E

Eragon

Fick häromdagen hem en valck efter Gauguin de lully - Pajazzo.

Skulle vilja veta lite mer om Pajazzo, gärna bilder.

Har haft en Gauguin de lully avkomma förut som var jättefin, rörde sig som en gud och hade väldigt lätt för sig, men han hade en hemskt humör när det var en dålig dag.

Den här är mycket trevlig i alla lägen, och har varit det från första början, (känner honom sen tidigare)

Är verligen nyfiken på Pajazzo :bump: :bump:

Sv: Pajazzo??

Pajazzo 653 (41) Född 1979 Mbr Inköpt som föl till Flyinge.
e.Kadett 572 u.Helle 10154 (diplomsto) ue.Cosmos xx
Exteriörutlåtande 88888=40 "Elegant ridhästmodell med bra halsansättning, djup och sadelläge. Välbenad med breda leder och skenor, något tät fram.. Mycket goda rörelser."
Bruksprov 4,5 år Gångarter 778 Hoppning 7/7 = 14,3

Pajazzo startade i en LA Kür med Åke Henriksson som han vann.

BLUP http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=4843

Jag funderar lite på om det måhända kan vara ett syskon till ett av mina ston..
Vad heter modern till Din valack??

Har bara sett en enda e. honom. Den var riktigt snygg, men hade en medioker trav. Kommer inte ihåg vem som var ue. till den.

Han hade en ryggskada som gjorde att han inte kunde ridas något vidare. Har dock inte lyckats lista ut vilken sorts skada - om de ens visste det? Han visades dock relativt flitigt a la celle vid många evenemang, tex vid ryttar VM 1990. Enligt andrahandsuppgift ska han ha haft väldigt trevliga mycket elastiska gångarter och haft ett jättetrevligt, stabilt temperament. Det ska dock finnas rätt ont om avkommor, tyvärr (enligt mig i alla fall).

Jag har haft två avkommor efter Pajazzo (har en kvar nu), båda ston. Gemensamt är att båda har haft ett fantastiskt gott och stabilt temperament, otroligt lätthanterliga och lyhörda i alla lägen och varit väldigt mjuka, viga och smidiga trots sina storlekar (den ena 158cm den andra en bit över 170). Den ena har ganska medelmåttig trav, vilket inte den andra alls hade, men båda hade väldigt mjuk elastisk galopp och trevlig skritt. Båda hade också rejäla mankar och var ganska lätta i kroppsbyggnaden.

Jag skulle definitivt ta chansen om jag fick tillfälle igen att lägga vantarna på ett trevligt sto med Pajazzo som pappa eller morfar, så jag gratulerar dig till ditt kap! :bump:

Senast ändrad:

Tack så mycket!!! Ja, det känns som ett kap, han är verkligen trevlig i sitt sätt, både mot människor och andra djur!

Dessutom rör han sig väldigt bra, och är väldigt trevlig att rida.

Han är mycket välutbildad och utför alla krusiduller, så det är verkligen ett supertillfälle för mig att få lära mig en massa!!

Min kompis har haft honom sen han var ett och hon har utbildat honom själv.

Hon har jobbat hos E.L under mågna år innan, så hon har kunnskaperna.

Han vann kvalitetstävlingen här hos oss när han var fyra, men skadade sig och kom aldrig till final.

Hans ägare har inga tävlingsnerver så han är inte tävlad, så det blir något nytt för honom.

Det ska bli så kul att få rida en riktigt bra häst igen!! :bump: :bump:

Jag hade en valack som jag tog fram till kvaliten -92. Han blev klass 1 som dressyrhäst. Skritt och galopp var mycket bra, Traven taktmässig och bra bakbensaktivitet men svårt att länga sig. Han var/är lite loj att rida och såg mycket spöken vid uteritter. Saknade energi och nerv enligt mitt tycke. Mamma tog sedan över honom och idag är han en mycket harmonisk gentleman.

Såg Pajazzo a la celle på flyinge en gång och han var mycket snygg och utrycksfull!

Hörde om hans ryggproblem. Skulle vara intressant att veta vad det exakt var för fel!

Jag hade en valack som jag tog fram till kvaliten -92. Han blev klass 1 som dressyrhäst. Skritt och galopp var mycket bra, Traven taktmässig och bra bakbensaktivitet men svårt att länga sig. Han var/är lite loj att rida och såg mycket spöken vid uteritter. Saknade energi och nerv enligt mitt tycke. Mamma tog sedan över honom och idag är han en mycket harmonisk gentleman.

Såg Pajazzo a la celle på flyinge en gång och han var mycket snygg och utrycksfull!

Hörde om hans ryggproblem. Skulle vara intressant att veta vad det exakt var för fel!

Glömde skriva att han var e: Pajazzo-Gibraltar-Herzog

har en valack E:Pajazzo UE:Sombrero på ridskolan, dålig rygg och känslig mage.. :( mycket trevlig häst med ett hjärta av guld.. men också ridskolans sjukling..

pescadito1.JPG

Jag läste på annat håll att han tydligen fått en fodersilo över sig som unghäst, och att han aldrig blev riktigt bra efter det...

Jag har haft en valack efter Pajazzo - Utrillo. Tävlade honom upp till Georg och han hade kunnat gå längre om han inte hade haft så otroooooligt dålig bjudning. Han var inte alls sugen på dressyr utan hade gärna velat bli hopphäst istället vilket var synd med tanke på hans mycket fina gångarter. I övrigt säjer jag som ovanstående, trevligt temperament, trevlig att hantera.

Grattis och lycka till.

Jag har fött upp en valack f.-90 e. Pajazzo-Morat-Unesco. En väldigt trevlig häst som INTE gillade dressyrbanan mer än en dag i sträck, så jag sålde honom som allround/hopphäst där han har det mycket bra i dag. Alltid bussig och positiv annars, 164 cm, brun med genomgående bläs och fyra vita ben, normal skritt + trav + för galoppen, hoppar helt OK ( har tävlat t o m 1,30). Det enda han inte gillade i hantering var en hårdare borste än ryktborste på benen.

I mitt förra stall fanns ett sto e. Gaugin de Lully-Pajazzo, MYCKET goda gångarter, ganska känslig häst men snäll, numera avelssto (i Uppsala tror jag), runt 170 cm, högbent, mörkbrun med bläs.

Jag har haft en valack e: Pajazzo - Brisad. Säger som många andra sagt, supertemperament, vänlig, social och väldigt snäll på alla sätt och vis. :)

Vet att det är en gammal tråd men kan inte låta bli att berätta om min härliga kuse e. Pajazzo ue. Lester. Har toppentemperament dock lite tittig men aldrig på hinder, medelmåttig skritt o trav men vägvinnande galopp. 1,60m, utseendemässigt mest lik Lester men har Pajazzos höga :( manke. Aldrig sjuk, järnmage (tål allt), hade dock lite problem med KS för några år sen men bra idag. En toppenschysst plutt enligt mig :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 643
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Hej! Jag har nyligen insett att jag nog är en hsp. Något som förklarar så otroligt mycket. Nu är det så att jag försöker lära mig att...
Svar
5
· Visningar
1 675
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka