Jag frågade inte efter din upplevelse, jag frågade vilka "man" du menar.Man klankar ner på utnyttjandet av ett av de allra effektivaste alternativen, bilen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag frågade inte efter din upplevelse, jag frågade vilka "man" du menar.Man klankar ner på utnyttjandet av ett av de allra effektivaste alternativen, bilen.
Jag tror faktiskt att de flesta som åker till Thailand regelbundet också har bil, minst en per familj, skulle jag gissa. Möjligen backpacker-resenärer undantagna. Men jag antar att du tänker på folk som åker på typ sol- och badresor till Thailand.Hela världen är full med folk som har åsikter om bilåkning och sen glatt sätter sig på flyget för en helgtripp till Barcelona eller åker till Thailand regelbundet. Den dag dom klimatkompenserar för det kan dom få diskutera bilåkning...
Hur tänker du nu, varför utgå från något ingen (vad jag vet) uttryckt? Att man själv undviker bilen vid en viss sträcka innebär inte att det gäller i alla lägen, inte ens för en själv.
Men milde himmel!Hur många av de som cykelpendlar de sträckorna är äldre eller under 15 år, hämtar/lämnar barn på skola/förskola i samband med pendlinegn, eller är handikappade? Hur många ersätter ett pass på gymet eller en träningsrunda med cykelpendlingen? Hur många cyklar sådana sträckor när det är "vinterföre"?
Den där cykelpropagandan retar gallfeber på mig.
Att cykla korta sträckor i tätorter (helst med fungerande cykelbanor) är genomförbart för väldigt många under den delen av året när inte mörker, kyla horisontellt regn och halka råder.
Att cykla flera mil året om är INTE genomförbart för andra än extrema entusiaster. Det tar rätt lång tid, kräver tillgång till omklädningsrum och dusch, och är dessutom väldigt jobbigt.
Under ca 10 års tid, så cyklade jag ca 2,5 mil till och från jobbet i Stockholmsområdet, minst 3 ggr per vecka. Då elitidrottade jag en konditions- och styrkekrävande idrott, samt var ung och frisk. De cykelturerna gjorde att jag kunde avstå från annan träning (löpning eller styrketräning) de dagarna, de andra dagarna tränande eller tävlade jag, då skulle jag inte klara att cykla också.
De där jättemånga, som cyklar 2-2,5 mil dagligen, 5 dagar i veckan, är extremister, inte "vanliga pendlare".
Och jag tvivlar på att de är så värst många.
Daglig lång cykelpendling är rätt exkluderande, och "ett nöje" för hurtbullefanatiker.
Å andra sidan är det alltför sällan som utsatt restid överensstämmer med faktisk restid pga strejkande tåg, felande spår, nedrivna kontaktledningar, signalfel osv. Jag älskar att åka tåg egentligen, men med småbarn hemma och för mycket bortatid ändå är det inte funkis längre att behöva åka upp en dag tidigare och ta en hotellnatt för att vara säker på att komma i tid till morgonens förhandlingar/föredrag/möten, så då blir det flyget som strider mot hela mitt väsen vad gäller klimatfrågan. Precis samma problematik fick mig att låta ett halvårs svindyrt årskort på Västtrafik brinna inne efter att ha gjort ett tappert försök att tågpendla från Kungsbacka.Tåg kan ju utan vidare gå fortare. Jag kör inte bil från Göteborg till Stockholm på tre timmar tio minuter, tex.
Ja, tågen funkar ju för dåligt. Den här bolagiseringen och allmänna nedrustningen av det gemensamma i samhället, är väldigt problematisk. Det är ju ett politiskt problem, inte bara ett praktiskt. Men trots allt är de flesta tåg i tid, dock ej på just den sträcka som du och jag oftast frekventerar. Men till och med på den sträckan, så är ju förseningar på runt en kvart till en halvtimme det vanliga. Det vanliga är inte att man sex timmar senare bara är hemma igen (vilket hände min partner häromsistens). Min arbetsgivare tillåter inte flyg den sträckan, vilket jag är helt nöjd med.Å andra sidan är det alltför sällan som utsatt restid överensstämmer med faktisk restid pga strejkande tåg, felande spår, nedrivna kontaktledningar, signalfel osv. Jag älskar att åka tåg egentligen, men med småbarn hemma och för mycket bortatid ändå är det inte funkis längre att behöva åka upp en dag tidigare och ta en hotellnatt för att vara säker på att komma i tid till morgonens förhandlingar/föredrag/möten, så då blir det flyget som strider mot hela mitt väsen vad gäller klimatfrågan. Precis samma problematik fick mig att låta ett halvårs svindyrt årskort på Västtrafik brinna inne efter att ha gjort ett tappert försök att tågpendla från Kungsbacka.
Just problematiken med den dåliga tillförlitligheten för miljövänliga alternativ tror jag för att vinna bredare respekt och gehör för "straffsystem" borde adresseras mer kraftfullt och tydligare kommuniceras (och lösas!). Det är inte många som kan resa t&r Sthlm med tåg och ha den typ av flexibel ankomsttid som tågen ofta kräver. Jag åker numer bara tåg om jag ska vara deltagare och inte talare t.ex, för då "gör det inget" att jag oftast blir minst 30 min sen. Trots första jäkla fakirtåg på morgonen (som gör att jag får gå upp typ 3 på natten).
Men milde himmel!
Du lever verkligen långt borta från cykelkulturerna, det syns. Min mamma, som aldrig någonsin i sitt liv har varit sportig, cyklar sträckor upp till en mil åtskilliga gånger i veckan. Året om. Hon är 79 år. Det är inte ens "idrott" det är "förflyttning och frisk luft".
Exkluderande? Du menar alltså att vi som cyklar, på ett orättfärdigt sätt "exkluderar" er som inte cyklar?
Tåg kan ju utan vidare gå fortare. Jag kör inte bil från Göteborg till Stockholm på tre timmar tio minuter, tex.
Instämmer. Det är sorgligt hur usel tillförlitlighet det är. Jämför ibland med tågen i London som är så bespottade (eller i alla fall var under min tid där under milleniumskiftet ungefär) och de funkade bättre än både SJ och Kungsbackapendeln (eller Öresundstågen, lika illa).Ja, tågen funkar ju för dåligt. Den här bolagiseringen och allmänna nedrustningen av det gemensamma i samhället, är väldigt problematisk. Det är ju ett politiskt problem, inte bara ett praktiskt. Men trots allt är de flesta tåg i tid, dock ej på just den sträcka som du och jag oftast frekventerar. Men till och med på den sträckan, så är ju förseningar på runt en kvart till en halvtimme det vanliga. Det vanliga är inte att man sex timmar senare bara är hemma igen (vilket hände min partner häromsistens). Min arbetsgivare tillåter inte flyg den sträckan, vilket jag är helt nöjd med.
Jag tågpendlar mellan Gbg och Kungsbacka, men vid lite konstiga tider. Det går faktiskt fortare än att stå i kö på E6, samt att jag kan göra lite jobb på tåget.
Tåg kan ju utan vidare gå fortare. Jag kör inte bil från Göteborg till Stockholm på tre timmar tio minuter, tex.
Hade det varit billigare hade jag kunnat acceptera att det tar längre tid.
Även till jobbet, när jag bor på landet, iofs. Men det är ju då oftast lite off season jobbmässigt, och det spelar mindre roll om jag dyker upp kl 09.00 eller tex 09.18. (Eller 11.00 för all del, men det lastar jag i så fall inte pendeln för.)Instämmer. Det är sorgligt hur usel tillförlitlighet det är. Jämför ibland med tågen i London som är så bespottade (eller i alla fall var under min tid där under milleniumskiftet ungefär) och de funkade bättre än både SJ och Kungsbackapendeln (eller Öresundstågen, lika illa).
Just den vägen du tar, som är till en fritidsaktivitet tror jag är mindre stressframkallande även vid förseningar? Hämtning på förskola, tidiga morgonmöten osv är värre. Jag hade en så mysig utopi om att sitta på tåget, dricka en kaffe, röja undan mail och fila på någon klokt formulerad inlaga. Istället blev det frysa ihjäl i Hede i väntan på att ett tåg kanske kommer, trängas som sillar på ett alldeles för varmt tåg, inte ens kunna öppna mobilen i mailen eftersom andra står så nära att jag inte kan läsa min mail utan att riskera bryta mot sekretessen och sedan knuffas runt på centralen för att komma igenom flaskhalsen för att kunna spurta till jobbet med tung väska (försenad). Då sitter jag hellre i min bil, sköter inplanerade telefonmöten, dricker kaffe i lugn och ro och kan välja att byta väg om jag ser i navigatorn att det börjar lysa rött någonstans. Svindyrt och miljöovänligt och dessutom jobbigt, jag hade hellre suttit och slumrat på tåget på vägen hem och landat lite mer utvilad...
Nej jag håller inte med där helt enkelt. Jag har runt 5 km till centrum och cyklar det gärna själv, men om jag ska ha med familjen föredrar jag bil eller buss. Barnet är för tungt för en cykelstol och har varit sedan han var 2 eller något. Men att skjutsa på pakethållaren känns vanskligt och ont i rumpan 20 min senare. Att cykla 5 km med ett barn på en liten cykel med små hjul tar väldigt mycket längre tid än att cykla själv. Sedan gå på stan en hel dag och så tillbaka igen med en trött unge, cykla 5 km. Jag har bara inte lust. Kanske sedan när han har 24 tumscykel.Angående okynnesköra så var det 50% av trafiken som gick genom vårt centrum som inte hade ett ärende (stopp) på vägen. Det var helt enkelt en (o)vana att köra igenom centrum, det är alltså trafik som inte fyller någon som helst funktion, de kan välja en annan väg för sin transport utan problem och utan att det påverkar något. Typisk okynneskörning, eller att ta bilen när man bor mindre än 5 km från centrum och inte har en funktionsnedsättning är också okynneskörning. Alla som envisas med att köra sina barn till skolan och därmed skapa en farligt trafiksituation både för sina egna och andras barn, okynneskörning. Ja det finns människor som "måste" köra bil, det finns otroligt många fler som vill köra bil där det är för smidigt med tanke på kostnaden för miljö och samhälle.
Hon bor inte på en platt plats, hon bor i Göteborg. Men hon har alltid cyklat till jobbet, hela sin karriär, och nu cyklar hon till diverse kulturevent, vänner, och sånt. Kanske inte så ofta över en mil i ett sträck, men lätt en mil om dagen eller två, rätt många dagar i veckan.Bor hon på en platt plats? Att cykla ett par mil flera gånger i veckan som snart åttioåring låter annars väldigt hurtigt (om man nu inte tar hela dagen på sig, men det är ju en lyx som arbetstagare inte kan unna sig).
(Jag försökte t.ex. ett tag cykla från Skogome till Handels när jag pluggade, under en period då jag var som mest vältränad. Det är ca 12 km. Trots att jag var ung, stark, hade en bra cykel och en mycket god fysik var jag helt genomsvettig när jag väl kom fram. Det är backar, broar och kullar och om jag inte ska cykla så långsamt att jag nästan hade kunnat promenera istället så blev det ett rejält träningspass. Några dusch/omklädningsmöjligheter fanns inte på skolan, så hela dagen var till att gå runt i sunkiga, svettiga kläder och känna mig som ett äckel.)
Även till jobbet, när jag bor på landet, iofs. Men det är ju då oftast lite off season jobbmässigt, och det spelar mindre roll om jag dyker upp kl 09.00 eller tex 09.18. (Eller 11.00 för all del, men det lastar jag i så fall inte pendeln för.)
Men det här att alternativen till bilen inte fungerar som de ska, det är ju ett jättestort miljöproblem som har tydliga och identifierbara politiska lösningar! Jag tänker att det är bra om vi lär oss att betrakta de problemen som just sådana problem, så att vi pratar om dem på ett korrekt och konstruktivt sätt.
(Mina sekretessbelagda grejer får inte ens lämna byggnaden, så där spelar val av färdsätt ingen roll.)
Även till jobbet, när jag bor på landet, iofs. Men det är ju då oftast lite off season jobbmässigt, och det spelar mindre roll om jag dyker upp kl 09.00 eller tex 09.18. (Eller 11.00 för all del, men det lastar jag i så fall inte pendeln för.)
Men det här att alternativen till bilen inte fungerar som de ska, det är ju ett jättestort miljöproblem som har tydliga och identifierbara politiska lösningar! Jag tänker att det är bra om vi lär oss att betrakta de problemen som just sådana problem, så att vi pratar om dem på ett korrekt och konstruktivt sätt.
(Mina sekretessbelagda grejer får inte ens lämna byggnaden, så där spelar val av färdsätt ingen roll.)
Hur många av de som cykelpendlar de sträckorna är äldre eller under 15 år, hämtar/lämnar barn på skola/förskola i samband med pendlinegn, eller är handikappade? Hur många ersätter ett pass på gymet eller en träningsrunda med cykelpendlingen? Hur många cyklar sådana sträckor när det är "vinterföre"?
Den där cykelpropagandan retar gallfeber på mig.
Att cykla korta sträckor i tätorter (helst med fungerande cykelbanor) är genomförbart för väldigt många under den delen av året när inte mörker, kyla horisontellt regn och halka råder.
Att cykla flera mil året om är INTE genomförbart för andra än extrema entusiaster. Det tar rätt lång tid, kräver tillgång till omklädningsrum och dusch, och är dessutom väldigt jobbigt.
Under ca 10 års tid, så cyklade jag ca 2,5 mil till och från jobbet i Stockholmsområdet, minst 3 ggr per vecka. Då elitidrottade jag en konditions- och styrkekrävande idrott, samt var ung och frisk. De cykelturerna gjorde att jag kunde avstå från annan träning (löpning eller styrketräning) de dagarna, de andra dagarna tränande eller tävlade jag, då skulle jag inte klara att cykla också.
De där jättemånga, som cyklar 2-2,5 mil dagligen, 5 dagar i veckan, är extremister, inte "vanliga pendlare".
Och jag tvivlar på att de är så värst många.
Daglig lång cykelpendling är rätt exkluderande, och "ett nöje" för hurtbullefanatiker.
Det var inte jag som surrade om inskränkning av demokratisk frihet för att man inte får demonstrera i köpcentra som ett argument mot köpcentra. Du kan inte jämföra det med att betala en avgift för att få köra personbil i stadskärnor? Äpplen och bananer.
Det heter elcykel. Antalet cyklister som pendlar även på vintern har ökat i antal och de behöver inte byta om när de kommer till jobbet. De behöver heller inte vara extrema hurtbullar. Du cyklar milen under 30 min om du inte måste kryssa dig fram bland andra trafikanter.Hur många av de som cykelpendlar de sträckorna är äldre eller under 15 år, hämtar/lämnar barn på skola/förskola i samband med pendlinegn, eller är handikappade? Hur många ersätter ett pass på gymet eller en träningsrunda med cykelpendlingen? Hur många cyklar sådana sträckor när det är "vinterföre"?
Den där cykelpropagandan retar gallfeber på mig.
Att cykla korta sträckor i tätorter (helst med fungerande cykelbanor) är genomförbart för väldigt många under den delen av året när inte mörker, kyla horisontellt regn och halka råder.
Att cykla flera mil året om är INTE genomförbart för andra än extrema entusiaster. Det tar rätt lång tid, kräver tillgång till omklädningsrum och dusch, och är dessutom väldigt jobbigt.
Under ca 10 års tid, så cyklade jag ca 2,5 mil till och från jobbet i Stockholmsområdet, minst 3 ggr per vecka. Då elitidrottade jag en konditions- och styrkekrävande idrott, samt var ung och frisk. De cykelturerna gjorde att jag kunde avstå från annan träning (löpning eller styrketräning) de dagarna, de andra dagarna tränande eller tävlade jag, då skulle jag inte klara att cykla också.
De där jättemånga, som cyklar 2-2,5 mil dagligen, 5 dagar i veckan, är extremister, inte "vanliga pendlare".
Och jag tvivlar på att de är så värst många.
Daglig lång cykelpendling är rätt exkluderande, och "ett nöje" för hurtbullefanatiker.