Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

...jag tror ärligt talat att alla hundägare måste vara med och ta ansvar för alla tankar på aveln idag. Det är ett faktum att det föds alldeles för många hundar som givetvis planeras genom kärlek och omsorg, men resultaten talar sitt egna språk.

Din svärfar verkar vara en mycket klok man, liksom du själv :bow:

För att få delta på MH måste hunden vara registrerad hos SKK, ha stamtavla.
Ett UNDANTAG finns o de är när oregistrerad hund är under utbildning till tjänstehund. Utbildningen ska alltså ha påbörjats och ett intyg ska finnas.

Förrut har man sagt att oregistrerade hundar fick delta, men att resultatet (naturligtvis) inte registrerades. Detta ändrades då ägare till oregistrerade hundar använde MH-protokollet som ett bevis på en bra blandras o därmed bra avkommor.

Så TS får ej MH beskriva sin hund.. O inte heller göra mentaltest. De är väl bara brukshundar som får göra MT. Lr?

De enda som skiljer dem åt är ju några moment o att i den ena beskrivs hundens handlingar o i den andra bedömms hundens handlingar.
Så varför bara vissa raser?? :confused:

Var det skrivet till mig? Min hund är SKKreg, utställd, röntgad etc etc men är kastrerad krypt och kan därför inte Koras (utställningen var valp). Men eftersom det är av Uppfödarintresse tycker jag att han borde få genomgå Korningens mentaldel.
Korningen är inte exakt som MH:t eftersom man pressar hunden hårdare på MT:t, kollar om den "kan bli arg", t.ex. och hoten går närmare än på MH:t.

Mmm vet vad du tycker om Frida. (tack)

Din sambos pappa verkar väldigt vis och det jag funderar över här är det långsiktiga målet med att ev para henne.

Låt oss säga att jag beslutar mig för att para henne och på de valpar som föds är 75% HD fria (bara ett ex) och det blir sex tikar och fyra av köparna beslutar sig för att ta valpar på de tikarna. Är det vad jag vill?

Det kan ju bli ca 40 barnbarn till min tik. (sedan vad hanarna har för sig är det ingen som vet).

Frida är bra men blir valparna bättre om jag lägger på en Leonberger?
Blir resultatet det jag är ute efter?

Vad är jag själv ute efter?

Funderar lite över vad jag själv skulle vilja använda ev valp till? Och det blir nog att jag vill kunna använda den till lite av varje. (Men ska fundera vidare på det).

Funderar lite över vad jag själv skulle vilja använda ev valp till? Och det blir nog att jag vill kunna använda den till lite av varje. (Men ska fundera vidare på det).

Jag tycker du tänker väldigt bra!

Fundera också över om det inte redan finns en valp som uppfyller de krav och där du slipper "riskera" att 25% av kullsyskonen får HD och att någon av dessa kanske går vidare i avel m.m. Måste du avla på just din tik för att få det du vill ha? Om man försöker bortse från det sentimentala värdet i en valp efter din hund.

Problemet är ju att jag tycker hon är bra på alla sätt och i nästan alla lägen.

Hade jag sysslat med avel hade jag nog försökt att få fram just en sån individ som hon. hmm.....

Det är som om hon vore en perfekt slutprodukt av en genomtänkt avel.

Jag håller med Skogstrollet- det är oerhört bra att du funderar och analyserar din tanke. Överväger hur mycket "det sentimentala" spelar in. Det är givetvis mycket bra att älska den hund som ev ska föra generna vidare, men absolut inte det enda.

Just därför har jag som sagt var, bestämt mig för att inte avla på min Jack russel per dagens datum. Möjligen heller aldrig. Jag har insett att seriös avel består av så oerhört många element, att jag är inte där på långa vägar. Min svärfar sade så tänkvärda ord till mig den dagen, att jag inser att jag kan faktiskt inte idag kan ta ansvar för alla de avkommorna med tanke på att jag inte är nog insatt och studerat tanken nog mycket för att den ska bli en analyserad vision med framtida möjligheter.

Vill också tillägga att du är en oerhört mjuk, sympatisk och ödmjuk skribent här på Bukefalos! Det är alltid trevligt att diskutera med dig.

Och, krama din vackra hund ifrån mig och alla mina hundar :love:

Tack, tycker detsamma.

Ska krama om henne. Krama dina pojkar från oss. (o svärfar):)

Hade jag sysslat med avel hade jag nog försökt att få fram just en sån individ som hon. hmm.....

Det vore ju fantastiskt kul om valparna blev som just henne. HD fria och med kanonmentalitet...frågan är ju om det är just det hon nedärver?

Mmm...

Det vore det ultimata men chansen är ju inte mer än absolut max 50%. Vad blir resten?

Focus är som du vet också krypt men har gjort korningens mentaldel :)

När? Nu är vi OT, men jag undrar vad det var de reviderade sist (07 eller 08), då ngn ju innan skrev att dennes icke HD-rtg hund gjort MT, och nu står i reglerna att hund måste ha officiellt avläst och registrerad höftledsstatus vid anmälningsdagen.

Så frågan är dels när de ändrat, och vad. Som sagt, berör ju eg inte mig och är OT för tråden, men nyfiken i största allmänhet.

För att anknyta lite till tråden så MT är ju stängd för blandraser, utan minsta tvekan/undantag dock.

Att hon inte är det, utan en alldeles oplanerad lyckoträff, visar ju att slumpfaktorn en tungt vägande ingrediens i hundaveln. På gott och ont.:)

Är inte alla hundar det? För sina ägare alltså ;)

Min tik är världens bästa hund, hon skulle gått i avel men hade ett C på ena höften. Mamma funderade på att ta valpar på henne ändå, jag dödade alla dem tankarna fort. För varför dels föda upp valpar med risk för dåliga höfter? Målet skulle väl vara att få en lika underbar hund som Snoris. Men sen kom jag på att, hey, det finns och kommer aldrig finnas någon hund som Snoris - ever again. Så jag kommer åtnjuta hennes livstid som den är utan att försöka göra en klon på henne.

Soffa skrev: Det är som om hon vore en perfekt slutprodukt av en genomtänkt avel.
Modigkorn skrev: Är inte alla hundar det? För sina ägare alltså ;)

Faktiskt inte :p
Jag är lika kritisk när jag tittar på mina egna hundar som andras (och efter att ha bott på kennel där det pratas hundar och avel dygnet runt och varit på en hel del utställningar så är det inte "lite kritisk" man är.) Jag kan inte se en hund, framförallt inte av "min" ras utan att börja studera dess exteriör noga och mentaliteten är jag också noga med, även om mentaliteten är svårare att sätta ord på och bedöma.

Mitt största argument MOT blandrasavel är att folk väldigt sällan vet vad de har i snöret. Har haft kurser bla på brukshundklubben under flera år (alla hundar är välkomna på kurser givetvis!) men de som har renrasiga har generellt mer kunskap om sin ras än de med blandras. Jag blir lika förvånad varje gång man har en blandras och inte har tagit reda på något om vad raserna har för ursprung! Kan nämna ett exempel ; papillon/karelsk björnhund...underbar hund på många sätt men kunde inte vara lös. Bad dem läsa på om framförallt karelen....och då förstod de lite mer vad de hade!:idea:

Förstår vad du menar. När jag fick hem min så travade jag iväg till biblioteket och fick lite information om rottisarna men de hade då inte så mycket om Leonbergern så jag fick läsa på lite om st:Bernard och newfoundland istället.

Jag blev ju jättenyfiken på vad jag hade i andra änden av snöret.:)

Förstår vad du menar, har börjat släppa mitt kritiska studerande av djuren.

Hästarna t ex, el korna går jag förbi en flock kor så sveper blicken över dem för att upptäcka om något är fel. (inte mitt jobb längre)

Så för Fridas del blir det ju benställning, hull hur hon rör sig osv.

Det som jag tycker är spännande nu är att se hur hon reagerar i oväntade situationer. Som valp och unghund så reagerade hon starkt på svarta plastsäckar som fastnat på taggtråd och prasslade i vinden.

Senaste tiden har jag sett att blir hon rädd för något när vi är ute så går hon självmant utan uppmuntran (lös el i koppel) fram och ska undersöka vad det är.

När? Nu är vi OT, men jag undrar vad det var de reviderade sist (07 eller 08), då ngn ju innan skrev att dennes icke HD-rtg hund gjort MT, och nu står i reglerna att hund måste ha officiellt avläst och registrerad höftledsstatus vid anmälningsdagen.

Så frågan är dels när de ändrat, och vad. Som sagt, berör ju eg inte mig och är OT för tråden, men nyfiken i största allmänhet.

För att anknyta lite till tråden så MT är ju stängd för blandraser, utan minsta tvekan/undantag dock.

Focus gjorde sin korning för 1½ år sedan. Den nya korningen. Sen har han röntgas men har inga kulor ;)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 262
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka