Opopulär åsikt: i kostnaden av bilens kostnad borde de negativa externaliteterna på omgivningen räknas in.
Man kan ju kanske argumentera att bensinskatten kompenserar för bilens utsläpp, men är det tillräckligt för att också kompensera inte bara för co2 miljöpåverkan, utan också luftkvalitet (som alltså påverkar alla som behöver andas), buller och all jävla plats på gator och vägar som bilar tar upp?
Haha. Är då himla anti-bil
Det skulle man ju göra i Göteborg när trängselskatten infördes 2013. Den skulle även vara med att finansiera Västlänken, ombyggnationen av vägar och kollektivtrafiken till kranskommunerna. För miljöns skull och för att underlätta kollektivtrafiken.
"Den 1 januari 2013 infördes trängselskatt i Göteborg för att förbättra miljön, minska trängseln och delfinansiera Västsvenska paketet som innebär investeringar i kollektivtrafik, järnväg och vägar. (Wiki)"
Sedan kom flyktingkrisen och staten tog de pengarna för de behövdes i statsbudgeten. Västlänken ska i stället få låna till finansiering. Lite ofattbart att MP gick med på det?
Inte så konstigt att (många) Göteborgare är förbannade? Jag skulle inte bli förvånad om hela projektet kommer att gå i stöpet för att man har hanterat det här så dåligt. Dvs att Västlänken inte kommer att bli av så som det var tänkt. Pga tappat förtroende. Å ena sidan är det viktigt för staten med miljön, men å andra sidan tar de gärna öronmärkta pengar till annat?
Saxat SVT & GP:
Trängseskatten - Regeringen behåller intäkterna
Regeringen har oväntat beslutat att låta intäkterna från trängselskatten i Göteborg gå rakt in i statsbudgeten.
"Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att låna pengar till förmånlig ränta för att bekosta 2016 års investeringar i Västsvenska paketet, har
SVT:s Västnytt rapporterat.
Inbetalda trängselskatter går i stället in i statsbudgeten.
De stora satsningarna på infrastrukturen i Göteborg ska till viss del finansieras via trängselskatten. Det garanterar det avtal staten ingick för flera år sedan med Göteborgs stad, kommunerna runt Göteborg och regionerna i Västra Götaland och Halland. När trängselskatten infördes för tre år sedan sa västsvenska politiker att det inte fanns någon som helst risk för att staten i en framtid skulle använda intäkterna till andra saker än det Västsvenska paketet.
Men infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att det hela rör sig om en budgetteknisk lösning som inte ska påverka satsningarna.
– Under 2015 hade staten kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med. En sådan åtgärd var att istället för att staten tar upp lån gällande trängselskatterna så fick Trafikverket göra det, säger hon.
Avtalsbrott, tror Martin Wannholt, kommunalrådet utan parti.
- Både när det gällde folkomröstningen mot trängselskatt och en omförhandling av Västlänken har göteborgarna hela tiden fått höra att ingångna avtal inte kan ändras. Men nu tar ena parten pengarna och stoppar in i statsbudgeten.
- Jag fick svaret att så kan man inte göra.
Ansvarigt kommunalråd Johan Nyhus (S) säger att han främst är besviken.
- Vi hade velat bli vidtalade, få informationen. Det är viktigt med tanke på hur debatten varit i Göteborg. Nu får regeringen eller Trafikverket förklara det här för att skapa trygghet bland göteborgarna.
Han har gett stadsjuristen i uppdrag att utreda om regeringens beslut innebär ett avtalsbrott. Dessutom kommer kommunstyrelsen att skicka ett brev till regeringen om hanteringen av frågan.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger till Västnytt att det handlar om budgetteknik.
- I stället för att staten lånar hos Riksgälden gör Trafikverket det. Trafikverket är en del av staten men när de lånar uppstår ingen kostnad som bokförs på staten, vilket i sin tur minskar risken för att statsbudgeten ska slå i utgiftstaket för 2016, säger hon till Västnytt."