P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Och i Malmö är en av de mest centrala cykelvägarna/cykelautostradan ganska avskiljd från biltrafik, och de korsningar som finns byggdes om för ett par år sedan så cyklister har företräde framför bilar :up: Ett rödljus över en trafikerad bilväg är det förvisso. Längs med denna sträcka (och många andra) räknas antal passerande cyklister per dag. Detta är alltså en cykelväg på en parallellgata till gågatan i centrum. På helger är det mycket gående folk i vägen, men vardagar är det prima cykling. Mellan 2003-2015 ökade antalet cyklister i Malmö med 50%, medan befolkningsökningen samma tid var 21%. Fler och fler väljer cykeln, och fler och bättre cykelöverfarter, cykelvägar med mera blir det. Nu byggs en stor dubbelfilig cykelväg längs med hela Nobelvägen i Malmö exempelvis.
Och det på bekostnad av biltrafiken, det är blir knöligare och knöligare att köra för var gång jag kommer till Malmö.
 
Och det på bekostnad av biltrafiken, det är blir knöligare och knöligare att köra för var gång jag kommer till Malmö.

Ja ska man korsa typ gågatan och dess parallellgator med bil förstår jag att det är knöligt. Men då är du ju i centralaste kärnan av Malmö också.
 
Jag är uppväxt i Malmö och där är det många som cyklar som flera vittnat om, 0,5 -1 mil är vanligt och givetvis får man räkna om sträcka/tid efter det aktuella avståndet. De flesta har inte en såpass snäll trafikmiljö att de bara kan bränna rakt fram utan hänsyn till övriga trafikanter och de flesta kör åtminstone delvis i stadstrafik när de ska till jobb. Det är rödljus, det är stopplikt det är korsande cykelvägar, folk man behöver köra om, det platser med skymd sikt man behöver sakta in även i utan för tätorterna. 20 km i timmen i snitt på en elcykel är en hög hastighet.

Så extremt är inte 20 km/h. Jag cyklar till bussen varje morgon genom förortsmiljö. Mestadels på separerad gångbana men ett par vägkorsningar, ett par hundra meter på grusväg och knappa kilometern på lokalgata där cykelbana saknas.

Det är 3,6 km och tar mig 12 minuter. Och då cyklar jag på en gammal 5-växlad damcykel där det definitivt är min egen fysik och inte att det går för fort som är begränsningen.
 
Men cykelträngseln är ett intet jämfört med bilträngsel och bilköer.
Det beror på hur trångt det blir, än så länge är det förmodligen få platser det är riktigt trångt men det går inte att styra om hur mycket folk som helst till cyklar utan att framkomligheten blir lidande på cykelbanorna utan att förbättra för cyklisterna.
 
Nu har ju Linköpingsbor tidigare i tråden haft lite andra åsikter än mig vad som är stadsmiljö (:D nej bara på skoj) men inte är alla de 18 kilometrarna stadsmiljö? Tittar man på kartan verkar man ju passera både skog, golfbana och åker.

Det kan ju inte vara mer än max ett par km som det är problem att hålla 20 km/h med elcykel?
Skulle jag cykla från Malmslätt till Tallboda, så skulle jag nog inte passera särskilt många ställen där jag inte håller 20 km/h på min cykel.
 
Ja en del tänker som du, tar man upp hur verkligheten ser ut så gömmer de sig under motorhuven.

Varför är det bättre att köra bil för att jag påtalar att det inte ofta är görligt att cykla 1 mil på 30 minuter på ett säkert vis? Tar sträckan på något konstigt vis längre tid i praktiken än tidigare eller?
Du missar kontentan. Det krävs inte att man är en supercyklist idag för att kunna cykla en längre sträcka för det finns elcyklar. Elcyklar har en betydligt högre snitthastighet och kräver inte omklädningsrum när personen kommer fram till jobbet. Den ansträngningen som Skogaliten beskriver behövs inte.
 
För det första. I min inlägg har jag poängterat att det naturligtvis finns de som måste använda bil, av olika skäl. För det andra är det väldigt sällan pensionärer behöver pendla till jobbet (men ja, jag känner friska pensionärer som cyklar sträckan ifråga utan bekymmer) och för det tredje ombesörjs barns skolskjuts av kommunerna. Sträckan jag talar om cyklas av många året om, men som du ser om du läser mina tidigare inlägg är jag medveten om att förutsättningarna varierar i landet, både på grund av vädret men också på grund av vägförutsättningarna och hur mycket kommuner väljer att satsa på cykeltrafik. Tråden handlar ju trots allt ursprungligen om något kommuner föreslås göra för att styra val av färdmedel (bl.a.).

Och det är sannerligen inte bara entusiaster eller väldigt sportiga personer som cykelpendlar. Inte heller är det ett litet fåtal! Många cyklar dessutom med barnsadel, lådcykel eller cykelkärra och lämnar barn på vägen nära hemmet. Folk cyklar, med eller utan elhjälp.

Att du har svårt att se detta som möjligt tyder på skillnader i cykelkultur.
Du är ute och cyklar!

Sverige är betydligt större än Skåne, i stora delar av landet råder vinterväder ungefär halva året eller längre.

Och dessutom hånar du implicit alla som inte kan, får eller bör cykla.

Vilka barn hämtas och lämnas på förskolan av kommunens skolskjuts?

Hur långt tror du man cyklar med cykelkärra?

Hur lastar man 3 st barn i lågstadieålder (för unga för att cykla på stadsgator) på en cykel?

Hur många år har dina exempel hållit på att cykla? De flesta ger sig efter något/ett par års kämpande, och ersätts av "nya" cykelentusiaster...

Med "äldre" menar jag alla som börjar få krämpor av olika slag. Krämpor dyker upp från 40-års åldern och framåt, och såvitt jag vet, så pensioneras de flesta vid ca 65 års ålder.

Och dessutom rör väl diskussionen inte att enstaka gånger cykla "ett par mil" utan att dagligdags pendla långt med hjälp av cykel?
Att cykla till jobb, dagis, och för att handla runt 5 kilometer som vardagsgöra, fungerar under den relativt varma årstiden för väldigt många unga till medelålders personer, att cykla flera mil är för extremister.

2,5 mil på cykel tar ca 1,5 timme, plus tid för att klä om och duscha.

Det är en rejäl tidsåtgång. Det är genomförbart, men inte på landsbygden, där det saknas cykelbanor, gatubelysning, tillräcklig snöröjning och sandning. Extremt få cyklar längre sträckor i vinterföre.

Som sagt, jag har ägnat mig åt den sortens cykelpendling, och vet att det inte är för alla.

Om du känner "flera" som cyklar dessa sträckor, så känner du antagligen mångdubbelt fler, som inte klarar att cykla dessa längre sträckor.
De där cyklarna du ser, är betydligt färre, än de mnännsikor du inte lägger märke till, eftersom de inte har cyklar med låda, eller barnsadel.

Det som behövs för att minska bilåkandet i städer och tätorter, är billig (helst gratis) kollektivtrafik, med många linjer och hög turtäthet.

Om man ska in skatter eller avgifter på bilåkandet i tättbebyggda områden, så är det till kollektivtrafiken dessa pengar ska gå framförallt.
 
Men milde himmel!

Du lever verkligen långt borta från cykelkulturerna, det syns. Min mamma, som aldrig någonsin i sitt liv har varit sportig, cyklar sträckor upp till en mil åtskilliga gånger i veckan. Året om. Hon är 79 år. Det är inte ens "idrott" det är "förflyttning och frisk luft".

Exkluderande? Du menar alltså att vi som cyklar, på ett orättfärdigt sätt "exkluderar" er som inte cyklar?
Skilj på att cykla någon gång då och då, och att dagligen cykelpendla...

Hu tar du dig själv till jobbet, hur långt är det, vilken tid tar det?

Finns det belysning?
 
Du är ute och cyklar!

Sverige är betydligt större än Skåne, i stora delar av landet råder vinterväder ungefär halva året eller längre.

Och dessutom hånar du implicit alla som inte kan, får eller bör cykla.

Vilka barn hämtas och lämnas på förskolan av kommunens skolskjuts?

Hur långt tror du man cyklar med cykelkärra?

Hur lastar man 3 st barn i lågstadieålder (för unga för att cykla på stadsgator) på en cykel?

Hur många år har dina exempel hållit på att cykla? De flesta ger sig efter något/ett par års kämpande, och ersätts av "nya" cykelentusiaster...

Med "äldre" menar jag alla som börjar få krämpor av olika slag. Krämpor dyker upp från 40-års åldern och framåt, och såvitt jag vet, så pensioneras de flesta vid ca 65 års ålder.

Och dessutom rör väl diskussionen inte att enstaka gånger cykla "ett par mil" utan att dagligdags pendla långt med hjälp av cykel?
Att cykla till jobb, dagis, och för att handla runt 5 kilometer som vardagsgöra, fungerar under den relativt varma årstiden för väldigt många unga till medelålders personer, att cykla flera mil är för extremister.

2,5 mil på cykel tar ca 1,5 timme, plus tid för att klä om och duscha.

Det är en rejäl tidsåtgång. Det är genomförbart, men inte på landsbygden, där det saknas cykelbanor, gatubelysning, tillräcklig snöröjning och sandning. Extremt få cyklar längre sträckor i vinterföre.

Som sagt, jag har ägnat mig åt den sortens cykelpendling, och vet att det inte är för alla.

Om du känner "flera" som cyklar dessa sträckor, så känner du antagligen mångdubbelt fler, som inte klarar att cykla dessa längre sträckor.
De där cyklarna du ser, är betydligt färre, än de mnännsikor du inte lägger märke till, eftersom de inte har cyklar med låda, eller barnsadel.

Det som behövs för att minska bilåkandet i städer och tätorter, är billig (helst gratis) kollektivtrafik, med många linjer och hög turtäthet.

Om man ska in skatter eller avgifter på bilåkandet i tättbebyggda områden, så är det till kollektivtrafiken dessa pengar ska gå framförallt.
Jag tror at du behöver läsa mitt inlägg en gång till och ta ett djupt andetag. Billig eller gratis kollektivtrafik är jag, som jag nämnt tidigare i tråden, mycket positiv till.
Mitt inlägg var ett svar på påståenden du kom med om att det bara var extrema personer som cykelpendlar, inte som en presentation av en helhetslösning på miljö- och trafikproblem. Att jag skulle ha hånat individer som inte kan cykla får stå för din läsförmåga.
 
Det heter elcykel. Antalet cyklister som pendlar även på vintern har ökat i antal och de behöver inte byta om när de kommer till jobbet. De behöver heller inte vara extrema hurtbullar. Du cyklar milen under 30 min om du inte måste kryssa dig fram bland andra trafikanter.

Det börjar ju hända lite inom transportsektorn och jag förstår att många tycker det känns lite obehagligt när det börjar förändras och inte är "som vanligt".
Men då tar det fortfarande över en timme att ta sig 2,5 mil, eller hur? Och sist jag tittade efter, så hade inte elcyklarna någon hytt som skyddar mot regn och snö, och även med dubbdäck, så är tvåhjulingar rätt läskiga i slask, löst grus och ishalka.
Elmotor eller ej, är inte det väsentliga.

Observera (igen), att jag ser det som vettigt att cykla de kortare sträckorna i/inom tätorter till/från jobbet, eller för att "göra ärenden", men de där glada tillropen om daglig mångmila pendling på cykel, är absurda.
 
Jag tror at du behöver läsa mitt inlägg en gång till och ta ett djupt andetag. Billig eller gratis kollektivtrafik är jag, som jag nämnt tidigare i tråden, mycket positiv till.
Mitt inlägg var ett svar på påståenden du kom med om att det bara var extrema personer som cykelpendlar, inte som en presentation av en helhetslösning på miljö- och trafikproblem. Att jag skulle ha hånat individer som inte kan cykla får stå för din läsförmåga.
Det är nog du som ska reflektera en gång till över de distanser som du hävdar att "många" cyklar, och hur ihärdiga dessa många är över tid.

Du hånar implicit de som av olika skäl inte cyklar, just nu hånar du mig.

Kollektivtrafik ska vara det strukturella förstahandsvalet i städer tätorter, cykling ska vara ett möjligt komplement.

Kollektivtrafiken i tätoreterna ska bekostas av skattsedeln (på det ena eller andra viset), dock utan att de boende i områden i Sverige där kollektivtrafik är svår att vidmakthålla (avstånd, glesbefolkat), och därför bil blir ett realistiskt förstahandsval blir belastade ekonomiskt.
 
Men då tar det fortfarande över en timme att ta sig 2,5 mil, eller hur? Och sist jag tittade efter, så hade inte elcyklarna någon hytt som skyddar mot regn och snö, och även med dubbdäck, så är tvåhjulingar rätt läskiga i slask, löst grus och ishalka.
Elmotor eller ej, är inte det väsentliga.

Observera (igen), att jag ser det som vettigt att cykla de kortare sträckorna i/inom tätorter till/från jobbet, eller för att "göra ärenden", men de där glada tillropen om daglig mångmila pendling på cykel, är absurda.
Var har jag skrivit att alla ska cykla flera mil om dagen året runt? Sen har jag flera kompisar som gör det, så omöjligt är det inte. Och att det inte är omöjligt kommer jag att svara varje gång någon säger att det är omöjligt. Men jag säger inte att alla kan det. Men de som elcyklar orkar fem dagar i veckan till skillnad från de som cyklar vanlig cykel. Där är det fler som bara cyklar några gånger i veckan. Obs obs - > av de jag känner alltså.
 
Det är nog du som ska reflektera en gång till över de distanser som du hävdar att "många" cyklar, och hur ihärdiga dessa många är över tid.

Du hånar implicit de som av olika skäl inte cyklar, just nu hånar du mig.

Kollektivtrafik ska vara det strukturella förstahandsvalet i städer tätorter, cykling ska vara ett möjligt komplement.

Kollektivtrafiken i tätoreterna ska bekostas av skattsedeln (på det ena eller andra viset), dock utan att de boende i områden i Sverige där kollektivtrafik är svår att vidmakthålla (avstånd, glesbefolkat), och därför bil blir ett realistiskt förstahandsval blir belastade ekonomiskt.
I så gott som varje inlägg jag skrivit har jag varit tydlig med att jag vet att alla inte har samma förutsättningar, att väder och underlag skiljer sig åt. För min del är samtalet med dig slut här, eftersom du fortsätter lägga ord jag inte sagt i min mun och hävda, på ett ganska otrevligt sätt, att jag dumförklarar andra.
 
Du missar kontentan. Det krävs inte att man är en supercyklist idag för att kunna cykla en längre sträcka för det finns elcyklar. Elcyklar har en betydligt högre snitthastighet och kräver inte omklädningsrum när personen kommer fram till jobbet. Den ansträngningen som Skogaliten beskriver behövs inte.

Nja, jag tror du missar kontentan. Det finns stora delar av det svenska vägnätet där vare sig cyklar eller elcyklar kan framföras på ett säkert sätt. Vissa bor på andra sidan sådana delar i förhållande till destinationen.
 
Nja, jag tror du missar kontentan. Det finns stora delar av det svenska vägnätet där vare sig cyklar eller elcyklar kan framföras på ett säkert sätt. Vissa bor på andra sidan sådana delar i förhållande till destinationen.
Va? Vad har det med mitt svar att göra? Ingenting vad jag kan se i alla fall. Det handlade om hur jobbigt det är att cykla.

Själv cyklar jag nästan 1 mil på smal landsväg utan vägren när jag ska till eller från jobbet. Jo man får ju hålla i hatten.
 
Jag är uppväxt i Malmö och där är det många som cyklar som flera vittnat om, 0,5 -1 mil är vanligt och givetvis får man räkna om sträcka/tid efter det aktuella avståndet. De flesta har inte en såpass snäll trafikmiljö att de bara kan bränna rakt fram utan hänsyn till övriga trafikanter och de flesta kör åtminstone delvis i stadstrafik när de ska till jobb. Det är rödljus, det är stopplikt det är korsande cykelvägar, folk man behöver köra om, det platser med skymd sikt man behöver sakta in även i utan för tätorterna. 20 km i timmen i snitt på en elcykel är en hög hastighet.
Jag räknar inte med att civilisera människor kan räkna med att bränna fram ostört överhuvudtaget.

Men jag cyklar alltså i Sveriges näst största stad. Jag har inte de problem du beskriver. Folk i tråden som cyklar i skånska städer uttrycker inte heller de här problemen.

Jag snittar ca 20 km/tim på cykel, drygt 25 km/tim på min elcykel.
 
Du missar kontentan. Det krävs inte att man är en supercyklist idag för att kunna cykla en längre sträcka för det finns elcyklar. Elcyklar har en betydligt högre snitthastighet och kräver inte omklädningsrum när personen kommer fram till jobbet. Den ansträngningen som Skogaliten beskriver behövs inte.
Men du, varför tror du jag talar om supercyklister? (på tal om att missa poängen)

På vilket sätt indikerar stadsmiljö, att folk tvingas stanna vid korsningar, rödljus, skymd sikt, väja för andra trafikanter och att de flesta klarar 20 km i timmen om det är fritt blås på att jag talar om supercyklister? Det är alltså möjlig och lämplig hastighet jag talar om inte vad man kan åstadkomma under mer optimala förhållanden.

Det är många som upplever att cyklister far fram i alltför höga hastigheter, inte bara elcyklar. Det handlar egentligen tvärt om vad du tror att även icke supercyklister kommer upp i så pass höga hastigheter i framförallt stadsmiljö att det blir farligt. Är det en del stopp och passager med lägre hastighet så kanske du behöver en topphastighet som är en bra bit högre. Det är inte alls lämpligt för en vältrafikerad cykelbana i stadsmiljö.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 414
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp