Att löna sig ekonomiskt har i det här fallet (det du alltså citerar) inget att göra med om det lönar sig miljömässigt, vilket var det jag skrev om. Läs ordentligt!
Nybyggnation, drift och underhåll av vägarna är lika räknat för både buss och bil i de undersökningar jag hänvisade till, eftersom båda fordonstypen är beroende av att vägen finns och fungerar. Snälla läs ordentligt vad du svarar på, jag skrev detta innan också.
Ingen har sagt att det ska göras året runt eller funka varenda gång. Föräldern kanske har enklare att cykla 6 km i mörker än ett barn.
Nu pratade vi om Linköping, där jag är uppväxt och regelbundet besöker. Det är köer och rusningstrafik där. Läs vad du svarar på tack!
Jag tänker inte definiera det eftersom jag hänvisade till vilka undersökningar det finns. DU får kolla hur DE definierar SUV om du nu vill veta. Jag uppmanar dig igen: läs ordentligt vad för text du faktiskt svarar på. Svaret på de flesta av dina frågor här ovan är givna om du läst ordentligt. Det hör till god Nettikett
Jag har nog läst rätt ordentligt, frågan är hur det du skrivit kan tolkas.
För svaren på mina frågor finns inte i texterna du skrivit, eller så är de inbäddade, att det är svårt att hitta. Om du gärna vill hänvisa till en viss (tillgänglig) rapport för att visst uttalande, så berätta i vilken tidigare länkad rapport du hittade uppgiften, så kan jag nog leta reda på länken och studera just det påståendet.
Om du ägnar dig åt att bara läsa någon annan rapporter utan att ha gått igenom deras definitioner, så blir ju det man försöker diskutera, inte bara tendensiöst, utan också rätt "svampigt".
Om du inte ens vet hur de som skrivit rapporterna, definierar olika saker, som t.ex. "SUV", eller bryr dig om begreppet vägstandard för eventuell busstrafik, då blir det ju riktigt svårt att greppa vad som diskuteras.
Att någon satt vagnen före hästen, och fördefinierat att bara vägar som kan bära bussar, är lämpliga för busstrafik, samtidigt som du påstår att "det bara är att bygga ut vägarna för att kunna bära busstrafik", hänger inte ihop för mig.
Verklighetens vägar ute på landsbygden är ofta enskilda vägar med stadsbidrag, ofta grusvägar, och ofta så smala så att möten mellan bil och stora fordon (timmerbilar eller t.ex. bussar) bara kan ske med största försiktighet, och ett möte mellan två stora fordon, behöver hanteras särskilt. Dessa vägar är inte särskilt enkla eller billiga att bygga ut.
Sedan har långt ifrån alla dessa vägar den bärigheten att de kan ta vare sig timmerbilar eller bussar. På vårkanten, när tjälen släpper, en, så är de här vägarna ofta avstängda för tung trafik. Timret kan vänta några veckor eller en månad. Den som ska åka till jobb eller skola kan inte det.
Du kanske vill prata om Linköping, jag pratar om medelstora städer i allmänhet, t.ex. Skövde, Katrineholm, Kalmar eller liknande. Ska man diskutera trafikfrågor, och bara vill hålla sig i en stad, så blir det lite andefattigt.
Periodvis har jag haft jobb (eller liknande) i Linköping, och åkt varje dag under veckorna i "rusningstrafik".
För mig som f.d. Stockholmare, är det du kallar för köer i Linköping inte "köer", utan mer förtjockningar i trafiken, på vissa ställen. Det är inte regelmässigt milslånga "nästan helt stopp" med krypkörning.
Köer, det är t.ex. milslånga köer på Essingeleden, eller runt/i norra länken, stillastående köer i något av tunnelsystemen inklusive tillfarter, eller varför inte på Värmdöleden.
Sedan tycker jag att du ska prova att cykla 6 km i vinterföre/vinterväder och beckmörker, det är inte speciellt trevligt sent på kvällen. Det är mer av ett stolleprov att göras någon enstaka gång när inget alternativ finns, än en lämplig rekommendation för vardagsliv.
Du verkar ju själv inse att det inte kan göras rutinmässigt.