P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Hela tråden handlar ju om åsikter om hur människor åker bil.
Undvika onödigt bilåkande.
Och jag utgår från att de som berättar hur de låter bli bilen själva, för att det är onödigt att åka bil kortare sträckor än fem kilometer anser att det är onödigt för ALLA att åka kortare sträckor än fem kilometer.
Jaha.

Jag antar att var och en talar för sig.

Jag tror tex inte att de som bor fyra mil bort från allting, tycker att ALLA borde bo så.
 
Jag har räknat på det. Tyvärr är det dyrare och tar 4 ggr så lång tid enkel resa tyvärr. Med bil 10 min och med buss+gång en bit tar det 40 min.
För några decennier sedan, när det var relativt sett mycket dyrare att köra bil, kände jag ett par personer som tog konsekvensen av det genom att sälja bilen och gå ner i arbetstid. Då frigjordes mer tid än vad som gick åt för att åka kollektivt/cykla.

Med dagens relativt lägre kostnad, är ju det mindre lätt genomförbart.
 
Jaha.

Jag antar att var och en talar för sig.

Jag tror tex inte att de som bor fyra mil bort från allting, tycker att ALLA borde bo så.

Nej, jag tycker inte att alla borde bo som jag gör. Det är mitt val.
I det valet ingår ett visst "beroende" av bilen.
Det är bra att människor som bor i (stor)städer har tillgång till bra allmänna kommunikationer, så de kan välja det alternativet eftersom det verkar väldigt meckigt att köra bil i exempelvis Stockholm och Göteborg, där det är mycket trafik och trångt.
Det är bra att det finns bil som alternativ för dem (oss) som inte har tillgång till kollektivtrafik i någon större utsträckning.

Men hela tråden handlar ju, som sagt, om att en del människor tycker att andra människor kör bil i onödan.
Förslaget om skatt på parkering på köpcentra handlar ju om att vissa politiker anser att andra människor kör bil i onödan till köpcentra.

Eller?

De som anser att de själva kör bil i onödan har ju det väldigt enkla valet att låta bli.
De (politiker) som anser att andra människor kör bil i onödan hittar på åtgärder för att få andra människor att minska på bilåkandet.
En del personer som anser att andra människor åker bil i onödan, påpekar att det är problemfritt och vanligt - möjligen till och med "norm" att cykla ett par mil enkel väg.

Den person som påpekade dubbelmoralen i att samtidigt ha synpunkter på (andra människors) bilåkande och flyga utomlands på semestrar, blev ifrågasatt av dig.
 
För några decennier sedan, när det var relativt sett mycket dyrare att köra bil, kände jag ett par personer som tog konsekvensen av det genom att sälja bilen och gå ner i arbetstid. Då frigjordes mer tid än vad som gick åt för att åka kollektivt/cykla.

Med dagens relativt lägre kostnad, är ju det mindre lätt genomförbart.

Problemet är att det också är dyrare. 50 kr för bussen (med den rabatt jag kan få) och 33,50 kr för att köra bil (enligt sidan bilsvar.se som skulle vara ett bra ställe att räkna ut det). Jag betalar inte 16,50 kr för att det ska ta en halvtimme längre enkel väg.

Men jo, hade det varit billigare men tagit längre tid att åka kollektivt hade man ju kunnat lösa det genom att jobba mindre så man har tid med att pendlingen tar längre tid. Eller så hade jag kunnat åka kollektivt när jag ska dit på helger och andra lediga dagar då jag har mer tid.
 
Detta med buke och bilkörning ... jag blir alltid lika förundrad. Miljöhänsyn är liksom hela tiden nån annans sak? Flyga får man bara inte göra, inte heller köra bil i stan - men bor man bara ”på landet” så spelar bilkörningen ingen roll? Den ger inget klimatavtryck? ”Med kollektivtrafik tar det fyra timmar till jobbet, med bil 25 minuter så självklart kör jag bil!”

Om man nu är ett sånt miljöhelgon att man tar sig rätten att titta mer på andras val än sina egna så vore det väl bra om man bosatte sig där det finns kollektivtrafik? Jag trodde nog att de flesta vägde in avstånd till jobb, dagis, skola, affärer och annat när de valde boendeort.

Fast jag tror inte att de som bor på landet och därmed kör mer bil, är "miljöhelgon".
Däremot verkar det som om man försöker sätta miljöavtrycken i rimligt perspektiv.

För att tala för mig själv: ja, det är klart att jag vägde in avstånd till jobb när jag valde att köpa min gård. En halvtimmes körtid är för mig fullt rimligt till jobbet.
Jag tog inte hänsyn till busskommunikation: jag väljer att resa med bil.
För mig personligen skulle vitsen med att bo på landet, falla om jag skulle bli hänvisad till kollektivtrafiken eftersom det skulle bli väldigt lite tid kvar att njuta av stillheten på landet om jag var tvungen att använda tiden till resande med buss.

Det är många som tar sig rätten att titta mer på andras val än egna - alla de som @Luff skriver om, som gladeligen åker på flygresor samtidigt som de har synpunkter på andras vanor att köra bil. Och de är inte få, vågar jag påstå.

Själv vet jag att jag gör ett tungt "miljöavtryck" genom min livsstil.
Men det tunga "miljöavtrycket" som min bilkörning gör kanske till viss del kompenseras, jämfört med andra människors, genom att jag inte flyger, inte åker utomlands, inte konsumerar elektronik i onödan (och med det menar jag att jag inte byter ut mobiltelefonen förrän den är helt slut, inte köper ny dator förrän den gamla är helt slut, inte köper och byter padda, inte köper och byter TV - alla de elektronikprylarna ger ju enormt miljöavtryck vid tillverkningen), inte konsumerar kosmetika (stort miljöavtryck i produktionen där också, för att inte tala om förpackningarna som går åt och också gör miljöavtryck), och så vidare.
Så jag är "bov" i bilkörningen.
Men jag är inte "bov" i väldigt mycket annat.

Och så är det väl för de flesta.
Visst, det förekommer "onödigt" bilåkande.
Men frågan är ju vem som ska bestämma vilket bilåkande som är onödigt.
 
Detta med buke och bilkörning ... jag blir alltid lika förundrad. Miljöhänsyn är liksom hela tiden nån annans sak? Flyga får man bara inte göra, inte heller köra bil i stan - men bor man bara ”på landet” så spelar bilkörningen ingen roll? Den ger inget klimatavtryck? ”Med kollektivtrafik tar det fyra timmar till jobbet, med bil 25 minuter så självklart kör jag bil!”

Om man nu är ett sånt miljöhelgon att man tar sig rätten att titta mer på andras val än sina egna så vore det väl bra om man bosatte sig där det finns kollektivtrafik? Jag trodde nog att de flesta vägde in avstånd till jobb, dagis, skola, affärer och annat när de valde boendeort.

Man väger väl in många saker och prioriterar olika. Vi hade avsaknad av grannar, avsaknad av genomfartstrafik och att det skulle finnas stall som högst prio.

Och ja, så länge man använder de mest miljöeffektiva, tillgängliga, sätten för transporter, så gör man gott.

Det vore mycket olyckligt om urbaniseringen drevs på ytterligare, genom att man hänger ut dem som väljer miljöeffektiva lösningar , enkom för att de valt att bo utanför tätort.
 
Senast ändrad:
Hur många av de som cykelpendlar de sträckorna är äldre eller under 15 år, hämtar/lämnar barn på skola/förskola i samband med pendlinegn, eller är handikappade? Hur många ersätter ett pass på gymet eller en träningsrunda med cykelpendlingen? Hur många cyklar sådana sträckor när det är "vinterföre"?

Den där:devil: cykelpropagandan retar gallfeber på mig.

Att cykla korta sträckor i tätorter (helst med fungerande cykelbanor) är genomförbart för väldigt många under den delen av året när inte mörker, kyla horisontellt regn och halka råder.

Att cykla flera mil året om är INTE genomförbart för andra än extrema entusiaster. Det tar rätt lång tid, kräver tillgång till omklädningsrum och dusch, och är dessutom väldigt jobbigt.

Under ca 10 års tid, så cyklade jag ca 2,5 mil till och från jobbet i Stockholmsområdet, minst 3 ggr per vecka. Då elitidrottade jag en konditions- och styrkekrävande idrott, samt var ung och frisk. De cykelturerna gjorde att jag kunde avstå från annan träning (löpning eller styrketräning) de dagarna, de andra dagarna tränande eller tävlade jag, då skulle jag inte klara att cykla också.

De där jättemånga, som cyklar 2-2,5 mil dagligen, 5 dagar i veckan, är extremister, inte "vanliga pendlare".
Och jag tvivlar på att de är så värst många.

Daglig lång cykelpendling är rätt exkluderande, och "ett nöje" för hurtbullefanatiker.

Malmö med omnejd är en fantastisk cykelstad. Även på vintern. Cykelbanor prioriteras (oftast) vid snöröjning. I parkeringsställen utanför mitt jobb, och i cykelgaraget i källaren, står flera cyklar med "barnkärror" och folk hämtar och lämnar på förskola innan och efter jobbet med dessa. Arbetsplatsen är i centrala Malmö men många bor i stadsdelar med villor, det är en bit bort. Vet två stycken som cykelpendlar med barn/kärra från orter/städer utanför, en med elcykel och en med vanlig cykel. En av dem är absolut ingen extremist, hon är liten och späd och lider av reumatism som hon går på behandlingar mot flera gånger om året. Det är ingen extremism att cykelpendla här.
 
Jag har räknat på det. Tyvärr är det dyrare och tar 4 ggr så lång tid enkel resa tyvärr. Med bil 10 min och med buss+gång en bit tar det 40 min.

Jag undrar verkligen i vilken ort utanför Malmö du bor, som har SÅ dåliga kollektivtrafikförbindelser.
 
Hela tråden handlar ju om åsikter om hur människor åker bil.
Undvika onödigt bilåkande.
Och jag utgår från att de som berättar hur de låter bli bilen själva, för att det är onödigt att åka bil kortare sträckor än fem kilometer anser att det är onödigt för ALLA att åka kortare sträckor än fem kilometer.
Hur tänker du nu, varför utgå från något ingen (vad jag vet) uttryckt? Att man själv undviker bilen vid en viss sträcka innebär inte att det gäller i alla lägen, inte ens för en själv.
 
Hur många av de som cykelpendlar de sträckorna är äldre eller under 15 år, hämtar/lämnar barn på skola/förskola i samband med pendlinegn, eller är handikappade? Hur många ersätter ett pass på gymet eller en träningsrunda med cykelpendlingen? Hur många cyklar sådana sträckor när det är "vinterföre"?

Den där:devil: cykelpropagandan retar gallfeber på mig.

Att cykla korta sträckor i tätorter (helst med fungerande cykelbanor) är genomförbart för väldigt många under den delen av året när inte mörker, kyla horisontellt regn och halka råder.

Att cykla flera mil året om är INTE genomförbart för andra än extrema entusiaster. Det tar rätt lång tid, kräver tillgång till omklädningsrum och dusch, och är dessutom väldigt jobbigt.

Under ca 10 års tid, så cyklade jag ca 2,5 mil till och från jobbet i Stockholmsområdet, minst 3 ggr per vecka. Då elitidrottade jag en konditions- och styrkekrävande idrott, samt var ung och frisk. De cykelturerna gjorde att jag kunde avstå från annan träning (löpning eller styrketräning) de dagarna, de andra dagarna tränande eller tävlade jag, då skulle jag inte klara att cykla också.

De där jättemånga, som cyklar 2-2,5 mil dagligen, 5 dagar i veckan, är extremister, inte "vanliga pendlare".
Och jag tvivlar på att de är så värst många.

Daglig lång cykelpendling är rätt exkluderande, och "ett nöje" för hurtbullefanatiker.
För det första. I min inlägg har jag poängterat att det naturligtvis finns de som måste använda bil, av olika skäl. För det andra är det väldigt sällan pensionärer behöver pendla till jobbet (men ja, jag känner friska pensionärer som cyklar sträckan ifråga utan bekymmer) och för det tredje ombesörjs barns skolskjuts av kommunerna. Sträckan jag talar om cyklas av många året om, men som du ser om du läser mina tidigare inlägg är jag medveten om att förutsättningarna varierar i landet, både på grund av vädret men också på grund av vägförutsättningarna och hur mycket kommuner väljer att satsa på cykeltrafik. Tråden handlar ju trots allt ursprungligen om något kommuner föreslås göra för att styra val av färdmedel (bl.a.).

Och det är sannerligen inte bara entusiaster eller väldigt sportiga personer som cykelpendlar. Inte heller är det ett litet fåtal! Många cyklar dessutom med barnsadel, lådcykel eller cykelkärra och lämnar barn på vägen nära hemmet. Folk cyklar, med eller utan elhjälp.

Att du har svårt att se detta som möjligt tyder på skillnader i cykelkultur.
 
Man väger väl in många saker och prioriterar olika. Vi hade avsaknad av grannar, avsaknad av genomfartstrafik och att det skulle finnas stall som högst prio.

Och ja, så länge man använder de mest miljöeffektiva, tillgängliga, sätten för transporter, så gör man gott.

Det vore mycket olyckligt om urbaniseringen drevs på ytterligare, genom att man hänger ut dem som väljer miljöeffektiva lösningar , enkom för att de valt att bo utanför tätort.
Vilka i all världen är de "man" som "hänger ut" personer som bor utanför tätort?
 
för det tredje ombesörjs barns skolskjuts av kommunerna.

På mer eller mindre acceptabla sätt. Vi har valt att tacka nej till skolskjuts på morgonen (liksom de flesta i närheten eftersom vi står först på listan) då det innebär 1,5h mindre sömn för barnen och en timmes skumpande på grusvägar runt socknen innan de kommer till skolan.

Nu faller det sig gynnsamt att skolorna ligger på väg mot centralorten vilket gör att jag passerar dem på väg till jobbet.
 
Problemet är att det också är dyrare. 50 kr för bussen (med den rabatt jag kan få) och 33,50 kr för att köra bil (enligt sidan bilsvar.se som skulle vara ett bra ställe att räkna ut det). Jag betalar inte 16,50 kr för att det ska ta en halvtimme längre enkel väg.

Men jo, hade det varit billigare men tagit längre tid att åka kollektivt hade man ju kunnat lösa det genom att jobba mindre så man har tid med att pendlingen tar längre tid. Eller så hade jag kunnat åka kollektivt när jag ska dit på helger och andra lediga dagar då jag har mer tid.
Ja, det har blivit relativt sett billigare att köra bil. Det är en (del)förklaring.

Vi lägger ungefär samma andel av den disponibla inkomsten på transporter (alltså inte alls bara bil) nu som för några decennier sedan, men vi åker jättemycket fler mil.

Bensinpriserna är, räknat mot en genomsnittlig industriarbetarlön, oförändrade över flera decennier.

Kollektivtrafiken är för dyr, men bilen är nog för billig för vårt eget bästa.
 
Ja, det har blivit relativt sett billigare att köra bil. Det är en (del)förklaring.

Vi lägger ungefär samma andel av den disponibla inkomsten på transporter (alltså inte alls bara bil) nu som för några decennier sedan, men vi åker jättemycket fler mil.

Bensinpriserna är, räknat mot en genomsnittlig industriarbetarlön, oförändrade över flera decennier.

Kollektivtrafiken är för dyr, men bilen är nog för billig för vårt eget bästa.
Med 33 kronor milen som förmodad bilkostnad, räcker det att en enkel biljett till Stockholm från Göteborg kostar under 1650 kronor. Och det gör den. Jag har precis nu köpt tur och retur för två vuxna och ett barn för sammanlagt mindre än 1000 kronor. Det blir säkert lite försenat. Det ska ta 3 timmar 10 minuter enkel resa. Räknar vi med fyra timmar (vilket är ganska högt räknat) enkel väg, spar vi fortfarande tid jämfört med att köra. Plus då att vi kan fika och läsa och spela spel på tåget.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 413
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp