P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Ett bra första steg för miljön vore väl att starkt begränsa biltrafiken där det finns väl utbyggd kollektivtrafik? T ex i Stockholms, Göteborgs och Malmös innerstäder.

Absolut. Men förutsättningarna är nästan bättre i mellanstora städer. Stora nog att ha en bra lokal arbetsmarknad, men små nog att man kan cykla överallt. (Båda ska såklart göras).
 
Ja, men gör man det i tillräckligt stor utsträckning?
Inne i städerna finns ju alternativen (kollektivtrafik, cykel, promenader osv), det borde gå att fasa ut bilismen mycket fortare än vad som görs idag.
Jag skulle säga att man försöker men det hindras av de konservativa (och starka) krafterna som helt är emot en minskad bilism.
I min stad är det här en väldigt het potatis och vissa partier gick till val med löften om att återinföra möjligheterna att enkelt åka bil mitt i centrum.
De vill ta bort bussfiler, ta bort gågator mm.

Det säger sig ju självt att det här går oerhört långsamt i ett sådant läge, när det finns starka krafter från båda håll och frågan ses som rätt så infekterad.
 
Den är klurig. Fördelarna är ju uppenbara. Men nackdelarna handlar ju om att göra stora parkeringar i de semi-urbana områdena där trycket på användningen av marken är mångfacetterat och högt och det dessutom ofta handlar om mycket bra åkerjord.

Man kan göra parkeringar väldigt yteffektiva och även utan asfaltering (fast då mindre yteffektivt). Ska man få ut bilarna ur city utan att city ska dö långsamdöden, så måste det finnas bekväma sätt för dem som bor längre bort att komma på besök (dvs ansluta till kollektivtrafik).

Bilen är liksom här för att stanna, den löser vissa transportproblem på ett mycket elegant sätt - även om det kanske bara är 20 procent av de idag som har bil som också kommer att ha det i framtiden.
 
Jag gör ju likadant själv, dvs tar bilen om det blir smidigare för mig. Samtidigt så vet jag ju att det finns gott om människor som inte har bil och som ändå lyckas få hem kattsanden eller lampan.

Citerar mest för att spinna vidare på temat.

Det här är ju lite pudelns kärna. Folk gör det som är bekvämast. Även om de vet att de ”borde” göra något annat för miljöns skull.

Dels kan man inte få folk att sluta ta bilen genom att enbart bygga ut kollektiva färdmedel. Man måste också göra det tillräckligt obekvämt för folk att ta bilen. Annars tycker fortfarande alldeles för många att det är alldeles för bekvämt att åka bil.

Men frågan är också mycket större än så. ALLT i vårt samhälle är planerat runt bilar och vägar. Det måste planeras i ärende- och resekedjor som inte har bilen som första förutsättning. Då menar jag ex kedjan, vakna-lämna på dagis-åka till jobbet-handla-åka hem. Det är klart att det blir omöjligt utan bil om de fysiska förutsättningarna gör det omöjligt. Samma sak när det gäller godstransporter, väldigt svårt att fördela om till tåg när de rumsliga förutsättningarna inte finns.

Men för detta krävs det verkligen modiga och medvetna politiker. Billobbyn är enorm.

Och ja det finns fortfarande folk som alltid kommer att behöva bil. Det är vansinnigt att en sån här diskussion på samhällsnivå ska föras med det som första förutsättning.
 
Jag skulle säga att man försöker men det hindras av de konservativa (och starka) krafterna som helt är emot en minskad bilism.
I min stad är det här en väldigt het potatis och vissa partier gick till val med löften om att återinföra möjligheterna att enkelt åka bil mitt i centrum.
De vill ta bort bussfiler, ta bort gågator mm.

Det säger sig ju självt att det här går oerhört långsamt i ett sådant läge, när det finns starka krafter från båda håll och frågan ses som rätt så infekterad.

Man kan ju ändå tycka att när MP suttit i regeringen och dessutom är starka i t ex Stockholm, så borde de kunnat driva frågan hårdare?
De har ju lyckats med att t ex höja skatterna på drivmedel, även om det kanske främst drabbar de som behöver köra mycket bil på landsbygden.
 
Och ja det finns fortfarande folk som alltid kommer att behöva bil. Det är vansinnigt att en sån här diskussion på samhällsnivå ska föras med det som första förutsättning.

Om man menar allvar med att hela landet ska leva, så är det en av de absoluta förutsättningarna. Att det ska fungera på ett rimligt sätt för de 20% av dagens bilister som helt saknar och alltid kommer att sakna bättre alternativ.
 
Man kan ju ändå tycka att när MP suttit i regeringen och dessutom är starka i t ex Stockholm, så borde de kunnat driva frågan hårdare?
De har ju lyckats med att t ex höja skatterna på drivmedel, även om det kanske främst drabbar de som behöver köra mycket bil på landsbygden.
Man får ju komma ihåg att de satt i minoritetsregering med stark opposition.
Och det här är ju dessutom sånt som ofta ligger på regional och kommunal nivå.
Det är ju inte i riksdagen det beslutas kring om Linköping ska ha bussfil på Hamngatan eller ej ;)
(För att ta ett infekterat exempel från min egen stad)
 
Citerar mest för att spinna vidare på temat.

Det här är ju lite pudelns kärna. Folk gör det som är bekvämast. Även om de vet att de ”borde” göra något annat för miljöns skull.

Dels kan man inte få folk att sluta ta bilen genom att enbart bygga ut kollektiva färdmedel. Man måste också göra det tillräckligt obekvämt för folk att ta bilen. Annars tycker fortfarande alldeles för många att det är alldeles för bekvämt att åka bil.

Men frågan är också mycket större än så. ALLT i vårt samhälle är planerat runt bilar och vägar. Det måste planeras i ärende- och resekedjor som inte har bilen som första förutsättning. Då menar jag ex kedjan, vakna-lämna på dagis-åka till jobbet-handla-åka hem. Det är klart att det blir omöjligt utan bil om de fysiska förutsättningarna gör det omöjligt. Samma sak när det gäller godstransporter, väldigt svårt att fördela om till tåg när de rumsliga förutsättningarna inte finns.

Men för detta krävs det verkligen modiga och medvetna politiker. Billobbyn är enorm.

Och ja det finns fortfarande folk som alltid kommer att behöva bil. Det är vansinnigt att en sån här diskussion på samhällsnivå ska föras med det som första förutsättning.
Håller med!
 
Ett bra första steg för miljön vore väl att starkt begränsa biltrafiken där det finns väl utbyggd kollektivtrafik? T ex i Stockholms, Göteborgs och Malmös innerstäder.

Jag är i Malmö ibland och jag tar oftast bilen. Egentligen är det dumt men det är så mycket dyrare att åka kollektivt. Speciellt om hela familjen ska åka.

Prisexempel: 2 vuxna och ett barn hemifrån till de plats i Malmö dit vi brukar åka:

Med bil: 35 kr (enkel resa) 35 min
Kollektivt: 117 kr (enkel resa) 1,5 timme
Bil till Malmö C och sen stadsbuss till destinationen: 33,50 kr (bilen till Malmö C, 25 min) + 48,75 kr för stadsbussen (25 min) = Totalt: ca 82 kr och minst en timme beroende på hur väl man lyckas tajma bil och buss (hitta parkering osv).

Det är ju den korta delen av bilkörningen som är inne i Malmö för min del. Många som bor i Malmö och rör sig inom Malmö cyklar nog eller åker kollektivt. Men vi som kommer utifrån kör ju den största delen av sträckan utanför Malmö. Dessutom så behöver jag ofta bilen just när jag är inne i Malmö.

Jag tror att morötter funkar bättre än piska. D.v.s. gör det lättare och billigare att åka kollektivt så kommer fler att göra det. Nu är det väldigt mycket dyrare och mer osäkert om när man kommer fram om man åker kollektivt.
 
Vill man ha ett levande centrum med butiker, restauranger och caféer så förbjud kontoriseringen, vill man inte ha en levande stadskärna även kvällstid? Det är rätt dött på på många ställen även i ex.vis Sthlms city på kvällarna.

Många butiker går snarare under pga näthandeln än köpladorna, mer näthandel ger minskad efterfrågan i butik och även köpladorna dör. Fler och fler butiker upptäcker att kunderna kommer in och provar kläder och skor för att sedan beställa dem på nätet istället. Se på Stinsen i Häggvik, det är nog en tidsfråga innan den slår igen helt. Där hjälper det inte att det är gratis parkering i tre timmar med p-skiva, ju fler butiker som stänger desto färre åker dit för att handla eller klippa sig = minskat kundunderlag = minskad lönsamhet.

Minskad fossil användning i tankarna ger öka fossil användning i samhället, var ska elen som behövs komma ifrån för att alla ska kunna köra elbilar? Det krävs en ökad import från olje- och kolkraftverk utomlands då varken elnätet i södra Sverige eller den inhemska produktionen räcker till för att täcka behovet då vi istället för att bygga ut lägger ner den inhemska produktionen med hårda restriktioner och istället importerar från länder med lägre krav.

@Petruska Jag hoppas du tar tåget ner till Italien och inte flyger? Med tanke på utsläppen. :idea:
 
Man kan ju ändå tycka att när MP suttit i regeringen och dessutom är starka i t ex Stockholm, så borde de kunnat driva frågan hårdare?
De har ju lyckats med att t ex höja skatterna på drivmedel, även om det kanske främst drabbar de som behöver köra mycket bil på landsbygden.

Ja, och för mig är det i ärlighetens namn lite av ett mysterium varför man väljer bil i Stockholm.
De få gånger jag är där - det brukade vara en eller två gånger om året innan jag köpte mig gård, efter gårdsköpet har jag inte varit där - så har jag tagit tåget till Stockholm och sedan nyttjat tunnelbanan.
Det har varit väldigt smidigt.
Men då har jag å andra sidan enbart åkt på "nöjesresor" och shoppat böcker på antikvariat, gått på ett par museer och liknande. Inte haft tider att passa men väl en del böcker att bära (ryggsäck är bra...).
De få gångerna jag åker till Göteborg har handlat om konserter. Då har det inte funnits passande tåg-tider, och dessutom har vi åkt flera personer.
Vi har tagit bil, vilket då har varit smidigt även om det kunnat ta lite tid att hitta parkering.
Då hade det självklart varit lika intressant att ställa bilen utanför och åka exempelvis buss direkt till Ullevi om tidsaspekten inte hade försämrats drastiskt.
De gångerna har jag "mellanlandat" utanför Åmål så det har ändå varit ett par timmars bilresa både dit och hem.
 
Man kan ju ändå tycka att när MP suttit i regeringen och dessutom är starka i t ex Stockholm, så borde de kunnat driva frågan hårdare?
De har ju lyckats med att t ex höja skatterna på drivmedel, även om det kanske främst drabbar de som behöver köra mycket bil på landsbygden.

Vad menar du med hårdare och vad borde de ha uppfyllt?
 
Jag är i Malmö ibland och jag tar oftast bilen. Egentligen är det dumt men det är så mycket dyrare att åka kollektivt. Speciellt om hela familjen ska åka.

Prisexempel: 2 vuxna och ett barn hemifrån till de plats i Malmö dit vi brukar åka:

Med bil: 35 kr (enkel resa) 35 min
Kollektivt: 117 kr (enkel resa) 1,5 timme
Bil till Malmö C och sen stadsbuss till destinationen: 33,50 kr (bilen till Malmö C, 25 min) + 48,75 kr för stadsbussen (25 min) = Totalt: ca 82 kr och minst en timme beroende på hur väl man lyckas tajma bil och buss (hitta parkering osv).

Det är ju den korta delen av bilkörningen som är inne i Malmö för min del. Många som bor i Malmö och rör sig inom Malmö cyklar nog eller åker kollektivt. Men vi som kommer utifrån kör ju den största delen av sträckan utanför Malmö. Dessutom så behöver jag ofta bilen just när jag är inne i Malmö.

Jag tror att morötter funkar bättre än piska. D.v.s. gör det lättare och billigare att åka kollektivt så kommer fler att göra det. Nu är det väldigt mycket dyrare och mer osäkert om när man kommer fram om man åker kollektivt.

Du måste ha en helt fantastiskt bil om det bara kostar dig 35 kr att köra i 35 minuter.

Jag håller med att det är helt relevant att jämföra kostnader och det måste vara lönsamt för folk att resa kollektivt. Men det kommer aldrig att lyckas om bilisterna envisas med att bara räkna med en del av sina kostnader.
 
Du måste ha en helt fantastiskt bil om det bara kostar dig 35 kr att köra i 35 minuter.

Jag håller med att det är helt relevant att jämföra kostnader och det måste vara lönsamt för folk att resa kollektivt. Men det kommer aldrig att lyckas om bilisterna envisas med att bara räkna med en del av sina kostnader.

4,6 mil med en förbrukning på 0,5 l/mil (egentligen 0,45 men jag räknar på 0,5) och så kostar dieseln ca 15,50 kr/litern. = ca 35 kr. Att det tar så kort tid beror på att det är motorväg nästan hela vägen.
 
Du måste ha en helt fantastiskt bil om det bara kostar dig 35 kr att köra i 35 minuter.

Jag håller med att det är helt relevant att jämföra kostnader och det måste vara lönsamt för folk att resa kollektivt. Men det kommer aldrig att lyckas om bilisterna envisas med att bara räkna med en del av sina kostnader.
Precis. Jag har en modern dieselbil som inte kostar särskilt mycket i drivmedel per km. Men jag måste ju räkna in hela bilens kostnader och om jag då jämför med hur lite bilen faktiskt används så blir det ganska stora summor per km..
 
4,6 mil med en förbrukning på 0,5 l/mil (egentligen 0,45 men jag räknar på 0,5) och så kostar dieseln ca 15,50 kr/litern. = ca 35 kr. Att det tar så kort tid beror på att det är motorväg nästan hela vägen.
När man gör dessa jämförelser behöver man räkna in alla bilens kostnader. Parkering, skatt, försäkring, slitage, värdeminskning osv. Även om jag också förstår att det inte är så man räknar när man står där och ska välja på buss eller bil vid ett specifikt tillfälle.
 
De flesta har väl ganska bra bussförbindelser? Så har det varit på de platser jag bott i alla fall. När jag ska till köpcentrum här tar jag tåget in till stan och sen byter till buss från stan ut till köpcentrumet.
Det kan diskuteras.
Vårt närmaste köpcentra ligger 10min härifrån (dörr till dörr) med bil.
Skulle jag ta bussen så går den för det första en gång i timmen och det skulle ta mig nästan 30min (dörr till dörr).

Nu har jag månadskort då jag pendlar med tåg till jobbet men annars kostar resan med buss 100kr ToR.

Jag är helt inne på att minska bilåkandet överlag men jag anser att man bör börja med att ha en fungerande, tillgänglig kollektivtrafik innan man straffar bilisterna alltför mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 408
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp