OK, fast hur många köpcentra ligger så till att det blir "bostadsparkering"?Du får rotation på bilarna, dvs folk okynnesparkerar inte. Det är lättare att bevaka. Du får bort de personer som inte måste ta bilen dit. För handeln är det oftast bättre, de vill inte att folk bostadsparkerar eller använder parkeringen som arbetsparkering under deras öppettider. De vill att parkeringen ska användas av deras kunder, således räknar man ut en snitt tid för hur långtid en kund tar på sig för genomsnittliga ärenden och sedan sätter man den tiden ca 4h för en centrumparkering och ca 2h för enbart en butik. Vill man att parkeringsytan ska användas enbart för kunder som ska köpa något som ska lastas in i butiken väljer man 30 minuter vilket bör räcka för att hämta betala och lasta in. Det går givetvis att reglera på olika vis, p-skiva, däcktryck eller avgift. Men det är ju ekonomiskt praktiskt att välja avgift då du kan använda avgiften till att finansiera bevakningen. Det blir ju annars en extra kostnad.
I Karlstad, som är min referens, ligger köpcentra väl från bostadsområdena. Få personer kan nog ta cykel hellre än bil när de ska dit och handla, få "okynnesparkerar" rimligen vid de köpcentra som finns.