Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Förstår vad du menar. När jag fick hem min så travade jag iväg till biblioteket och fick lite information om rottisarna men de hade då inte så mycket om Leonbergern så jag fick läsa på lite om st:Bernard och newfoundland istället.

:confused:
Det är lite som att läsa om flatcoated retriever och setter för att lära sig mer om golden retriever:)
Är det faktiskt så ont om litteratur om leonbergern.. det är ju väldigt tråkigt.
Jag har fått för mig att leonbergern är en vakthund, är det fel?

Leonbergern var väl gårdsvar från början, men har också använts som väktarhund i Tyskland. Dock vet jag inte om de gör de fortfarande, men de tyska/österrikiska linjerna är/var skarpare än de svenska. De är också "vattenhundar" med simhud mellan tårna. Ursprung Landseer (fläcking new foundland) och sankt bernhard, även pyreneer.

Rasen togs främst fram för att likna lejonet på ett statsvapen till staden där rasens grundare bodde.

Aha, det var inte SÅ fel ändå:)
Kanske du har litteraturtips också, om man vill läsa mer om rasen?

Vad menas med väktarhund?
Jag föreställer mig en hund med securitas-uniform på sig. Gissar att det är fel:D

Nej, har inga litteraturtips men man hittar mycket på nätet. Leonbergerklubben t.ex.

Väktarhund - securitasassistent. Minus uniform då. :D För t.ex. patrullerande väktare som övervakar områden om nätterna m.m. Men jag har inget konkret på det, det har jag hört från en bekant som själv har leonberger.

Skrev bara för att upplysa TS om vad som gäller ang MH o korning.. Alltså att blandraser ej kan beskrivas lr bedömmas.

Men ang din hund, du får inte mentaltesta då?

Själv har man blandras så för oss blire inge..
Har dock utbildat mig till B-fig o då fick jag o min vovve gå MH:et så de andra fick träna på hur man skulle göra de olika B-fig´s momenten. O "läraren" som är beskrivare skrev ett protokoll till oss. SÅ ett halvt MH har vi.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Lite OT, men ändå: soffa, det är alldeles för ont om hundägare som är så ambitiösa och kunskapstörstande som du! Och som dessutom är beredd att tänka om och väga argument för och emot, inte minst. Din tik är säkert jättetrevlig, hon ver väldigt trevlig ut :), men jag hoppas ändå att du väljer en renras nästa gång. Just för att personer som du behövs inom rasaveln.

Det här blir lite utanför tråden..

Ställde en fråga (utan någon presentation av mig)till en uppfödare av Leonberger igår valparna hade stamtavla och tror jag såldes med skks reggler. Min fråga löd om de kunde tänka sig att lämna någon av valparna på foder. Eller om de var helt emot det. Svaret jag fick blev nej men att de hade en valp med navelbråck och erbjöd mig att köpa den för 6000kr.

Tyvärr är ju inte en hund med navelbråck något att avla på så är det det som är ditt intresse tycker jag du ska höra dig för med andra uppfödare! :laugh:

Om du inte ger någon presentation alls av dig själv när du skriver till en uppfödare är det väl inte det minsta konstigt om de inte vill sätta ut hund på foder åt dig? Jag vet inte någon som skulle göra det, och jag har pratat med ganska många uppfödare... Jag skulle inte ens tro att de skulle sälja en "felaktig" valp till någon som inte presenterade sig själv, så att du fick svaret du fick tycker jag inte alls är konstigt.

Tror frågan var lite mer allmän. Förväntade mig ett nej eftersom jag inte presenterade mig själv men blev förvånad över erbjudandet av den rabatterade valpen med navelbråck.

Svarade i allafall direkt och tackade nej och tackade för att de tog sig tid att svara och önskade dem lycka till med valparna.

Men hade det inte varit bra att kunna göra ev ett lite mindre MT test på blandisar?

Kanske inte då i avelssyfte men jag hade nog gärna velat göra ett på min för min egenskull.

Det var nog mest bara en liten koll.

Har inte tillräckligt på fötterna för att köpa en renrasig Leonberger.
Kan inget om de olika linjerna men har insett att jag nog inte vill ha en svartmaskad sak. (jag är så kräsen)

Surfade runt lite och hittade en tik som liknade min skrev ner uppfödarens namn så får vi se om det leder till något någon gång längre fram.

Men hade det inte varit bra att kunna göra ev ett lite mindre MT test på blandisar?

Kanske inte då i avelssyfte men jag hade nog gärna velat göra ett på min för min egenskull.

Ja och även på rena sällskapshundar som inte testas idag. Alla hundar borde kunna testas rent generellt på mentaldelen så man får koll på rädslor, reservationer och ev. aggressivitet. Absolut. Men det är brist på folk som vill anordna.

Här står det lite grann om LB som arbetande hund om man är nyfiken :)

http://www.slbk.com/workingleos/index.cfm?open=working
http://www.slbk.com/workingleos/tjanstehund/index.cfm?open=working

//Smulis - Leonbergerägare

(sorry TS för OT ;))

Tack.
Ja, det var verkligen inte mycket information.
Det skulle ha varit intressant att läsa mer om rasens arbetsbakgrund historiskt sett, men jag kan inte tyska så det kanske är svårt att hitta något då.

Det kan hända att det kan stå lite mer på engelska och amerikanska LB klubbens hemsidor men det har jag inte kollat. Mig veterligen så användes de främst som gårdshundar förr i tiden (slutet på 1800-talet) då deras vakt- & dragegenskaper var väldigt uppskattade. De hade väl som uppgift att vakta gårdarna och kanske hjälpa till att dra hem ved och vad det nu kunde tänkas vara.

Edit: Kikade runt lite på tyska LB klubben och läste om vad de hade skrivit om LB's historia och även där stod det bara att de användes som vakthund/gårdshund.

Senast ändrad:

Hmmm... intressant detta. För det är ju ganska stor skillnad på arbetsuppgifterna.. En gårdvar ska ju arbeta helt självständigt och en väktarhund mer som en tjänstehund, dvs följa kommando.

Föreställer mig att det är ganska ovanligt med en ras som lämpar sig för båda delarna.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 262
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka