Personligen så kan en p-avg få mig att tänka till i de lägen då jag hade kunnat ta bussen. Om jag ska till stan och shoppa så är det lockande att ta bilen, men eftersom jag vet att jag måste betala p-avg så tippar det över så jag tar bussen istället.
Så uppenbarligen kan det ge effekt för en del iaf
Så kan det säkert vara för en del men det finns nog många sådana som jag som i vanliga fall inte åker buss och har således inget busskort. Ska jag ta bussen så måste jag först åka till närmaste ombud och fixa ett SL-kort som jag fyller på med reskassa. Sedan måste jag åka buss till centrum, byta till en annan buss och till slut gå 500 m för att ta mig till centrumshoppingen. Därefter ska jag tillbaka också. Enkel resa skulle ta närmare en timme jämfört med max 20 min med bil. Det skulle då kosta mig 62 kr att åka t o r och det är då om jag åker själv. Ska någon annan av familjemedlemmarna med så blir det ju gånger 62 kr/familjemedlem extra.
Det är således inget jag ens skulle överväga utan övervägningen skulle i sådana fall handla om ifall jag nätshoppar istället för att åka till centrumet. Jag väljer då nätbutiker med gratis frakt oc gratis retur så att jag kan prova kläder ilugn och ro hemma.
Handlar det om man så går dte ju alldeles utmärkt att handla mat på nätet som körs hem till dörren.
Personligen tror jag att detta bara är en skatt i mängden man vill införa för att pressa ut mer pengar ur befolkningen och särskilt bilisterna, folk slutar ju dessvärre inte åka bil bara för att det blir dyrare (vilket vi sett av alla andra skatte-/prishöjningar på bilismområdet) utan de lägger bara mindre pengar på annat.