Påhoppad-och nu funkar inte hundmöten

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har haft problem med att min tik (blandras modell stor)hoppar fram till främmande hundar för att leka. Har givetvis jobbat på att få bort det beteendet vilket gick superbra. MEN.
För en dryg vecka sedan när vi mötte ett äldre par med två mellanstora svarta hundar gick hon perfekt med huvudet vid mitt vänstra knä, slakt koppel och inga tendenser att vilja hoppa fram. Vi passerar lugnt och fint och parets hundar sitter snällt brevid husse. Precis när jag och min hund passerat ser jag i ögonvrån hur båda hundarna kastar sig efter min och så börjar de skälla hysteriskt. Hussen lyckas hålla i den första som stannar nån decimeter från min hund men tappar istället nr 2 som kommer rusande fram med rest ragg och blottade tänder. Jag brukar normalt inte våld mot djur men den här fick sig en spark i bogen då min tik låg på rygg och var livrädd.
Vi kom såklart därifrån(utan skador bägge två, tack gode gud!)och resten av promenaden gick fint.
Men nu reser min tik ragg så fort hon ser en annan hund och möter vi nån kastar hon sig efter den och nu är det inte lek det handlar om...:crazy:

Hur ska jag som matte hantera situationen bäst? Jag försöker att inte göra nån stor grej av det, inte börja "gulla" med henne, inte korta kopplet extremt(men eftersom jag vet att hon kastar sig fram så måste jag ju korta det en del, jag vet inte hur pass allvarlig hon är om hon faktiskt når fram till den andra hunden) och försöker utstråla lugn och självsäkerhet. Helst går jag undan lite med henne och sätter henne ner, då går det bra.
Jag bor i ett hundtätt område så det kommer inte funka att ha henne såhär i längden och det kommer ju bli hemskt för henne att alltid vara rädd och stressad på promenaderna.

Sv: Påhoppad-och nu funkar inte hundmöten

Rådet jag fick av instruktör igår på kurs var att se till att få den egna hunden bakom sig och därmed visa hunden att husse/matte tar konflikten med den okända hunden.

Bör väl tillägga att det var min hund som orsakade stöket genom att springa fram till en kopplad hund som inte var helt förtjust i Fjants framfusighet, vi jobbar också på det där med hundmöten :o

Ja, testa att korta kopplet rejält istället och se till att hon har fokus på dig. Ibland kan det faktiskt vara värt att köttbulla förbi hundar de första gångerna.
Det där med att man "aldrig ska korta kopplet" stämmer inte på min rottis. Det är snarare så att 9 av 10 gånger han råkar göra ett utfall (ovanligt) är just när jag har långt koppel och "låtsas som ingenting" typ inte har sett den andra hunden. Han vill veta att jag är med och har kontroll.

En del hundtränare med "positiva metoder" håller sk Hundmöteskurser som brukar vara jättebra. Leta på Internet efter IMMI-instruktörer t.ex. eller andra med Klicker som bas i sin träning. Ja, jag vet att inte alla här gillar IMMI och deras tankesätt och metoder, men när det gäller hundmöten brukar dom kunna sin sak och vara väldigt effektiva.
Var bor du?

Ja, testa att korta kopplet rejält istället och se till att hon har fokus på dig. Ibland kan det faktiskt vara värt att köttbulla förbi hundar de första gångerna.
Det där med att man "aldrig ska korta kopplet" stämmer inte på min rottis. Det är snarare så att 9 av 10 gånger han råkar göra ett utfall (ovanligt) är just när jag har långt koppel och "låtsas som ingenting" typ inte har sett den andra hunden. Han vill veta att jag är med och har kontroll.

Jag har samma problem med min hund :angel: och jag MÅSTE vara beredd med kort koppel om jag inte ska stå där utan hund helt plötsligt. Det innebär inte att jag stramar upp kopplet och blir allmänt uppstressad, men jag är definitivt redo. Jag har haft min hand och hans käft full med just köttbullar - i nästa sekund har han befunnit sig på andra sidan vägen hos den andra hunden (obs att han aldrig hoppar på den andra hunden, han gör ett rejält utfall och ger sig sedan, men det är illa nog). Så köttbulle är bra, men jag måste vara redo med kopplet samtidigt. I hans fall handlar det om osäkerhet inför den andra hunden - och han reagerar bara på vissa, stora hundraser, framförallt Schäfer och Berner Sennen!

Att visa att matte har kontroll på läget låter ju bra, problemet är att jag bara haft hunden i 2 veckor och när hon kom till mig kunde hon inte ens gå i koppel. Nu går hon relativt bra men att få in henne bakom mig och hålla henne där är inte det lättaste. Jag har tränat lite på detta när vi går på skogsstigar, just att hon ska gå bakom tills jag ger henne tillåtelse att gå om men har inget kommando för det än. Men ska göra ett försök, tackar!

Ytterligare ett knep jag ska prova, tack igen!
Det kommer dock tillbaka till det att hunden enbart bott här i 2 veckor och än så länge är omgivningarna, lukterna och ljuden MYCKET intressantare än matte och hennes tråkiga godis. Hon är inte särskilt matmotiverad den här bruden:grin:
Det är med andra ord rätt svårt att få henne att fokusera på mig och jag har inte varit så stenhård på det såhär första tiden. Idag ska jag dock inhandla en klicker och börja med den.

Det verkar intressant! Tyvärr fanns inget alls vare sig kurser eller tränare här på gotland där jag bor. Jag hade iofs kunnat åka en sväng till fastlandet för att gå på kurs/träffa tränare men har som sagt ingen lust att släpa iväg med min hund igen, för bara 2 veckor sedan åkte hon flygplan, bil, pendeltåg och båt på mindre än ett dygn.
Men hittade intressant läsning som jag ska roa mig med ett tag:)

Svarar både Escodobe och Lena:

Är era hundar dominanta i vanliga fall och vill sätta den andra hunden på plats eller har beteendet utvecklats pga olycka eller liknande?
Jag vill inte inte fya eller skälla på min eftersom hon inte är ARG som så, hon försvarar sig bara för "sist hon gick lugnt brevid matte vid möte så fick hon ju stryk". När hon gör ett utfall(och det är alltid bara en gång sen följer hon med mig)så låtsas jag inte om det mer än då att jag håller i henne. Hon är inte särskilt stark så det är inte så svårt, än. Värre blir det väl när hon lagt på sig och satt muskler...:crazy:

Min rottis gör sällan utfall. Det händer enstaka gånger men är absolut inte ett "problem"så länge jag ser till att han vet att jag vet att det finns en hund där.

Det har ökat lite när jag har min lilla med mig eftersom HAN gärna gapar och blir helt rabiat, då är det lätt att den andra hänger på (speciellt om den lilla riktar sin ilska mot HONOM) I den lilles fall beror det på frustration över att sitta fast i kopplet. Egentligen så spelar det ingen roll varför hunden gör på ett sätt, du lägger in mänskliga "tycka synd om" känslor, du hanterar hunden efter hur hunden behövs hanteras.
Min lilla sätter jag ner och kräver uppmärksamhet av går det bra kan vi gå vidare annars får vi stå kvar tills det fungerar. Ibland när man vet att det är kört så låtsas jag som ingenting istället för att "misslyckas". Don efter person så att säga.

Jag vet inte om jag tycker att jag ger henne mänskliga känslor, det är inte så att jag tycker synd om henne i stil med "stackars lilla voffsan som är så rädd". Mer en tanke att eftersom hon inte är arg utan rädd/stressad, blir det då bättre av att jag bannar henne?
Annars har jag väl mer inställningen att en hund är en hund och ska behandlas som en sådan, dvs. eftersom jag är "äldst och klokast" så ska hon göra som jag säger och i en ny situation ska hon se på hur jag beter mig och reagera därefter. Jag har också tränat in grundreglerna redan som alltid gäller oavsett vad som händer runtomkring.

Putt putt....

Problemet finns kvar, även om det har blivit bättre. Nån mer som har nån idé?
Kanske tips på kontakt övingar? Nu har hon ju varit här så pass länge att jag börjar kräva mer men vet inte riktigt hur jag ska få henne att fokusera på mig. Mat funkar inte eller busa/locka med leksak. Hon är BARA intresserad av den andra hunden...
Har fått tag på några olika tränare jag ska ringa men tips och ideér är ju bra ändå:)

Putt putt....

Problemet finns kvar, även om det har blivit bättre. Nån mer som har nån idé?
Kanske tips på kontakt övingar? Nu har hon ju varit här så pass länge att jag börjar kräva mer men vet inte riktigt hur jag ska få henne att fokusera på mig. Mat funkar inte eller busa/locka med leksak. Hon är BARA intresserad av den andra hunden...
Har fått tag på några olika tränare jag ska ringa men tips och ideér är ju bra ändå:)

Sätt hunden ner vid varje hundmöte för att bryta beteendet. Personligen anser jag att man ska undvika att ta tag i kopplet i en sådan situation, då detta kan trigga hunden.

Det jag har gjort är att, om hunden inte lyssnar på kommando, helst sonika trycka ner hunden i sittande ställning genom att lägga en hand på rumpan och den andra handen runt halsbanden så att hunden inte undkommer genom att flytta på sig. När hunden sitter, försök få hunden att titta på dig (vilket är den svåra biten). Men bara att hunden sitter ner gör att de lugnar ner sig och blir sålunda lättare att hantera.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade sådana problem med tidigare hund. Jag bara gick, tittade inte på den andra hunden ens. Utan promenerade bara helt normalt förbi, som om inget häst. Tillslut slutade han göra koppelutfall. Men det har du säkert redan provat!

Sätt hunden ner vid varje hundmöte för att bryta beteendet. Personligen anser jag att man ska undvika att ta tag i kopplet i en sådan situation, då detta kan trigga hunden.

Det jag har gjort är att, om hunden inte lyssnar på kommando, helst sonika trycka ner hunden i sittande ställning genom att lägga en hand på rumpan och den andra handen runt halsbanden så att hunden inte undkommer genom att flytta på sig. När hunden sitter, försök få hunden att titta på dig (vilket är den svåra biten). Men bara att hunden sitter ner gör att de lugnar ner sig och blir sålunda lättare att hantera.

Fast min instruktör i Hundmöten menar, att det är jättesvårt för en stressad hund att sitta ner. Den vill helst stå, känner sig tryggare då. Börjar man dessutom trycka på bakändan på hunden, blir den ännu mer stressad och man hamnar i rena maktkampen. Vilket inte är så kul i ett akut hundmöte. På min egen hund stämmer detta, då han är nästan omöjlig att sätta ner i hundmötet. Han får stå, men jag kan vända bort honom lite, så hundarna inte stirrar på varandra öga mot öga. Helst ska man gå en lov åt sidan så hundarna slipper stressen av att närma sig varandra ansikte mot ansikte som rena gladiatorerna! Det handlar ju oftast om att få bort stressreaktionen i hundmötena.

Fast min instruktör i Hundmöten menar, att det är jättesvårt för en stressad hund att sitta ner. Den vill helst stå, känner sig tryggare då. Börjar man dessutom trycka på bakändan på hunden, blir den ännu mer stressad och man hamnar i rena maktkampen. Vilket inte är så kul i ett akut hundmöte. På min egen hund stämmer detta, då han är nästan omöjlig att sätta ner i hundmötet. Han får stå, men jag kan vända bort honom lite, så hundarna inte stirrar på varandra öga mot öga. Helst ska man gå en lov åt sidan så hundarna slipper stressen av att närma sig varandra ansikte mot ansikte som rena gladiatorerna! Det handlar ju oftast om att få bort stressreaktionen i hundmötena.

Givetvis funkar inte en lösning på alla hundar. Därav att jag noggrant poängterade att det var min personliga åsikt. Det funkar för mig och det är den metoden jag använder mig av. Och jag har ALDRIG hamnat i en maktkamp. En hund som är helt fokuserad på en annan hund lyssnar inte alltid på röstkommandon, utan då anser jag att det är bättre att ta tag i hunden och tydligt visa vad man vill att den ska göra.

Jag har en hund som kan resa ragg och morra i vissa hundmöten just pga osäkerhet och genom att jag helt sonika sätter honom ner bryter jag hans uppmärksamhet och vänder den mot mig istället. Den här metoden funkar alltså för mig.

Förmodligen skulle han också vilja stå vid hundmöten, det är ju inte så konstigt, han blir extra utsatt om han först måste resa sig upp för att möta den andra hunden. Men genom att sitta måste han lita på mig.

Jag förstår och håller med dig! Med min hund, dock, fungerar inte sättande. Det bara höjer hans stress! Allt är individuellt, självklart!:)

För några månader sedan blev min rottis attackerad av en svart-vit border collie som kom in på vår mark. De första gångerna min hund mötte hundar som låg likadana ut efter den händelsen gjorde hon utfall mot dem. Jag tog ett stadigt tag i kopplet, steg in framför min hund, sa till henne att sluta fåna sig med "sträng" röst, (men inte arg) medan jag fysiskt gick emot henne så hon måste backa. Sedan placerade jag henne i en sitt eller ligg, om hon morrade igen eller ställde sig upp fick hon backa mera. Efter 3-4 gånger blev hon mycket bättre så jag han see på henne innan det hände OCH hon fortfarande hade åtminstone tillräckligt med focus på mig så jag kunde få hennes upmärksamhet med en godis i stället.
Jag var på en hundtävling i går och hon reagerade när vi stannade och tittade på ett par border collies som sprang och hoppade i 'ringen', men inte mer än att jag kunde få henes uppmärksamhet bara genom att prata med henne. Inga resta nackhår eller ens tendens till morrningar, bara en 'stance' som tydde på lite för mycket intresse, men som sagt, lätt att bryta nu.

Tänkte bara tillägga att dag två av hundtävlingen satt vi och väntade på vår tur bredvid en svart och vit border collie och hade en lång "sit/stay + down/stay" bredvid nämnda border collie. Min tjej rörde inte ett ögonbryn ens. Bara väntade tålmodigt att jag skulle komma tillbaka.

Att sätta henne ner är inga problem alls, jag kan behöva ge kommando ett par gånger och nån gång har jag fått "nypa" till lite(LITE alltså, hon känner det men får inte ont) för att hon ska lyssna. Sen sitter hon snällt och sitter kvar. Men vägrar titta på mig.
När hon tycker att hon gjort det hon ska, tex satt sig ner, så "finns" jag inte längre. Jag har försökt vara intressant med hjälp av mat, favvoleksaken, leka själv, göra plötsliga ljud osv.
Det är just kontakten jag saknar för det är så tydligt att hon inte har nåt intresse av mig. Vi har lite svårt med just kontakten i andra lägen med men då går det med lite jobb, vid hundmöten däremot - inte alls.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 970
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 814
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka