Påhoppad-och nu funkar inte hundmöten

Sv: Påhoppad-och nu funkar inte hundmöten

Ja det är så jag har gjort hittills, blandat med att sätta henne ner, lite beroende på situationen och den andra hundens reaktion. Och det har absolut blivit bättre, nu kan vi passera andra hundar på 3-4 meters avstånd utan att hon gör mer än stirrar på dom och drar i kopplet. Det låter ju inte bra alls men för 3 veckor sedan kastade hon sig fram med raggen rest och vrålskällande bara hon såg en hund så det är ju ändå en förbättring.

Jag har ibland sagt till min med precis som du beskriver inte arg men väldigt bestämd och gått undan. Och då lyssnar hon ju men stressen blir värre och nästa möte ännu svårare. Min är ju väldigt undergiven i alla lägen annars, min andra hund får utan problem ta hennes tuggben/leksaker/mat, hon bara tittar på honom.

Min Rottis är väldigt tuff och självsäker, så jag skulle inte ens drömma om att gå undan om hon reagerar på något... Däremot tvingar jag henne att backa undan och jag ställer mig emellan. Hon var jätte duktig i helgen, en schäfer gjorde ett utfall mot en annan hund bara ett par meter från oss, hon var jätte intreserad men tittade bort när jag sa till henna att "leave it".
Vad du än gör har jag en känsla av att det är "consistence" som behövs... och att du ser till att det händer ofta nog så att du nöter bort problemet, så att säga.

Jag går alltså inte undan från min hund utan tar med henne bort en bit från den andra hunden. Själv placerar jag mig så att jag är "först" och den som tar en ev fajt om det skulle behövas.
Och jag är som du säger noga med att inte byta riktning/gå en annan väg om vi möter en annan hund såvida den inte ser aggresiv ut. Här är som sagt hudtätt och jag vet att en del av de som går här har hundar som inte är helt att lita på och dom behöver vi inte möta för tillfället:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 970
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 815
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• WE-tråden