P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

När man lägger ned lokala polisstationer så att det tar 5 timmar för polisen att komma på plats vid akuta problem. När man lägger ned BB så att blivande mammor måste vara mer nervösa för transporten till BB än resten av själva förlossningen. Om man höjer drivmedelsskatterna så att en normalinkomsttagare inte har råd att ta sig till och från jobbet om man inte bor längs kollektivtrafiklinjer. Om man lägger ned vårdcentraler så att det krävs 1 dygns resa för att få tillgång till primärvård.

Osv.

Dvs när samhällskontraktet naggas så hårt att det inte längre är värt något. Bara för att man valt att bosätta sig utanför tätorterna.

Ja när skatterna sänks genom jobbskatteavdrag och annat blir det mindre pengar till att driva den här typen av verksamheter som du räknar upp. Då läggs de tyvärr ner och bidrar till centraliseringen.
 
Att fritt kunna bosätta sig åtminstone i de befintliga fastigheter och orter som existerar och där kunna få en rimlig samhällsservice och inte bli direkt motarbetad i sitt val genom åtgärder och politiska förslag.

Om det finns människor som vill bo i obygden så bör de kunna göra det, utan att de blir av med sitt medborgarskap och sina rättigheter till samhällsservice.

De som inte vill göra det bosätter sig någon annanstans. Det är inte en uppmaning att styra någons val, utan en uppmaning att tillåta olika val och inte förhindra människor att välja. Individuell frihet.

Ja, det får kosta rätt mycket för att inte skapa en accelererad urbanisering och en avfolkning av landsbygden.
Jamendåså. Vilket är problemet?
 
Därav ditt val. Alla gör inte samma prioriteringar. För vissa räcker det att ha 10 mil till vårdcentralen och livsmedelshandel, 45 minuter tills ambulansen kommer, en timme till polisen kan komma vid akut ärende och 15 mil till jobbet. Men kanske går gränsen för samhällskontraktet där någonstans när försämringar aviseras och allt centraliseras.
Finns det efterfrågan så löser ju marknaden allt där!
 
Finns det efterfrågan så löser ju marknaden allt där!

Jag förstår att du är sarkastisk mot @sjoberga men jag förstår inte relevansen i din sarkasm eftersom han beskrivit att polisen inte bör privatiseras.
Och ingenstans har jag heller sett att han rekommenderat att marknadskrafter ska styra vilken vård som finns var (det jag sett honom förespråka är ju att det ska finnas både offentliga och privata aktörer inom vården).
I verkligheten är det ju politikerna, inte marknadskrafterna, som styr vilket vårdutbud som finns var.
Det är politikerna som i dagsläget bestämmer att en del bb-enheter ska läggas ner.
Efterfrågan verkar finnas men inte viljan (eller möjligen medlen) att genomföra.
 
Ja när skatterna sänks genom jobbskatteavdrag och annat blir det mindre pengar till att driva den här typen av verksamheter som du räknar upp. Då läggs de tyvärr ner och bidrar till centraliseringen.

Nej, när skatterna höjs och företagen flyttar verksamhet utomlands samtidigt som man förbjuder de mest effektiva verksamheterna att ens få existera så blir det mindre pengar att driva den här typen av verksamheter. Då centraliseras dem i offentliga kolosser.

Självklart ska vi ha en balanserad beskattning som kan finansiera vårt gemensamma men när man redan har ett av världens högsta skattetryck på inkomster kanske man ska ta en och annan djup inandning innan man skriker efter högre inkomstskatter och kanske ta en bättre överblick istället.
 
Ja när skatterna sänks genom jobbskatteavdrag och annat blir det mindre pengar till att driva den här typen av verksamheter som du räknar upp. Då läggs de tyvärr ner och bidrar till centraliseringen.

Jag har svårt att se sambandet mellan exempelvis jobbskatteavdrag och landstingens ekonomi. Men du får väldigt gärna upplysa mig!
 
Sant. Fast de som - samtidigt som de bor på landet - brukar jorden och därmed är de som binder in växthusgaser är ju en stor del av lösningen.
Nu är det ju bara en väldigt liten andel av alla som bor på landet som är lantbrukare.
Då kan man se till att det antingen finns bra alternativ när reglerna ändras, eller helt enkelt ställa upp hinder som inte försvårar boende på landsbygden i större utsträckning. Trängselskatt är liksom smart, för det träffar rätt där problemen är som störst. Generella skattehöjningar på drivmedel funkar ganska dåligt, till den dag det finns alternativ att välja på.

På sikt gynnas ingen av starkt begränsad individuell frihet och stöpande i mallar.

För att återknyta till frågan, "Hela Sverige ska leva" innebär att man i varje sådant beslut aktivt tänker över konsekvenserna för de som valt att bo utanför städerna, på landsbygd och i glesbygd och ser till att dessa hinder sammantaget inte blir för stora.
Vet du alltså att trängselskatt har effekt på bilismen men att höjd bränsleskatt inte har efekt?
Eller är det dina personliga åsikter om vad som är ”bra”?

Det finns ju sätt att lösadet här tänker jag. Om vi tex ökar bränsleskatten kraftigt så kanske vi samtidigt skulle kunna förbättra avdraget i deklarationenen eller liknande?
Så att de som verkligen behöver bil kan få tillbaka en del av summan.
Exempel taget rakt ur huvudet, inget genomtänkt förslag. Bara ett exempel på att det säkert går att hitta mellanvägar.

Och dessutom producerar livsmedel så att städerna inte behöver importera all mat från Nya Zeeland och Israel. Det är svårt att bedriva odling för många mitt i stan.
Lantbrukarna får ju redan kraftiga subventioner på sitt bränsle?
När man lägger ned lokala polisstationer så att det tar 5 timmar för polisen att komma på plats vid akuta problem. När man lägger ned BB så att blivande mammor måste vara mer nervösa för transporten till BB än resten av själva förlossningen. Om man höjer drivmedelsskatterna så att en normalinkomsttagare inte har råd att ta sig till och från jobbet om man inte bor längs kollektivtrafiklinjer. Om man lägger ned vårdcentraler så att det krävs 1 dygns resa för att få tillgång till primärvård.

Osv.

Dvs när samhällskontraktet naggas så hårt att det inte längre är värt något. Bara för att man valt att bosätta sig utanför tätorterna.
Oj, jag trodde att vi pratade om transporter i den här tråden.
 
Nehe. Så då borde lägenheterna i storstäderna göras billigare? Jättemånga som vill bo centralt kan inte det.

Ja, jag tycker att det måste byggas mer rimligt prissatta lägenheter även kring storstäderna eftersom det finns stor efterfrågan på sådana bostäder. Idag byggs mest dyra bostadsrätter som inte löser problemen för grupper som ungdomar och nyanlända.
 
Nehe. Så då borde lägenheterna i storstäderna göras billigare? Jättemånga som vill bo centralt kan inte det.

Jag erkänner att jag inte förstår jämförelsen.
@sjoberga (och jag håller med i den frågan) ser marknadskrafter som en drivkraft.
Marknadskrafterna innebär ju många gånger att priser drivs uppåt när det är en vara/produkt/tjänst som många vill ha. Tillgång och efterfrågan.
Alltså är det inte en överraskning att det är dyrt med bostäder i storstäderna.
Huruvida det är rätt eller fel går att diskutera.
Det är väl fortfarande så, om jag inte minns fel, att marknadshyror inte till fullo tillämpas i storstäderna utan det finns bostäder som är betydligt billigare - vilket möjliggör för personer med svagare ekonomi att också bo i relativt efterfrågade områden.

Att jämföra med ditt tidigare förslag (som du förresten inte utvecklat) om att skapa hinder för människor som bor långt bort från städer, att dagligen färdas till städerna för att minska på bilåkandet.
 
Nu är det ju bara en väldigt liten andel av alla som bor på landet som är lantbrukare.

Vet du alltså att trängselskatt har effekt på bilismen men att höjd bränsleskatt inte har efekt?
Eller är det dina personliga åsikter om vad som är ”bra”?

Det finns ju sätt att lösadet här tänker jag. Om vi tex ökar bränsleskatten kraftigt så kanske vi samtidigt skulle kunna förbättra avdraget i deklarationenen eller liknande?
Så att de som verkligen behöver bil kan få tillbaka en del av summan.
Exempel taget rakt ur huvudet, inget genomtänkt förslag. Bara ett exempel på att det säkert går att hitta mellanvägar.


Lantbrukarna får ju redan kraftiga subventioner på sitt bränsle?

Oj, jag trodde att vi pratade om transporter i den här tråden.

Trängselskatten minskar bilismen där problemen med den är som störst UTAN att den ställer upp hinder för de som verkligen behöver bilen för att ta sig till jobbet. Därför är den åtgärden extra smart och bra.

Ja, sådana mellanvägar är bra och fungerar också (i alla fall i teorin) mer kirurgiskt precist än generella höjningar för alla.
 
Trängselskatten minskar bilismen där problemen med den är som störst UTAN att den ställer upp hinder för de som verkligen behöver bilen för att ta sig till jobbet. Därför är den åtgärden extra smart och bra.

Ja, sådana mellanvägar är bra och fungerar också (i alla fall i teorin) mer kirurgiskt precist än generella höjningar för alla.
Men har verkligen trängselskatterna gjort att färre människor kör bil?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 412
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp