Sv: Para en blandis?
[
QUOTE=soffa;12169752]Nej hennes föräldrar finns inte med men far och morföräldrar kan finnas med.
Tyvärr vet jag inte deras namn.
Har dock fått lite uppdateringar pappan till min blir 10år i år han är fullt frisk har aldrig varit sjuk.
Mamman avlivades för ca 1.5 år sedan p g a att de fick inte ha hund dit de flyttade. (Mamman till min var 6 år när hon fick kullen).
Ingen har hört av sig om dålig mentalitet, sjukdom eller andra skador på någon av valparna.
Min tik var inte planerad, tvärs om de gjorde vad de kunde för att det inte skulle bli några men felräkning på dagar och oförståelse av hur man kollar om tiken står så blev hon tillbaka skickad förtidigt till hanhundsägaren som skulle ta hand om tiken. (Det är hanhunds ägaren som har stått för och tagit hand om tiken under dräktighet och valpning samt placerat ut/sålt valparna). De har försökt göra det bästa av den uppkommna situationen.
Jag är tacksam för att de inte avlivade dem (som någon föreslog att jag skulle göra med min tiks ev valpar som jag inte kan placera ut hos släkt och vänner).[/QUOTE]
Så här skriver du i detta inägg ??
Och nu skriver du :Såvitt jag vet finns ingen på hennes sida med HD och hon är fri så sannolikheten är inte 100% att det blir så.
Knepigt att ingen pratar om den troliga sannolikheten istället.
Så du tycker jag är egoistisk och girig? Och du tycker att det inte är etiskt rätt att avla på en fullt frisk tik?:confuse
Idag 22:01
Alltså det enda du vet om sjukdomstatistik på din tik är : Ingen av valpköparna till hennes syskon har hört av sig om att deras hundar har /är sjuka ! Vet du om dom är HD kollade?
Du skriver att fadern till din tik är fullt frisk! Är han Hd kollad ? (du kanske redan har skrivit om det kan ha missat det så därför frågar jag ) Samma med hennes mamma ?
Dom enda du känner till av hennes släktingar är ju hennes mor och far ?
Du vet inte mor och farföräldras namn ? Men dom som äger mamman till din tik borde ju veta detta ! Och då är det ju bara att ringa till dom och få uppgifterna och sen gå in på rasdata på SKK och kolla upp dom ! Då är du ju i alla fall ett steg på väg att ta anvsar för din kull .....
Ännu ett steg i rätt riktning är att be din uppfödare om telefon nummer till dom som har sykonen och ringa och fråga dom om HD /AD röntgen på deras hundar ?
Sen ska du använda en icke ren hane , då har du samma problem där ! Du ska ju då kunna kolla HD/AD statistiken bakom hanen oxå . En massa jobb om man vill vara en seriös blandras uppfödare
Jag förstår att du älskar din tik och även känslan av att vilja ha en valp efter henne ! MEN är det värt det ?
Med tanke på vad din tik kan tänkas nedärva , Och den eventuella blandras hanen du ska använda ??
Kan du leva med att kanske 3 av dina valpar får leva med dåliga höfter eller någon annan sjukdom !
Jag säger inte att renrasiga hundar inte har sjukdoms problem , men man minimerar riskerna med en reggad renras i och med att det finns rasvisa föreskrifter som man som uppfödare måste följa för att få regga sina valpar
Tesora