon behöver gå ner i vikt så jag tänker byta foder nästa gång jag handlar hem.

Fortsättning...

Jag skulle inte släppa ifrån mig en valp(renrasig el blandras) som inte var vet.bes vacc chippad registrerad och avmaskad. Ej heller om köparen verkar ovillig att ha någon form av fortsatt kontakt. Men för mig är det självskrivet.

Så de som tror att jag vill ta valpar på min för att tjäna pengar har helt missförstått situationen.

Trots allt detta räknas jag som väldigt oseriös?

Först sårade det mig väldigt mycket men inte nu längre.

Senast ändrad:

Tips inför köpet finns på SKKs hemsida. Samma tips gäller väl i många fall oavsett om det är renras eller blandras, men på iaf nåt ställe förespråkar de renras.

Att säga hur olika korsningar blir är ju svårt och det har de ingen information om, så vitt jag vet.

Däremot har de ju länkar till alla rashemsidor så där kan man läsa på om varje ras egenskaper rätt lätt. Man får ju anstränga sig lite om man har intresse också.

Jag har varit på en halvdags "innan valpen kommer hem"-kurs anordnad av min uppfödare. Jättebra idé tycker jag!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 262
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka