P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Du måste ha en helt fantastiskt bil om det bara kostar dig 35 kr att köra i 35 minuter.

Jag håller med att det är helt relevant att jämföra kostnader och det måste vara lönsamt för folk att resa kollektivt. Men det kommer aldrig att lyckas om bilisterna envisas med att bara räkna med en del av sina kostnader.

Jag kan ju bara räkna den delen av kostnaderna som tillkommer p.g.a. den resan. Även om jag skulle ta tåget till Malmö varje gång jag är där så kan jag inte sälja bilen och slippa kostnaderna för försäkring och sånt.
 
Ja, och för mig är det i ärlighetens namn lite av ett mysterium varför man väljer bil i Stockholm.
De få gånger jag är där - det brukade vara en eller två gånger om året innan jag köpte mig gård, efter gårdsköpet har jag inte varit där - så har jag tagit tåget till Stockholm och sedan nyttjat tunnelbanan.
Det har varit väldigt smidigt.
Men då har jag å andra sidan enbart åkt på "nöjesresor" och shoppat böcker på antikvariat, gått på ett par museer och liknande. Inte haft tider att passa men väl en del böcker att bära (ryggsäck är bra...).
De få gångerna jag åker till Göteborg har handlat om konserter. Då har det inte funnits passande tåg-tider, och dessutom har vi åkt flera personer.
Vi har tagit bil, vilket då har varit smidigt även om det kunnat ta lite tid att hitta parkering.
Då hade det självklart varit lika intressant att ställa bilen utanför och åka exempelvis buss direkt till Ullevi om tidsaspekten inte hade försämrats drastiskt.
De gångerna har jag "mellanlandat" utanför Åmål så det har ändå varit ett par timmars bilresa både dit och hem.

Det beror väl lite på vad du menar med ”i Stockholm”. Andelen som kör inom Stockholms city när de ska roa dig är nog försvinnande få. De som kör bil mellan bostaden i Järfälla och jobbet i Liljeholmen desto fler.
 
När man gör dessa jämförelser behöver man räkna in alla bilens kostnader. Parkering, skatt, försäkring, slitage, värdeminskning osv.

Försäkring och skatt behöver jag betala ändå eftersom jag inte kan sälja bilen bara för att jag väljer att åka kollektivt till Malmö 1 gång i månaden. Det är inte tidsmässigt möjligt att åka kollektivt till mitt jobb (skulle förlora 2 timmar om dagen på det och den tiden har jag inte) så därför måste jag ha bil.

Parkeringen är gratis dit jag kör i Malmö (den jag besöker har en parkeringsplats jag kan stå på). Parkeringen hemma ingår i hyreslägenhetens hyra. Alla lägenheter på området jag bor har en egen parkeringsplats. Går inte att välja bort för att få lägre hyra.

Slitage: Ja, jag räknar med att bilen drar 0,5 istället för 0,45 som den drar i snitt och så räknar jag lite högt på dieselkostnaden också. Men där kanske jag borde lägga till lite till. Oavsett kommer jag inte upp i de 117 kr x 2 som det kostar att åka kollektivt samma sträcka.
 
Jag kan ju bara räkna den delen av kostnaderna som tillkommer p.g.a. den resan. Även om jag skulle ta tåget till Malmö varje gång jag är där så kan jag inte sälja bilen och slippa kostnaderna för försäkring och sånt.

Så du menar att värdeminskning, service- och reparationskostnader, däckkostnader m.m. inte påverkas av just dina resor till Malmö? Eller att de är samma oavsett hur mycket du kör? Då förstår jag att bilresorna blir ”billigare”.

Försäkringskostnader påverkas så vitt jag vet av antalet körda mil det också.

Med samma resonemang är det då alltså gratis för mig att åka buss till jobbet eftersom jag redan har köpt busskortet?
 
Så du menar att värdeminskning, service- och reparationskostnader, däckkostnader m.m. inte påverkas av just dina resor till Malmö? Eller att de är samma oavsett hur mycket du kör? Då förstår jag att bilresorna blir ”billigare”.

Försäkringskostnader påverkas så vitt jag vet av antalet körda mil det också.

Eftersom själva resan ToR Malmö kostar 70 kr med bil och resan kollektivt kostar 234 kr (skillnaden är: 164 kr så är min gissning att det fortfarande skulle bli billigare att ta bilen. Resorna till just Malmö är så få att de är försumbara i förhållande till min totala körsträcka.
 
Eftersom själva resan ToR Malmö kostar 70 kr med bil och resan kollektivt kostar 234 kr (skillnaden är: 164 kr så är min gissning att det fortfarande skulle bli billigare att ta bilen. Resorna till just Malmö är så få att de är försumbara i förhållande till min totala körsträcka.
Det är ju därför man vill höja parkeringskostnaden, för att det är för billigt sett till samhällskostnaden för människor att ta bilen. Det du beskriver visar ju bara på det som man ser som problemet med dagens politik. Man vill att fler ska välja att resa miljövänligt, men allt pekar mot att man ska välja bilen. Samhällplaneringen planerar för bil, det är bekvämare och i många fall till och med billigare. Varför skulle någon välja att resa på andra sätt?
 
Själv försöker jag undvika att skaffa bil så länge det bara går. Beställer saker med hemleverans, "bär" tunga grejer på cykeln, samåker med vänner som har bil (gemensam Ikea-tur med shopping, umgänge och käk), kollektivtrafik (det går jättebra med kollektivtrafik till de stora shoppingcentrumen utanför min stad (Malmö), är alltid fullt på bussen och många vid den tågstationen) eller helt enkelt bilpoolsbil om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Hittills har det gått fint och jag har bara använt bilpool en enda gång.

I min stad börjar stadsplanerarna bryta lite ny mark, nämligen att börja slopa kravet på att varje ny detaljplan med bostäder ska ha ett visst antal bilplatser också. Detta blir dyrt för de som vill bygga, eftersom bilar faktiskt tar mycket yta. De flesta måste bygga parkeringsgarage under de nya byggnaderna. Men nu börjar det kravet luckras upp och istället ersättas med obligatoriska cykelpool- och bilpoolsplatser! DRÖMMEN att ha elcykel med kärra till utlåning vid sin bostad...
 
Försäkring och skatt behöver jag betala ändå eftersom jag inte kan sälja bilen bara för att jag väljer att åka kollektivt till Malmö 1 gång i månaden. Det är inte tidsmässigt möjligt att åka kollektivt till mitt jobb (skulle förlora 2 timmar om dagen på det och den tiden har jag inte) så därför måste jag ha bil.

Parkeringen är gratis dit jag kör i Malmö (den jag besöker har en parkeringsplats jag kan stå på). Parkeringen hemma ingår i hyreslägenhetens hyra. Alla lägenheter på området jag bor har en egen parkeringsplats. Går inte att välja bort för att få lägre hyra.

Slitage: Ja, jag räknar med att bilen drar 0,5 istället för 0,45 som den drar i snitt och så räknar jag lite högt på dieselkostnaden också. Men där kanske jag borde lägga till lite till. Oavsett kommer jag inte upp i de 117 kr x 2 som det kostar att åka kollektivt samma sträcka.
Ja, men när man diskuterar bilåkande såhär som vi gör i tråden så behöver man ju ta helhetsgrepp och då blir det konstigt att jämföra detaljresor där man väljer ut bara vissa kostnader.
 
Eftersom själva resan ToR Malmö kostar 70 kr med bil och resan kollektivt kostar 234 kr (skillnaden är: 164 kr så är min gissning att det fortfarande skulle bli billigare att ta bilen. Resorna till just Malmö är så få att de är försumbara i förhållande till min totala körsträcka.

Men nu räknar du ju enkelbiljetter tur och retur. Det finns ju dygnsbiljett med en maxkostnad? Vilken ort utanför Malmö reser du från?
 
Eftersom själva resan ToR Malmö kostar 70 kr med bil och resan kollektivt kostar 234 kr (skillnaden är: 164 kr så är min gissning att det fortfarande skulle bli billigare att ta bilen. Resorna till just Malmö är så få att de är försumbara i förhållande till min totala körsträcka.

Det beror ju såklart på vad du har för bil. Jag tror du gissar fel.
 
Själv försöker jag undvika att skaffa bil så länge det bara går. Beställer saker med hemleverans, "bär" tunga grejer på cykeln, samåker med vänner som har bil (gemensam Ikea-tur med shopping, umgänge och käk), kollektivtrafik (det går jättebra med kollektivtrafik till de stora shoppingcentrumen utanför min stad (Malmö), är alltid fullt på bussen och många vid den tågstationen) eller helt enkelt bilpoolsbil om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Hittills har det gått fint och jag har bara använt bilpool en enda gång.

I min stad börjar stadsplanerarna bryta lite ny mark, nämligen att börja slopa kravet på att varje ny detaljplan med bostäder ska ha ett visst antal bilplatser också. Detta blir dyrt för de som vill bygga, eftersom bilar faktiskt tar mycket yta. De flesta måste bygga parkeringsgarage under de nya byggnaderna. Men nu börjar det kravet luckras upp och istället ersättas med obligatoriska cykelpool- och bilpoolsplatser! DRÖMMEN att ha elcykel med kärra till utlåning vid sin bostad...
Jag bor i ett föredömligt område på det sättet. När vi köpte bostadsrätt så ingår medlemskap i Sunfleet så vi är alltså med i bilpool. Bilpoolen har även lådcyklar (el) som man kan hyra därigenom. Det är verkligen toppen!
Vi övervägde att skippa bil helt när vi skulle flytta hit, men omständigheterna gjorde att vi behövde byta bil ett halvår innan flytten och då blev det ny bil ändå. Det som ställer till det för mig är dessutom att de flesta av mina bilresor går till stallet = många timmar då bilpoolsbilen står still men kostar mycket pengar i timkostnad. Det blev inte så förmånligt att det känns värt att sälja bilen nu när vi väl har en.

Man har dessutom satsat på att ha täta bussturer här. Alla som flyttade in fick ett månadskort till bussen gratis i början också så man kunde testa. Parkeringen är snordyr och bara den kostnaden gör att man kommer väldigt långt med bilpoolen om man verkligen inte är i behov av egen bil.
Det finns heller inga fasta parkeringsplatser mitt inne i området (förutom handikapp) utan det är bara enstaka 15-minuters parkering och sen finns alla fasta parkeringsplatser i utkanterna av området. Gör att det blir väldigt lite biltrafik mitt i.

Mer sånt i framtiden!
 
Men nu räknar du ju enkelbiljetter tur och retur. Det finns ju dygnsbiljett med en maxkostnad? Vilken ort utanför Malmö reser du från?

En 24-timmars familjebiljett ToR kostar med den rabatt jag kan få (d.v.s. den man får när man köper i appen) 234 kr. Vilket är detsamma som 117 kr gånger 2. Ordinarie pris är 176 kr enkel resa och med det gamla rabattkortet som fortfarande gäller parallellt med appen kostar det 149,50 kr enkel resa. Jag valde den billigaste biljetten i mitt exempel. Enligt Skånetrafikens hemsida.
 
Min poäng var såklart att alla dina mil är lika dyra att köra oavsett hur många av dem som går till Malmö.

Ja, det är klart de är. Men nu var mitt svar ett svar på den som skrev att det skulle vara bilfritt inne i just storstäderna. Men jag tror ändå inte att det kommer upp i 234 kr ToR med bilen när drivmedelskostnaden är endast 70 kr.
 
Ja, det är klart de är. Men nu var mitt svar ett svar på den som skrev att det skulle vara bilfritt inne i just storstäderna. Men jag tror ändå inte att det kommer upp i 234 kr ToR med bilen när drivmedelskostnaden är endast 70 kr.

Och mitt resonemang handlade om kostnadsjämförelser bil vs kollektivt generellt och inte just vart ditt körande går.

Vad har du för bil?
 
Jag bor i ett föredömligt område på det sättet. När vi köpte bostadsrätt så ingår medlemskap i Sunfleet så vi är alltså med i bilpool. Bilpoolen har även lådcyklar (el) som man kan hyra därigenom. Det är verkligen toppen!
Vi övervägde att skippa bil helt när vi skulle flytta hit, men omständigheterna gjorde att vi behövde byta bil ett halvår innan flytten och då blev det ny bil ändå. Det som ställer till det för mig är dessutom att de flesta av mina bilresor går till stallet = många timmar då bilpoolsbilen står still men kostar mycket pengar i timkostnad. Det blev inte så förmånligt att det känns värt att sälja bilen nu när vi väl har en.

Man har dessutom satsat på att ha täta bussturer här. Alla som flyttade in fick ett månadskort till bussen gratis i början också så man kunde testa. Parkeringen är snordyr och bara den kostnaden gör att man kommer väldigt långt med bilpoolen om man verkligen inte är i behov av egen bil.
Det finns heller inga fasta parkeringsplatser mitt inne i området (förutom handikapp) utan det är bara enstaka 15-minuters parkering och sen finns alla fasta parkeringsplatser i utkanterna av området. Gör att det blir väldigt lite biltrafik mitt i.

Mer sånt i framtiden!

Den mer kritiske (typ jag) skulle påstå att man varit tvungna att ta till sådana åtgärder för att hävda sin miljövänlighet eftersom man gjort fel på det viktigaste av allt. ;) ;)
 
Ja, men gör man det i tillräckligt stor utsträckning?
Inne i städerna finns ju alternativen (kollektivtrafik, cykel, promenader osv), det borde gå att fasa ut bilismen mycket fortare än vad som görs idag.
Jovisst. Jag tycker nog inte att någon miljöfråga ägnas tillräcklig kraft. Men i städerna sker mycket mer vad gäller trafik och transporter än på landsbygden, begripligt nog.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 410
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp