Panikfunderingar innan bedömning!!

S

Sassa

Jag behöver verkligen lite hjälp här nu! Imorgon är sista anmälningsdagen för bedömningarna den 22-26 på Strömsholm. Jag har stora funderingar på att exteriörbedömma mitt ungsto, men jag kan inget och vet inte hur det går till. jag har läst tidigare trådar men jag tycker inte att det är någon som svarat på hur det FAKTISKT går till!!
Det måste väl finnas någon här på buke som ställt ut sin unghäst som kan svara :confused:
Hur gör man, får man ha någon med sig som hjälper en ställa upp hästen, hur ska man vara klädd osv osv...
Det är många frågor och funderingar som snurrar omkring. Jag skulle verkligen behöva lite mer "kött på benen" innan jag vågar skicka in anmälan, med andra ord är det panik!!

Mycket tacksam för hjälp!!!

Sv: Panikfunderingar innan bedömning!!

Om du funderar på bedömning nu; är hästen "bra" som den är?
Eftersom målsättningen för de flesta är att få så hög poäng som möjligt brukar mera eller mindre matchning eftersträvas: hovvård, hull och inte minst pälsens status. Det sistnämnda är lite knivigt så här års, med sättning av vinterpäls på g kanske hästarna inte är "på topp" vare sig exteriört eller mentalt.

Är det en ung häst så kan viss miljöträning vara befogad, och inte minst vana att ställa upp sig så fördelaktigt som möjligt. Det är en intressant artikel om Ia och Denni och deras förberedelser i senaste ridsport också - som t ex tar upp vikten av att ställa upp hästen på ett för den fördelaktigt sätt ;)

På SIFs hemsida --> avel --> bedömningar finns mycket läsvärt. I FIZO ser du t ex bedömningskriterier:
http://www.icelandichorse.se/new/avel/FIZOsvensk.pdf

Jag har haft funderingarna ända sedan hon kom från island (slutet av feb). Därför har jag tränat henne ifall jag verkligen ville ställa upp. Hon är ledbar överallt, är tränad i rundcorall både inspänt och löst. Hon har gått med som handhäst, hovarna är raspade för att få fin form, hovslagarn säger att hon har bra hovkvalité.
Hon är ett otroligt, vad jag tycker, fint och alert sto. Jag är faktiskt väldigt självkritisk och skulle aldrig ställa upp om jag inte trodde på henne.

Är skoning att rekommendera om jag ska visa henne?

Om du tycker det är vät pengarna att "bara" visa henne exteriört (istället för att vänta med visning tills hon kan visas riden också) så tycker jag du skall göra det! Hur gammal är hon? (Stam? mest för att jag är nyfiken ;) ).

Beömningen:
Du kommer dit i så god tid att du hinner checka in och göra hästen i ordning till dina hålltider. De står i programmet som lägs ut på SIFs hemsida och som du kan be om att få hemskickat (i anmälan).
Du har en tid för vet.bes., mätning och exteriör bedömning.
Om det behövs åker du till Strömsholm kvällen innan och checkar in och stallar in hästen.

Visa hästen för veterinär, i mätningen och exteriört i träns (utan nosgrimma) hel och ren. Var rent och prydligt klädd själv.
Här är en bild på ett ungsto som ställs ut och hur utställaren är klädd
Du behöver inte vara ridklädd om du inte vill.
Här är en annan bild
Hjälm är obligatoriskt i Finalnd, men inte i Sverige (finska bilder, därav hjälmarna).

När du vet.bes. hästen är mätning nästa. Ha med hästen pass då! På mätningen fyller de i ett papper som du skall ha med dig till exteriörbedömningen.
På exteriörbedömningen får du ha med dig någon som hjälper dig att ställa hästen fördelaktigt. Du ge pappret till domarna, ställer upp hästen och ser till så den står stilla och vackert med god resning ;)
Sedan skrittar du bort och tillbaka och sedan springer du med hästen bort och tillbaka. Sedan är du klar! Efter bedömningen kan du få hästen fotad mot betalning. Du står kvar och lyssnar på hästens bedömning och gå sedan tillbaka tillstallet och klappar hästen!
Så är ni färdiga!

Lycka till!

/Malin

Jag är absolut inte heller emot att visa tidigt eller enbart exteriört. Men med tanke på de kostnader som dyker upp är det ju roligt om det finns bättre förutsättningar för att det skall gå bra.

Lycka till Sassa och tala om hur det går!

Tack för ett super bra svar!! :bow:

Hon är född 2004 och är efter Ódur fra Brun.
Hon har långa fina ben, är ganska hög redan, mycket man och svans, otroligt fint huvud med pigga "rådjursögon".
Lägger in en bild på hennes huvud och ett som jag tog för någon vecka sen, dock är inte den bilden så himla bra (jag jobbar på magen :smirk:)

Hnota

Hnota

Mitt absolut största bekymmer är att när man ska leda henne vill hon gärna gå bakom, inte bredvid. Får den som hjälper till med uppställningen även hjälpa till att "smacka" på lite bakifrån för att jag inte ska behöva "dra upp" henne till min sida? Hon är inte en lat häst, hon fattar bara inte att bli ledd från sidan..suck...

Anledningen till att jag vill visa henne är för att veta om jag ska satsa på en komplett bedömning. jag vill veta om hon håller måtten för det exteriöra. Får hon en hyfsad bedömning är det bara att lägga upp planeringen, annars kanska jag ska satsa på något annat istället.

Ja du får ha någon som hjälper dig med att smacka på henne.
Hon är alltså 3 år i år. Det är mycket i exteriören som kan ändras med hjälp av muskling tills hon är vuxen så skulle exteriörpoängen inte vara super så är det inte heller något att deppa ihop över! :)

Är bilden nyligen tagen?
Hinner ni jogga bort magen till visningen? Överhull ses inte alltid med blida ögon, tyvärr.

/Malin

Om jag hinner jogga bort magen? Har ingen aning :smirk:
Jag blir tokig, hur sjutton ska jag göra :confused:
Ska jag chansa eller bara skita i det....

Vad händer med poängen vid en exteriörbedömning? Ändras blupen eller görs det bara vid en total bedömning??

Kan inte någon tala om för mig hur jag ska göra :crazy:

Tyvärr kan ju bara du avgöra hur du skall göra.
Jag tror inte BLUPen påverkas av en exteriörbedömning.

/Malin

Måste bara påpeka vilken underbart lång å vacker man hon hade! :love:
Hela hon var vacker! :love:

Med tanke på hennes höga blup-poäng för ridegenskaper, ska du inte vänta och visa henne även riden?

Mitt absolut största bekymmer är att när man ska leda henne vill hon gärna gå bakom, inte bredvid. Får den som hjälper till med uppställningen även hjälpa till att "smacka" på lite bakifrån för att jag inte ska behöva "dra upp" henne till min sida? Hon är inte en lat häst, hon fattar bara inte att bli ledd från sidan..suck...

jättefin häst...skitfin lång man...

det där måste du träna själv och det hinner du säkert tills innan visningen när var den?
min häst kunde det inte heller, de vill ju hellre gå bakom någon än brevid för det har med rangordningen och så att göra.

men jag lärde min häst att gå brevid genom att ställa mig brevid och ha spöet i den bortre handen och smacka på framåt, till en början måste du kan låta henne springa fram lite ordenligt för att hon ska försåt men tillåt inte att hon går bak när hon vill bara när du säger till.
med hjälp av spöet driver du henne bakifrån.

Jag behöver verkligen lite hjälp här nu! Imorgon är sista anmälningsdagen för bedömningarna den 22-26 på Strömsholm. Jag har stora funderingar på att exteriörbedömma mitt ungsto, men jag kan inget och vet inte hur det går till. jag har läst tidigare trådar men jag tycker inte att det är någon som svarat på hur det FAKTISKT går till!!
Det måste väl finnas någon här på buke som ställt ut sin unghäst som kan svara :confused:
Hur gör man, får man ha någon med sig som hjälper en ställa upp hästen, hur ska man vara klädd osv osv...
Det är många frågor och funderingar som snurrar omkring. Jag skulle verkligen behöva lite mer "kött på benen" innan jag vågar skicka in anmälan, med andra ord är det panik!!

Mycket tacksam för hjälp!!!

Eftersom det inte går att rida hästen kommer det ta ett tag att få ner den i hull, så jag hade inte varit säker på att det hann göras innan bedömningen, men om du inte är rädd att lägga ut lite pengar så är det väl bara att anmäla, sen går det som det går..
Men du lär nog få sätta hästen på begränsad mängd foder(med det menar jag inte svält), & så går det väl att jogga den/promenera , krävs ju att du har lite kondis oxå för att orka med det.

Tack för alla kommentarer!!

Jag har tränat på att leda henne från sidan och det går bara bättre och bättre. Igår gick det till och med super bra!

Angående magen: hon får jogga med som handhäst + att hon går i en totalt nerbetad hage, så bete går hon inte på. Det har hon ju gjort hela sommaren, därför detta problem nu :smirk:

Jag är inte rädd för att lägga ut lite pengar, jag ser det som en kul grej + att jag blir en erfarenhet rikare. Det är ju faktiskt inte hela världen om det inte går bra! det går ju att göra om, om man vill det.

Nicke: Det lutar åt att jag ska göra en total-bedömning nästa år, vi får se hur det går när jag börjar rida henne!

Jag har ialla fall anmält, så nu får det bära eller brista.
Jag kan tala om sen hur mycket vi gjorde bort oss :rofl:

cykla med den kan man ju med...+ inte låta den gå på bete kanske..

haha , nej bete är nog ganska uteslutet ja, om man inte har en hage med lite gräs som den bara plockar i, men det bästa är ju att kontrollera det hela.
Cykla den som vågar ja:D

Tack för alla kommentarer!!

Jag har tränat på att leda henne från sidan och det går bara bättre och bättre. Igår gick det till och med super bra!

Angående magen: hon får jogga med som handhäst + att hon går i en totalt nerbetad hage, så bete går hon inte på. Det har hon ju gjort hela sommaren, därför detta problem nu :smirk:

Jag är inte rädd för att lägga ut lite pengar, jag ser det som en kul grej + att jag blir en erfarenhet rikare. Det är ju faktiskt inte hela världen om det inte går bra! det går ju att göra om, om man vill det.

Nicke: Det lutar åt att jag ska göra en total-bedömning nästa år, vi får se hur det går när jag börjar rida henne!

Jag tycker det är kul att du ändå ställer upp, jag är oxå sån, det är alltid en erfarenhet rikare, & så kan du träna till nästa gång om du ska bedöma den fler ggr samt att du vet hur allt går till så du nite är lika nervös(om du nu är det=)

Hoppas det går bra.
Tycker du gjorde rätt som anmälde.

Mitt ena sto här hemma extriör bedömdes vid 3-års ålder.
Dock så hade hon enligt uppgifter för rund mage och fick sämre poäng pga detta.

Kan tyvärr inte säga hur rund magen var eftersom det var förra ägaren som visade henne.

Lycka Till

/

Mvh

Ann-Sofie - Annehof

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 761
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?