P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Då menar jag att ordet okynneskörande är precis rätt för den delen av körandet.
Inte nödvändigtvis.

Det beror helt på hur undersökningen är gjord och varför folk valt en bilpool. Om jag byter jobb så jag har gångavstånd till jobb och det finns en smidig bilpool med bilar i närheten så kanske jag skulle välja bilpool. Det minskade bilkörandet kan man då inte tillskriva bilpoolen utan nya jobbet. Det kan finnas andra liknade motiv, där man väljer bilpool för att behovet av bil har minskat.
 
Inte nödvändigtvis.

Det beror helt på hur undersökningen är gjord och varför folk valt en bilpool. Om jag byter jobb så jag har gångavstånd till jobb och det finns en smidig bilpool med bilar i närheten så kanske jag skulle välja bilpool. Det minskade bilkörandet kan man då inte tillskriva bilpoolen utan nya jobbet. Det kan finnas andra liknade motiv, där man väljer bilpool för att behovet av bil har minskat.

I den undersökningen jag hänvisade till fanns fler förklaringar och det framgår där. Det fanns även några som köpt bil EFTER att de gick med i bilpoolen.
 
Jag rättade till ditt citat lite.:devil: Alltså jag har aldrig varit med om nåt krångligare än sms-parkering! Man måste skapa konto och skit och om man inte gör det inom x timmar så åker man på faktureringsavgift! Wtf!

Det är ju ändå en engångsgrej ;)

Ingalunda en engångsgrej, eftersom det finns MÅNGA OLIKA parkeringsbolag, i vissa fall i samma kommun, och man måste genomföra en knölig registreringsprocedur för varje. Förlorade mycket pengar under en kort tid när jag var tvungen att använda bilen intensivt. Skapade ett konto hos ett parkeringsbolag och var nöjd och glad, tills fakturorna med tillhörande rejäla faktureringsavgifter från ANDRA parkeringsbolag började trilla in. Vem lägger detaljer som vilket parkeringsbolag man registrerat sig i på minnet? SMS-parkering suger, och bojkottas numera av mig.
 
Det beror väl på var vi drar gränsen för okynneskörning. Av den bilkörning jag kommer i kontakt med, alltså när jag eller andra kör och jag vet vart och varför, så skulle långt mer än hälften kunna lösas på andra sätt.

Själv testar jag just nu en bilfri livsstil, efter ett decennium som bilägare.

Till stallet har jag ca tre mil. Nu cyklar jag till stationen, tar pendeln, och så står min andra cykel där jag kliver av pendeln. Det har tidigare motsvarat den absoluta merparten av min bilkörning.
Respekt till dig som lever som du lär!
 
Det beror väl på var vi drar gränsen för okynneskörning. Av den bilkörning jag kommer i kontakt med, alltså när jag eller andra kör och jag vet vart och varför, så skulle långt mer än hälften kunna lösas på andra sätt.

Själv testar jag just nu en bilfri livsstil, efter ett decennium som bilägare.

Till stallet har jag ca tre mil. Nu cyklar jag till stationen, tar pendeln, och så står min andra cykel där jag kliver av pendeln. Det har tidigare motsvarat den absoluta merparten av min bilkörning.

Jag ska börja rida i ett nytt stall som ligger närmre och som jag egentligen hade kunnat pendla kollektivt till. Problemet är att jag är tveksam om det skulle uppskattas om jag åker tåg/buss med ridkläder, ridskor, hjälm osv. Man hör ju så ofta folk som är allergiska och som inte vill att folk har ridkläder på sig i affärer och i pendling. Jag vet inte om jag vågar åka kollektivt till och från stallet.
 
Jag ska börja rida i ett nytt stall som ligger närmre och som jag egentligen hade kunnat pendla kollektivt till. Problemet är att jag är tveksam om det skulle uppskattas om jag åker tåg/buss med ridkläder, ridskor, hjälm osv. Man hör ju så ofta folk som är allergiska och som inte vill att folk har ridkläder på sig i affärer och i pendling. Jag vet inte om jag vågar åka kollektivt till och från stallet.
Man brukar ju hänvisa hundar till bussens bakre del. Du kan ju sitta där med dina ridkläder.

(Jag byter oftast om i stallet, men det är av andra skäl.)
 
Med utgångspunkten att skapa en tät, bladad, hållbar stadsdel tycker jag att 3 km från centrum och dessutom ”avklippt” av grönområde och universitetsområde är rätt långt och inte särskilt sammankopplat med resten. Det blir ju mer känslan av förort än stadsdel även om bebyggelsestrukturen är stad.

Sen vet jag ju såklart att det finns annat också som spelar roll i var man anlägger ett nytt område. Och Vallastaden är ju enormt mycket bättre än de flesta andra ytterstadsområden när det kommer till möjlighet till hållbara transporter :)
Ja jag förstår hur du menar, även om det känns lite ”stolpigt”. Det är ju inte så att det finns så mycket ledig mark jättenära centrum här ;)
Personligen är ju dessutom grönområdena det som fått mig att välja Vallastaden. Jag promenerar till jobbet och går genom Vallaskogen, det är helt underbart!

Jag har svårt att se att någon Linköpingsbo skulle använda ”förort” för att beskriva Vallastaden. Det känns rätt så verklighetsfrånvänt :D
 
Det underliga i mitt fall är väl snarare att jag alltså utan fara för livet och utan orimlig tidsåtgång kan cykla till centralorten från min by på landet, medan de bofasta inte kan det. Ålder, funktionshinder och liknande kan endast i undantagsfall förklara skillnaden. Kulturella skillnader kan i betydligt fler fall förklara skillnaden. Jag tar med mig mitt urbana cyklande till landet. Lokalborna tar snarare med sig sitt rurala bilkörande, inte bara till centralorten utan också till storstaden.

Det är ju en helt annan situation än den som är vanlig här i alla fall. Här spelar inte kulturella skillnader särskilt stor roll för om man vill riskera livet eller inte. Förutsättningarna finns helt enkelt inte.

(Dock bygger kommunen alltmer riktig, belyst och avskiljd cykelväg till de allra närmaste "förorterna" vilket är utmärkt nu när elcyklar och andra effektiva alternativ är på frammarsch, men det kommer aldrig någonsin bli ett alternativ för mig och de som bor som mig.)
 
Ja jag förstår hur du menar, även om det känns lite ”stolpigt”. Det är ju inte så att det finns så mycket ledig mark jättenära centrum här ;)
Personligen är ju dessutom grönområdena det som fått mig att välja Vallastaden. Jag promenerar till jobbet och går genom Vallaskogen, det är helt underbart!

Jag har svårt att se att någon Linköpingsbo skulle använda ”förort” för att beskriva Vallastaden. Det känns rätt så verklighetsfrånvänt :D

Nej det finns ju många förklaringar till varför området ligger där det ligger såklart! När man bygger ett sånt här område är det ju ett antal tusen kompromisser som måste till. När jag är kritisk mot Vallastaden är det också utifrån deras utsatta mål, visioner och planeringsstrategier. Inte huruvida det är trevligt att bo där eller hur mycket bättre än annat det är. Det tvivlar jag inte ett dugg på!

Det beror ju på hur man är van att använda begreppet förort. Jag menar inte att det är att jämföra med Vikingstad 😉 Traneberg är en förort till Stockholm. Ligger inom Stockholms stad ca 300 meter över bron från Kungsholmen.

Det jag menar med känslan av förort ut transporthänseende är att den är fysiskt avskild från centrum, man måste ”transportera sig” för att komma dit från stan. De flesta pendlar in till Linköping och inte tvärtom. Som jag skrev är det ju sett till bebyggelsestrukturen inom Vallastaden verkligen stad. Och kommer säkert bli ännu mer när kommande etapper byggs :)
 
Det jag menar med känslan av förort ut transporthänseende är att den är fysiskt avskild från centrum, man måste ”transportera sig” för att komma dit från stan. De flesta pendlar in till Linköping och inte tvärtom. Som jag skrev är det ju sett till bebyggelsestrukturen inom Vallastaden verkligen stad. Och kommer säkert bli ännu mer när kommande etapper byggs :)

Nja, väldigt många pendlar från Vallastaden - UT från stadskärnan - till Mjärdevi Science Park. Annars kan man ta en promenad från centrum genom Vallaskogen så är man där.
 
Nja, väldigt många pendlar från Vallastaden - UT från stadskärnan - till Mjärdevi Science Park. Annars kan man ta en promenad från centrum genom Vallaskogen så är man där.

Ja att det finns stora arbetsplatsområden i yttre delarna av städer är ju väldigt vanligt. :) Här var det ju förhållandet Vallastaden/stadskärnan som var grejen.

Nu börjar jag framstå som värsta motståndaren till Vallastaden. Det är jag inte. Tvärtom är ju såna här experiment en samhällsbyggares våta dröm :p
 
Du tänker att folk skulle låta bli att handla om de fick betala p-avgift? Det tvivlar jag starkt på. P-avgiften borde väl ändå vara på marginalen av den shopping man gör på ett köpcenter.
Det beror väl på vart ens marginaler ligger? och vad parkeringen kostar?

Jag betalade 70 kr för att parkera och 35 kr för fika (1 timme) när jag åkte in till stan förra veckan (jag hann inte cykla).

Sedan är det "jobbigt" att leta efter en p-automat (sist jag glömde mobilen letade jag efter en i en kvart och var nästan tvungen att be värdinnan messa min parkering, sedan hittade jag en där jag kunde betala med kort.).
 
Det var ju vad jag menade med mina inlägg om det från början. Klart folk väljer bilen när det är billigare. Och tar man tåget vet man ju inte ens om och när man kommer fram.
Det är min främsta orsak till att ta bilen. Tåget är kanske billigare och tar iofs längre tid om det går enligt tabell och det är ok. Men att man plötsligt kan bli strandad 1-2 timmar i limbo utan telefontäckning går liksom bara bort (eller plötsligt, vem lurar jag, om det hände högst en gång per år kanske jag skulle riskera det, men en gång i månaden-nej tack. Eller som det var en vinter -en gång i veckan.). Hur skulle jag ens kunna hitta vilken av dagispersonalen som tagit hem mitt barn :eek:, jag minns hur tvärsura de var på mig en gång när jag var 5 och mina föräldrar båda trodde att den andre skulle hämta. Och så ska de ta hem barnet en gång i månaden då? eller? Antar iofs att man skulle ha deras telefonnummer efter ett år av det.

Stressen för det gav mig ont i magen sist bilen var på reparation i två veckor.
 
Ja eller hur, det är bara att titta på Vänersborg som har gratis parkering i stan men i princip inga affärer, alla flyttar ut till köpcentrumet utanför stan dit man måste ha bil för att ta sig.
Haha, jag försökte en gång köpa kakor till farmor i Vänersborg en lördag klockan 15. Det var ju så igenbommat att inte ens en katt strök runt (jag trodde folk satt och fikade på caféer i alla städer till klockan 17 i alla fall). Inte ens morfars gamla ICA fanns/var öppet (minns inte vilket). Rena rama Zombieapokalypsen, en rysare. In i bilen, över bron, ut till Maxi bara och köpa deras "bagerikakor" där snubblade man över folk.
 
Ja att det finns stora arbetsplatsområden i yttre delarna av städer är ju väldigt vanligt. :) Här var det ju förhållandet Vallastaden/stadskärnan som var grejen.

Nu börjar jag framstå som värsta motståndaren till Vallastaden. Det är jag inte. Tvärtom är ju såna här experiment en samhällsbyggares våta dröm :p
Perfekt cykeltur att ta sig in till jobbet i centrum för mig.
 
Ingalunda en engångsgrej, eftersom det finns MÅNGA OLIKA parkeringsbolag, i vissa fall i samma kommun, och man måste genomföra en knölig registreringsprocedur för varje. Förlorade mycket pengar under en kort tid när jag var tvungen att använda bilen intensivt. Skapade ett konto hos ett parkeringsbolag och var nöjd och glad, tills fakturorna med tillhörande rejäla faktureringsavgifter från ANDRA parkeringsbolag började trilla in. Vem lägger detaljer som vilket parkeringsbolag man registrerat sig i på minnet? SMS-parkering suger, och bojkottas numera av mig.
Oj, vilket extremt konstigt och dåligt upplägg. I min stad finns bara en app och den funkar typ överallt. Finns fortfarande enstaka ställen där man måste lösa biljett på klassiskt sätt, men det finns ingen risk för ihopblandning.
 
Nej det finns ju många förklaringar till varför området ligger där det ligger såklart! När man bygger ett sånt här område är det ju ett antal tusen kompromisser som måste till. När jag är kritisk mot Vallastaden är det också utifrån deras utsatta mål, visioner och planeringsstrategier. Inte huruvida det är trevligt att bo där eller hur mycket bättre än annat det är. Det tvivlar jag inte ett dugg på!

Det beror ju på hur man är van att använda begreppet förort. Jag menar inte att det är att jämföra med Vikingstad 😉 Traneberg är en förort till Stockholm. Ligger inom Stockholms stad ca 300 meter över bron från Kungsholmen.

Det jag menar med känslan av förort ut transporthänseende är att den är fysiskt avskild från centrum, man måste ”transportera sig” för att komma dit från stan. De flesta pendlar in till Linköping och inte tvärtom. Som jag skrev är det ju sett till bebyggelsestrukturen inom Vallastaden verkligen stad. Och kommer säkert bli ännu mer när kommande etapper byggs :)
Jag förstår hur du menar tror jag, även om det fortfarande känns främmande men det är ju för att jag har noll kunskap om det här så jag pratar ju enbart från mitt lilla boendeperspektiv.

Dock vet jag inte om det stämmer att de flesta som bor i vallastaden ”pendlar” (känns konstigt att använda det ordet inom tätorten) till centrum?
Det är ju extremt mycket studenter som bor här och de går ju bara över gatan ;)
Jag kan promenera till båda mina arbetsplatser så behöver inte ens bussen.

Men hur menar man att det är som en egen stad? Det finns ju liksom inte ens en affär här?
(Finns nära men då är vi i andra stadsdelar)
 
Problemet är att det här fördyrandet av bilåkningen drabbar oss som behöver bilen för att det inte finns alternativ. Som barnfamilj på landet där det inte finns cykelvägar och 80-väg utan vägren så är det inte ett alternativ att cykla till affären eller idrotten.
Jag köpte mig en gasbil för miljöns skull. Men jag belönas inte för det på något sätt.

Jag kan tycka att trängselavgifter är superduper för att få bort okynneskörning i stadskärnor.

För övrigt så fattar jag inte hur någon som över huvud taget sätter sig i ett flygplan och åker på semester tycker sig ha rätt att ha åsikter om hur andra åker bil.
 
Problemet är att det här fördyrandet av bilåkningen drabbar oss som behöver bilen för att det inte finns alternativ. Som barnfamilj på landet där det inte finns cykelvägar och 80-väg utan vägren så är det inte ett alternativ att cykla till affären eller idrotten.
Jag köpte mig en gasbil för miljöns skull. Men jag belönas inte för det på något sätt.

Jag kan tycka att trängselavgifter är superduper för att få bort okynneskörning i stadskärnor.

För övrigt så fattar jag inte hur någon som över huvud taget sätter sig i ett flygplan och åker på semester tycker sig ha rätt att ha åsikter om hur andra åker bil.
Räknas gasbil inte som miljöbil?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 412
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp