På fredag smäller det!

Guldaskig

Trådstartare
Ni som läste och svarade i min andra tråd om hur man gör när man åker och kollar på hund: PÅ FREDAG ÄR HAN MIN!

Så nu behöver jag nya tips och råd om hur man beter sig när man får hem sin första egna hund (han är nio månader så mer unghund än valp). Jag kommer vara helt ledig i några dagar så att vi kan bekanta oss ordentligt med varandra men exakt vad ska vi göra? Ta det lugnt? Busa? Hänga i stallet? Hälsa på folk? Mysa?

Jag har fixat mat- och vattenskål, en bädd och hans vanliga mat. Halsband och koppel får jag med. Tänkte köpa nån leksak och såklart bajspåsar och klotång också innan jag hämtar honom. Är det något mer självklart som jag borde inhandla?

Godis :D
Vet du om det är ett koppel som du kan trivas med?
Själv föredrar jag läderkoppel, min syster kör på retriverkoppel, min svärmor har flexikoppel :yuck: (kanske OK när man går med en hund, hon har 3, jag blir vansinnig när jag passar dem)

@lady_vip Då börjar vardagen! ;) Massa mys får det bli, och promenader.

@Glamoroza ox Godis ska jag självklart köpa! Jag har tänkt köpa en sele så hunden ska få följa med till en djuraffär och prova ut en passande, kanske blir det även ett nytt koppel. Vad är ett retriverkoppel?

Ska du lämna honom själv hemma tex? Då bör du börja kolla hur det funkar ganska fort. Ska du ha med honom på jobb eller liknande är det ju inte fel att gå dit och kika en stund. Om du ska ha hundvakt eller ha honom på dagis är en liten inskolning inte fel.

Godis ska jag självklart köpa! Jag har tänkt köpa en sele så hunden ska få följa med till en djuraffär och prova ut en passande, kanske blir det även ett nytt koppel.

Köp inte godis, gör själv. Det är mycket billigare och så har du något att göra medan du väntar. Blodpudding, korv, kött och skinka är sådant du kan torka på låg värme i ugnen och få ett smakrikt godis som inte kladdar. Köp t ex en förpackning prinskorv eller grillkorv som har kort datum, skär alla korvarna i slantar och torka dem i ugnen på 100 grader. När de är torra och svala kan du frysa in i en stor plastpåse och ha att ta fram. De håller sig länge i kylskåp också. Det är mycket godis för pengarna.

Annars är mitt tips att du tar det lugnt och låter hunden bo in sig och lära känna dig hellre än att åka till djuraffären. Rätt rutiner och regler redan från början när det gäller var man får vara, hur man beter sig osv. Om du ska lämna hunden ensam fixar du den rutinen direkt genom att ge hunden något gott att gnaga på, gå ut, vänta fem sekunde och gå in igen. Hunden hann inte märka att du var borta. Så gör du ett antal gånger och ökar tiden du är borta. Hunden lär sig att det inte är någon fara att du försvinner för du kommer snart tillbaka med något gott.

1773-4-071-41001701.jpg

@lady_vip Missade ditt inlägg! Han kommer båda hänga i stallet mycket samt vara hos en dagmatte, det är alltså inte fel att börja introducera det de första dagarna?

Tycker jag inte, bara helt lugnt och åk dit och kika. Kanske inte första dagen, kanske inte andra, men åk dit sen.

@lady_vip Det låter vettigt. Viktigast är ju såklart att vi lär känna varandra men de rutiner vi ska ha måste ju vara bra att introducera så tidigt som möjligt.

Nu vet inte jag vad du har för uppfödare, men när jag hämtade min valp snackade vi i säkert en och halvtimme. Då är det här min femte hund. Sen följde det med en pärm, med tips och trix förutom alla papper och kontrakt.
Så ta alla frågor med din uppfödare, som dessutom kan rasen.

Jättetråkigt :( Jag som hade köpt lite grejer och skulle hämta honom på fredag... Jaja, det kommer väl fler.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 398
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 940
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 516
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka