P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jag ska börja rida i ett nytt stall som ligger närmre och som jag egentligen hade kunnat pendla kollektivt till. Problemet är att jag är tveksam om det skulle uppskattas om jag åker tåg/buss med ridkläder, ridskor, hjälm osv. Man hör ju så ofta folk som är allergiska och som inte vill att folk har ridkläder på sig i affärer och i pendling. Jag vet inte om jag vågar åka kollektivt till och från stallet.

Klart du vågar det! Sitt långt bak som nån skrev. Eller om det finns speciellt utrymme för hund i tåget.
 
Jag ska börja rida i ett nytt stall som ligger närmre och som jag egentligen hade kunnat pendla kollektivt till. Problemet är att jag är tveksam om det skulle uppskattas om jag åker tåg/buss med ridkläder, ridskor, hjälm osv. Man hör ju så ofta folk som är allergiska och som inte vill att folk har ridkläder på sig i affärer och i pendling. Jag vet inte om jag vågar åka kollektivt till och från stallet.
Jag har åkt kollektivt till och från stallet stora delar av mitt liv har inte funnits möjlighet till annat, tom hundar får ju åka kollektivt så jag förstår inte riktigt problemet med stallkläderna. Men man behöver ju inte åka i de delar av bussen eller tåget som är allergifria tex framdelen av bussen eller de vagnar som har en överkryssad hund på sig.
 
Problemet är att det här fördyrandet av bilåkningen drabbar oss som behöver bilen för att det inte finns alternativ. Som barnfamilj på landet där det inte finns cykelvägar och 80-väg utan vägren så är det inte ett alternativ att cykla till affären eller idrotten.
Jag köpte mig en gasbil för miljöns skull. Men jag belönas inte för det på något sätt.

Jag kan tycka att trängselavgifter är superduper för att få bort okynneskörning i stadskärnor.

För övrigt så fattar jag inte hur någon som över huvud taget sätter sig i ett flygplan och åker på semester tycker sig ha rätt att ha åsikter om hur andra åker bil.
Vilka inlägg menar du uttrycker åsikter om hur andra åker bil?
 
Hela världen är full med folk som har åsikter om bilåkning och sen glatt sätter sig på flyget för en helgtripp till Barcelona eller åker till Thailand regelbundet. Den dag dom klimatkompenserar för det kan dom få diskutera bilåkning...
Du vill villkora andras rätt att yttra sig.

Jag trodde annars att du menade folk i tråden. Eftersom du skrev här.
 
Jag förstår hur du menar tror jag, även om det fortfarande känns främmande men det är ju för att jag har noll kunskap om det här så jag pratar ju enbart från mitt lilla boendeperspektiv.

Dock vet jag inte om det stämmer att de flesta som bor i vallastaden ”pendlar” (känns konstigt att använda det ordet inom tätorten) till centrum?
Det är ju extremt mycket studenter som bor här och de går ju bara över gatan ;)
Jag kan promenera till båda mina arbetsplatser så behöver inte ens bussen.

Men hur menar man att det är som en egen stad? Det finns ju liksom inte ens en affär här?
(Finns nära men då är vi i andra stadsdelar)

Tyckte också att pendla var ett litet konstigt ord för så kort sträcka. Även om det ät många som pendlar inom en tätort. Men jag menade förflyttar sig mellan bostad och jobb :p Är det väldigt mycket studenter som bor även i bostäderna som inte är studentlägenheter?

En egen stad vet jag inte om man säger att det är? När jag skrev att Vallastaden verkligen är stad sett till bebyggelsestrukturen menade jag att bebyggelsen har stadskaraktär (tät kvartersstruktur med lokaler i bottenvåningarna m.m.). Inte att Vallastaden som sådan skulle vara en egen stad :)
 
Du vill villkora andras rätt att yttra sig.

Jag trodde annars att du menade folk i tråden. Eftersom du skrev här.
Jajamensan, precis det jag vill. Det är min åsikt precis som det åsiktas om att det ska cyklas mer, inte veckohandla eller skjutsa barn till skolan.

Angående dom som yttrar sig i tråden så har jag inte koll på allas semestervanor men det finns säkert dom som gör så här på Buke. Flyger kors o tvärs och sen predikar om andra som kör bil.
Och alla vet väl miljöpåverkan i jämförelse?
 
Tyckte också att pendla var ett litet konstigt ord för så kort sträcka. Även om det ät många som pendlar inom en tätort. Men jag menade förflyttar sig mellan bostad och jobb :p Är det väldigt mycket studenter som bor även i bostäderna som inte är studentlägenheter?

En egen stad vet jag inte om man säger att det är? När jag skrev att Vallastaden verkligen är stad sett till bebyggelsestrukturen menade jag att bebyggelsen har stadskaraktär (tät kvartersstruktur med lokaler i bottenvåningarna m.m.). Inte att Vallastaden som sådan skulle vara en egen stad :)
Det är nog ett gäng studenter även i icke-studentboende. Har nog en 2-3 i "mitt" hus, minst.
 
Detta med buke och bilkörning ... jag blir alltid lika förundrad. Miljöhänsyn är liksom hela tiden nån annans sak? Flyga får man bara inte göra, inte heller köra bil i stan - men bor man bara ”på landet” så spelar bilkörningen ingen roll? Den ger inget klimatavtryck? ”Med kollektivtrafik tar det fyra timmar till jobbet, med bil 25 minuter så självklart kör jag bil!”

Om man nu är ett sånt miljöhelgon att man tar sig rätten att titta mer på andras val än sina egna så vore det väl bra om man bosatte sig där det finns kollektivtrafik? Jag trodde nog att de flesta vägde in avstånd till jobb, dagis, skola, affärer och annat när de valde boendeort.
 
Det där var en förvirrad fråga för mig. Varför skulle jag mena det?
Dom är dom som klagar på bilkörningens miljöpåverkan men sen glatt flyger på semester - vilka skulle det annars vara? Personer som äter gröt?

För att annars ser jag inte alls det rimliga i din upprördhet. Jag tror att de som klagar på bilåkandet samtidigt som de flyger är försvinnande få jämfört med de som både kör bil och flyger. Varför skulle de komma undan?

Jo jag förstod deras påstådda vanor. Men eftersom du har koll på att alla dessa människor som ”världen är full av” inte klimatkompenserar så borde du ha bra koll på den gruppen personer.

Min egen erfarenhet är att personer som gärna diskuterar bilåkandes problem också ser flygindustrin som ett stort miljöproblem.
 
Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
Jag kan tycka att trängselavgifter är superduper för att få bort okynneskörning i stadskärnor.

Jomensåatte... Oklart vem den där friheten gäller egentligen.
 
Detta med buke och bilkörning ... jag blir alltid lika förundrad. Miljöhänsyn är liksom hela tiden nån annans sak? Flyga får man bara inte göra, inte heller köra bil i stan - men bor man bara ”på landet” så spelar bilkörningen ingen roll? Den ger inget klimatavtryck? ”Med kollektivtrafik tar det fyra timmar till jobbet, med bil 25 minuter så självklart kör jag bil!”

Om man nu är ett sånt miljöhelgon att man tar sig rätten att titta mer på andras val än sina egna så vore det väl bra om man bosatte sig där det finns kollektivtrafik? Jag trodde nog att de flesta vägde in avstånd till jobb, dagis, skola, affärer och annat när de valde boendeort.
Sitter inte och talar om för andra HUR dom ska leva och skulle vara tacksam för det omvända.
Hela den här tråden är ju full av exempel på hur andras bilanvändning klankas ner på. Jag tycker det är skillnad på att tipsa andra om hur man kan leva klimatsmart mot att sitta och titta ut genom sitt fönster och kommentera andras "okynneskörning".
 
Jomensåatte... Oklart vem den där friheten gäller egentligen.
Det var inte jag som surrade om inskränkning av demokratisk frihet för att man inte får demonstrera i köpcentra som ett argument mot köpcentra. Du kan inte jämföra det med att betala en avgift för att få köra personbil i stadskärnor? Äpplen och bananer.
 
Japp, bilen är obelånad och köptes in för att vara billig att köra men ändå uppfylla våra behov. Jag tror att många kör runt i större bilar än de egentligen behöver. Känner folk som bara är två vuxna och utan behov att lasta in en massa saker eller djur som ändå köper vars en stor SUV som drar massor.
Min "SUV" har samma bränsleförbrukning som din lilla bil... Det finns ganska många medelstora bilar, som drar mycket mer bränsle per mil...
 
Precis så! Här är det jättemånga som cykelpendlar omkring 2-2,5 mil enkel väg och ingen lyfter på ögonbrynen, så jag tror att det verkligen finns kulturella skillnader. Här finns en stark cykelkultur.
Hur många av de som cykelpendlar de sträckorna är äldre eller under 15 år, hämtar/lämnar barn på skola/förskola i samband med pendlinegn, eller är handikappade? Hur många ersätter ett pass på gymet eller en träningsrunda med cykelpendlingen? Hur många cyklar sådana sträckor när det är "vinterföre"?

Den där:devil: cykelpropagandan retar gallfeber på mig.

Att cykla korta sträckor i tätorter (helst med fungerande cykelbanor) är genomförbart för väldigt många under den delen av året när inte mörker, kyla horisontellt regn och halka råder.

Att cykla flera mil året om är INTE genomförbart för andra än extrema entusiaster. Det tar rätt lång tid, kräver tillgång till omklädningsrum och dusch, och är dessutom väldigt jobbigt.

Under ca 10 års tid, så cyklade jag ca 2,5 mil till och från jobbet i Stockholmsområdet, minst 3 ggr per vecka. Då elitidrottade jag en konditions- och styrkekrävande idrott, samt var ung och frisk. De cykelturerna gjorde att jag kunde avstå från annan träning (löpning eller styrketräning) de dagarna, de andra dagarna tränande eller tävlade jag, då skulle jag inte klara att cykla också.

De där jättemånga, som cyklar 2-2,5 mil dagligen, 5 dagar i veckan, är extremister, inte "vanliga pendlare".
Och jag tvivlar på att de är så värst många.

Daglig lång cykelpendling är rätt exkluderande, och "ett nöje" för hurtbullefanatiker.
 
Tyckte också att pendla var ett litet konstigt ord för så kort sträcka. Även om det ät många som pendlar inom en tätort. Men jag menade förflyttar sig mellan bostad och jobb :p Är det väldigt mycket studenter som bor även i bostäderna som inte är studentlägenheter?

En egen stad vet jag inte om man säger att det är? När jag skrev att Vallastaden verkligen är stad sett till bebyggelsestrukturen menade jag att bebyggelsen har stadskaraktär (tät kvartersstruktur med lokaler i bottenvåningarna m.m.). Inte att Vallastaden som sådan skulle vara en egen stad :)
Ah okej! Tack för förklaringen :)

Ja jag tror det är en hel del studenter även i de ”vanliga” lägenheterna. Dom är typ överallt :D
 
Vilka inlägg menar du uttrycker åsikter om hur andra åker bil?

Hela tråden handlar ju om åsikter om hur människor åker bil.
Undvika onödigt bilåkande.
Och jag utgår från att de som berättar hur de låter bli bilen själva, för att det är onödigt att åka bil kortare sträckor än fem kilometer anser att det är onödigt för ALLA att åka kortare sträckor än fem kilometer.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 412
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp