Papillon som första hund?

Sv: Papillon som första hund?

Patellaluxation är glappande knäskålar, det undersöker man hos veterinär efter att hunden har fyllt 1 år. Man ögonlyser hunden för att se så att hunden är fri från stadier av PRA, det är en förtvining av näthinnan som oftast slutar med att hunden blir helt blind. Även detta tittar man efter 1 års ålder och helst flera gånger under hela hundens livstid eftersom den kan utveckla PRA senare i livet.

Föräldradjuren och förfäderna i stamtavlan ska alltså vara fria från patella och PRA, och det är otroligt viktigt för att dessa sjukdomar inte ska föras vidare.

Sv: Papillon som första hund?

Papillion är helt underbara hundar, eller iallafall min ;)
Min första hund är en papillion och han har ett helt fantastiskt psyke. Det är en stor hund i litet format enligt mig. Liten men tålig. Min papillion behöver mycket aktivering och är väldigt lätt lärd, älskar att spåra/söka, trix, agillity, mysa i soffan. Älskar människor och andra djur. Dock måste man vara väldigt bestämt med honom, vet inte om det är rasen eller små hundar i allmänhet. Man kan lätt glömma bort att dom är hundar även fast dom är små.

Har även hört att papillion kan vara skälliga men jag har inte märkt av de.
Älskar verkligen rasen och funderar på att skaffa ännu en om några år då de är helt fantastiska hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 095
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 645
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 876
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka