P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jag som bor på landet tycker att det är synd beskatta parkering på köpcentra, eftersom jag inte ser något rimligt alternativ för mig att undvika den extra kostnaden.

Det som får mig "positionerad" är ju när människor som bor där det finns rimlig kollektivtrafik, glatt påpekar att "alla kan cykla".
För den andan framförs.
Det framförs att "alla kan cykla och allt bilåkande som är kortare än fem kilometer, helst en mil, är onödigt bilåkande."
Om man invänder att det inte är lätt att cykla med 15kg kattmat och några förpackningar kattsand så får man höra att "det är ju bara att använda cykelkärra".

Så läget är ju tyvärr lika låst från cykelförespråkarnas sida.

Självklart går det att ändra - det går alltid.
Men frågan är om det är rimligt att begära att människor helt ska byta livsstil för att andra människor tycker att man ska cykla...
Nej. Hejaropen är för de dagar du är frisk, vädret är fint, ingen hundmat ska köpas och sträckan är relativt kort. Den dagen ska du tänka på om du kan rucka lite på ditt invanda beteende eller om du slentrianmässigt måste ta bilen för att du är hundägare och kollektivtrafiken är usel.
 
Jag som bor på landet tycker att det är synd beskatta parkering på köpcentra, eftersom jag inte ser något rimligt alternativ för mig att undvika den extra kostnaden.
Jag tänker att vi alla behöver tolerera att det blir dyrare att använda bil. Oavsett hur nödvändig den är.
Som boende på landet är du förvisso beroende av bil i vissa fall och ja det kommer kosta. Å andra sidan bor du förmodligen betydligt billigare. Jag tänker att det alltid kommer finnas saker som är dyrt för ngn och billigare för en annan. Thats life.
 
En snabb googling talade om att all trafik inom östgötatrafiken drivs med fossilfria bränslen. Tätortsbussar och vissa landsbygdslinjer på biogas, expressbussar och landsbygdsbussar på HVO och tåg samt spårvagnar på el från vatten- och vindkraft.

Ja det är ju ett stort problem. Det har jag redan skrivit om i tråden.

Undrar varför du berättar för just mig att just Östgötatrafiken trafikeras av bussar som drivs med fossilfria bränslen?
 
Ja, i en del jobb och på en del platser finns alternativen arbeta hemifrån och samåka.
Elbilar/hybrider: det senaste jag läste var ju att elbilar är lika stora "energibovar" som "vanliga" bilar.
Visserligen hämtas energin på ett annat sätt, men det var just koldioxid som kommenterades.
Det handlar ju förstås som vanligt om hur man jämför energiproduktionen.
Elhybridbilar lagrar energi under själva körningen (mest momsenergi tror jag), det är energi som annars går till spillo. Var elen för att ladda batterier produceras varierar, men man har mycket större möjligheter att rena utsläppen (i den mån som det behövs) vid ett kraftverk än på en bil.
 
Jag tänker att vi alla behöver tolerera att det blir dyrare att använda bil. Oavsett hur nödvändig den är.
Som boende på landet är du förvisso beroende av bil i vissa fall och ja det kommer kosta. Å andra sidan bor du förmodligen betydligt billigare. Jag tänker att det alltid kommer finnas saker som är dyrt för ngn och billigare för en annan. Thats life.

Om vi nu ska vara individuella...
Mitt boende idag på landet är dyrare än mitt boende var i min lägenhet centralt i medelstor svensk stad.
Jag betalar - som de flesta som äger bostaden - ränta idag om ca 150okr i månaden, betalar en genomsnittlig månad 1500kr i el (mycket billigare under sommaren när huset inte behöver värmas upp), betalar sophämtning och slamtömning och så vidare. Försäkringen på mitt nuvarande boende är mycket dyrare än på föregående boendet. Nu behöver jag även betala lite för snöröjning, det behövde jag inte när jag bodde i lägenheten.
I lägenheten betalade jag 4200kr sammanlagt, då ingick all el, vatten, uppvärmning och så vidare. På lägenheten hade jag inga lån.
När jag bodde i lägenheten ägde jag visserligen bil som jag dessutom använde i stort sett dagligen för att ta mig till och från stallet ca 6km från bostaden. Okynneskörning enligt vissa, rimligt i mina ögon.
Till och från jobbet, som låg i samma stad, använde jag cykeln. Cykel till jobbet befanns synnerligen rationellt i mina ögon. Ca tre kilometers sträcka.

Men jag har valt att fördyra mina bostadskostnader eftersom jag trivs mer på landet.
Sammanlagda kostnaden är ju betydligt dyrare i och med att jag nu också betalar för resor till och från jobbet vilket jag alltså inte gjorde när jag cyklade.
 
Nej. Hejaropen är för de dagar du är frisk, vädret är fint, ingen hundmat ska köpas och sträckan är relativt kort. Den dagen ska du tänka på om du kan rucka lite på ditt invanda beteende eller om du slentrianmässigt måste ta bilen för att du är hundägare och kollektivtrafiken är usel.

katt...

Men det är ju ungefär som för @sjoberga .
De tillfällena finns liksom inte när sträckan är kort. Det är alltid tre och en halv mil till jobbet.
Det är alltid tre och en halv (eller fyra och en halv, eftersom de affärerna ligger i andra änden av stan) mil för att handla kattmat, kattsand, kraftfoder eller saltsten till hästarna, eller om jag någon gång skulle få för mig att handla på systemet.

Det är ca fyra kilometer enkel väg till lokala konsum - det är en sträcka som lämpar sig för cykling i och för sig, men det är ju mycket mer rationellt att ta bilen när jag handlar där också - eftersom det inte blir en omväg utan bara en lite annan väg hem.
Det är de där gångerna jag helt i onödan får för mig att handla när det inte är vardag, som det eventuellt kunde vara vettigt att cykla i stället för att ta bilen till konsum. Och då är det egentligen, strängt taget, onödigt att ta mig till konsum ändå för jag skulle kunna planera mina inköp till jobb-dagar i stället.
Och nej, jag vill inte cykla till konsum och handla ändå, för jag har inte tillräcklig balans för att även ha med mig rätt skrymmande och tunga varor på cykeln, antingen på en 90-väg med 20cm bred vägren följt av en kilometer grusväg, alternativt en skogsbilväg med grovt grus följt av en asfaltsväg som är ungefär lika gropig som skogsbilvägen.
 
Elhybridbilar lagrar energi under själva körningen (mest momsenergi tror jag), det är energi som annars går till spillo. Var elen för att ladda batterier produceras varierar, men man har mycket större möjligheter att rena utsläppen (i den mån som det behövs) vid ett kraftverk än på en bil.

Jag körde en elhybridbil i somras några gånger. En el/diesel. När den var i hybridläge och på landsvägskörning räckte en laddning ca 4 mil. Mer var det inte. Men då är det ju bra att det var en hybrid och att man kunde fortsätta köra fast batteriet tagit slut. Men om man oftast kör kortare än 4 mil ToR så är det nog en väldigt bra bil att ha tror jag.
 
Ang. bussar som går med 1-2 passagerare: här kör de ibland en taxi istället på turer där extremt få åker. Jag tycker det verkar smidigt.
 
Ang. bussar som går med 1-2 passagerare: här kör de ibland en taxi istället på turer där extremt få åker. Jag tycker det verkar smidigt.

Jag tror också på sådana lösningar, där man anpassar fordon och turer efter människors behov och slipper köra de helt tomma turerna. Mer anropsstyrt och anpassat, är framtiden för kollektivtrafiken.

Problemet med taxi/jfrt med bil är att den konsumerar en extra förare och måste köra dubbla sträckan jfrt med en bil för samma transportproblem, så det är bra om det är flera passagerare.
 
katt...

Men det är ju ungefär som för @sjoberga .
De tillfällena finns liksom inte när sträckan är kort. Det är alltid tre och en halv mil till jobbet.
Det är alltid tre och en halv (eller fyra och en halv, eftersom de affärerna ligger i andra änden av stan) mil för att handla kattmat, kattsand, kraftfoder eller saltsten till hästarna, eller om jag någon gång skulle få för mig att handla på systemet.

Det är ca fyra kilometer enkel väg till lokala konsum - det är en sträcka som lämpar sig för cykling i och för sig, men det är ju mycket mer rationellt att ta bilen när jag handlar där också - eftersom det inte blir en omväg utan bara en lite annan väg hem.
Det är de där gångerna jag helt i onödan får för mig att handla när det inte är vardag, som det eventuellt kunde vara vettigt att cykla i stället för att ta bilen till konsum. Och då är det egentligen, strängt taget, onödigt att ta mig till konsum ändå för jag skulle kunna planera mina inköp till jobb-dagar i stället.
Och nej, jag vill inte cykla till konsum och handla ändå, för jag har inte tillräcklig balans för att även ha med mig rätt skrymmande och tunga varor på cykeln, antingen på en 90-väg med 20cm bred vägren följt av en kilometer grusväg, alternativt en skogsbilväg med grovt grus följt av en asfaltsväg som är ungefär lika gropig som skogsbilvägen.
Fast nu tänker du ju bara jag, jag, jag och din väg. Frågan är mycket större än så. Och när vi ändrar vårt beteende är det också för andras skull och inte bara för mig, mig mig.
 
Jag undrar om "linjebussarna" drivs av biogas?
Lokaltrafiken - ja troligen. Åtminstone ett antal av dem.
Länstrafiken - mer osäkert, men jag har inte koll.

Biogasbussar måste tankas oftare, så dessa kör man oftast mer lokalt med för att de ska kunna komma in och tanka under dagen. Beroende på vad man har för sorts trafik förstås.
 
Fast nu tänker du ju bara jag, jag, jag och din väg. Frågan är mycket större än så. Och när vi ändrar vårt beteende är det också för andras skull och inte bara för mig, mig mig.

Ja, det är klart att jag tänker "jag".
Största drivkraften till att förändra eller behålla ett beteende är ju för majoriteten av människor "jag".
"What´s in it for me?"

Om det är enbart minus för mig, så ska det till väldigt starka motiv för att jag ska ändra beteende (och då syftar jag egentligen på majoriteten av individer och inte specifikt mig själv, förstås).

Det var ju samma sak när jag cyklade till och från jobbet. Det var mest praktiskt för mig att cykla. Alltså cyklade jag.
Om det sedan eventuellt underlättade för andra jämfört med om jag tagit bilen, låg ju inte i mitt fokus vid det beslutet (jag hade då en arbetskamrat som "lobbyade" för att jag skulle skaffa parkeringstillstånd. Jag såg inte vitsen.
 
Om vi nu ska vara individuella...
Mitt boende idag på landet är dyrare än mitt boende var i min lägenhet centralt i medelstor svensk stad.
Jag betalar - som de flesta som äger bostaden - ränta idag om ca 150okr i månaden, betalar en genomsnittlig månad 1500kr i el (mycket billigare under sommaren när huset inte behöver värmas upp), betalar sophämtning och slamtömning och så vidare. Försäkringen på mitt nuvarande boende är mycket dyrare än på föregående boendet. Nu behöver jag även betala lite för snöröjning, det behövde jag inte när jag bodde i lägenheten.
I lägenheten betalade jag 4200kr sammanlagt, då ingick all el, vatten, uppvärmning och så vidare. På lägenheten hade jag inga lån.
När jag bodde i lägenheten ägde jag visserligen bil som jag dessutom använde i stort sett dagligen för att ta mig till och från stallet ca 6km från bostaden. Okynneskörning enligt vissa, rimligt i mina ögon.
Till och från jobbet, som låg i samma stad, använde jag cykeln. Cykel till jobbet befanns synnerligen rationellt i mina ögon. Ca tre kilometers sträcka.

Men jag har valt att fördyra mina bostadskostnader eftersom jag trivs mer på landet.
Sammanlagda kostnaden är ju betydligt dyrare i och med att jag nu också betalar för resor till och från jobbet vilket jag alltså inte gjorde när jag cyklade.
Men bor inte du på en gård?
Självklart är det dyrare än en liten lägenhet.
Det var inte riktigt en sån jämförelse jag syftade på..
 
Men bor inte du på en gård?
Självklart är det dyrare än en liten lägenhet.
Det var inte riktigt en sån jämförelse jag syftade på..

Nähä, vad var det för slags jämförelse du tänkte dig, då?
Min gård är om 2.5hA mark (och så de där ca 15 hA åker som jag lånar), så den är ju inte mycket större än en vanlig villatomt?
Stugan är ca 100-120 kvadrat, fördelat på 1½ plan.
Och den kostade mindre än en miljon i inköp.

Att flytta från lägenhet till villa i samma stad torde ju inte innebära sjunkande boendekostnader...
 
Nähä, vad var det för slags jämförelse du tänkte dig, då?
Min gård är om 2.5hA mark (och så de där ca 15 hA åker som jag lånar), så den är ju inte mycket större än en vanlig villatomt?
Stugan är ca 100-120 kvadrat, fördelat på 1½ plan.
Och den kostade mindre än en miljon i inköp.

Att flytta från lägenhet till villa i samma stad torde ju inte innebära sjunkande boendekostnader...
Jag menar att det generellt är billigare att bo på landet. Främst då i inköpskostnad eller i hyra. Då behöver man jämföra likvärdiga boenden.
När man bor på landet har man ju å andra sidan en del ökade kringkostnader jmft med om man bor i stan. Tex alla kostnader kring bilen.
Helhetsmässigt känns det konstigt att då gnälla över en liten p-avgift.
 
Ni som anför sloganen att Hela Sverige ska leva, vad menar ni med det, egentligen?

Bör vi bo i obygden för detta slagrops skull?

Hur mycket utsläpp av växthusgaser är okej för detta slagrops skull?

Och vat BETYDER det?

I mina ögon betyder "slagropet" att människor ska få välja om man vill bo i storstad, mindre stad, samhälle eller helt lantligt.

Väljer man att bo mer lantligt så innebär det som regel att man har sämre tillgång till samhällets service jämfört med om man bor i en stad, och det är ju ett val man gör.

Men att du kallar det för "slogan" och "slagrop" är ju faktiskt ganska oförskämt.

Vem bestämmer vad som är mest rätt?
Menar du att alla ska bo i städer?

Eller, som du tidigare antytt i ett annat inlägg, att vissa ska få bo på landet och då får de inte färdas regelbundet till städer - om de bor tillräckligt långt ut på landet?

Jag får känslan, kanske helt fel, att du önskar bestämma hur andra människor ska få leva.
Du vill bestämma - verkar det som - att människor inte får bo långt från städer. Och om de nu envisas med att göra det, så ska de inte få transportera sig dagligen till städerna. Jobbpendling verkar du vilja förbjuda.

Hur tänker du dig ett framtida Sverige?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 412
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp