P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Tillhör dem som sällan är i stadens centrum i den kommunen jag bor i, finns för mig ingen anledning att åka dit.
Dels har jag både ICA och Coop i byn där jag bor samt ett ICA Maxi på väg hem från jobbet
Ja, jag kör bil till/från jobbet eller så samåker jag med min man.
Det tar mig 13 min att köra till jobbet, parkerar 200 meter från jobbentrén.
Ska jag åka kommunalt får jag först promenera 1,2 km, åka buss i 20 min och gå ytterligare 10 min och det kostar nästan lika mycket med ett busskort som att köra bil.
Ska jag handla i stadens centrum måste jag köra ytterligare 3 km hemifrån med bilen eller åka buss.
Stadens centrum ligger på en ö och jag bor på 15 km bort på landet i en av kommunens byar, finns ett flertal sådana
 
Att ha kvar levande stadskärnor har ju ännu fler kvaliteter än de så viktiga servicerelaterade som uppkommit i tråden. I staden uppstår möten och inte bara möten kring konsumtion. Här finns kulturhistoriska värden och till skillnad från köpcentra kan en levande stadskärna gynna turismen. För en levande stad, som jag tror att @monster1 eller @Breaktown redan tagit upp, behövs verksamheter i bottenplan. En stad med många verksamheter, fönster och dörrar som vätter mot gatorna upplevs som en trygg stad. I och kring ett köpcentrum är det helt tomt, dött och upplevs otryggt utanför öppettiderna. Ju fler funktioner som kan blandas (tex bostäder, verksamheter med olika öppettider osv), desto tryggare känsla hos invånarna.

Inne i staden är marken allmän och vi har rätt att uttrycka våra åsikter genom att tex demonstrera. Ett köpcentrum är privatägt och hur kul man än kan tycka att det är att kunna ta en latte mellan besöken i klädbutikerna på ett inomhustorg är användningen av ytorna begränsad till de kommersiella värden ägaren bestämmer ska råda där. Du får inte lov att demonstrera i ett köpcentrum.

Jag önskar att fler kommuner hade vågat vägra extern handel och jag är positiv till att göra det svårare för människor att okynnesköra bil. Detta är inte en motsättning till att förbättra kollektivtrafiken och gärna, i min mening, göra den kostnadsfri.
 
I min kommun bor 36 000 i "tätorten". 21 000 på landsbygd.
Alla inom tätorten har cykelavstånd till centrum. Ingen i kommunen har längre än 2,5 mil till centrum.
Skulle tro att det är ganska normalt i avstånd i en mellansvensk kommun.
Kan man då åka buss till jobbet och handla mat i centrum på vägen hem ens om man bor i de yttre kanterna av staden och kan nyttja stadstrafiken? Nej. För bussen går 500 m från närmsta livsmedelsaffär. En av tätortsbussarna stannar 100 m från affären. Men det hjälper ju få.
Sen att handla som barnfamilj - ni vet att man inte får handla innan man hämtar barnen på barnomsorgen va?
Så då får man ta bussen hem, hämta barnen, ta bussen tillbaka, handla så mycket så man klarar sig den dagen och göra om det hela nästa dag.
Eller så tar man bilen till affären - köpcentrat som ligger 2.5 km från centrum. Vad är det för fel på det?
Det är bara bra att man slipper åka in i centrum - trångt och bökigt.
 
Att ha kvar levande stadskärnor har ju ännu fler kvaliteter än de så viktiga servicerelaterade som uppkommit i tråden. I staden uppstår möten och inte bara möten kring konsumtion. Här finns kulturhistoriska värden och till skillnad från köpcentra kan en levande stadskärna gynna turismen. För en levande stad, som jag tror att @monster1 eller @Breaktown redan tagit upp, behövs verksamheter i bottenplan. En stad med många verksamheter, fönster och dörrar som vätter mot gatorna upplevs som en trygg stad. I och kring ett köpcentrum är det helt tomt, dött och upplevs otryggt utanför öppettiderna. Ju fler funktioner som kan blandas (tex bostäder, verksamheter med olika öppettider osv), desto tryggare känsla hos invånarna.

Inne i staden är marken allmän och vi har rätt att uttrycka våra åsikter genom att tex demonstrera. Ett köpcentrum är privatägt och hur kul man än kan tycka att det är att kunna ta en latte mellan besöken i klädbutikerna på ett inomhustorg är användningen av ytorna begränsad till de kommersiella värden ägaren bestämmer ska råda där. Du får inte lov att demonstrera i ett köpcentrum.

Jag önskar att fler kommuner hade vågat vägra extern handel och jag är positiv till att göra det svårare för människor att okynnesköra bil. Detta är inte en motsättning till att förbättra kollektivtrafiken och gärna, i min mening, göra den kostnadsfri.
Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
 
I min kommun bor 36 000 i "tätorten". 21 000 på landsbygd.
Alla inom tätorten har cykelavstånd till centrum. Ingen i kommunen har längre än 2,5 mil till centrum.
Skulle tro att det är ganska normalt i avstånd i en mellansvensk kommun.
Kan man då åka buss till jobbet och handla mat i centrum på vägen hem ens om man bor i de yttre kanterna av staden och kan nyttja stadstrafiken? Nej. För bussen går 500 m från närmsta livsmedelsaffär. En av tätortsbussarna stannar 100 m från affären. Men det hjälper ju få.
Sen att handla som barnfamilj - ni vet att man inte får handla innan man hämtar barnen på barnomsorgen va?
Så då får man ta bussen hem, hämta barnen, ta bussen tillbaka, handla så mycket så man klarar sig den dagen och göra om det hela nästa dag.
Eller så tar man bilen till affären - köpcentrat som ligger 2.5 km från centrum. Vad är det för fel på det?
Det är bara bra att man slipper åka in i centrum - trångt och bökigt.
Jag bor i en kommun där det är 28 000 innevånare och ca 60 % av dom bor i tätorten. Jag bor i en liten ort med ca 500 personer, vi har mataffär, distriktssköterska, bensinpump, skola, förskola, lunchrestaurang etc. Sedan är det ingen som hävdar att alla måste ta kollektivtrafiken överallt men de som inte måste ta bilen ska tycka det är så osmidigt att de väljer ett annat transportsätt. Tex om det kostade pengar att parkera vid jobbet skulle de som inte var tvungna att åka bil välja att gå eller cykla för att spara pengarna, jag har ingen valmöjlighet (om jag ska envisas med att bo där jag bor) alltså får jag betala men åh andra sidan kanske jag slipper jaga parkering som jag får göra idag för att alla som redan bor i tätorten ändå tar bilen. De bilresor man försöker rensa bort är de korta resorna de som är mindre än 5km-2mil beroende på vart i sverige man befinner sig.

Tex så är det så att i en storstad kan folk tänka sig att cykla upp till en mil till arbetet medan man i småstaden helst inte cyklar mer än 5 km. Man är helt enkelt väldigt van att ha nära när man bor i en småstad jämfört när man bor i en storstad. Människor som bor i en större stad är mer vana att röra sig till fots än människor som bor i småstäder, det är helt enkelt så besvärligt att röra sig med bil att det är smidigare att gå eller cykla. Därför är det lite av en myt att det är så nära till allt i en storstad, man kanske upplever det så, men det stämmer egentligen inte. Vi har bara lättare att acceptera avstånden i en större stad eftersom den är just större. I vår kommun klagas det ständigt på bristen på p-platser vi har en beläggning på 60-70 % på parkeringarna. Centrum är dessutom inte större än att det tar 2 minuter att ta sig från ena änden till den andra. Så att ställa sig på en annan plats än i entrén på butiken borde inte vara ett jätteproblem, speciellt inte om konkurrenterna är de stora externgalleriorna på orterna 1h resväg bort. Där sträckan från mitten av parkeringen fram till entrén på jättebutikerna är längre än från ena änden till andra änden av hela vårt centrum.
 
Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
Angående okynnesköra så var det 50% av trafiken som gick genom vårt centrum som inte hade ett ärende (stopp) på vägen. Det var helt enkelt en (o)vana att köra igenom centrum, det är alltså trafik som inte fyller någon som helst funktion, de kan välja en annan väg för sin transport utan problem och utan att det påverkar något. Typisk okynneskörning, eller att ta bilen när man bor mindre än 5 km från centrum och inte har en funktionsnedsättning är också okynneskörning. Alla som envisas med att köra sina barn till skolan och därmed skapa en farligt trafiksituation både för sina egna och andras barn, okynneskörning. Ja det finns människor som "måste" köra bil, det finns otroligt många fler som vill köra bil där det är för smidigt med tanke på kostnaden för miljö och samhälle.
 
Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
Med okynnesköra menar jag just okynnesköra och ingenting annat. Jag begriper att det finns de som av olika skäl måste köra bil. Sansa dig!
 
Jag bor i en kommun där det är 28 000 innevånare och ca 60 % av dom bor i tätorten. Jag bor i en liten ort med ca 500 personer, vi har mataffär, distriktssköterska, bensinpump, skola, förskola, lunchrestaurang etc. Sedan är det ingen som hävdar att alla måste ta kollektivtrafiken överallt men de som inte måste ta bilen ska tycka det är så osmidigt att de väljer ett annat transportsätt. Tex om det kostade pengar att parkera vid jobbet skulle de som inte var tvungna att åka bil välja att gå eller cykla för att spara pengarna, jag har ingen valmöjlighet (om jag ska envisas med att bo där jag bor) alltså får jag betala men åh andra sidan kanske jag slipper jaga parkering som jag får göra idag för att alla som redan bor i tätorten ändå tar bilen. De bilresor man försöker rensa bort är de korta resorna de som är mindre än 5km-2mil beroende på vart i sverige man befinner sig.

Tex så är det så att i en storstad kan folk tänka sig att cykla upp till en mil till arbetet medan man i småstaden helst inte cyklar mer än 5 km. Man är helt enkelt väldigt van att ha nära när man bor i en småstad jämfört när man bor i en storstad. Människor som bor i en större stad är mer vana att röra sig till fots än människor som bor i småstäder, det är helt enkelt så besvärligt att röra sig med bil att det är smidigare att gå eller cykla. Därför är det lite av en myt att det är så nära till allt i en storstad, man kanske upplever det så, men det stämmer egentligen inte. Vi har bara lättare att acceptera avstånden i en större stad eftersom den är just större. I vår kommun klagas det ständigt på bristen på p-platser vi har en beläggning på 60-70 % på parkeringarna. Centrum är dessutom inte större än att det tar 2 minuter att ta sig från ena änden till den andra. Så att ställa sig på en annan plats än i entrén på butiken borde inte vara ett jätteproblem, speciellt inte om konkurrenterna är de stora externgalleriorna på orterna 1h resväg bort. Där sträckan från mitten av parkeringen fram till entrén på jättebutikerna är längre än från ena änden till andra änden av hela vårt centrum.


Det här är så himla sant. Jag bor ju i megastad och jag går som aldrig förr!
Upp till 30 minuter är absolut inga problem, och jag har vänner som gångpendlar till jobbet på 50 min enkel riktning.
Besöker jag föräldrarna i Ystad tar jag bilen 4 min till mataffären... (vilket är ett bevis för hur låt jag är och att jag behöver ett starkt incitament för att göra bättre val)

När andra alternativ är bökiga/dyra så börjar man gå istället, och sen vänjer man sig snabbt, och idén om vad som är "normalt" ändras snabbt!

Jag tycker bilar är så himla otrevliga och ser gärna bilfria centrum i alla storstäder!
 
Vad då OKYNNESKÖRA? Så i din idé om hur folk ska få demonstrera fritt överallt ingår att ta ifrån dom friheten att få prioritera att tillbringa tid MED sin familj i lugn och ro istället för att sitta på en buss med fyra fulla kassar och skrikande barn? Jag blir uppriktigt förbannad.
Jupp, all biltrafik, alltid, är okynneskörning. Lika bra att förbjuda alla kommunikationer när vi ändå är i farten. Kanske att häst och vagn kan få vara godkänt, möjligtvis.
 
Jag åker mycket hellre till centrum som ligger en bit ut, än in till stan. Nu bor jag i en kommun som inte har en stadskärna av den bemärkelsen och närmaste stad är för stor för att jag tycker det ska vara mysigt att åka dit. Vi har dock ett stort inomhuscentrum, men dit åker jag sällan. För mycket folk på liten yta för mig.
Nu har jag ett bra "utomhuscentrum" nära, 20 min promenad, 3-5 min med bil och i princip på vägen hem från jobbet. Som jag typ måste åka bil till och från.
Jag levde utan bil 1,5 år och märkte då att det i mångt och mycket är en inställningsfråga. Jag kunde åka kollektivt till och från jobbet då, vilket var bra. När jag slutade som senast tog det drygt 3 h att ta mig hem. Med bil tog det 25 min. Det mesta går om man vill.
Just min kommun skulle det bli mycket underligt för om man införde skatt på dessa parkeringar eftersom vi inte har nått stadscentrum att värna om.
 
Jag har provat att ha bil och att inte ha det. Utan bil (med cykel eller kollektivtrafik) är det ett elände om man vill handla lite fler eller större saker. Tex köpa växter till balkongen och blomjord. Då behöver man cykla två varv till blomaffären, eller åka buss med byten... tar en del tid. Med bil gör man hela turen under en timma, övriga alternativ tar en halv dag. Det jag vill säga med det här inlägget är att bil ibland är så behövligt, och att livet inte alltid funkar så enkelt utan.
 
Jag vet inte om det redan nämnts i den långa tråden, men det är ju inte alltid som köpcentrat (t.ex. ICA-butiken) själv äger parkeringen utanför. Den kan ägas av ett privat företag som har det hela som sin business. Dvs inte direkt ett sätt att minska på trafiken utan snarare ett sätt att dra in pengar.

Detta faktum med markägandet togs upp nyligen hos oss, där man klagade på tiggarna som satt utanför ICAs ingång. ICA menade då, att marken utanför affären inte är deras egendom utan någon annans och därför inget de kan göra något åt. Off topic.....
 
Jag har provat att ha bil och att inte ha det. Utan bil (med cykel eller kollektivtrafik) är det ett elände om man vill handla lite fler eller större saker. Tex köpa växter till balkongen och blomjord. Då behöver man cykla två varv till blomaffären, eller åka buss med byten... tar en del tid. Med bil gör man hela turen under en timma, övriga alternativ tar en halv dag. Det jag vill säga med det här inlägget är att bil ibland är så behövligt, och att livet inte alltid funkar så enkelt utan.

(Även fast citerat så är detta inte menat som ett svar specifikt åt lia, bara spinner vidare på en av hennes kommentarer)

Vill jag köpa något bökigt så har jag det levererat. Eller så hyr jag typ en zipcar (det har jag aldrig gjort, men teoretiskt finns möjligheten)

Man vänjer sig vid mycket, och det är också apsmidigt att inte behöva bry sig om parkering, skatt, försäkring, servos, tankningar, byta däck.. Eh. Vilket meck det att ha bil. Så glad att jag slipper

Bara för att vara supertydlig, jag argumenterar INTE för en bilfri värld, och det finns absolut livsstilar som är bilberoende, jag vill väl mest dela mitt bilfria perspektiv, och att man absolut kan leva ett smidigt och effektivt liv utan bil. Med tanke på att en allt större andel av människor bor i städer, och storstäder framförallt, så tror jag att bilägandet är på stark nedgång, och förhoppningsvis kan vi ha fler bilfria stadskärnor och bättre kollektivtrafik :D
 
(Även fast citerat så är detta inte menat som ett svar specifikt åt lia, bara spinner vidare på en av hennes kommentarer)

Vill jag köpa något bökigt så har jag det levererat. Eller så hyr jag typ en zipcar (det har jag aldrig gjort, men teoretiskt finns möjligheten)

Man vänjer sig vid mycket, och det är också apsmidigt att inte behöva bry sig om parkering, skatt, försäkring, servos, tankningar, byta däck.. Eh. Vilket meck det att ha bil. Så glad att jag slipper

Bara för att vara supertydlig, jag argumenterar INTE för en bilfri värld, och det finns absolut livsstilar som är bilberoende, jag vill väl mest dela mitt bilfria perspektiv, och att man absolut kan leva ett smidigt och effektivt liv utan bil. Med tanke på att en allt större andel av människor bor i städer, och storstäder framförallt, så tror jag att bilägandet är på stark nedgång, och förhoppningsvis kan vi ha fler bilfria stadskärnor och bättre kollektivtrafik :D

Jag lever utan bil (normalt sett, undantag i sommar) i en liten by med över 10 mil till närmsta stad. Det var ganska omständligt i början, från att ha bott i hyfsat stor stad till detta. Men jag har vant mig, känner mig "friare" utan bil (för 10 år sen kändes det tvärtom). Föredrar definitivt att ta tåget till stan framför bilen, tyvärr är tåget dyrare och snart kommer vintern med massa inställda och jätteförsenade tåg. Jag går mycket mer utan bil, alltså i vardagen. Nu när jag har bilen nånstans och sen ska till nästa ställe 1 km bort tar jag ju bilen för att slippa gå tillbaka och hämta den sen, och jag verkligen avskyr att göra så.
 
Angående okynnesköra så var det 50% av trafiken som gick genom vårt centrum som inte hade ett ärende (stopp) på vägen. Det var helt enkelt en (o)vana att köra igenom centrum, det är alltså trafik som inte fyller någon som helst funktion, de kan välja en annan väg för sin transport utan problem och utan att det påverkar något. Typisk okynneskörning, eller att ta bilen när man bor mindre än 5 km från centrum och inte har en funktionsnedsättning är också okynneskörning. Alla som envisas med att köra sina barn till skolan och därmed skapa en farligt trafiksituation både för sina egna och andras barn, okynneskörning. Ja det finns människor som "måste" köra bil, det finns otroligt många fler som vill köra bil där det är för smidigt med tanke på kostnaden för miljö och samhälle.
Men vi vill slippa köra in till centrum...det är ju det det handlar om. Jag vill handla utanför stadskärnan. Parkera min bil, veckohandla, gå till apoteket, köpa skor och kanske ett mål mat innan jag åker hem till skogen igen.
 
Fattar inte varför alla ska in i centrum för att handla? Själv tycker jag det bara är bökigt, föredrar mycket bättre att slinka in vid ett köpcentrum till/från jobbet än in och krångla mig i centrum med bilen efter/före jobbet.

Bilen får jag ändå ta till jobbet det sista tåget har gått innan jag slutar när jag jobbar kväll, jobbar jag dag har tågen inte börjat gå vid den tiden jag behöver åka, nästan sant skulle kunna ta första tåget in men då kan tåget vara sent max 2 min för att hinna med bussen ut till jobbet och det vågar jag inte:cautious:.

Här tror jag inte att centrumhandeln är icke existerande pga köpcentrum utan snarare pga att Göteborg ligger såpass nära med större utbud än vad det kan bli i andra centrum som ligger i närheten.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 408
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp