Nej men väldigt många har alternativ. Det är väldigt dåligt om även de som bor nära väljer bilen och det är ju knappast ngt som ska uppmuntras.
Jag har dock extremt svårt att tro att det enbart är p-avgiften som får gemene man att välja externt centrum. Förmodligen är det, för de allra flesta, en kombination av anledningar.
För mig är anledningarna de här:
-Bättre öppettider (d.v.s. helgöppet)
-Fler butiker, som alla har samma öppettider
-På vinterhalvåret är en fördel att man kan gå i behagligt klimat hela shoppingturen (förutom när jag springer från bilen till entrén utan jacka). Jag lämnar jackan i bilen och går sen hela shoppingrundan i behaglig temperatur både inne i butikerna och mellan dem. Om jag på vinterhalvåret åker ner till centrum och shoppar så måste jag har tjock vinterjacka på mig (plus mössa, handskar och halsduk eftersom jag oftast cyklar dit) vilket gör att jag inne i butikerna blir svettig och mellan butikerna fryser (för att jag blivit svettig inne i butikerna).
Om jag vet vad jag ska ha och jag vet att det finns i en butik i centrum kan jag åka dit för att handla och jag cyklar oftast men då måste det vara på lördag förmiddag för det är enda tiden då affärerna i stan har öppet när jag är ledig. Men för en trevlig shoppingtur blir det köpcentrat. Fler butiker och där finns ett bra sushiställe att luncha på. Det finns det inte i min stad.