P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Kanske ska tillägga att min "samhällslärare" undervisar i samhällsbyggnad på universitetsnivå. Samt att inriktningen på min ingenjörsutbildning är hållbart byggande. Han håller inte med dig utan menar att alltså att bilanvändadet ökar.

Fråga hur han definierar "bilanvändande" :)
 
Sedan är ju såklart inte bilpool för alla. Bor man otillgängligt, eller har barn med många fritidsaktiviteter en bit bort, sommarstuga på landet och liknande så är ju bilpool inte ett alternativ.
 
Man kan ju definiera det på olika sätt. Det jag anser är intressant är antal körda km totalt i landet. Får man ner det med bilpooler? Det är den intressanta frågan.

Statistik från 2014 från de som var medlemmar i bilpoolen Sunfleet då i Stockholm, Göteborg och Malmö innebar det en minskning med 890 000 färre mil, vilket motsvarar minskat utsläpp om 3200 ton koldioxid. Det innebar också en minskning av behovet av parkeringsplatser i dessa städer med totalt 40 000 kvadratmeter, för att anknyta till trådämnet.
 
Statistik från 2014 från de som var medlemmar i bilpoolen Sunfleet då i Stockholm, Göteborg och Malmö innebar det en minskning med 890 000 färre mil, vilket motsvarar minskat utsläpp om 3200 ton koldioxid. Det innebar också en minskning av behovet av parkeringsplatser i dessa städer med totalt 40 000 kvadratmeter, för att anknyta till trådämnet.

Hur mättes före-siffrorna? Vem har gjort de beräkningarna?
 
Statistik från 2014 från de som var medlemmar i bilpoolen Sunfleet då i Stockholm, Göteborg och Malmö innebar det en minskning med 890 000 färre mil, vilket motsvarar minskat utsläpp om 3200 ton koldioxid. Det innebar också en minskning av behovet av parkeringsplatser i dessa städer med totalt 40 000 kvadratmeter, för att anknyta till trådämnet.

Varför blir miltalet så mycket lägre? Okynneskör folk när de har egen bil och tröskeln att boka en i bilflottan tillför den begränsningen?

Att man vinner i parkeringsyta är liksom naturligt, men jag skulle tänka att fler användare på samma bilar mest skulle göra att de utnyttjas mycket bättre - inte att användarna brukar färre mil.
 
Varför blir miltalet så mycket lägre? Okynneskör folk när de har egen bil och tröskeln att boka en i bilflottan tillför den begränsningen?

Att man vinner i parkeringsyta är liksom naturligt, men jag skulle tänka att fler användare på samma bilar mest skulle göra att de utnyttjas mycket bättre - inte att användarna brukar färre mil.
Jag tycker det låter logiskt att folk tänker till mer när de inte har egen bil och bara bokar de gånger bilen faktiskt behövs. Bor man centralt och mestadels rör sig inom eller nära tätorten så är det förmodligen ganska sällan man verkligen behöver bil. Har man redan bil dock så är det ju väldigt lätt att utnyttja den mer än man egentligen behöver.
 
Jag tycker det låter logiskt att folk tänker till mer när de inte har egen bil och bara bokar de gånger bilen faktiskt behövs. Bor man centralt och mestadels rör sig inom eller nära tätorten så är det förmodligen ganska sällan man verkligen behöver bil. Har man redan bil dock så är det ju väldigt lätt att utnyttja den mer än man egentligen behöver.

Det är alldeles utmärkt med den effekten. För det är precis den vi är ute efter - att bilen bara används i de fall den är överlägsen som transportmedel.

Det låter logiskt, men samtidigt inte självklart att det blir så i någon större omfattning. Det tyder ju faktiskt på att en hel del bilkörning är hyfsat onödig. Vilket är bra, för då finns det god potential att dra ned rejält på de transporterna.

Nu framgick inte från siffrorna hur många procent det utgjorde (dvs hur många mil som förbrukades innan bilpoolen), men det kanske finns i materialet.
 
Det är alldeles utmärkt med den effekten. För det är precis den vi är ute efter - att bilen bara används i de fall den är överlägsen som transportmedel.

Det låter logiskt, men samtidigt inte självklart att det blir så i någon större omfattning. Det tyder ju faktiskt på att en hel del bilkörning är hyfsat onödig. Vilket är bra, för då finns det god potential att dra ned rejält på de transporterna.

Nu framgick inte från siffrorna hur många procent det utgjorde (dvs hur många mil som förbrukades innan bilpoolen), men det kanske finns i materialet.
Jag tycker att det räcker att se till sig själv och ens omgivning för att konstatera att bilar används i onödan.
Men ja - utrymme för förbättring!
 
Varför blir miltalet så mycket lägre? Okynneskör folk när de har egen bil och tröskeln att boka en i bilflottan tillför den begränsningen?

Att man vinner i parkeringsyta är liksom naturligt, men jag skulle tänka att fler användare på samma bilar mest skulle göra att de utnyttjas mycket bättre - inte att användarna brukar färre mil.
Det beror väl på var vi drar gränsen för okynneskörning. Av den bilkörning jag kommer i kontakt med, alltså när jag eller andra kör och jag vet vart och varför, så skulle långt mer än hälften kunna lösas på andra sätt.

Själv testar jag just nu en bilfri livsstil, efter ett decennium som bilägare.

Till stallet har jag ca tre mil. Nu cyklar jag till stationen, tar pendeln, och så står min andra cykel där jag kliver av pendeln. Det har tidigare motsvarat den absoluta merparten av min bilkörning.
 
Jag kan verkligen intyga att min upplevelse av bilanvändning stämmer med flera här ovans! Länge hade jag inte tillgång till bil, utan använde en cykelkärra för att frakta allt från hund till stora jordsäckar. Jag cykelpendlade en period 2,5 mil enkel riktning och hemma i stan där jag bor var cykeln aldrig en begränsning. Till IKEA, byggvaruhus etc samåkte jag med någon, men det var ju alls inte ofta. Bil var ingenting som fattades mig! Idag bor jag med en person, med vilken bil kom på köpet. Vi cyklar fortfarande mycket och använder gärna lådcykeln, men vi tar bilen långt mycket oftare än vad som är nödvändigt! Det är verkligen lätt att bli bekväm. Den här tråden fick mig att vilja ta mig lite i kragen och bli mindre slarvig med okynnesbilåkandet.
 
Det skulle vara j*vligt intressant att se cykelförespråkarna som tycker att cykel och cykelkärra klarar man sig med och bilen kan man skippa att få med sådana här lass på en cykelkärra. Och, nej, det finns inga alternativ att kunna dela upp lassen utan allt eller inget gäller när trucken kommer.

Fö. gäller lass i båda riktningarna, sopor och skrot i ena riktningen och virke, byggvaror, övriga förnödenheter samt mat hem igen, här körs inget i onödan.
Visa bifogad fil 19551
 
Det skulle vara j*vligt intressant att se cykelförespråkarna som tycker att cykel och cykelkärra klarar man sig med och bilen kan man skippa att få med sådana här lass på en cykelkärra. Och, nej, det finns inga alternativ att kunna dela upp lassen utan allt eller inget gäller när trucken kommer.

Fö. gäller lass i båda riktningarna, sopor och skrot i ena riktningen och virke, byggvaror, övriga förnödenheter samt mat hem igen, här körs inget i onödan.
Visa bifogad fil 19551
Nu har du fått något om bakfoten. Varför skulle man inte ersätta korta persontransporter av en person med cykel för att någon behöver köra brädor då och då? För att nå klimatmålen 2030 måste alla hjälpa till och en av sakerna är att anpassa rätt transport till rätt tillfälle.

Tex går eller cyklar jag med mina barn till skolan 500 m bort. Många andra tar bilen. Varför? 500 m...

Men det finns cykelåkeri och de tar last upp till 250 kilo om jag inte minns fel. Det är inte att förakta. (Läser nu 300 kg på deras hemsida)
 
Det skulle vara j*vligt intressant att se cykelförespråkarna som tycker att cykel och cykelkärra klarar man sig med och bilen kan man skippa att få med sådana här lass på en cykelkärra. Och, nej, det finns inga alternativ att kunna dela upp lassen utan allt eller inget gäller när trucken kommer.

Fö. gäller lass i båda riktningarna, sopor och skrot i ena riktningen och virke, byggvaror, övriga förnödenheter samt mat hem igen, här körs inget i onödan.
Visa bifogad fil 19551
Inte för att någon i tråden försökt påstå att cykel ska ersätta bil i alla lägen, men när du nu är ute och raljerar så:
http://movebybike.se/sv/Boka
 
Det skulle vara j*vligt intressant att se cykelförespråkarna som tycker att cykel och cykelkärra klarar man sig med och bilen kan man skippa att få med sådana här lass på en cykelkärra. Och, nej, det finns inga alternativ att kunna dela upp lassen utan allt eller inget gäller när trucken kommer.

Fö. gäller lass i båda riktningarna, sopor och skrot i ena riktningen och virke, byggvaror, övriga förnödenheter samt mat hem igen, här körs inget i onödan.
Visa bifogad fil 19551
För att du inte är läskunnig?
 
Ja, jag förstår ju att det finns massor med människor där det absolut inte är rimligt att leva bilfritt - vi har ju byggt upp våra samhällen kring bilen!

Jg brukar alltid starta från en objektiv och teoretiskt perspektiv dock - och i det perspektivet är jag anti-bil.
Nästa steg är att se vilka förändringar vi ja göra för att omvandla det till verklighet - och här tänker jag ju självklart på investeringar i kollektivtrafik, men också på att se till att kostnadseffektiv samhällsservice finns tillgänglig också utanför stadskärnorna

Jag bor i en stad men jobbar i ett mindre samhälle utanför. Den pendlingen funkar inte med kollektivtrafiken. Hade jag pendlat mellan de större orterna hade det funkat. Men ut till de mindre samhällena funkar det inte alltid så bra. För då kör bussen zickzack mellan alla små samhällen på vägen till det jag ska till. Vilket gör att det tar orimligt lång tid i jämförelse med bilen (jag kör ju närmsta vägen till skillnad från bussen). Jag ser ingen lösning då man inte kan strunta i alla de andra små samhällena på vägen till det jag ska till. Det finns ju folk som ska dit också.
 
Det beror väl på var vi drar gränsen för okynneskörning. Av den bilkörning jag kommer i kontakt med, alltså när jag eller andra kör och jag vet vart och varför, så skulle långt mer än hälften kunna lösas på andra sätt.

Själv testar jag just nu en bilfri livsstil, efter ett decennium som bilägare.

Till stallet har jag ca tre mil. Nu cyklar jag till stationen, tar pendeln, och så står min andra cykel där jag kliver av pendeln. Det har tidigare motsvarat den absoluta merparten av min bilkörning.

Min förvåning ligger lite i att det räcker med tröskeln bilpool, som man ändå får anta är något som funkar ganska smidigt, för att få effekt.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 411
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp