Papillon som första hund?

skuggan_

Trådstartare
Ni som har papillon, hur är rasen? Anser ni att det är en bra första hund?
Har länge tittat på olika raser och fastnat för papillon men vill veta mer. Funderar på att skaffa valp nästa år men vill veta så mycket som möjligt innan så man är väl förbered!

Skuggan_:)

Sv: Papillon som första hund?

Jag har tittat mycket på papillon när det gäller planerandet av nästa hund, och jag skulle definitivt kunna tänka mig att det är en bra första-hund. Det beror ju lite på vad du själv vill ha ut hunden, vill du ha en soffkompis som du hjärngympar lite då och då eller vill du träna något? Papillon verkar vara smarta, energiska små krabater som gärna vill jobba för matte/husse.

Jag är helt såld på papillonens mentalitetet nu när jag har haft förmånen att träffa ett helt gäng. Jag hade själv kunnat tänka mig att ha en sådan om det hade haft en annan förpackning;) De är pigga, det är alerta, det är villiga och otroligt mysiga hundar. De hundar jag har träffat har varit utan rädslor utan lite lagom tuffa och modiga så där, men jag har såklart inte nog mycket erfarenhet för att prata för hela rasen. Och jag tycker absolut att det kan vara en bra första hund, men den trivs nog inte med att sitta i soffan hela dagarna utan vill ha aktivering.:)

Är det möjligtvis så att det gänget hundar kommer från en kennel som du kanske kan rekommendera? :) Det finns ju en hel del uppfödare och jag har tittat runt en hel del men tips är alltid välkommet.

Min vovva var mycket smart och rätt så tuff. Henne fick jag när jag var 9 år, men min far hade lång hundvana.

Det finns ju någon här som har phalene som de jagar med (?) och som gjort björntest......helhäftigt.
Kan inte du (vem det nu var) lägga in de där bilderna igen?

Jag tror absolut att det är en bra förstahund.

Jag har en papp själv, men hon är en hund på miljonen, hon har allt verkligen allt man kan önska sig hos en hund.
Alla gillar henne, folk som inte gillar små hundar, på djursjukhusen får hon beröm för att hon är så fantastisk trevlig, på hundkurser är hon hunden som man inte kan lura till att göra fel. Ja hon är oslagbar :love:
Är hon borta kan man räkna med att hon står 5 cm bakom mina hälar och befinner sig i döda vinkeln när man tittar efter henne.

Papillonen är en väldigt förig hund, de vill gärna vara till lags. Min hund älskar att vara nära och gosa, hon älskar att träna, att göra nya grejer, men att gå promenad är nog favoriten :D

Det är en stor hund i liten förpackning, de beter sig som om de vore stora, (min har lärt sig med tiden att vara försiktig med stora hundar för hon är trots allt ömtålig).
Det finns viltspårschampions och lydnadschampions och de finns de som jagar med sina. Agility tror jag är vanligt också.

De behöver aktiveras precis som alla andra hundar, de är vakna så är de inte aktiverade så skäller de nog lite mer än en stor hund kanske.

Det finns en nackdel med min hund, och det är att hon har så mycket päls att hon kan fastna i riset i skogen. Ja fastna så man får gå och ta loss henne.

Senast ändrad:

Lite både och, jag är ju gärna ute och går/springer en runda. Skulle en papillon orka med det tro? Samtidigt så sitter jag gärna hemma också och bara slöar:p

Skuggan_

De papilloner som jag har träffat har varit väldigt trevliga och jag kan tänka mig att de vore bra som förstahundar. Vill du titta på andra bra förstahundar kan du titta i bichonfamiljen där du har flera väldigt fina och trevliga raser, t ex bichon havanais och löwchen.

Med "träna" menar jag alltså spår, sök, tricks, agility osv. De har nog inga problem med att följa med på en springrunda, men det är ju "bara" motion. Papillon är en energisk och alert ras som mår bra av att aktivera huvudet också. Visst kan de gå som enbart sällskapshund (även om alla hundar mår bra av hjärngympa) men jag tror att de i så fall lätt tar ut energin på annat håll och blir smått odrägliga.

Med "träna" menar jag alltså spår, sök, tricks, agility osv. De har nog inga problem med att följa med på en springrunda, men det är ju "bara" motion. Papillon är en energisk och alert ras som mår bra av att aktivera huvudet också. Visst kan de gå som enbart sällskapshund (även om alla hundar mår bra av hjärngympa) men jag tror att de i så fall lätt tar ut energin på annat håll och blir smått odrägliga.

Jag kan absolut tänka mig att träna agility med hunden, som liiiten byggde jag upp hinder och hoppade med grannens schäfer blandning haha:p Jag hade det i tankarna när jag läste om rasen. Hur är det förresten och ta med en sådan hund till stallet? Hur länge klarar en papillon oh vara ute på promenad, finns det alltså någon gräns eller kan man vara ute hur länge som helst även om det bara är promenad och inte springs så mycket?

Senast ändrad:

Papillon är ju riktigt grymma på agility så det tycker jag absolut att du borde testa på i så fall! Vad gäller promenader så finns det ingen "gräns" för någon hundras, en papillon kan orka vara ute lika länge som en schäfer. Det beror ju på vad man gör, går man t ex snabba promenader får man ju tänka på att även hunden liksom vi måste få tid på sig att öva upp sig kondition. Det är ju inget som kommer på köpet (tyvärr ;)).

Ett annat tips eftersom det är din första hund är att gå kurser! Gå valpkurs, gå unghundskurs och annat liknande. Du möter folk i samma sits som du själv och kan utbyta tankar och idéer. Möter man på ett problem är det toppen att ha en tränare att vända sig till om man är osäker på hur man ska lösa det. Jag har haft hundar i hela mitt liv men går fortfarande på kurser eftersom man alltid lär sig något nytt.

Senast ändrad:

Det ska jag absolut testa! Och vad gäller hundkurser så ska jag självklart gå på sådant. Just därför vill jag veta så mycket i förväg så man är beredd! Har i tankarna att skaffa valp till nästa år efter sommarlov & semester. Går sista året på gymnasiet och vad gäller tid så har jag jobb hos far min så då kan valpis följa med!:)

Läste i någon hundbok om rasen papillon och jag minns speciellt att det stod "det går inte att trötta ut en papillon".
Jag torr säkert att den orkar med det du har tänkt.

Det stämmer otroligt bra på min lilla duracellkanin iallafall! Hon vägrar erkänna att hon är trött, om hon är trött ;)

Det finns viltspårschampions och lydnadschampions

Sveriges första lydnadschampion var en papillon, Maid Maryan, enligt boken Papillon och Phalene.(sid 27). Där finns också bild på min vovvas mamma Hanzine (s 37).

En pappis är en perfekt förstahund! Den hänger med på allt och lite till, är öppen, social och tillgänglig och har en jäkla fart i sig! Samtidigt kan den koppla av inne, och vill helst sitta i knät och gosa :). En supermysig ras, helt fantastisk. Men de vill gärna ha en del hjärngympa, i form av något spår, lite trickträning, agility, lydnad osv.

Min första pappis lämnade oss för ca en månad sedan :(. Men det blir definitivt fler i framtiden! Så jäkla coola hundar.

En pappis är en perfekt förstahund! Den hänger med på allt och lite till, är öppen, social och tillgänglig och har en jäkla fart i sig! Samtidigt kan den koppla av inne, och vill helst sitta i knät och gosa :). En supermysig ras, helt fantastisk. Men de vill gärna ha en del hjärngympa, i form av något spår, lite trickträning, agility, lydnad osv.

Min första pappis lämnade oss för ca en månad sedan :(. Men det blir definitivt fler i framtiden! Så jäkla coola hundar.

Va sorligt:( Var den sjuk eller var det bara åldern?

Skuggan_

Hur är rasens häsla föresten? Ni som har papillon tycker ni det är en frisk ras eller har ni haft problem?:)

Skuggan_

Pappisen är generellt friska hundar! Det finns i viss mån ögonproblem, så hundarna ska ögonlysas, de undersöks även för patella (om de ska avlas på).
Min fick problem i ryggen efter ett yttre trauma (kom emellan när två stora hundar lekte), så det var absolut inget typiskt pappis-fel.

Okej, ska dem ögonlysas ofta då eller en gång? Vad är patella?:)

Skuggan_

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 095
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 645
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 876
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka