Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig som hundägare är det självklart att:
1. _Alltid_ plocka upp efter hunden (även i skogen, jag går ju själv där med hunden! Att gå med en bajspåse i handen, knuten i kopplet eller i fickan stör inte mig, jag brukar nämligen _knyta_ ihop den *tips*)
Ja befintliga lagar är fullt tillräckliga för min del.Jag tror redan lagarna är skapade så att de ska skydda dig från dessa saker, tyvärr efterlevs de inte tillräckligt.
Skogarna runt oss skulle bli knökfulla av lösa Stockholmshundar, så det skulle inte finnas någon plats kvar för viltet att ta vägen om hundarna skulle få gå lösa här. Jag bor avsides, visst. Men för nära Stockholm för att det skulle fungera. Jag har hittat folk från Saltsjöbaden med lös hund i mina hästhagar. De har då tagit bilen till vad de ser som fria landet och släppt ut hunden att springa lös. Resan är på 6 mil.Angående att skrämma ihjäl, så tänk logiskt! De vilda djuren ÄR bytesdjur, så nog är de vana att jagas OM de är i livet. Naturen har egna rovdjur, så om de inte klarar lite stress överlever de inte skogen i huvud över taget (för tamhundar är inte de enda som ger sig på dem).
Det skall jag försöka göra.Du kan vara snäll och visa vem som inte följer lagen här inne (citera).
Att påstå att man är ganska säker på att det inte finns något som heter kopplingstvång, tyder på okunnighet. Att hålla hunden under uppsikt räcker då inte, utan det krävs att hunden är i förarens omedelbara närhet typ "gå fot". Det måste ju betyda mindre än en halvmeter från föraren.Lady_Vip bryter inte mot någon lag, möjligen mot någon lokal förordning. Kopplet behöver som sagt inte vara fysiskt.
Så länge som hon kopplar upp hunden på anmodan av markägare/jakträttsinnehavare är det på rätt sida om lagen, om hunden är tillräckligt nära henne. Skiten är ett värre problem där.Kaza behöver inte heller koppla upp.Däremot ska hundskit tas upp.
Hur man rent praktiskt gör när man kastar en flaska X-antal gånger, som hundarna hämtar samtidigt som man har hunden i sin omedelbara närhet och simmar med den, det begriper då inte jag. Men det kanske du eller Favina kan förklara för mig?Favina behöver inte heller vara lagbrytare. Det beror helt på under vilken uppsikt hunden hållts. Kanske simmade den bara någon meter från henne.
Det spelar ingen roll, ty det räknas som jakt och är i lag förbjudet för alla utom jakträttsinnehavaren. Enligt lagen så skall viltet vara fredat. Och det anses inte möjligt att ha full kontroll på hundens förehavanden på med än ett normallångt koppels håll.Att, som i inlägg ovan, måla en tavla med en klumpig hund som stör fågelbon och skrämmer harar och rådjur, är i mitt tycke onödigt. Dels är en hund mer observant än vi människor, dels brukar fåglarna vara förståndiga nog att lägga sina bon på säkrare ställen. Harar eller rådjur som blir uppstötta, oavsett det är hund, människa eller annat som gör det, tar inte skada av det. Dom lubbar en bit och stannar sedan och kollar läget.
Därför att det finns sådana som du, som tycker att "det är väl inte så farligt att hunden jagar rådjuret en bit" i stället för att tycka att vi alla skall följa de lagar som finns. Och jag bor på ett ställe där sådana som du är ganska vanliga.Varför fortsätta med detta tjafsande?
Nejdå, jag tyckar bara att de skall följa lagen, så att jag vet vad jag kan vänta mig av dem.Det verkar som du har fått en fobi mot hundägare.
JA, jag anser att alla skall följa lagen. Så att jag vet vad jag kan vänta mig av dem. Den, lagen alltså, är där för den skull.Ställer du lika höga krav på alla andra i samhället och i alla andra sammanhang?
Hon skriver ordagrant "Stöter upp" och lägger till att det inte spelar någon roll om hunden är 1, 10 eller 50 meter bort. Om hunden stöter upp vilt 10 meter från föraren så har ju dels kopplinstvånget brutits, 2,2 meter, och dels så har hunden bedrivit jakt, vilket är förbjudet.Det LIA beskriver är inte heller att hunden jagar en bit utan att en fågel eller något annat vilt flyger upp när hund och människa passerar.
Om hunden jagar så blir det olaga jakt, vilket lyder under allmänt åtal. Jag skulle åka dit så att det brakade om det, om jag jagade utanför jakttiderna.Jakrättsinnehavaren har förvisso rätt att beordra koppel på, men där jag har tillsåtnd att gå med lös hund kan jag göra så. Det gäller bara att hunden håller sig inom några meters avstånd, inte driver, jagar eller spårar upp vilt och kommer på en gång jag kallar. Det är vad ett koppel kan hindra en hund från att göra, varken mer eller mindre.
Egentligen spelar det hela inte så stor roll då den med lydig hund som går med den lös där markägarens tillstånd finns inte kommer att hamna i klammeri med rättvisan.
Men den tror jag att vi redan har konstaterat i en annan tråd. Det är ju rimligt att det finns vissa dispanser. Men det där med markägarens tillstånd tycker jag är viktigt att påpeka. Det är inte bara att dra ut till närmaste skog och ha med sig en instruktör och köra igång.Visst ja, jag kollade dessutom upp om jag är lagbrytare. Det är jag inte för organiserad träning med SBK-instruktör har dispens från kravet på koppel och ständig uppsyn så länge markägarens tillstånd finns och hunden inte jagar vilt.
Nä, just det! Huvudet på spiken.Men då brister lydnaden på de punkter som jag tidigare räknat upp och hunden kan inte räknas som viltren. Sådan hund ska inte vara lös.
Hon skriver ordagrant "Stöter upp" och lägger till att det inte spelar någon roll om hunden är 1, 10 eller 50 meter bort. Om hunden stöter upp vilt 10 meter från föraren så har ju dels kopplinstvånget brutits, 2,2 meter, och dels så har hunden bedrivit jakt, vilket är förbjudet."Det LIA beskriver är inte heller att hunden jagar en bit utan att en fågel eller något annat vilt flyger upp när hund och människa passerar.
Anses i lagens mening och det är inte hundföraren som sätter dessa ramarna mellan 1 mars - 20 augusti, utan lagen.Enligt lagen så skall viltet vara fredat. Och det anses inte möjligt att ha full kontroll på hundens förehavanden på med än ett normallångt koppels håll." Anses av vem?? Är det inte min bedömmning och mitt ansvar som hundförare som sätter dom ramarna?
I lagens mening så är en människa som råkar störa viltet inte skyldig till olaga jakt. Om människan däremot skulle förfölja viltet med vilja, så är det olaga jakt. Hundar som stör viltet är alltid olaga jakt utom i fallet att hunden kan anses som kopplad eller att det faktiskt är jakträttinnehavaren som på laglig jakttid jagar. För då så är det laga jakt.Du menar med andra ord, att den människa som är ute och plockar svamp, gör sig skyldig till olaga jakt om vederbörande råkar skrämma upp en hare???
Jag har läst dem i sambons skrift om "Jaktlagstiftningen" som Jägareförbundet givit ut för att alla jägare skall veta vilka lagar som gäller vid jakt. Ni kan antagligen hitta informationen på Jägareförbundets hemsida."Jag har fått det från Jägareförbundets tolkning av lagen och de Jaktvårdsbestämmelser som finns. Den är kryddad med prejudikat"
* Jamen, var kan VI läsa dessa tolkningar och prejudikat?
Jägareförbundet brukar vara de mest insatta i ämnet jakt, då de dels påverkar föreskrifterna ganska mycket och håller noga reda på olika utfall av domar i ämnet. Och hundhållning går, oavsett om ni vill det eller ej, under alla de lagar som gäller för jakt.Har dessutom Jägareförbundet något slags tolkningsföreträde?
Det du har skrivit på olika forum här på Bukefalos.Och vad vet du egentligen om "sådana som jag"?
Nej hundar gör inte människor dåliga, men många dåliga människor har tyvärr hund. Vilket ger många dåliga hundägare."Jag trodde efter förra tråden, att du åtminstone fått lite balans i synsättet på dessa människans bästa vänner och fr a insett, att hundar INTE gör människor dåliga."