Papegoja lär mitt barn prata!

A

Abraham

Hej!
Har en Grå jako som jag har haft i ca 4 år nu och den kan lite ord som tex. Fan, helvete, satan m.m det är vel inte tänkt och lära den det men nu säger han det stup i kvarten.
Jag har en treårin hemma så härmar papegojan hela tiden och har också börjat säga det, vad göra?
/Ambraham:bump:

Sv: Papegoja lär mitt barn prata!

Papegojan skulle inte säga orden om inte någon någon gång lärt honom dom, där har du ditt problem och din lösning.

Vem var det som lärde papegojan dessa ord?

Var det du/ni tycker jag att som man bäddar får man ligga, en papgoja lever väl ganska många år, och jag antar att barn inte var helt främmande att skaffa de närmsta åren?

papegojan är ju inte elak utan bara repterar vad ni lärt den att säga utan att han/hon förstår vad den säger.

Det är lustigt hur de tycks snappa upp det man INTE vill att de ska säga.
Det är lätt att hitta den skyldiga då de är extremt bra på att härma personens exakta röst. :idea: :o

Det är inte jag som lärt den utan när vi köpte den så kunde den det.

kan inte så mycket om fåglar då..
men kan man itne försöka lära papagojan andra ord så h*n "glömmer" bort sina gamla ord?...

Hej!
Har en Grå jako som jag har haft i ca 4 år nu och den kan lite ord som tex. Fan, helvete, satan m.m det är vel inte tänkt och lära den det men nu säger han det stup i kvarten.
Jag har en treårin hemma så härmar papegojan hela tiden och har också börjat säga det, vad göra?
/Ambraham:bump:

I det här fallet tror jag det är lättare att övertala treåringen att man inte får säga så, än att försöka övertala fågeln.

:rofl: Tror inte personalen på dagis kommer gå på din förklaring ang.vem som är skyldig till barnets inlärda svordomar:rofl:

*kl*
Vi hade oxå en grå jako. Mästare var han på att snappa upp sådana ord som man inte vill att dom skall.

Hur ni skall göra det vet jag inte..

En treåring har ju ändå bra koll på vad som är rätt och fel, hade varit värre om barnet varit ännu yngre. Förklara att den som hade papegojan tidigare lärde den "dumma" ord för att den tyckte det var roligt och att fågeln inte förstår det. Och att om den visste vad den sa så skulle den nog inte tycka att det var så kul och sluta med det.

Sedan kan man ju ta barnet till hjälp att lära den nya ord som inte är "dumma" ord och som barnet själv får bestämma att fågeln ska lära sig. På så vis tar man allt i en annan riktning och barnet känner sympatier och ansvar för fågeln som sitter och säger saker bara för att den andra ägaren tyckte att det var kul. För även om papegojan inte blivit aktivt matad med svordomar utan snappat upp att någon "slog hammaren på tummen" ofta så tar barnet till sig lättare att fågeln är ett "offer".

Förstår att detta inte känns kul och att man känner sig gruvligt skyldig när andra hör vad ens lilla telning säger. :D
Men med rätt taktik så tror jag nog att det löser sig.

Lycka till, Kicki :)

Vi hade en grå jako när jag växte upp.. Den immiterade allt! Skit jobbig.. Han var brandvarnare, micro, ringklocka.. Tackade för maten så fort nån skrammla lite med porslin.. Osv.. Han härmade allt så att det lät exakt som källan till lätet.. Han härmade mig när jag satt på toa: ja är färdig! - mamma sprang många vänder i onödan till toan för att hjälpa mig...

Lära den gojjan nya ord istället funkade inte! Han kunde massor, glömmde inte direkt tidigare läten för att han lärde sig nya..

Han hade kikhosta ett tag oxå minns jag:smirk:

ja det var hysteriskt med denna gojja.

Jag tippar på att du får lära ditt barn att det papegojjan säger är fult...

till saken hör oxå att han kunde vara brand varnare i en hel dag utan problem.... Ja skit jobbig gojja..

Vi hade en grå jako när jag växte upp.. Den immiterade allt! Skit jobbig.. Han var brandvarnare, micro, ringklocka.. Tackade för maten så fort nån skrammla lite med porslin.. Osv.. Han härmade allt så att det lät exakt som källan till lätet.. Han härmade mig när jag satt på toa: ja är färdig! - mamma sprang många vänder i onödan till toan för att hjälpa mig...

Lära den gojjan nya ord istället funkade inte! Han kunde massor, glömmde inte direkt tidigare läten för att han lärde sig nya..

Han hade kikhosta ett tag oxå minns jag:smirk:

ja det var hysteriskt med denna gojja.

Jag tippar på att du får lära ditt barn att det papegojjan säger är fult...
:rofl: :rofl: :cry: :D :rofl:

Det är vad du tror det! ;)

Det kan ju vara roligt en stund, men att leva med detta..:eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 424
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 422
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar