På förskola när syskonet har vattkoppor?

FadeAway

Trådstartare
Som jag förstått så smittar det endast från sjukt barn till andra. Sonen har haft och nu blev dottern också prickig. Får min son gå till förskolan nästa vecka (var där denna veckan). Hittade koppor på dottern idag. Trodde hon skulle klara sig då hon är under sex månader och ammas men icke!
Ska prata med bvc i morgon men tänkte höra här med.

Som jag förstått så smittar det endast från sjukt barn till andra. Sonen har haft och nu blev dottern också prickig. Får min son gå till förskolan nästa vecka (var där denna veckan). Hittade koppor på dottern idag. Trodde hon skulle klara sig då hon är under sex månader och ammas men icke!
Jag var i samma situation för ca 1 månad sedan. Storebror fick koppor och precis 14 dagar senare åkte lillebror (4 månader) på det. Storebror fick då gå på dagis eftersom hans koppor var intorkade och därmed ej smittsamma längre.
På dagis var de inte det minsta bekymrade att lillebror hade det, dock fick han vänta utanför/ hemma när jag lämnade och hämtade den stora...

Sonens är också intorkade och frisk. Jag är förvisso hemma med syster men han har varit lite orolig vid lämningarna efter han varit hemma. Innan har han aldrig varit det så är det möjligt vill jag inte hålla honom hemma igen så snart inpå.

Eftersom det kan ta upp till 21 dagar innan smittan bryter ut så är det ju orimligt att hålla barnet hemma hela inkubationstiden.

Vår lilla fick umgås med en kusin en hel eftermiddag som dagen efter fick prickar som man gissade var vattkoppor. Det var liksom ogörligt att hålla henne hemma i x veckor innan hon ens blivit sjuk. Hon fick gå. Och sen bröt det ut efter drygt 14 dagar och visst, då blev säkert några barn på förskolan smittade av henne. Sånt är livet.

Varför skulle du inte få/kunna lämna syskonet? Han smittar ju inte om han har haft det. Arbetar själv inom förskolan. Och de enda gånger föräldrar inte får lämna är t.ex. om man har semester.

Eftersom det kan ta upp till 21 dagar innan smittan bryter ut så är det ju orimligt att hålla barnet hemma hela inkubationstiden.

Vår lilla fick umgås med en kusin en hel eftermiddag som dagen efter fick prickar som man gissade var vattkoppor. Det var liksom ogörligt att hålla henne hemma i x veckor innan hon ens blivit sjuk. Hon fick gå. Och sen bröt det ut efter drygt 14 dagar och visst, då blev säkert några barn på förskolan smittade av henne. Sånt är livet.

Nån inkubationstid är det ju inte då sonen redan varit sjuk. :)

Vad många inte vet är att vattkoppor är luftburen smitta som smittar redan innan nån har symptom så om barnet gick på förskolan innan sjukdomen bröt ut har kamraterna redan utsatts för smittan!

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 714
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar