Nej jag håller inte med där helt enkelt. Jag har runt 5 km till centrum och cyklar det gärna själv, men om jag ska ha med familjen föredrar jag bil eller buss. Barnet är för tungt för en cykelstol och har varit sedan han var 2 eller något. Men att skjutsa på pakethållaren känns vanskligt och ont i rumpan 20 min senare. Att cykla 5 km med ett barn på en liten cykel med små hjul tar väldigt mycket längre tid än att cykla själv. Sedan gå på stan en hel dag och så tillbaka igen med en trött unge, cykla 5 km. Jag har bara inte lust. Kanske sedan när han har 24 tumscykel.
Men tänk om man har tre barn som de flesta ute hos oss. Så då ska man ha en unge fram, en bak, bebisen på magen och så kassar på styret? och ingen vagn fick man med sig.
Vi har grannar med fem barn, de är extremt miljövänliga, två barn i lådcykeln, ett cyklar själv, och två på andra förälderns cykel. Men kassarna vet jag inte om de får med? har inte sett dem tillbaka från shopping, lägger man tre kassar i knät på barnen då? Räcker tre kassar för två dagar för en fembarnsfamilj?
Lite som att gå till skolan tex, folk tänker att 2,4 km går man raskt på 20 minuter, big deal. Men för en 6 åring så tar det i alla fall 40 minuter.
Eller avståndet till bussen, de skulle flytta vår busshållsplats som är utanför ett äldreboende. Visst, för mig kan det ta 2 minuter extra att jogga till nästa hållplats, men för tant Agda? (den är kvar)