S

sukla

Hejsan jag skulle behöva lite tips om hur man anlägger en paddock på ett billigt och bra sätt??
Vilket underlag e bäst och finns det några internet sidor man kan titta och jämföra på??
Tacksam för alla svar jag kan få :)

Mvh Sukla

Sv: Paddock

jag vill med veta... ska bygga till våren å har fixat grus å allt men hur ska man förbereda mm.

Vi ska oxå göra till våren... men våran e förberedd så vi ska bara lägga drän och underlag.. =)

Vi byggde paddock för två år sedan på åkern. Självklart var det tvunget att stora maskiner kom och grävde och jämnade till- så speciellt billig var den inte. Vi har stenmjöl på den och byggde staket i våras. Funkar utmärkt när det inte är snö. Den är 25*50 m och precis lagom. Matta ligger under och inget ogräs växer upp förutom i hörnen... Den är dränerad och tanken är att vi ska lägga på sand. Hela paketet kostade nog uppemot 100 000, men så fick vi också en väldigt fin och praktisk ridbana!

Bild
29028_1195225876.jpg

Hej jag bor pa Nordirland och haller pa att bygga en ridbana och forsoker hitta basta underlaget for att halla det torrt eftersom det regnar 360 dagar om aret! Vi har gravt undan all jord och byggt upp med stenar och efter en veckas konstant regnande sa ar underlaget vattenfritt och dran slangarna jobbar for fullt med allt vatten som har kommit. Nar vi har satt upp staketet ska vi lagga pa en geotextil matta och sedan kommer vi till det kniviga. Jag har last pa olika sidor och inlagg att ni anvander stenmjöl - hur funkar draneringen med detta underlag under sanden. Nar jag sager att jag vill bygga pa med 10 cm stenmjöl far jag kommentarer att vattnet kommer att stanna ovanpa och inte rinna ivag. Hur funkar det - du som anvander det som ridunderlag - finns det olika typer av stenmjöl ? Jag haller ocksa pa att kolla olika sorters sand - vilken storlek/typ av sand tanker du anvanda? Det ar en djungel och svart att veta vad som ar bast och man vill ju slippa lagga om ridbanan da det kostar en massa pengar.

Kolla in svenska ridsportsförbundets hemsida, under anläggning finns det tips på hur man gör en ridbana. Det finns två varianter en efter konstens alla regler och en enklare variant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 808
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama