P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Min förvåning ligger lite i att det räcker med tröskeln bilpool, som man ändå får anta är något som funkar ganska smidigt, för att få effekt.
Jag tänker att det är ganska begripligt att det räcker. Har jag egen bil blir kostnaden för varje användning inte lika konkret och påtaglig (även om alla naturligtvis vet att den finns!) som vid användandet av en bilpoolsbil. Dessutom står kanske den egna bilen närmre och det kan krävas lite fler moment för att använda bilpoolsbilen än den egna, även med ett smidigt system. För mig känns det inte orimligt att det räcker för att få människor att tänka över alternativa lösningar.
 
Jag tänker att det är ganska begripligt att det räcker. Har jag egen bil blir kostnaden för varje användning inte lika konkret och påtaglig (även om alla naturligtvis vet att den finns!) som vid användandet av en bilpoolsbil. Dessutom står kanske den egna bilen närmre och det kan krävas lite fler moment för att använda bilpoolsbilen än den egna, även med ett smidigt system. För mig känns det inte orimligt att det räcker för att få människor att tänka över alternativa lösningar.

Då menar jag att ordet okynneskörande är precis rätt för den delen av körandet.
 
Då menar jag att ordet okynneskörande är precis rätt för den delen av körandet.
Ja och det var ju också det som var poängen. Det är lätt att bli bekväm även om man i stan väldigt ofta har goda möjligheter att avstå bilkörning.

Sen (och såklart, innan någon går i taket, det finns ärenden och situationer när bil är det enda alternativet!) är min erfarenhet av vänner och bekanta som bor på landsbygden eller i mindre orter att de inte är immuna mot att bli bekväma och tar bilen så korta sträckor som två, tre eller fyra kilometer för att shoppa lite godis eller hälsa på en granne. Fem-sju kilometer till en kompis är liksom en självklar cykeltur för de flesta jag känner i stan (men jag bor i en stad med ganska väl utbyggda cykelvägnät och jag fattar att den som bor på landet inte alltid är lika lyckligt lottad, även om det häromkring finns cykelvägar längs många landsvägar).

Att jag inte skulle stå ut med att vara så bilberoende är en av anledningarna till att jag inte flyttar ut på landet.
 
Min förvåning ligger lite i att det räcker med tröskeln bilpool, som man ändå får anta är något som funkar ganska smidigt, för att få effekt.
Det är väl troligen så att de som går med i bilpooler i högre grad än andra är redo att ifrågasätta och minska sin bilkörning. Gissar jag.

Oavsett hur vi mäter "äktheten" i behovet av att ta bilen, så är ju högst sannolikt personens inställning rätt avgörande för hur mycket hen TYCKER SIG behöva köra bil. Som tex det där att många åberopar sin bostadsort som ett legitimt skäl att bilpendla. Andra skulle just pga bilbehovet ha undvikit den bostadsorten från början. Tex.
 
Ja och det var ju också det som var poängen. Det är lätt att bli bekväm även om man i stan väldigt ofta har goda möjligheter att avstå bilkörning.

Sen (och såklart, innan någon går i taket, det finns ärenden och situationer när bil är det enda alternativet!) är min erfarenhet av vänner och bekanta som bor på landsbygden eller i mindre orter att de inte är immuna mot att bli bekväma och tar bilen så korta sträckor som två, tre eller fyra kilometer för att shoppa lite godis eller hälsa på en granne. Fem-sju kilometer till en kompis är liksom en självklar cykeltur för de flesta jag känner i stan (men jag bor i en stad med ganska väl utbyggda cykelvägnät och jag fattar att den som bor på landet inte alltid är lika lyckligt lottad, även om det häromkring finns cykelvägar längs många landsvägar).

Att jag inte skulle stå ut med att vara så bilberoende är en av anledningarna till att jag inte flyttar ut på landet.
Jag har länge haft som grej att inte ta bilen för kortare sträckor än 10 kilometer. Hemma i stan höjer ingen ett ögonbryn över det. På landet är jag den enda som cyklar från min lilla by till centralorten. Avståndet är åtta kilometer.
 
Och de håller alltså på med bilpooler och mobiltjänster? Känns väl sådär opartiskt ;)

Trivector? Nej det gör de inte... Det är ett stort analysföretag som anlitas av bland annat statliga myndigheter för att göra undersökningar och analyser av data av olika slag. Jag har en väninna som jobbar för dem. De "håller inte på" med bilpooler och mobiltjänster.

Taggar även er som likeade @FadeAway s felaktiga inlägg: @kryddelydd @Lobelia @Youma @Migo
 
Opopulär åsikt: i kostnaden av bilens kostnad borde de negativa externaliteterna på omgivningen räknas in.
Man kan ju kanske argumentera att bensinskatten kompenserar för bilens utsläpp, men är det tillräckligt för att också kompensera inte bara för co2 miljöpåverkan, utan också luftkvalitet (som alltså påverkar alla som behöver andas), buller och all jävla plats på gator och vägar som bilar tar upp?

Haha. Är då himla anti-bil
Det skulle man ju göra i Göteborg när trängselskatten infördes 2013. Den skulle även vara med att finansiera Västlänken, ombyggnationen av vägar och kollektivtrafiken till kranskommunerna. För miljöns skull och för att underlätta kollektivtrafiken.
"Den 1 januari 2013 infördes trängselskatt i Göteborg för att förbättra miljön, minska trängseln och delfinansiera Västsvenska paketet som innebär investeringar i kollektivtrafik, järnväg och vägar. (Wiki)"

Sedan kom flyktingkrisen och staten tog de pengarna för de behövdes i statsbudgeten. Västlänken ska i stället få låna till finansiering. Lite ofattbart att MP gick med på det?
Inte så konstigt att (många) Göteborgare är förbannade? Jag skulle inte bli förvånad om hela projektet kommer att gå i stöpet för att man har hanterat det här så dåligt. Dvs att Västlänken inte kommer att bli av så som det var tänkt. Pga tappat förtroende. Å ena sidan är det viktigt för staten med miljön, men å andra sidan tar de gärna öronmärkta pengar till annat?

Saxat SVT & GP:
Trängseskatten - Regeringen behåller intäkterna
Regeringen har oväntat beslutat att låta intäkterna från trängselskatten i Göteborg gå rakt in i statsbudgeten.
"Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att låna pengar till förmånlig ränta för att bekosta 2016 års investeringar i Västsvenska paketet, har SVT:s Västnytt rapporterat.
Inbetalda trängselskatter går i stället in i statsbudgeten.
De stora satsningarna på infrastrukturen i Göteborg ska till viss del finansieras via trängselskatten. Det garanterar det avtal staten ingick för flera år sedan med Göteborgs stad, kommunerna runt Göteborg och regionerna i Västra Götaland och Halland. När trängselskatten infördes för tre år sedan sa västsvenska politiker att det inte fanns någon som helst risk för att staten i en framtid skulle använda intäkterna till andra saker än det Västsvenska paketet.

Men infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att det hela rör sig om en budgetteknisk lösning som inte ska påverka satsningarna.

– Under 2015 hade staten kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med. En sådan åtgärd var att istället för att staten tar upp lån gällande trängselskatterna så fick Trafikverket göra det, säger hon.

Avtalsbrott, tror Martin Wannholt, kommunalrådet utan parti.
- Både när det gällde folkomröstningen mot trängselskatt och en omförhandling av Västlänken har göteborgarna hela tiden fått höra att ingångna avtal inte kan ändras. Men nu tar ena parten pengarna och stoppar in i statsbudgeten.
- Jag fick svaret att så kan man inte göra.
Ansvarigt kommunalråd Johan Nyhus (S) säger att han främst är besviken.
- Vi hade velat bli vidtalade, få informationen. Det är viktigt med tanke på hur debatten varit i Göteborg. Nu får regeringen eller Trafikverket förklara det här för att skapa trygghet bland göteborgarna.

Han har gett stadsjuristen i uppdrag att utreda om regeringens beslut innebär ett avtalsbrott. Dessutom kommer kommunstyrelsen att skicka ett brev till regeringen om hanteringen av frågan.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger till Västnytt att det handlar om budgetteknik.

- I stället för att staten lånar hos Riksgälden gör Trafikverket det. Trafikverket är en del av staten men när de lånar uppstår ingen kostnad som bokförs på staten, vilket i sin tur minskar risken för att statsbudgeten ska slå i utgiftstaket för 2016, säger hon till Västnytt."
 
Jag har länge haft som grej att inte ta bilen för kortare sträckor än 10 kilometer. Hemma i stan höjer ingen ett ögonbryn över det. På landet är jag den enda som cyklar från min lilla by till centralorten. Avståndet är åtta kilometer.
Precis så! Här är det jättemånga som cykelpendlar omkring 2-2,5 mil enkel väg och ingen lyfter på ögonbrynen, så jag tror att det verkligen finns kulturella skillnader. Här finns en stark cykelkultur.
 
Aha så upplever inte jag det. Det är typ 3 km till centrum och ligger verkligen inte isolerat. Nu är inte området eller närliggande områden färdigbyggda heller men som boende känns det inte alls på det sättet.
Dessutom granne med universitetet (över gatan) och intill de andra stadsdelarna som redan fanns på denna sida. 3 km får nog många att ta bilen, speciellt när det snöar.

Linköping är ju ingen storstad men tillräckligt stort för att de flesta som bor här har ngr km till centrum. Det gör ju inte att ett område blir isolerat?

Sen är jag inte så kunnig på stadsplanering så uttalar mig såklart bara utifrån boendeperspektivet :)

Med utgångspunkten att skapa en tät, bladad, hållbar stadsdel tycker jag att 3 km från centrum och dessutom ”avklippt” av grönområde och universitetsområde är rätt långt och inte särskilt sammankopplat med resten. Det blir ju mer känslan av förort än stadsdel även om bebyggelsestrukturen är stad.

Sen vet jag ju såklart att det finns annat också som spelar roll i var man anlägger ett nytt område. Och Vallastaden är ju enormt mycket bättre än de flesta andra ytterstadsområden när det kommer till möjlighet till hållbara transporter :)
 
Jag har länge haft som grej att inte ta bilen för kortare sträckor än 10 kilometer. Hemma i stan höjer ingen ett ögonbryn över det. På landet är jag den enda som cyklar från min lilla by till centralorten. Avståndet är åtta kilometer.

I stan finns det cykelvägar och gott om belysning. Där jag bor är vägarna helt utan vägren, ingen belysning och på vintern nästan ingen snöröjning, ingen som gagnar cyklar i alla fall. Att cykla vore att transportera sig med livet som insats, samma med apostlahästarna vintertid - precis livsfarligt. Det är inte ens i närheten samma förutsättningar, så det är knappast konstigt med ögonbrynshöjandets variation.

Jag tar inte heller bilen för kortare sträckor än 10 km. Fast 10km tar mig ingenstans, utan jag är fortfarande mitt ute i skogen. Jag behöver i alla fall 20km för att komma till mindre förort där det finns butik.

Jag menar att om det är allvar med att hela landet ska leva, kan vi inte bygga system som bara passar dem som väljer att bo i tätort, samtidigt som vi måste se till att lösa transporterna effektivt för varje viktigt användningsfall.

Vi behöver minska det totala bilanvändandet och det som vittnas om i tråden är att det förekommer en hel del okynneskörning.
 
Andra skulle just pga bilbehovet ha undvikit den bostadsorten från början. Tex.

Urbaniseringen behöver absolut inte fler incitament så det måste vi motverka genom att tillhandahålla acceptabla lösningar för hela landet. Sedan att alla har olika inställning till att bo i tätort/landsbygd/glesbygd och väljer olika typer av liv, det är så vi vill ha det. Individuell frihet.
 
Det är väl en kombination av olika faktorer som gör att man väljer det färdsätt man gör. När jag bodde i Stockholms innerstad och inte hade häst cyklade jag överallt på sommarhalvåret och åkte kollektivt i övrigt.

Sen flyttade jag till Täby med usel kollektivtrafik med Stockholmsmått sett. När jag flyttade därifrån i början av året gick bussen en gång i timmen på lördagskvällar!
Nu har jag tunnelbana, pendeltåg, buss och tvärbana inom tio minuters gångväg. Jag har köpt en dramaten för att kunna handla tunga saker utan att behöva ta bilen. Däremot har jag hästar och de bor på landet dit det är jättesvårt att åka kollektivt. Det tar två timmar enkel resa och det är inte görligt. Dessutom stinker jag häst och jag släpar ofta på skrymmande saker som luktar häst. Dessutom skulle jag aldrig vilja vara utan bil med dragkrok eftersom jag kan behöva köra häst till klinik akut.
 
Enligt min lärare i Samhällsbyggnad så ökar faktiskt bilåkandet med bilpooler eftersom det primärt är de som inte har bil annars som nyttjar det. Folk säljer inte sina bilar och nyttjar bilpooler.

Jag har aldrig hört något liknande påstående och skulle gärna se en källa. Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att det stämmer utifrån att antalet bilägare är statiskt över tid. Frågan är ju hur det ser ut om 10 år när ett decennium av folk sol flyttat hemifrån kan välja bilpool istället för egen bil.

Att folk inte skulle sälja sin bil för att gå med i bilpool beror nog på bostadsort. Jag gar två personer i min bekantskapskrets som gjort just det i samband med att de flyttade till lägenhet i stan. Men målet med bilpooler är väl inte främst det bytet utan att folk avstår att skaffa bil från början.

Sen har jag iofs väldigt sällan stött på att minskat bilåkande skulle vara målet med en bilpool. Den stora vinsten ligger enligt mig dels i behovet av parkeringsplatser och ytan de tar upp i staden. En bil används 5 % av sin livstid eller något i den stilen. Att alla ska ha varsin är ju vansinnigt.
 
Sen har jag iofs väldigt sällan stött på att minskat bilåkande skulle vara målet med en bilpool. Den stora vinsten ligger enligt mig dels i behovet av parkeringsplatser och ytan de tar upp i staden. En bil används 5 % av sin livstid eller något i den stilen. Att alla ska ha varsin är ju vansinnigt.

Nej, det lär inte vara ett uttalat mål. Stora vinsterna är antalet bilar som minskas som du påpekar, både i parkeringshänseende men även för resursutnyttjandet. Att tillverka en bil kostar multum miljöguld. Så få som möjligt som täcker de viktiga behov som finns borde vara parollen.
 
Det är väl troligen så att de som går med i bilpooler i högre grad än andra är redo att ifrågasätta och minska sin bilkörning. Gissar jag.

Oavsett hur vi mäter "äktheten" i behovet av att ta bilen, så är ju högst sannolikt personens inställning rätt avgörande för hur mycket hen TYCKER SIG behöva köra bil. Som tex det där att många åberopar sin bostadsort som ett legitimt skäl att bilpendla. Andra skulle just pga bilbehovet ha undvikit den bostadsorten från början. Tex.

Första stycket:
eller så önskar de personerna ha tillgång till bil men vill inte äga egen. En del av de personerna kanske ökar sitt bilåkande genom att ha en bilpoolsbil eftersom de annars kanske inte skulle åkt bil alls.

Andra stycket:
Det är väl som med allt annat.
Upplevt behov och verkligt behov behöver inte vara samma.
En del människor upplever behovet av bil som färdmedel (och kanske okynneskör en del).
Andra människor upplever behovet att köpa ny mobiltelefon varje år eller upplever behovet att byta TV för att den gamla var för liten.
Upplevt behov av generösa öppettider i affärer och köpcentra är generellt sett stort. Verkligt behov av öppet hela dagarna varje dag i veckan är väldigt litet...

Så bilåkandet och bekvämligheten där hänger väl ihop med vår bekvämlighet i största allmänhet i det här landet.
Det är bekvämt att åka och handla en måndagkväll klockan halv nio (som jag gjorde igår, därav exemplet) för att man kommer på att man har slut på filmjölken, i stället för att göra det på väg hem från jobbet när man (jag) passerar affätern. Och om man (jag) kommer på klockan halv nio att jag behöver fil, och affären stänger klockan nio, så verkar det som en praktisk idé att ta bilen i stället för att gå de fyra kilometrarna enkel väg.
för om jag nu behöver fil till kvällsmaten, så kommer jag inte att hinna till affären innan den stänger, om jag inte tar bilen i det läget.

Vill alltså med det konkreta exemplet från min gårdagkväll illustrera att bekvämligheten med öppettider och därmed bristande planering väl hänger ihop med bekvämligheten att välja bilen som färdmedel.

Det bästa hade ju varit att, som sagt, handla när jag ändå var på väg hem från jobbet (med bilen, vilket dock nog får ses som legitimt om jag inte vill använda ett par timmar på förmiddagen och lika lång tid på eftermiddagen för att färdas mellan hemmet och jobbet).

Självklart går det att tänka att det viktigaste av allt är att minska och helst ta bort bilåkande.
Och i så fall är det många människor som behöver ändra livsstil helt. Inklusive jag.
Men någonstans måtte det väl vara acceptabelt att olika människor gör olika val.
En del av oss väljer att bo på landet där det är dåligt med kommunikationer, och ändå vilja ha ett jobb och försörja oss, och också vilja ha tid över till annat än att jobba och färdas.
Samtidigt kanske samma personer väljer bort utlandsflyg... En flygresa till Thailand ger större miljöavtryck än det bilåkande jag gör under ett helt år.
 
Precis så! Här är det jättemånga som cykelpendlar omkring 2-2,5 mil enkel väg och ingen lyfter på ögonbrynen, så jag tror att det verkligen finns kulturella skillnader. Här finns en stark cykelkultur.
Jag trodde att jag var exotisk när jag häromsistens cyklade från Malmö till Veberöd, men ingen i närheten som hörde talas om det lyfte ens ett ögonbryn.
 
Och den rapport jag hänvisade till förut visar just att många av de som hade en bil när de gick med i en bilpool, sålde den. Och att det helt eller delvis berodde på medlemskapet i bilpoolen. Endast en minoritet uppgav andra skäl till försäljningen. En bilpoolsbil ersätter i snitt 5 privatägda bilar på gatorna.

Och liknande statistik (främst från hur många mil bilåkningen minskar per person och år efter att man gått med i en bilpool) finns från USA:s stora bilpoolsföretag Zipcar.
 
I stan finns det cykelvägar och gott om belysning. Där jag bor är vägarna helt utan vägren, ingen belysning och på vintern nästan ingen snöröjning, ingen som gagnar cyklar i alla fall. Att cykla vore att transportera sig med livet som insats, samma med apostlahästarna vintertid - precis livsfarligt. Det är inte ens i närheten samma förutsättningar, så det är knappast konstigt med ögonbrynshöjandets variation.

Jag tar inte heller bilen för kortare sträckor än 10 km. Fast 10km tar mig ingenstans, utan jag är fortfarande mitt ute i skogen. Jag behöver i alla fall 20km för att komma till mindre förort där det finns butik.

Jag menar att om det är allvar med att hela landet ska leva, kan vi inte bygga system som bara passar dem som väljer att bo i tätort, samtidigt som vi måste se till att lösa transporterna effektivt för varje viktigt användningsfall.

Vi behöver minska det totala bilanvändandet och det som vittnas om i tråden är att det förekommer en hel del okynneskörning.
Det underliga i mitt fall är väl snarare att jag alltså utan fara för livet och utan orimlig tidsåtgång kan cykla till centralorten från min by på landet, medan de bofasta inte kan det. Ålder, funktionshinder och liknande kan endast i undantagsfall förklara skillnaden. Kulturella skillnader kan i betydligt fler fall förklara skillnaden. Jag tar med mig mitt urbana cyklande till landet. Lokalborna tar snarare med sig sitt rurala bilkörande, inte bara till centralorten utan också till storstaden.
 
Urbaniseringen behöver absolut inte fler incitament så det måste vi motverka genom att tillhandahålla acceptabla lösningar för hela landet. Sedan att alla har olika inställning till att bo i tätort/landsbygd/glesbygd och väljer olika typer av liv, det är så vi vill ha det. Individuell frihet.
Ännu en av dina plakatartade strawmen.

Jag har varken ifrågasatt eller (än mindre) hotat valfriheten. Jag skrev om vad JAG väljer. Därför att JAG inte vill ha bilen som en av tre avgörande nyckelfaktorer i livet (bostad, bil, jobb).

Jag har vid flera tillfällen skrivit att jag känner viss sympati och förståelse för den politik som snarare satsar på städerna än landsbygden när det gäller effektiviserade och mer miljövettiga transportsystem.

Men du läser mig inte så. Jag är förbannat trött på den där tonen. Du kan ju bättre.
 
Och den rapport jag hänvisade till förut visar just att många av de som hade en bil när de gick med i en bilpool, sålde den. Och att det helt eller delvis berodde på medlemskapet i bilpoolen. Endast en minoritet uppgav andra skäl till försäljningen. En bilpoolsbil ersätter i snitt 5 privatägda bilar på gatorna.

Och liknande statistik (främst från hur många mil bilåkningen minskar per person och år efter att man gått med i en bilpool) finns från USA:s stora bilpoolsföretag Zipcar.
Jag har läst att många har bilpoolen som en sorts andrabil. Inte som endabil.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 412
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp