katt...
Men det är ju ungefär som för
@sjoberga .
De tillfällena finns liksom inte när sträckan är kort. Det är alltid tre och en halv mil till jobbet.
Det är alltid tre och en halv (eller fyra och en halv, eftersom de affärerna ligger i andra änden av stan) mil för att handla kattmat, kattsand, kraftfoder eller saltsten till hästarna, eller om jag någon gång skulle få för mig att handla på systemet.
Det är ca fyra kilometer enkel väg till lokala konsum - det är en sträcka som lämpar sig för cykling i och för sig, men det är ju mycket mer rationellt att ta bilen när jag handlar där också - eftersom det inte blir en omväg utan bara en lite annan väg hem.
Det är de där gångerna jag helt i onödan får för mig att handla när det inte är vardag, som det eventuellt kunde vara vettigt att cykla i stället för att ta bilen till konsum. Och då är det egentligen, strängt taget, onödigt att ta mig till konsum ändå för jag skulle kunna planera mina inköp till jobb-dagar i stället.
Och nej, jag vill inte cykla till konsum och handla ändå, för jag har inte tillräcklig balans för att även ha med mig rätt skrymmande och tunga varor på cykeln, antingen på en 90-väg med 20cm bred vägren följt av en kilometer grusväg, alternativt en skogsbilväg med grovt grus följt av en asfaltsväg som är ungefär lika gropig som skogsbilvägen.