Panik, skylift i Sthlm?

Trist att du inte finns i Skåne, jag hade fixat det på ett kick. Men det är ju inte gratis, söndag kväll och allt. Konstigt att ingen nappar på extra tillskott i kassan, det är ju några minuters jobb med rätt utrustning (6000 kr räknar jag med att det hade kostat ungefär).

Har du kontaktat svenska djurskyddsföreningen i Stockholm? Eller något katthem? Kan tänka mig att om de jobbar med upphittade katter så vet de om inte annat vem de kan kontakta för att få ner en katt :)

Åh fy så fruktansvärt!

Nu antar jag att du googlat allt möjligt redan men det här hittade jag på skogsforum.se.

"Problemet med katt högt upp i träd har hänt mig två gånger med samma
katt - första gången förra hösten och senast häromdagen. Båda gångerna
fick jag ned den efter ca två dygn genom att kasta upp golfboll med fiske-
spö och sedan hissa upp rep med fiskelinan och därefter hissa upp i första
fallet korgen på bilden som katten såsmåningom (tidigt på morgonen efter
andra natten i trädet) klev ned i och andra gången (efter att katten tydligen
verkade rata nämnda korg efter gjort några trevande försök) hissa upp lå-
dan på bilden sent den andra kvällen som katten snällt satt i då jag kom kl
6 på morgonen efter andra natten i trädet."

Djurambulansen gör inte sånt här säger de.

På riktigt? Jag misstror dig inte alls, men jag blir så förvånad eftersom de har gjort det flera gånger förr. Har du sagt att katten har suttit i trädet i tre dygn? Tre dygn utan vatten och mat utgör ju en ordentlig risk för katten. Framförallt så lär den vara så trött att den inte orkar klättra ner själv.

Tips från annat ställe:

Viltjouren (där jag bor) gav mig rådet att fråga brandkåren om de inte kunde göra en övning av det (d v s av den situationen som uppstått). Kanske har brandkåren någon yngre förmåga som behöver få träna på det här med stegbil (eller vad det heter?) etc?

Viltjouren menade att brandkåren ofta blev mer hjälpsamma om man ställde frågan på det sättet.

Åh fy så fruktansvärt!

Nu antar jag att du googlat allt möjligt redan men det här hittade jag på skogsforum.se.

Det vore ju toppen om det kan funka! Kanske kan lägga lite mat eller vatten i lådan. Och kanske kan trädklättraren få upp en låda om det inte går med fiskespömetoden...?

Hoppas du får ner din katt snart @Comatose!

Kan du inte få tag på en riktigt hög stege? Och klättra upp själv. Katten lär vara vettskrämd och svag, stor risk att den faller om en främling i skylift dyker upp. Håller tummarna!

http://www.akutgruppen.com/index.php?menuitem=6003&PHPSESSID=3c561e5b5e5c58a804f4b415335ca064

Klätterapan AB

Trädkärlek
073 936 9128
2500-2000 per uppdrag
Jacksons Trädvård AB
08-410 470 70
Mobil: 070-669 2403
Har ett fast pris på 1500 kr plus moms på katträddningar.
Wells Trädvård
Åkersberga
08-54066070
Tar sig an liknande uppdrag för 800:- ink moms
Trädfällning24 AB
020 - 910 440 (kl 8-20 alla dagar)
Vi räddar katter från träd över hela Sverige.
Fast pris på 1,500 kr inkl moms under vardagar och 2,500 kr inkl moms efter kl 18:00 eller helg.

Så kolla med lokala klätterklubbar också!

Trädfällning24 kom ut (tack till dem!) men tyvärr föll katten ner och sprang snabbt iväg. Nu har vi letat i flera timmar och jag är livrädd att jag har en katt med inre blödningar som ligger någonstans, alldeles traumatiserad. Men jag kan inte göra mer ikväll. Jag får fortsätta leta, sätta ut lappar och efterlysningar imorgon.

Det är för jävligt alltså... :cry:

Senast ändrad:
Trädfällning24 kom ut (tack!) men tyvärr föll katten ner och sprang snabbt iväg. Nu har vi letat i flera timmar och jag är livrädd att jag har en katt med inre blödningar som ligger någonstans, alldeles traumatiserad. Men jag kan inte göra mer ikväll. Jag får fortsätta leta, sätta ut lappar och efterlysningar imorgon.

Det är för jävligt alltså... :cry:
:(
Skadade katter brukar dessutom gärna gömma sig. Du får kolla i alla skrymslen som du kan se.

Ställa fram mat och en filt hemifrån?

På riktigt? Jag misstror dig inte alls, men jag blir så förvånad eftersom de har gjort det flera gånger förr. Har du sagt att katten har suttit i trädet i tre dygn? Tre dygn utan vatten och mat utgör ju en ordentlig risk för katten. Framförallt så lär den vara så trött att den inte orkar klättra ner själv.

Djurambulansen var tydliga med att de inte kunde hjälpa till alls. Hon förstod att det var kris, men det fanns inget de kunde göra.

Åh fy så fruktansvärt!

Tips från annat ställe:
Han skulle inte klarat en natt till i trädet.

Kan du inte få tag på en riktigt hög stege? Och klättra upp själv. Katten lär vara vettskrämd och svag, stor risk att den faller om en främling i skylift dyker upp. Håller tummarna!
Klättra upp själv nio meter i en halvrutten ek kändes inte som ett bra alternativ, så det gjorde vi inte.

Hoppas du hittar kisen snabbt!

Angående inre blödningar så bodde jag en gång på tredje våningen och min katt ramlade ut genom fönstret och landade fyra våningar ner för jag hade källartrappen vid det fönstret med.
Åkte in och röntgade henne och det var inget fel på henne alls. Hon slog i huvudet så hon fick en liten blödning i ena ögat men annars så förbrukade hon bara ett av sina kattliv. Så det är fullt möjligt att din kise mår bra :)

Hoppas du hittar kisen snabbt!

Angående inre blödningar så bodde jag en gång på tredje våningen och min katt ramlade ut genom fönstret och landade fyra våningar ner för jag hade källartrappen vid det fönstret med.
Åkte in och röntgade henne och det var inget fel på henne alls. Hon slog i huvudet så hon fick en liten blödning i ena ögat men annars så förbrukade hon bara ett av sina kattliv. Så det är fullt möjligt att din kise mår bra :)

Tack för pepp, det känns HELT och hållet fruktansvärt faktiskt... :(

Men stackars dig och kissen! Fick ont i magen bara av att läsa detta! Hoppas hoppas att ni hittar honom och att han mår bra! Kram!

Var det hård mark under trädet eller gräs? Det gör en himla stor skillnad! Lycka till, jag håller tummarna för er.Min kisse satt i NIO dagar innan vi hittade henne 8 meter upp i somras. Jag vet hur hemskt det känns. Kram!

Förstår att det känns hemskt och att du oroar dig, men katter klarar ofta fall från höga höjder. Du kanske kan lämna kattens transportbur med något klädesplagg som luktar dig?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 368
Senast: Sel
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar