Ja, det är ju bara stockholmare som kommer med dumma förslag
Eller hur? Jag är så jäkla trött på folk som inte tar nått som helst ansvar själva, utan bara skyller på Stockholm och dess invånare hela tiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är ju bara stockholmare som kommer med dumma förslag
Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.Att ha kvar levande stadskärnor har ju ännu fler kvaliteter än de så viktiga servicerelaterade som uppkommit i tråden. I staden uppstår möten och inte bara möten kring konsumtion. Här finns kulturhistoriska värden och till skillnad från köpcentra kan en levande stadskärna gynna turismen. För en levande stad, som jag tror att @monster1 eller @Breaktown redan tagit upp, behövs verksamheter i bottenplan. En stad med många verksamheter, fönster och dörrar som vätter mot gatorna upplevs som en trygg stad. I och kring ett köpcentrum är det helt tomt, dött och upplevs otryggt utanför öppettiderna. Ju fler funktioner som kan blandas (tex bostäder, verksamheter med olika öppettider osv), desto tryggare känsla hos invånarna.
Inne i staden är marken allmän och vi har rätt att uttrycka våra åsikter genom att tex demonstrera. Ett köpcentrum är privatägt och hur kul man än kan tycka att det är att kunna ta en latte mellan besöken i klädbutikerna på ett inomhustorg är användningen av ytorna begränsad till de kommersiella värden ägaren bestämmer ska råda där. Du får inte lov att demonstrera i ett köpcentrum.
Jag önskar att fler kommuner hade vågat vägra extern handel och jag är positiv till att göra det svårare för människor att okynnesköra bil. Detta är inte en motsättning till att förbättra kollektivtrafiken och gärna, i min mening, göra den kostnadsfri.
Jag bor i en kommun där det är 28 000 innevånare och ca 60 % av dom bor i tätorten. Jag bor i en liten ort med ca 500 personer, vi har mataffär, distriktssköterska, bensinpump, skola, förskola, lunchrestaurang etc. Sedan är det ingen som hävdar att alla måste ta kollektivtrafiken överallt men de som inte måste ta bilen ska tycka det är så osmidigt att de väljer ett annat transportsätt. Tex om det kostade pengar att parkera vid jobbet skulle de som inte var tvungna att åka bil välja att gå eller cykla för att spara pengarna, jag har ingen valmöjlighet (om jag ska envisas med att bo där jag bor) alltså får jag betala men åh andra sidan kanske jag slipper jaga parkering som jag får göra idag för att alla som redan bor i tätorten ändå tar bilen. De bilresor man försöker rensa bort är de korta resorna de som är mindre än 5km-2mil beroende på vart i sverige man befinner sig.I min kommun bor 36 000 i "tätorten". 21 000 på landsbygd.
Alla inom tätorten har cykelavstånd till centrum. Ingen i kommunen har längre än 2,5 mil till centrum.
Skulle tro att det är ganska normalt i avstånd i en mellansvensk kommun.
Kan man då åka buss till jobbet och handla mat i centrum på vägen hem ens om man bor i de yttre kanterna av staden och kan nyttja stadstrafiken? Nej. För bussen går 500 m från närmsta livsmedelsaffär. En av tätortsbussarna stannar 100 m från affären. Men det hjälper ju få.
Sen att handla som barnfamilj - ni vet att man inte får handla innan man hämtar barnen på barnomsorgen va?
Så då får man ta bussen hem, hämta barnen, ta bussen tillbaka, handla så mycket så man klarar sig den dagen och göra om det hela nästa dag.
Eller så tar man bilen till affären - köpcentrat som ligger 2.5 km från centrum. Vad är det för fel på det?
Det är bara bra att man slipper åka in i centrum - trångt och bökigt.
Angående okynnesköra så var det 50% av trafiken som gick genom vårt centrum som inte hade ett ärende (stopp) på vägen. Det var helt enkelt en (o)vana att köra igenom centrum, det är alltså trafik som inte fyller någon som helst funktion, de kan välja en annan väg för sin transport utan problem och utan att det påverkar något. Typisk okynneskörning, eller att ta bilen när man bor mindre än 5 km från centrum och inte har en funktionsnedsättning är också okynneskörning. Alla som envisas med att köra sina barn till skolan och därmed skapa en farligt trafiksituation både för sina egna och andras barn, okynneskörning. Ja det finns människor som "måste" köra bil, det finns otroligt många fler som vill köra bil där det är för smidigt med tanke på kostnaden för miljö och samhälle.Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
Med okynnesköra menar jag just okynnesköra och ingenting annat. Jag begriper att det finns de som av olika skäl måste köra bil. Sansa dig!Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
Jag bor i en kommun där det är 28 000 innevånare och ca 60 % av dom bor i tätorten. Jag bor i en liten ort med ca 500 personer, vi har mataffär, distriktssköterska, bensinpump, skola, förskola, lunchrestaurang etc. Sedan är det ingen som hävdar att alla måste ta kollektivtrafiken överallt men de som inte måste ta bilen ska tycka det är så osmidigt att de väljer ett annat transportsätt. Tex om det kostade pengar att parkera vid jobbet skulle de som inte var tvungna att åka bil välja att gå eller cykla för att spara pengarna, jag har ingen valmöjlighet (om jag ska envisas med att bo där jag bor) alltså får jag betala men åh andra sidan kanske jag slipper jaga parkering som jag får göra idag för att alla som redan bor i tätorten ändå tar bilen. De bilresor man försöker rensa bort är de korta resorna de som är mindre än 5km-2mil beroende på vart i sverige man befinner sig.
Tex så är det så att i en storstad kan folk tänka sig att cykla upp till en mil till arbetet medan man i småstaden helst inte cyklar mer än 5 km. Man är helt enkelt väldigt van att ha nära när man bor i en småstad jämfört när man bor i en storstad. Människor som bor i en större stad är mer vana att röra sig till fots än människor som bor i småstäder, det är helt enkelt så besvärligt att röra sig med bil att det är smidigare att gå eller cykla. Därför är det lite av en myt att det är så nära till allt i en storstad, man kanske upplever det så, men det stämmer egentligen inte. Vi har bara lättare att acceptera avstånden i en större stad eftersom den är just större. I vår kommun klagas det ständigt på bristen på p-platser vi har en beläggning på 60-70 % på parkeringarna. Centrum är dessutom inte större än att det tar 2 minuter att ta sig från ena änden till den andra. Så att ställa sig på en annan plats än i entrén på butiken borde inte vara ett jätteproblem, speciellt inte om konkurrenterna är de stora externgalleriorna på orterna 1h resväg bort. Där sträckan från mitten av parkeringen fram till entrén på jättebutikerna är längre än från ena änden till andra änden av hela vårt centrum.
Jupp, all biltrafik, alltid, är okynneskörning. Lika bra att förbjuda alla kommunikationer när vi ändå är i farten. Kanske att häst och vagn kan få vara godkänt, möjligtvis.Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
Ja det finns människor som "måste" köra bil, det finns otroligt många fler som vill köra bil där det är för smidigt med tanke på kostnaden för miljö och samhälle.
Du missade poängen (och läste inte alla ord i mitt inlägg, det viktigaste "försvann" visst i ditt svar... ), men det är helt fritt att ta åt sig om man villJa, det är ju bara stockholmare som kommer med dumma förslag
Jag har provat att ha bil och att inte ha det. Utan bil (med cykel eller kollektivtrafik) är det ett elände om man vill handla lite fler eller större saker. Tex köpa växter till balkongen och blomjord. Då behöver man cykla två varv till blomaffären, eller åka buss med byten... tar en del tid. Med bil gör man hela turen under en timma, övriga alternativ tar en halv dag. Det jag vill säga med det här inlägget är att bil ibland är så behövligt, och att livet inte alltid funkar så enkelt utan.
(Även fast citerat så är detta inte menat som ett svar specifikt åt lia, bara spinner vidare på en av hennes kommentarer)
Vill jag köpa något bökigt så har jag det levererat. Eller så hyr jag typ en zipcar (det har jag aldrig gjort, men teoretiskt finns möjligheten)
Man vänjer sig vid mycket, och det är också apsmidigt att inte behöva bry sig om parkering, skatt, försäkring, servos, tankningar, byta däck.. Eh. Vilket meck det att ha bil. Så glad att jag slipper
Bara för att vara supertydlig, jag argumenterar INTE för en bilfri värld, och det finns absolut livsstilar som är bilberoende, jag vill väl mest dela mitt bilfria perspektiv, och att man absolut kan leva ett smidigt och effektivt liv utan bil. Med tanke på att en allt större andel av människor bor i städer, och storstäder framförallt, så tror jag att bilägandet är på stark nedgång, och förhoppningsvis kan vi ha fler bilfria stadskärnor och bättre kollektivtrafik
Men vi vill slippa köra in till centrum...det är ju det det handlar om. Jag vill handla utanför stadskärnan. Parkera min bil, veckohandla, gå till apoteket, köpa skor och kanske ett mål mat innan jag åker hem till skogen igen.Angående okynnesköra så var det 50% av trafiken som gick genom vårt centrum som inte hade ett ärende (stopp) på vägen. Det var helt enkelt en (o)vana att köra igenom centrum, det är alltså trafik som inte fyller någon som helst funktion, de kan välja en annan väg för sin transport utan problem och utan att det påverkar något. Typisk okynneskörning, eller att ta bilen när man bor mindre än 5 km från centrum och inte har en funktionsnedsättning är också okynneskörning. Alla som envisas med att köra sina barn till skolan och därmed skapa en farligt trafiksituation både för sina egna och andras barn, okynneskörning. Ja det finns människor som "måste" köra bil, det finns otroligt många fler som vill köra bil där det är för smidigt med tanke på kostnaden för miljö och samhälle.
Det jag försökte säga var att de snällt brukar göra undantag för småttingar.