De flesta har väl ganska bra bussförbindelser? Så har det varit på de platser jag bott i alla fall. När jag ska till köpcentrum här tar jag tåget in till stan och sen byter till buss från stan ut till köpcentrumet.
Eh.
Jag vet inte vad köpcentra utanför Karlstad har för bussförbindelser men utgår från att de finns och är jämförelsevis skapliga.
Men jag kan inte ta tåget in till stan för att sedan ta bussen.
Jag kan ta bussen in till stan. Det går en i timmen, tror jag.
Jag har ca en kilometer till busshållplatsen - det är kort egentligen - men då är det "mjölkbussen" och det krävs minst ett byte för att kunna ta mig till köpcenter.
Inte praktiskt.
Sedan, i ärlighetens namn, åker jag i stort sett aldrig till köpcentra.
Eftersom jag i stort sett aldrig "shoppar".
Jag åker min vanliga runda: till willys och lidl för maten och kattsanden, till zooaffären för kattmaten (zooaffären ligger på vägen mellan de två mataffärerna), till Granngården och/eller Biltema (kraftfoder till hästarna på Granngården, brukar alltid behöva något på Biltema) som ligger rätt nära varandra. En halvmil eller så från mat- och kattmatsaffärerna och Granngården/Biltema.
Sedan hem.
Jag åker hellre till affärer utanför centrum än i centrum, eftersom det kan vara krångligt att hitta parkering i centrum.
De få gånger jag handlar kläder eller sådant, gör jag det dock hellre i centrum än i något köpcenter.
Till köpcenter åker jag de få gånger jag behöver elektronik/hemel som dammsugare, tvättmaskin och liknande och det sker ju inte varje år en gång.
Så jag hör ju till dem som besudlar centrum med biltrafik och som egentligen inte skulle beröras av en parkeringsskatt vid köpcentra, men jag ser problematiken att kunna åka till köpcentrum och handla.