Hur lång restid har du och hur långt kör du?Ibland roas jag lite av en del av den lantliga oviljan av att "ha restid till jobbet", jämfört med hur mycket tid storstadsbor ofta tillbringar med sitt jobbresande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur lång restid har du och hur långt kör du?Ibland roas jag lite av en del av den lantliga oviljan av att "ha restid till jobbet", jämfört med hur mycket tid storstadsbor ofta tillbringar med sitt jobbresande.
Jag gissar också att jag inte är den enda personen som behöver ha bil just för att jag åker till stallet. Om jag inte hade hållt på med hästar hade jag kunnat sälja min bil.Nej, men de ger faktiskt också ifrån sig metangas om än i mycket mindre mängd än idisslare. Största utsläppsposterna är dock förmodligen det bränsle som krävs för att odla fodret, gödselhantering och transporter(både av häst och foder).
Det finns uträkningar som gör gällande att klimatavtrycket för hästar ligger på 1,5 till drygt 5 ton koldioxidekvivalenter per häst och år, där variationen främst beror på foderåtgång och transporter(utrustningen som används till hästen är inte medräknad alls).
1 ton koldioxidekvivalenter motsvarar att köra 500 mil med en mellanstor bensinbil.
Hur har det ens med saker att göra?Var tänker du dig att mat ska odlas? Av vem/vilka ska den odlas? Och hur ska den komma till staden?
Det är ju väldigt sällan som buss är billigare för enstaka resor. Men ofta blir kalkylen annorlunda om man åker ofta och köper periodkort.
För mig kostar det tex 25 kr enkel resa inne i tätorten att åka buss. Månadskort kan jag dock köpa för 375 kr så det är ju inte så många resor som behövs innan det börjar tjäna sig
Du vet att du är sämre än mig på att argumentera? Detta kallas halmgubbe, har du hört talas om det?Var tänker du dig att mat ska odlas? Av vem/vilka ska den odlas? Och hur ska den komma till staden?
Inte i Östergötland, för Östgötatrafiken lägger ner alla linjer som inte har tillräcklig med passagerare.
Förstår du skillnaden mellan kollektivtrafik i glesbygd respektive tätort?
Gäller det även utanför allmänt vägnät alltså? I glesbefolkad landsbygd, där vägarna måste byggas om från grunden för att ens kunna bära belastningen av regelbunden busstrafik?
Hur långt får/kan/ska/ bussen köra, för att alls komma fram till någon destination om den ska slingra sig fram på långa vindlande grusvägar och plocka upp/släppa av folk, och fortfarande vara miljövänlig, samt rimlig att använda för att ta sig till/från jobbet, passa läkartider med mera?
Vem ska då hämta föräldern? Tro du att elmopeden fungera bra när det är 20 minusgrader?
Köer, eller "leta parkeringsplats" är icke frågor på landsbygden, och faktiskt i medelstora städer också.
Inte ens i medelstora städer finns något som avlägset liknar de köer som finns i t.ex. Stockholm.
Kan du definiera en SUV? Menar du inte egentligen en extra bränsletörstig personbil?
Ett jeepliknade fordon kan dra mellan 0,4 liter eller 2-3 liter per mil, vilket kan sägas gälla för de flesta fordon som drivs med flytande bränsle.
Moderna SUV:ar drar lika mycket (eller lite) bränsle per mil, som vilken annan bil som helst.
Jag kan inte ens med stor dos fantasi se att jag sagt så, eller att innebörden av vad jag skrivit här i tråden ens skulle vara i närheten av att kunna tolkas på det sätt du tolkar det som.Du menar alltså att folk ska typ gå eller cykla tre mil till närmaste busshållplats? Så långt ät det för mig.
Oj jag trodde nog en Grand Danois matomkostnader låg på 1000 kr i månaden tydligen är jag helt off.Alltså. En sån där "beräkna ditt klimatfotavtryckgrej" på nätet, som jag fyllde i, frågade just hur mycket pengar jag lägger på husdjur i månaden. Maxvärdet var 500 kronor. Jag kände att min häst gick lite väl mycket under radarn där.
500 kronor! Pah!
Det som faktiskt sker, är ju precis det motsatta.Så folk på landet ska det ändras på, men inte i stan?
Hästens ligger snäppet över...Oj jag trodde nog en Grand Danois matomkostnader låg på 1000 kr i månaden tydligen är jag helt off.
Bussar och bilar har olika krav på utrymme och körbarhet. Vissa vägar som fungerar okej för biltrafik är omöjliga för buss och andra håller inte den standard som linjetrafiken kräver även om det går att köra på den.Nybyggnation, drift och underhåll av vägarna är lika räknat för både buss och bil i de undersökningar jag hänvisade till, eftersom båda fordonstypen är beroende av att vägen finns och fungerar. Snälla läs ordentligt vad du svarar på, jag skrev detta innan också.
Jag håller med dig! Jag pendlar 2-3 dagar i veckan till universitetet och skulle rent tekniskt kunna ta bussen väldigt nära ytterdörren, men enkel resa kostar 88 kr, parkeringen vid stationen kostar 125 kr, det är alltså 50 kr billigare att parkera bilen än ta bussen fram och tillbaka. Skulle jag köpa pendlar kort så skulle bussresorna kosta ännu mer eftersom ett pendlar kort kostar 1110 kr och jag åker för lite för att kunna utnyttja det. I övrigt behöver vi bilen i vardagen så där är det svårt att få till något vettigt med kollektivtrafiken eller cykel. Jag tycker att det är ganska så skönt att slippa köra, men väljer ändå att ta bilen till stationen för att kunna göra andra ärenden när jag ändå är ute och åker.Inom stan cyklar jag eller går. Den är inte så stor :-) Har inget behov av kollektivtrafik eller bil i min lilla stad. Det är när jag ska utanför stan jag behöver bilen.
Jag tror att buss måste börja bli billigare även för enstaka resor för att folk ska börja byta ut bilen mot kollektivtrafiken. Annars blir tröskeln för hög. Och för en del personer (t.ex. jag) så kan man inte byta ut bilen mot kollektivtrafiken så ofta att ett månadskort hade lönat sig jämfört med bilen. Men man hade kanske kunnat byta ut en mindre del av bilresorna mot kollektivtrafiken om inte kollektivtrafiken varit dyrare för enstaka resor. Och om alla hade bytt ut 10% av sina bilresor mot kollektivtrafiken så hade ju det varit bra!
Jag räknade på det. För att ett månadskort från mig in till centrum skulle löna sig hade jag behövt åka 18 gånger per månad. Jag kör kanske den sträckan 1-2 gånger i månaden.
Man kunde ju önska och hoppas att man skulle kunna släppa ut så mycket mindre i industrin och effektivisera flygets utsläpp (varför är flygskatten på -att flyga, inte på att släppa ut mindre när man flyger? Det gör ju bara att folk fortsätter och betalar lite mer i skatt och flygbolagen har noll incitament att släppa ut mindre) att folk kan åka på semester med flyg en gång vartannat år, eller kanske en gång om året.Mitt inlägg om hästar ovan berör en rätt öm punkt när det kommer till att minska vår miljöpåverkan för var och en av oss. Det är nämligen inte särskilt svårt alls - till en viss punkt. Den punkten är just när vi måste börja avstå saker som VI tycker är viktiga eller göra saker VI tycker är jobbiga.
För den som trivs bäst hemma(eller för all del har dåligt med pengar) är det lätt att berätta om hur man aldrig åker på några flygresor. Den som inte är förtjust i kött kan prata om hur viktigt det är för miljön att äta mer vegetariskt. Trivs man i stan kan man stoltsera med hur man lever bilfritt. Men om man börjar peta i uppoffringar som många personer skulle behöva göra för att få ner sina utsläpp till en rimlig nivå måste man nog lämna bekvämlighetszonen. Om vi ska få ner dagens utsläpp om 11 ton koldioxidekvivalenter per år och person till bara 1-2 ton så går det ju inte att bara putsa lite i hörnen. Hur ska vi se på det här med att ha husdjur? Fritidsresor? Lyxkonsumtion överlag?
Jag är sannerligen inte den som pekar finger åt något håll. Jag har, precis som väldigt många andra, dragit ner på sånt som jag kan utan att det påverkar mitt liv särskilt mycket negativt - i många fall till och med positivt(vegetariskt är ju gott, t ex). Men jag roas av tankeexperimentet, inte minst eftersom jag så ofta tycker det verkar som om folk försvarar sin egen livsstil och val. De gör något som är bra för miljön(och tycker ofta att alla borde göra samma sak) men när man skrapar lite på ytan så handlar det sällan om någon enorm uppoffring för just den personen.
Bussar och bilar har olika krav på utrymme och körbarhet. Vissa vägar som fungerar okej för biltrafik är omöjliga för buss och andra håller inte den standard som linjetrafiken kräver även om det går att köra på den.
Jo det har jag ju koll på... pappa har haft hästar, i Stockholmsområdet... fullservice brr (även om två till slut gick runt på galopperande). 500 kr känns bara så lite även i förhållande till fyra katter liksom. Eller ens kollegans toy pudel som verkar åka till veterinären stup i kvarten.Hästens ligger snäppet över...
Med bra cykelvägar, cykel och kondis kan det ju ta 20-40 minuter att cykla 11 km. Det är det jag pratar om. Bra för folkhälsan med.Varför då? Det tar mig 58 min att åka kollektivt 11 km. Är det en rimlig restid för den sträckan bara för att jag bor inom tätort?
Man ryser och undrar!@Badger Flygbränsle och båtbränsle är ju dessutom undantaget både energiskatt och koldioxidskatt. Även i Sverige! Och internationella flygresor är momsbefriande.. Även i vissa industrier är oljeförbrukningen skattefri, exempelvis inom metallindustri. Visst är det konstigt.