Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Jaså, genetik fungerar som färg?

Om man blandar rött och gult blir det orange - dvs borde inte avkomman från en vallare och en jakthund bli en mer extremvallare än om man korsat två vallare. Rött och rött blir ju mer rött än rött o gult. Eller hur??

Jag tror inte att man kan jämföra genetik med att blanda färg, tyvärr är det nog mer komplicerat än så. :grin:

Jag förstår din jämförelse - hade faktiskt inte tänkt i den banan.

Det finns blandrasuppfödare med långsiktiga mål, men oavsätt om målet är långtsiktigt eller ej är det väl den kommande kullen i fråga som är viktig. Det skadar ju ingen om man inte väljer att avla igen. Att någon annan sen tar en kull och blandar in ytterligare raser är en annan sak. Det kan lika gärna ske med en renras som med en blandras. Återigen är vi intte på oseriös avel/parning. Blandrasavel/parning behöver inte vara oseriös bara för att det förekommer.

Intressant spekulation - kanske stämmer det i många fall även om jag inte hört talas om detta. Som köpare av en renras har jag dock inga förpliktelser att visa upp hunden alltid heller, så jag tror att som köpare så är det nog inte jättevanligt att man köper en blandras för att slippa prestera. Känns lite svårmotiverat även om teorin kanske stämmer i vissa fall.

Så om det inte finns intresse för att "visa upp" valparna av valpköparna, vilken seriös blandrasuppfödare skulle då lägga energi på att skaffa sig, ja vad det nu skulle vara, certificat/licens/erkännande som en "god" hunduppfödare?
En seriös uppfödare som är intresserad av sina hundar och vill ta fram en god avkomma?

Vilken blandisuppfödare skulle vara beredd att lägga ner lika mycket jobb som en (seriös) renrasuppfödare med att meritera, testa och registrera sina avelsdjur? Hur många sysslar med blandrasavel just för att slippa detta, oavsett ursäkt?
Jag har som sagt aldrig kommit i kontakt med en blandrsuppfödare som jag upplever har en sådan inställning, för ofta aktiverar de sina hundar dessutom. Men det kan ju finnas saker under ytan som man inte känner till. Sen kanske det kan vara olika beroende på vad för raser man använder också. Vad för hund man tar fram.

*KL*

Jag har läst hela tråden, och borde väl egentligen inte svara. Jag är bara helt paff över att inte alla behandlar sina djur som sina ögonstenar och vill ge dem ett fantastiskt liv. Hade jag själv fått dessa råd om denna risk med de valpar som kommer att födas så hade jag slagit bort tanken, för jag skulle aldrig stå ut med mig själv att se en valp som jag satt till världen ligga ute på blocket och kunna säljas till vem som helst. Inte heller att de är en större risk att de kan behöva avlivas. Jag får grymt ont i hjärtat och i magen att läsa den här tråden, och jag är så tacksam över att det finns så vettiga människor där ute.

Senast ändrad:

Jaså, genetik fungerar som färg?

Om man blandar rött och gult blir det orange - dvs borde inte avkomman från en vallare och en jakthund bli en mer extremvallare än om man korsat två vallare. Rött och rött blir ju mer rött än rött o gult. Eller hur??

Jag tror inte att man kan jämföra genetik med att blanda färg, tyvärr är det nog mer komplicerat än så. :grin:
Du vet mycket väl vad jag menade med mitt försök till liknelse.

...eller så gjorde du inte det. Skulle å andra sidan inte förvåna mig med de resonemang du för.

Tips inför köpet finns på SKKs hemsida. Samma tips gäller väl i många fall oavsett om det är renras eller blandras, men på iaf nåt ställe förespråkar de renras.

Att säga hur olika korsningar blir är ju svårt och det har de ingen information om, så vitt jag vet.

Däremot har de ju länkar till alla rashemsidor så där kan man läsa på om varje ras egenskaper rätt lätt. Man får ju anstränga sig lite om man har intresse också.

Jag har varit på en halvdags "innan valpen kommer hem"-kurs anordnad av min uppfödare. Jättebra idé tycker jag!

Låter som en jättebra ide´. Kanske något för andra uppfödare att ta till sig (som inte redan anordnar något liknande).

Har inte varit inne på SKKs hemsida får ta en tripp dit.

Men du kan ju göra allt det där? MH-testa, gå uppfödarutbildningen (som är bra oavsett om du avlar renras eller blandras), få en bedömning på en blandisutställning osv.
Tänker du göra det innan du tar första kullen?

En seriös uppfödare som är intresserad av sina hundar och vill ta fram en god avkomma?

Varför är det ingen som gjort det då? För att det inte behövs. Och det behövs inte eftersom det inte efterfrågas. Återigen går cirkeln tillbaka till valpköparna.

Jag har som sagt aldrig kommit i kontakt med en blandrsuppfödare som jag upplever har en sådan inställning, för ofta aktiverar de sina hundar dessutom. Men det kan ju finnas saker under ytan som man inte känner till. Sen kanske det kan vara olika beroende på vad för raser man använder också. Vad för hund man tar fram.

Att aktivera sin hund och att meritera den är inte samma sak.

Förlåt men har du läst inlägg 381?[/QUOTE]

Javisst! Varför skulle jag inte ha gjort det? Jag skrev faktiskt mitt inlägg lite till "försvar" för din, för jag trodde faktiskt du hade slagit det hela ur hågen, Jag har nu också förstått att du inte slagit idén ur hågen, vilket jag finner mycket underligt att du tydligen inte har med tanke på hur enormt många goda, väl motiverade skäl du har fått presenterade för dig att inte avla på din hund.

Älska henne och njut av henne som den hon är i stället, och skaffa en leonbergervalp om du vill ha en hund till. Då får du dessutom EN hund till- inte åtta...

Men du kan ju göra allt det där? MH-testa, gå uppfödarutbildningen (som är bra oavsett om du avlar renras eller blandras), få en bedömning på en blandisutställning osv.
Tänker du göra det innan du tar första kullen?

Jag har tänkt registrera henne på blandis och om möjligt försöka få henne MH-testad. (Även om jag i dagsläget inte vet om det blir någon kull på henne).

En uppfödarutbildning kan ju vara bra att gå oavsett vilket. Kan vara värt att undersöka om det är något för mig.

Mentaltest? Svårt att få plats och kostar en summa det med, jag vet dock inte hur mycket.

350 kr för MH. Antar du menade MH och inte MT? MT kostar iofs också 350 kr, men vet faktiskt inte om man övht skulle få plats för en blandis på ett MT, ett MH skulle man nog kunna klämma in sig på om man inte är så kinkig med var någonstans och när, utan kan tänka sig att åka en bit, och t ex tar de på senhösten som det brukar vara hyfsat glest deltagarantal på iaf i vissa områden.

350 kr för MH. Antar du menade MH och inte MT? MT kostar iofs också 350 kr, men vet faktiskt inte om man övht skulle få plats för en blandis på ett MT, ett MH skulle man nog kunna klämma in sig på om man inte är så kinkig med var någonstans och när, utan kan tänka sig att åka en bit, och t ex tar de på senhösten som det brukar vara hyfsat glest deltagarantal på iaf i vissa områden.

Intressant knapplån. Kan man verkligen få göra Mentaldelen på Korningen med en hund som inte kan Koras?? Jag funderar lite ang min egen hund som skulle korats, men som jag kastrerade pga att han var krypt och då kan han ju inte ställas ut. Men man kan alltså komma med, i sista hand då, på ett MT även med en hund som inte kan Koras senare?

Det där varierar nog. Jag undersökte just den frågan i vintras. Då gällde det just en hund som inte kan få titeln korad (pga C-höfter). Fick lite olika bud, från att de får inte vara med, till att de får vara med i mån av plats som sista alternativ typ.

Mailade klubben jag ville göra MT på, och frågade. Och de svarade att de faktiskt aldrig fått frågan, och aldrig kollat just VAD för bedömning de har på höfterna, utan bara ATT de har bedömda höfter. Och att för dem var det fritt fram att anmäla hunden och den skulle få plats/inte plats i exakt samma mån som om den haft A-höfter.

Nu har anmälningstiden inte gått ut, och jag har anmält men inte betalat så vet inte om hon får plats än. Men hon är ju just en sådan som aldrig kommer kunnafå titeln KORAD, oavsett om hon får full pott på sitt MT. Undan hon kommer i bästa fall ha 'godkänd mentaldel på korningen'. Iofs, hon skulle kunna få godkänd exteriördel med, men titeln får hon aldrig.

Jätteintressant! Nu har ju min hund dessutom Dhöfter :cry: men jag skulle av själviska skäl, så himla gärna vilja ta honom genom ett MT och se hur det går! Han gjorde ett strålande MH men MT:t är ju allvarligare och jag vill veta hur han reagerar på större "hot". Bl.a.! Jag ska prova att anmäla mig, kommer vi med pga ett återbud så tar vi ju bara upp en tom plats!

Exakt den anledningen jag vill ta pappas tik genom ett MT. Hon gjorde ett jättefint MH, och jag vill se hur hon hanterar det betydligt mer krävande MT.t. Sen i begynnelsen hade jag väl en tanke på att röntga om höfterna (röntgad tidigt, fruktansvärt underhull etc, så chansen fanns att det var ogynnsamma omständigheter som gav bed C). Det har jag ju dock strukit då hon vid provokation reagerar i sin 'sämsta' höft, så det var nog en helt korrekt bedömning det där C.et.

Intressant knapplån. Kan man verkligen få göra Mentaldelen på Korningen med en hund som inte kan Koras?? Jag funderar lite ang min egen hund som skulle korats, men som jag kastrerade pga att han var krypt och då kan han ju inte ställas ut. Men man kan alltså komma med, i sista hand då, på ett MT även med en hund som inte kan Koras senare?

Min dv.schnauzer är inte HD-röntgad och vi deltog i en korning! Inga problem alls!

Det var väldigt roligt och spännande att se hur hunden reagerade och min hund fick mycket fin kritik efteråt. Tyvärr var bitstocken och kampen för dåligt och där missade han poängen för att bli godkänd. Figuranten slog hårt i maren med stocken och då såg man att vår hund blev lite betänksam - "skall han ladda den i huvudet på mig också? nej tack!" Han försökte dock bita tag i den och lyckades springa iväg med den vid ett par tillfällen, men morrade och skällde av frustration för hans mun rådde inte riktigt om.

Han var 20p från ett godkänt prov.

Fast det går inte nu, starta oröntgad hund alltså?

5. Villkor för deltagande
Rätt att delta i mentaltest har registrerade hundar av ras för vilken SBK har avelsansvar och som
senast dagen före provets början har uppnått 18 månaders ålder men inte fyllt 48 månader.
För deltagande skall hund ha genomfört mentalbeskrivning (MH) med kryss i alla rutor, dock får
hunden ej ha kryss i ruta 5, skott. Minst 6 veckor ska ha förflutit sedan MH.

Vid anmälan skall officiellt avläst och registrerad höftledsstatus föreligga.

Bla bla

Däremot är frågan om Lena Furbergs hund får starta ändå. Läste vidare:

Kastrerad hanhund/tik
Operativt kastrerad hanhund medges generell dispens för deltagande vid utställning, prov eller
tävling. Vid behov av styrkande av att hunden efter sex (6) månaders ålder, men före operationen,
haft normalt utvecklade och belägna testiklar sker via särskilt intyg (intyg, se under punkt 1,
Veterinärintyg).
Operativt eller kemiskt kastrerad tik medges generell dispens för deltagande vid utställning, prov
eller tävling.

Dvs frågan är om hon måste - precis som för utställning - kunna styrka att hunden haft normala testiklar, och det hade den ju tyvärr inte då den kastrerades för den var krypt. Det står dock 'vid behov av styrkande', inte att man ska kunna. (Hänvisningen till punkt 1, veterinärintyg, är vilka intyg som är godkända, att de ska vara i orginal etc: Veterinärintyg
När veterinärintyg åberopas för en hund ska detta kunna uppvisas i original samt vara utfärdat på någon av blanketterna: F145 Sveriges Veterinärförbund, Dolittle veterinärintyg, Trofast veterinärintyg eller Vetvision veterinärintyg. Arrangör äger rätt att kopiera veterinärintyg
.

Fasiken också..

Senast ändrad:

Däremot är frågan om Lena Furbergs hund får starta ändå. Läste vidare:

Kastrerad hanhund/tik
Operativt kastrerad hanhund medges generell dispens för deltagande vid utställning, prov eller
tävling. Vid behov av styrkande av att hunden efter sex (6) månaders ålder, men före operationen,
haft normalt utvecklade och belägna testiklar sker via särskilt intyg (intyg, se under punkt 1,
Veterinärintyg).
Operativt eller kemiskt kastrerad tik medges generell dispens för deltagande vid utställning, prov
eller tävling.

Dvs frågan är om hon måste - precis som för utställning - kunna styrka att hunden haft normala testiklar, och det hade den ju tyvärr inte då den kastrerades för den var krypt. Det står dock 'vid behov av styrkande', inte att man ska kunna. (Hänvisningen till punkt 1, veterinärintyg, är vilka intyg som är godkända, att de ska vara i orginal etc: Veterinärintyg
När veterinärintyg åberopas för en hund ska detta kunna uppvisas i original samt vara utfärdat på någon av blanketterna: F145 Sveriges Veterinärförbund, Dolittle veterinärintyg, Trofast veterinärintyg eller Vetvision veterinärintyg. Arrangör äger rätt att kopiera veterinärintyg
.

Fasiken också..

Instämmer, fasicken... Men å andra sidan ställdes inga frågor när han gjorde MH:t...! Jag fick också beskedet att det ges generell dispens för kastrerade hundar just vid MH (och då ev också MT?) pga av att det är av Uppfödarintresse man utför beskrivning/test. Jag har mailat den tilltänkta Brukshundsklubben och förhoppningsvis kan vi komma med i mån av plats.

Kommer in sent i diskussionen, där mycket redan har sagts. Och du vet redan att jag så gott som dreglar över din tiks bilder då hon är bedårande. :love:

Jag har själv tidigare klurat på att avla på min Jack Russel tik från Irland. Nu är hon renrasig, men jag anser att det jag nämner, till sin trots faktiskt har en poäng för all avel.

Min sambos far, bedrev innan sin flytt till Portugal, med seriös Schäferavel under flertalet år i Norge. Han är en oerhört duktig hundman som jag hyser stor respekt för. Inte enbart för hans goda resultat inom aveln, utan också för att han öppet, ärligt, ödmjukt och klarsynt lägger fram sina egna erfarenheter. Gäller det t ex politik, då snackar vi mindre (mycket mindre) ödmjukhet. :angel:

Den beskrivningen du lade fram om anledningen till att avla på just din tik, lade jag också fram för honom. Och jag hade övervägt det länge. Dels önskade jag mig en valp av henne samt att jag ville att andra skulle få glädjen att njuta av underbara avkommor från mitt underverk. Han svarade; (det finns på film eftersom min sambo filmade oss så jag får chansen att citera det, dock på svenska..);

- Enligt min egen åsikt så är inte det en nog stark grund till att avla på henne.

Jag ansåg fortsatt att det var det.

- Givetvis började jag själv min avel på de premisserna. Men har lärt mig oerhört mycket genom åren. Jag hade ingen att rådfråga eller var nog för besserwisser för att göra det. Jag fick lära mig genom mina egna misstag, som resulterade i någon mindre bra hund. Det ska inte du behöva vara med om, eller någon av din hunds avkommor - för du har ett bra kontaktnät med människor som har varit med. Det finns alldeles för dumdristig avel idag - hundar som far illa och människor som får lida för att de inte gick till grund och botten med deras plan och tänkte i flera steg.

(kaffepaus):angel:

Teknik och dagens forskning ger människor som är intresserade att bedriva avel, goda möjligheter att starta på en säkrare plattform. All avel ska starta med väl genomtänkta tankar, planer och - all avel ska ha ett framtidssyfte. För mig finns det inget försvar för något annat. Vad skulle det försvaret vara? En trevlig sällskapshund? Räcker det verkligen med att du älskar din hund - att du skulle vilja ge glädjen av en "kopia" av Kessy (min Jack Russel) till någon annan?

Tror du inte, om endast det skulle vara tillräckligt med den tanken- skulle det då finnas alla dessa annonser i Norge och Sverige på hundar som far land och rike runt, till ägare efter ägare? Alldeles för många hundar far runt som vandringspokaler- trots att det med stor sannolikhet fanns en god tanke, mycket kärlek för föräldrarna till avkommorna och en glad köpare som visat stort intresse- båda med en vision att avkomman skulle komma att fungera som en trevlig hund. Vem tar ansvaret för dom när det inte fungerar? Uppfödarna? Du? Jag? Jourhemmen? Veterinärerna?

Jag vet inte om detta ger något till dig, eller om det tillför diskussionen något, men hans svar fick i vart fall mig att inse att jag per dags datum inte har den faktiska visionen som krävs för att ge en köpare den planerade ultimata hunden och den planerade avkomman, bästa möjliga förutsättningar. Jag inser att det faktiskt inte räcker med en kärleksfull och god tanke.

Vi har själv två blandrashundar, som kom till genom en tjuvparning. Min svärfar älskar dessa hundar och ser goda möjligheter för dem och oss att fungera tillsammans i vårt syfte med dem. Han har alltså inget emot blandrashundar eller dess ägare, utan som sagt var - parningar utan framtidssyfte. Jag vet inte hur du ställer dig till min svärfars svar till mig, men jag tror ärligt talat att alla hundägare måste vara med och ta ansvar för alla tankar på aveln idag. Det är ett faktum att det föds alldeles för många hundar som givetvis planeras genom kärlek och omsorg, men resultaten talar sitt egna språk.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 262
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka