P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Hur ska man räkna då? Kan du visa mig hur du räknar ut kostnaden för att köra bil? Vad lägger du till? Hur mycket osv?


På ex bilsvar.se kan du fylla i och få fram hur mycket just din bil kostar. Sen får du lägga till ev räntekostnader :)

Min bil kostar ca 25 kr per mil. Är en kontantköpt Hyundai halvkombi från 2013 som drar ca 0,5 l per mil. Så för mig skulle det gå på ett ut bil eller tåg just den resan.
 
På ex bilsvar.se kan du fylla i och få fram hur mycket just din bil kostar. Sen får du lägga till ev räntekostnader :)

Min bil kostar ca 25 kr per mil. Är en kontantköpt Hyundai halvkombi från 2013 som drar ca 0,5 l per mil. Så för mig skulle det gå på ett ut bil eller tåg just den resan.

24 kr/mil enligt den sidan. Blir ändå billigare att köra än att åka kollektivt (inget lån på bilen). Ska man sen räkna på att vår tid också kostar pengar så blir det definitivt billigare.

När jag ändrade körsträck från 1500 mil/år till 2000 mil/år (vilket är närmre min årliga körsträcka) sjönk kostnaden per mil till 21 kr/mil. Så ja, definitivt billigare att ta bilen...
 
Jag önskar att jag hade kunnat åka kollektivt mer.

Till jobbet: hade varit skönt att bara sätta sig på bussen och koppla av. Men jag förlorar 2 timmar/dag på det så det är inte möjligt.

Inom stan tar jag sällan bilen. Då cyklar jag. Har ingen större önskan om att åka kollektivt inom stan. Så stor är den inte. Dessutom är det bra att rör på sig. Storhandlingen tar jag på vägen hem från jobb (omvägen blir ca 100 m). Så där kör jag ingen extra sträcka bara för att handla.
 
Lösningarna är ju bara bra om man kan jobbpendla utan bil.
Ja?
Det är ju jättebra att folk som inte behöver egen bil är med i bilpool. Eller att man kan ta lådcykel istället för bil. Och att det går bussar hela tiden så att det blir enkelt att åka buss. Hållplatsen trafikeras inte bara av stadsbussar utan också expressbussar till flera närliggande städer.
För den absoluta majoriteten är det jättebra lösningar.

Måste något lösa problemet för alla för att det ska ses som vettiga lösningar?
 
24 kr/mil enligt den sidan. Blir ändå billigare att köra än att åka kollektivt (inget lån på bilen). Ska man sen räkna på att vår tid också kostar pengar så blir det definitivt billigare.

När jag ändrade körsträck från 1500 mil/år till 2000 mil/år (vilket är närmre min årliga körsträcka) sjönk kostnaden per mil till 21 kr/mil. Så ja, definitivt billigare att ta bilen...

Förutsatt att bilen är obelånad så blir det lite billigare med bilen ja.
Då har du uppenbarligen en billig bil! Och jämföreslsen står ju sig framför allt när bilen är full. Men definitivt dyrare än 70 kronor ändå :)
 
Förutsatt att bilen är obelånad så blir det lite billigare med bilen ja.
Då har du uppenbarligen en billig bil! Och jämföreslsen står ju sig framför allt när bilen är full. Men definitivt dyrare än 70 kronor ändå :)

Japp, bilen är obelånad och köptes in för att vara billig att köra men ändå uppfylla våra behov. Jag tror att många kör runt i större bilar än de egentligen behöver. Känner folk som bara är två vuxna och utan behov att lasta in en massa saker eller djur som ändå köper vars en stor SUV som drar massor.
 
Opopulär åsikt: i kostnaden av bilens kostnad borde de negativa externaliteterna på omgivningen räknas in.
Man kan ju kanske argumentera att bensinskatten kompenserar för bilens utsläpp, men är det tillräckligt för att också kompensera inte bara för co2 miljöpåverkan, utan också luftkvalitet (som alltså påverkar alla som behöver andas), buller och all jävla plats på gator och vägar som bilar tar upp?

Haha. Är då himla anti-bil
 
Nu förstod jag inte?
Vad har man missat?

Jag tycker det är jättebra lösningar.

Lösningarna som sådana tycker jag också är jättebra! Men de får ju lite täcka upp för generalfelet att man nyproducerat en perifier i princip satellit med de utmaningar och problem det medför.

Förutsatt att jag inte blandat ihop dig med någon annan och du inte alls bor där jag tror :o
 
Opopulär åsikt: i kostnaden av bilens kostnad borde de negativa externaliteterna på omgivningen räknas in.
Man kan ju kanske argumentera att bensinskatten kompenserar för bilens utsläpp, men är det tillräckligt för att också kompensera inte bara för co2 miljöpåverkan, utan också luftkvalitet (som alltså påverkar alla som behöver andas), buller och all jävla plats på gator och vägar som bilar tar upp?

Haha. Är då himla anti-bil
Ja det bör ju iaf vägas in. När man står där och väljer mellan bil eller buss så är det fint om man tänker på mer än kronor och minutrar. Ibland kanske man ändå väljer bil, ibland gör det att man tar bussen.
 
Lösningarna som sådana tycker jag också är jättebra! Men de får ju lite täcka upp för generalfelet att man nyproducerat en perifier i princip satellit med de utmaningar och problem det medför.

Förutsatt att jag inte blandat ihop dig med någon annan och du inte alls bor där jag tror :o
Jag vet inte riktigt. Perifier satellit?
Ord som jag inte begriper i det här sammanhanget :p

Området heter Vallastaden :)

Edit. Försökte googla men begriper inte riktigt ändå. Får mest upp om isolerade förorter och det känns som en extremt konstig beskrivning här ;)
 
Opopulär åsikt: i kostnaden av bilens kostnad borde de negativa externaliteterna på omgivningen räknas in.
Man kan ju kanske argumentera att bensinskatten kompenserar för bilens utsläpp, men är det tillräckligt för att också kompensera inte bara för co2 miljöpåverkan, utan också luftkvalitet (som alltså påverkar alla som behöver andas), buller och all jävla plats på gator och vägar som bilar tar upp?

Haha. Är då himla anti-bil

Jag vill som sagt åka kollektivt mer men då måste det bli billigare, mer pålitligt och inte ta så lång tid jämfört med att köra bil. Jag umgås hellre med mitt barn än sitter 2 timmar extra på en buss varje dag.
 
Jag vill som sagt åka kollektivt mer men då måste det bli billigare, mer pålitligt och inte ta så lång tid jämfört med att köra bil. Jag umgås hellre med mitt barn än sitter 2 timmar extra på en buss varje dag.

Ja, jag förstår ju att det finns massor med människor där det absolut inte är rimligt att leva bilfritt - vi har ju byggt upp våra samhällen kring bilen!

Jg brukar alltid starta från en objektiv och teoretiskt perspektiv dock - och i det perspektivet är jag anti-bil.
Nästa steg är att se vilka förändringar vi ja göra för att omvandla det till verklighet - och här tänker jag ju självklart på investeringar i kollektivtrafik, men också på att se till att kostnadseffektiv samhällsservice finns tillgänglig också utanför stadskärnorna
 
Man får ju komma ihåg att de satt i minoritetsregering med stark opposition.
Och det här är ju dessutom sånt som ofta ligger på regional och kommunal nivå.
Det är ju inte i riksdagen det beslutas kring om Linköping ska ha bussfil på Hamngatan eller ej ;)
(För att ta ett infekterat exempel från min egen stad)

Naturligtvis, men tidigare har de ju inte suttit i regering över huvud taget. De har ju haft betydligt större chanser att påverka nu, än vad de någonsin haft tidigare.

Nej, jag tänkte eftersom du bor i Stockholm och MP är starka i just Stockholm.

Jag är i Malmö ibland och jag tar oftast bilen. Egentligen är det dumt men det är så mycket dyrare att åka kollektivt. Speciellt om hela familjen ska åka.

Prisexempel: 2 vuxna och ett barn hemifrån till de plats i Malmö dit vi brukar åka:

Med bil: 35 kr (enkel resa) 35 min
Kollektivt: 117 kr (enkel resa) 1,5 timme
Bil till Malmö C och sen stadsbuss till destinationen: 33,50 kr (bilen till Malmö C, 25 min) + 48,75 kr för stadsbussen (25 min) = Totalt: ca 82 kr och minst en timme beroende på hur väl man lyckas tajma bil och buss (hitta parkering osv).

Det är ju den korta delen av bilkörningen som är inne i Malmö för min del. Många som bor i Malmö och rör sig inom Malmö cyklar nog eller åker kollektivt. Men vi som kommer utifrån kör ju den största delen av sträckan utanför Malmö. Dessutom så behöver jag ofta bilen just när jag är inne i Malmö.

Jag tror att morötter funkar bättre än piska. D.v.s. gör det lättare och billigare att åka kollektivt så kommer fler att göra det. Nu är det väldigt mycket dyrare och mer osäkert om när man kommer fram om man åker kollektivt.

Jag tror inte att morötter fungerar bättre än piska, alltid. Om de plötsligt införde tullar i Malmö, så det skulle kosta dig 50kr att köra in, skulle du fortfarande ta bilen då?

Jag tror inte heller att man kan förbjuda all biltrafik i storstäderna, men det är ju helt klart där man har en möjlighet att påverka! Det finns garanterat typ 1 miljon bilar, bara inne i de centrala delarna av storstäderna. Är det rimligt, när man bor på de platser som har bäst utbyggd kollektivtrafik?

Ja, och för mig är det i ärlighetens namn lite av ett mysterium varför man väljer bil i Stockholm.
De få gånger jag är där - det brukade vara en eller två gånger om året innan jag köpte mig gård, efter gårdsköpet har jag inte varit där - så har jag tagit tåget till Stockholm och sedan nyttjat tunnelbanan.
Det har varit väldigt smidigt.
Men då har jag å andra sidan enbart åkt på "nöjesresor" och shoppat böcker på antikvariat, gått på ett par museer och liknande. Inte haft tider att passa men väl en del böcker att bära (ryggsäck är bra...).
De få gångerna jag åker till Göteborg har handlat om konserter. Då har det inte funnits passande tåg-tider, och dessutom har vi åkt flera personer.
Vi har tagit bil, vilket då har varit smidigt även om det kunnat ta lite tid att hitta parkering.
Då hade det självklart varit lika intressant att ställa bilen utanför och åka exempelvis buss direkt till Ullevi om tidsaspekten inte hade försämrats drastiskt.
De gångerna har jag "mellanlandat" utanför Åmål så det har ändå varit ett par timmars bilresa både dit och hem.

Nej, det är för mig helt ofattbart också. När jag bodde i Stockholm var det endast ett fåtal tillfällen som jag kunde behövt bil, och det var typ när man handlat på IKEA eller liknande.

Vad menar du med hårdare och vad borde de ha uppfyllt?

Frågan om bilar inne i städerna. Deras ambition är att det inte ska rulla fossildrivna bilar på Stockholms gator år 2040 - det känns ju klent när de samtidigt föreslår att alla nya bilar som köps fr om 2023 ska kunna tankas med biobränsle.
Jag tycker också att den eviga skattehöjningen på bränsle i stället kunde tas ut på bilägarna i städer. Bor du t ex innanför tullarna och äger en bil så är det x% dyrare att äga den bilen där, mot om du bor i typ Pajala. Bränsleskatten drabbar framförallt de som är tvungna att använda bilen, om skatten i stället var geografiskt styrd hade den i stället påverkat de som har möjlighet att välja väl utbyggd kollektivtrafik.

Det de drivit igenom med miljözoner tycker jag dock är jättebra, likaså med flygskatten!
 
De flesta har väl ganska bra bussförbindelser? Så har det varit på de platser jag bott i alla fall. När jag ska till köpcentrum här tar jag tåget in till stan och sen byter till buss från stan ut till köpcentrumet.

Eh.
Jag vet inte vad köpcentra utanför Karlstad har för bussförbindelser men utgår från att de finns och är jämförelsevis skapliga.
Men jag kan inte ta tåget in till stan för att sedan ta bussen.
Jag kan ta bussen in till stan. Det går en i timmen, tror jag.
Jag har ca en kilometer till busshållplatsen - det är kort egentligen - men då är det "mjölkbussen" och det krävs minst ett byte för att kunna ta mig till köpcenter.
Inte praktiskt.

Sedan, i ärlighetens namn, åker jag i stort sett aldrig till köpcentra.
Eftersom jag i stort sett aldrig "shoppar".
Jag åker min vanliga runda: till willys och lidl för maten och kattsanden, till zooaffären för kattmaten (zooaffären ligger på vägen mellan de två mataffärerna), till Granngården och/eller Biltema (kraftfoder till hästarna på Granngården, brukar alltid behöva något på Biltema) som ligger rätt nära varandra. En halvmil eller så från mat- och kattmatsaffärerna och Granngården/Biltema.
Sedan hem.

Jag åker hellre till affärer utanför centrum än i centrum, eftersom det kan vara krångligt att hitta parkering i centrum.
De få gånger jag handlar kläder eller sådant, gör jag det dock hellre i centrum än i något köpcenter.
Till köpcenter åker jag de få gånger jag behöver elektronik/hemel som dammsugare, tvättmaskin och liknande och det sker ju inte varje år en gång.

Så jag hör ju till dem som besudlar centrum med biltrafik och som egentligen inte skulle beröras av en parkeringsskatt vid köpcentra, men jag ser problematiken att kunna åka till köpcentrum och handla.
 
Jag vet inte riktigt. Perifier satellit?
Ord som jag inte begriper i det här sammanhanget :p

Området heter Vallastaden :)

Okej på svenska :D Det ligger en bra bit från stadens centrum och är mer en ö för sig själv än en naturlig fortsättning på staden. Då blir det uppförsbacke när man ska skapa miljövänliga transportlösningar :) Med tanke på vad jag skrev innan om ärendekedjor är ju också förskolans och skolans placering otroligt märklig.

Då hade jag rätt 😊 Ditt område var välstuderat av branschen i Expotider ;)
 
Frågan om bilar inne i städerna. Deras ambition är att det inte ska rulla fossildrivna bilar på Stockholms gator år 2040 - det känns ju klent när de samtidigt föreslår att alla nya bilar som köps fr om 2023 ska kunna tankas med biobränsle.
Jag tycker också att den eviga skattehöjningen på bränsle i stället kunde tas ut på bilägarna i städer. Bor du t ex innanför tullarna och äger en bil så är det x% dyrare att äga den bilen där, mot om du bor i typ Pajala. Bränsleskatten drabbar framförallt de som är tvungna att använda bilen, om skatten i stället var geografiskt styrd hade den i stället påverkat de som har möjlighet att välja väl utbyggd kollektivtrafik.

Det de drivit igenom med miljözoner tycker jag dock är jättebra, likaså med flygskatten!

Jag blir lite snurrig på om du menar rikspolitik eller Stockholms stad. Kopplat till utvärdering av vad MP fått utfört menar jag. Jag trodde du syftade på Sthlms stad från början :)
 
Naturligtvis, men tidigare har de ju inte suttit i regering över huvud taget. De har ju haft betydligt större chanser att påverka nu, än vad de någonsin haft tidigare.

Nej, jag tänkte eftersom du bor i Stockholm och MP är starka i just Stockholm.



Jag tror inte att morötter fungerar bättre än piska, alltid. Om de plötsligt införde tullar i Malmö, så det skulle kosta dig 50kr att köra in, skulle du fortfarande ta bilen då?

Jag tror inte heller att man kan förbjuda all biltrafik i storstäderna, men det är ju helt klart där man har en möjlighet att påverka! Det finns garanterat typ 1 miljon bilar, bara inne i de centrala delarna av storstäderna. Är det rimligt, när man bor på de platser som har bäst utbyggd kollektivtrafik?



Nej, det är för mig helt ofattbart också. När jag bodde i Stockholm var det endast ett fåtal tillfällen som jag kunde behövt bil, och det var typ när man handlat på IKEA eller liknande.



Frågan om bilar inne i städerna. Deras ambition är att det inte ska rulla fossildrivna bilar på Stockholms gator år 2040 - det känns ju klent när de samtidigt föreslår att alla nya bilar som köps fr om 2023 ska kunna tankas med biobränsle.
Jag tycker också att den eviga skattehöjningen på bränsle i stället kunde tas ut på bilägarna i städer. Bor du t ex innanför tullarna och äger en bil så är det x% dyrare att äga den bilen där, mot om du bor i typ Pajala. Bränsleskatten drabbar framförallt de som är tvungna att använda bilen, om skatten i stället var geografiskt styrd hade den i stället påverkat de som har möjlighet att välja väl utbyggd kollektivtrafik.

Det de drivit igenom med miljözoner tycker jag dock är jättebra, likaså med flygskatten!
Jag bor inte i Stockholm :)
 
Okej på svenska :D Det ligger en bra bit från stadens centrum och är mer en ö för sig själv än en naturlig fortsättning på staden. Då blir det uppförsbacke när man ska skapa miljövänliga transportlösningar :) Med tanke på vad jag skrev innan om ärendekedjor är ju också förskolans och skolans placering otroligt märklig.

Då hade jag rätt 😊 Ditt område var välstuderat av branschen i Expotider ;)
Aha så upplever inte jag det. Det är typ 3 km till centrum och ligger verkligen inte isolerat. Nu är inte området eller närliggande områden färdigbyggda heller men som boende känns det inte alls på det sättet.
Dessutom granne med universitetet (över gatan) och intill de andra stadsdelarna som redan fanns på denna sida.

Linköping är ju ingen storstad men tillräckligt stort för att de flesta som bor här har ngr km till centrum. Det gör ju inte att ett område blir isolerat?

Sen är jag inte så kunnig på stadsplanering så uttalar mig såklart bara utifrån boendeperspektivet :)
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 410
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp