P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Opopulär åsikt: i kostnaden av bilens kostnad borde de negativa externaliteterna på omgivningen räknas in.
Man kan ju kanske argumentera att bensinskatten kompenserar för bilens utsläpp, men är det tillräckligt för att också kompensera inte bara för co2 miljöpåverkan, utan också luftkvalitet (som alltså påverkar alla som behöver andas), buller och all jävla plats på gator och vägar som bilar tar upp?

Haha. Är då himla anti-bil

Trängselskatt borde vara mer inriktad på att "betala" för de problemen.
 
Man kan göra parkeringar väldigt yteffektiva och även utan asfaltering (fast då mindre yteffektivt). Ska man få ut bilarna ur city utan att city ska dö långsamdöden, så måste det finnas bekväma sätt för dem som bor längre bort att komma på besök (dvs ansluta till kollektivtrafik).

Bilen är liksom här för att stanna, den löser vissa transportproblem på ett mycket elegant sätt - även om det kanske bara är 20 procent av de idag som har bil som också kommer att ha det i framtiden.
Ja. Alltså. Jag pekade bara på något som samhällsplanerare brukar peka på vid förslag som ditt. Det mesta har både för- och nackdelar helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Jag undrar mest varför du skriver det till mig. Eller till någon. Bilens fortsatta existens har jag aldrig sett ifrågasatt, annat än möjligen i argumentationer av strawman-karaktär.

Jag menade inte att rikta det specifikt. Däremot förekommer det idéer i tråden om att bilen inte ska räknas med i nya lösningar, och då menar jag att det är för dåliga lösningar.
 
Jag blir lite snurrig på om du menar rikspolitik eller Stockholms stad. Kopplat till utvärdering av vad MP fått utfört menar jag. Jag trodde du syftade på Sthlms stad från början :)

Jag menar både och. Skriver lite mellan all jobbstress, så förstår om det är rörigt :D
Menade att MP ju haft större möjligheter än någonsin att påverka på riksnivå pga att de suttit i regeringen, men även tidigare varit starka i t ex Stockholm och andra storstäder.
 
Jag tror inte att morötter fungerar bättre än piska, alltid. Om de plötsligt införde tullar i Malmö, så det skulle kosta dig 50kr att köra in, skulle du fortfarande ta bilen då?

Nu har jag tagit mig friheten att klippa ut den biten som riktad till mig:

Ja, jag hade nog fortfarande tagit bilen eftersom tidsvinsten är så pass stor. Kanske hade jag åkt kollektivt någon gång. Men inte på sommaren om det är för varmt (solkurvor på rälsen), eller höst (löv på rälsen) eller om det är snö på vintern. Då känns risken för stor att det blir inställda tåg.
 
Jag menade inte att rikta det specifikt. Däremot förekommer det idéer i tråden om att bilen inte ska räknas med i nya lösningar, och då menar jag att det är för dåliga lösningar.
Det beror väl iofs på vad det är som ska lösas och "vilken" bil som ska räknas med. Det är ju lite skillnad mellan extremerna "jättemånga bilar som rullar korta sträckor vardera med en person i varje" och "ambulanser".

Att inte fortsatt bygga för dagens form av bilism, finns det ju i många fall goda skäl för. Dock kräver det ju oftast att annat tillkommer, såsom kollektivtrafik, cykelbanor med mera och även sociala innovationer i vissa fall.
 
Ja?
Det är ju jättebra att folk som inte behöver egen bil är med i bilpool. Eller att man kan ta lådcykel istället för bil. Och att det går bussar hela tiden så att det blir enkelt att åka buss. Hållplatsen trafikeras inte bara av stadsbussar utan också expressbussar till flera närliggande städer.
För den absoluta majoriteten är det jättebra lösningar.

Måste något lösa problemet för alla för att det ska ses som vettiga lösningar?
Funkar bra med lådcykel, även om jag inte gillar styret.
_20180917_131501.webp
 
Det kan diskuteras.
Vårt närmaste köpcentra ligger 10min härifrån (dörr till dörr) med bil.
Skulle jag ta bussen så går den för det första en gång i timmen och det skulle ta mig nästan 30min (dörr till dörr).

Nu har jag månadskort då jag pendlar med tåg till jobbet men annars kostar resan med buss 100kr ToR.

Jag är helt inne på att minska bilåkandet överlag men jag anser att man bör börja med att ha en fungerande, tillgänglig kollektivtrafik innan man straffar bilisterna alltför mycket.

Men bor du i stad? Sen skrev jag "de flesta", finns säkert undantag beroende på var köpcentret ligger och dess storlek.

Eh.
Jag vet inte vad köpcentra utanför Karlstad har för bussförbindelser men utgår från att de finns och är jämförelsevis skapliga.
Men jag kan inte ta tåget in till stan för att sedan ta bussen.
Jag kan ta bussen in till stan. Det går en i timmen, tror jag.
Jag har ca en kilometer till busshållplatsen - det är kort egentligen - men då är det "mjölkbussen" och det krävs minst ett byte för att kunna ta mig till köpcenter.
Inte praktiskt.

Sedan, i ärlighetens namn, åker jag i stort sett aldrig till köpcentra.
Eftersom jag i stort sett aldrig "shoppar".
Jag åker min vanliga runda: till willys och lidl för maten och kattsanden, till zooaffären för kattmaten (zooaffären ligger på vägen mellan de två mataffärerna), till Granngården och/eller Biltema (kraftfoder till hästarna på Granngården, brukar alltid behöva något på Biltema) som ligger rätt nära varandra. En halvmil eller så från mat- och kattmatsaffärerna och Granngården/Biltema.
Sedan hem.

Jag åker hellre till affärer utanför centrum än i centrum, eftersom det kan vara krångligt att hitta parkering i centrum.
De få gånger jag handlar kläder eller sådant, gör jag det dock hellre i centrum än i något köpcenter.
Till köpcenter åker jag de få gånger jag behöver elektronik/hemel som dammsugare, tvättmaskin och liknande och det sker ju inte varje år en gång.

Så jag hör ju till dem som besudlar centrum med biltrafik och som egentligen inte skulle beröras av en parkeringsskatt vid köpcentra, men jag ser problematiken att kunna åka till köpcentrum och handla.

"Jag vet inte vad köpcentra utanför Karlstad har för bussförbindelser men utgår från att de finns och är jämförelsevis skapliga."
Ja, det var ju exakt vad jag skrev i min fråga, att de flesta köpcenter har ganska bra bussförbindelser? Du bor väl på landet, så att det inte finns bra förbindelser just till dig är väl inte så konstigt?
 
Men bor du i stad? Sen skrev jag "de flesta", finns säkert undantag beroende på var köpcentret ligger och dess storlek.



"Jag vet inte vad köpcentra utanför Karlstad har för bussförbindelser men utgår från att de finns och är jämförelsevis skapliga."
Ja, det var ju exakt vad jag skrev i min fråga, att de flesta köpcenter har ganska bra bussförbindelser? Du bor väl på landet, så att det inte finns bra förbindelser just till dig är väl inte så konstigt?

Nej, men det är ju intressant att fundera över "bra bussförbindelser".
För vem?
Är det de tänkta kunderna som behöver ha bra bussförbindelser så hjälper det ju inte att det går linjer från vissa delar av en stad till ett köpcentrum.
Då behövs det ju från alla delar av förmodad kundkrets.
Och då faller vi ju tillbaka i att det är lämpligt eller mer eller mindre nödvändigt för många kunder att köra bil till köpcentra.
Och att parkerings-skatt vid köpcentra sannolikt inte ger så stor inverkan i människors vana att ta cykel (eller buss, möjligen) i stället för bil.
 
Men bor du i stad? Sen skrev jag "de flesta", finns säkert undantag beroende på var köpcentret ligger och dess storlek.



"Jag vet inte vad köpcentra utanför Karlstad har för bussförbindelser men utgår från att de finns och är jämförelsevis skapliga."
Ja, det var ju exakt vad jag skrev i min fråga, att de flesta köpcenter har ganska bra bussförbindelser? Du bor väl på landet, så att det inte finns bra förbindelser just till dig är väl inte så konstigt?

Jag bor 5km utanför en stad med knappt 46 000 invånare. Vår lilla by har lite mer än 4000 invånare men inte har vi några toppenkommunikationer för det. Tåget går 2ggr i timmen. Bussen 1ggr i timmen och då avgår den samtidigt som tåget. :banghead::banghead:

Det har önskats bättre kollektivtrafik här i flera år för folk vill inte behöva ta bilen men Skånetrafiken vägrar.

Inne i stan är det som någon annan skrev inte de bästa öppetiderna. Helt stängt på söndagar vilket är superdåligt för oss då det är den dag vi har tid att röra oss i affärer.
 
Det beror väl iofs på vad det är som ska lösas och "vilken" bil som ska räknas med. Det är ju lite skillnad mellan extremerna "jättemånga bilar som rullar korta sträckor vardera med en person i varje" och "ambulanser".

Att inte fortsatt bygga för dagens form av bilism, finns det ju i många fall goda skäl för. Dock kräver det ju oftast att annat tillkommer, såsom kollektivtrafik, cykelbanor med mera och även sociala innovationer i vissa fall.

Det är ju redan byggt för bilar i hög grad. Den infrastrukturen får inte försvinna.

Jag menar bilar som eminent löser problemet att transportera 1-6 människor från en plats där ingen annan nånsin vill resa från till en plats där man kommer åt en väl frekventerad kollektivtrafik, dvs sträckor runt 2-10 mil.

Bil som koncept är därvidlag överlägset.
 
Vissa kommuner har ju funktioner där man kan lämna medborgarförslag. Har du funderat på att lägga ngt sådant om toaletter i city?
Många stadskärnor har ju ngn slags galleria och det är ju fullt möjligt att ha samma toalettupplägg i en sådan egentligen :)

Jag har faktiskt lämnat in ett sådan förslag. Sen dess har också fler toaletter tillkommit. Innan fanns två gallerior där det fanns gratistoaletter. Ena har blivit bowlinghall/restaurang och den andra har tagits bort när de byggde om. Nu finns i princip bara betaltoaletter kvar. Parkering är dock gratis på helgen.

Eftersom vi passerar köpladan på väg in i staden samt att jag är rätt opepp på att betala 10kr varje gång någon behöver gå på toaletten samt då leda reda på någon toalett så väljer vi ändå den närmsta köpladan.
 
Själv försöker jag undvika att skaffa bil så länge det bara går. Beställer saker med hemleverans, "bär" tunga grejer på cykeln, samåker med vänner som har bil (gemensam Ikea-tur med shopping, umgänge och käk), kollektivtrafik (det går jättebra med kollektivtrafik till de stora shoppingcentrumen utanför min stad (Malmö), är alltid fullt på bussen och många vid den tågstationen) eller helt enkelt bilpoolsbil om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Hittills har det gått fint och jag har bara använt bilpool en enda gång.

I min stad börjar stadsplanerarna bryta lite ny mark, nämligen att börja slopa kravet på att varje ny detaljplan med bostäder ska ha ett visst antal bilplatser också. Detta blir dyrt för de som vill bygga, eftersom bilar faktiskt tar mycket yta. De flesta måste bygga parkeringsgarage under de nya byggnaderna. Men nu börjar det kravet luckras upp och istället ersättas med obligatoriska cykelpool- och bilpoolsplatser! DRÖMMEN att ha elcykel med kärra till utlåning vid sin bostad...

Enligt min lärare i Samhällsbyggnad så ökar faktiskt bilåkandet med bilpooler eftersom det primärt är de som inte har bil annars som nyttjar det. Folk säljer inte sina bilar och nyttjar bilpooler.
 
Enligt min lärare i Samhällsbyggnad så ökar faktiskt bilåkandet med bilpooler eftersom det primärt är de som inte har bil annars som nyttjar det. Folk säljer inte sina bilar och nyttjar bilpooler.

Jag tänker att det lockar människor som inte alls har bil, att bosätta sig i en BRF som inte har bilparkering. Människor med egen, befintlig bil kommer inte flytta dit. Det kanske även får folk att vänta ytterligare några år med att skaffa bil :)
 
Men för att bemöta din samhällslärares påstående @FadeAway , så ersätter varje bilpoolsbil fem andra bilar på vägarna. Folk åker faktiskt mindre bil än om de hade haft en egen bil, eftersom man måste boka den innan och därför tänka igenom sina resor mer. Bara att äga en bil gör att man använder den mer, eftersom man ändå har en. Bilpooler ökar även gång- cykel- och kollektivstrafiksresandet.
Man bokar en mindre bil om det är en kort resa utan packning, och en större bil om man behöver köpa möbler på Ikea. Istället för att köpa en medelstor-stor bil som används till allt. Så ja, bilpooler bidrar till att fler personer använder bil, men det totala bilanvändandet och antal bilar på gatorna går ner :)
 
Men för att bemöta din samhällslärares påstående @FadeAway , så ersätter varje bilpoolsbil fem andra bilar på vägarna. Folk åker faktiskt mindre bil än om de hade haft en egen bil, eftersom man måste boka den innan och därför tänka igenom sina resor mer. Bara att äga en bil gör att man använder den mer, eftersom man ändå har en. Bilpooler ökar även gång- cykel- och kollektivstrafiksresandet.
Man bokar en mindre bil om det är en kort resa utan packning, och en större bil om man behöver köpa möbler på Ikea. Istället för att köpa en medelstor-stor bil som används till allt. Så ja, bilpooler bidrar till att fler personer använder bil, men det totala bilanvändandet och antal bilar på gatorna går ner :)

Kanske ska tillägga att min "samhällslärare" undervisar i samhällsbyggnad på universitetsnivå. Samt att inriktningen på min ingenjörsutbildning är hållbart byggande. Han håller inte med dig utan menar att alltså att bilanvändadet ökar.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 411
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp