P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Därav mitt senaste inlägg, den dagen behovet ser annorlunda ut.

Bussar till två städer ?
Jag vet inte vart på sträckan du bor men från Björsäter går buss även till Åtvid.
Plus såklart alla bussar som går mellan link-åtvid inom rimligt avstånd.

Ditt ”behov” av bil är ju styrt av att du ska lämna barn. Du skrev tidigare att ni valde bort skolskjuts eftersom du kör bil och lika gärna kan köra barnen. Det blir ju lite cirkelresonemang.
Man kan också tänka att det funkar för barn att åka skolskjuts och då ändras ditt behov av bil.
 
Alltså, utifrån hur du har pratat om tillgänglighet osv så trodde jag att du bodde i en väldigt avlägsen del av östergötland. Men är det någonstans kring linje 539 så är det förhållandevis nära två städer och med bussar som går till båda. Det är dessutom fullt möjligt att ta sig med annat färdmedel delar av vägen och hoppa på bussarna som trafikerar stora vägen. De går ju ändå rätt så bra.
Det är ju så många gör på landet. Man tar sig med lämpligt alternativ (cykel eller bil?) och åker sen kollektivt större delen av sträckan.
Det bör vara fullt genomförbart i dina trakter.

Och att ni valt bort buss till barnen är ju ert val. Min partner är uppväxt i dina trakter och han verkar ha överlevt skolskjutsen utan problem.

Första åren gick det bra även för våra barn, då körde de flera mindre bussar. Sedan gjorde de om schemat med färre jättestora bussar och vi hamnade först på listan. Ingen i området valde då att använda skolskjutsen så det blev en fin besparing.
 
Jag vet inte vart på sträckan du bor men från Björsäter går buss även till Åtvid.
Plus såklart alla bussar som går mellan link-åtvid inom rimligt avstånd.

Ditt ”behov” av bil är ju styrt av att du ska lämna barn. Du skrev tidigare att ni valde bort skolskjuts eftersom du kör bil och lika gärna kan köra barnen. Det blir ju lite cirkelresonemang.
Man kan också tänka att det funkar för barn att åka skolskjuts och då ändras ditt behov av bil.


Nej, behovet av bil är ungefär samma. Anslutningsvägen är inte lämplig för gång eller cykel. Men körsträckan påverkas såklart.

För övrigt använder jag kollektivtrafik så fort det fungerar bäst. Har absolut inget emot kollektivt resande.
 
Första åren gick det bra även för våra barn, då körde de flera mindre bussar. Sedan gjorde de om schemat med färre jättestora bussar och vi hamnade först på listan. Ingen i området valde då att använda skolskjutsen så det blev en fin besparing.
Jaha, då skulle ni kanske kunna organisera samkörning med barnen. Eller påtala problemet för östgötatrafiken. Det har ju hänt att de ändrar efter feedback.

Oavsett så tänker jag att barn fixar skolskjuts. Vi återkommer nog till vad det här med ”behov” innebär för olika människor och det blir tydligt att det är ganska mycket gråzoner.
 
Jaha, då skulle ni kanske kunna organisera samkörning med barnen. Eller påtala problemet för östgötatrafiken. Det har ju hänt att de ändrar efter feedback.

Oavsett så tänker jag att barn fixar skolskjuts. Vi återkommer nog till vad det här med ”behov” innebär för olika människor och det blir tydligt att det är ganska mycket gråzoner.

Det är andra entreprenörer som kör. De beklagar sig över att beställningen från kommunen kräver detta schema.

Visst är det gråzoner i vad man tycker är rimligt eller inte.
 
Det ger ju mindre miljöpåverkan att bara ta bil första vägen. Det minskar också bilismen inne i stan.
Många tycker att en sådan lösning fungerar tillräckligt bra.

Det är den lösningen som kan fungera den dag behovet är bara mitt eller när alla ska åt samma håll. 10 km enkel väg är bättre än 35 km.

Vi använder redan den lösningen ofta.
 
Det jag tänker på är främst att mycket lägre andel distansstudenter slutför sina studier. Det finns jättemånga tänkbara förklaringar till det.

Ja, visst. Jag ser det dock inte som en anledning att inte utöka antalet utbildningar distans. Men det är en annan diskussion.
 
Visst är det gråzoner i vad man tycker är rimligt eller inte.
Jag tycker att din situation gestaltar hela den här debatten ganska väl. Genom tråden har du tagit din egen situation som exempel på hur omöjligt det är att välja alternativa färdsätt. Sen visar det sig att du bor i en trakt där alternativa färdsätt absolut är möjligt inom rimliga gränser även om de inte möjliggör att sluta köra bil helt.
 
Jag tycker att din situation gestaltar hela den här debatten ganska väl. Genom tråden har du tagit din egen situation som exempel på hur omöjligt det är att välja alternativa färdsätt. Sen visar det sig att du bor i en trakt där alternativa färdsätt absolut är möjligt inom rimliga gränser även om de inte möjliggör att sluta köra bil helt.

Ibland är de rimliga, ibland inte. Jag jobbar aktivt för att köra så lite bil som möjligt.
 
Gå och cykla löser inte problemet om avståndet är långt. Det är som att diskutera hur man ska göra upp eld för att laga mat och säga att det kan vi göra genom att vänta på en skogsbrand som kommer vilket år som helst. Under tiden dog man av svält.

Åka buss - nej, bussen kräver 1 förare, 10 ggr körsträcka, är 10ggr större och mindre bränsleeffektiv än en bil. Det krävs mer än 4 passagerare för att det ska vara bättre. Bilen som koncept behöver inte vara fossildriven.

Åka tåg, gör en livscykelanalys på att dra räls till nära varje bostad i landet.

Sedan kan man diskutera att minska antalet resor - distansarbete etc. Det är en annan fråga, att man arbetar med behovet av resandet.

För de som har alternativen eller det går att investera i rimliga lösningar; självklart är de uppräknade alternativen bättre!

Du verkar låst i att det måste hittas en lösning. Jag tror precis tvärtom. Vi måste hitta många lösningar, som alla löser varsin mindre del av vårt stora problem med att vi har vant oss vid en planetförstörande livsstil och vägrar kompromissa med den.

Om man utgår ifrån att jag och min familj ska bo exakt på den plats vi bor och vi ska kunna ha exakt samma vanor som idag, ja då är det svårt att ersätta alla ens transportbehov med en och samma lösning. Men om man släpper tanken på att alla resor ska ersättas på ett och samma sätt, så blir det enklare att komma framåt.

Om du ersätter del av bilresan har du gjort en besparing. T ex tar bilen till bussen.
Om du cyklar till bussen eller till en samåkningsplats har du gjort en besparing.
Om du distansarbetar en dag har du gjort en besparing.
Om du gör detta en dag varannan vecka, och fortsätter med bilåkningen resterande 9 dagar, så har du gjort en förbättring.

Det är inte alls en annan fråga att arbeta med behovet av resande, det är EXAKT det vi måste börja ifrågasätta i grunden när resandet innebär en belastning av miljön. Och nej, innan du m.fl. tror det, det innebär inte att jag menar att de som bor på landet inte får resa.

Det jag inte kan förstå är varför ni som bor på landet blir så himla positionerade mot allt som andas kollektivtrafik, parkeringsavgifter och cykelfrämjande åtgärder. Det är väl just ni som borde tycka det är toppen om de som inte behöver ta bilen för sina transporter avstår i större utsträckning, så att ni som inte har lika många alternativ kan fortsätta använda bilen, samtidigt som vårt totala utsläpp ändå minskar. Om höjda parkeringsavgifter, fossilskatt och annat är vad som behövs för att få fler att ställa bilen, kan inte ni tänka er att acceptera den kostnaden för att ni själva ska kunna fortsätta använda bilen och bo där ni vill?
 
Kommunikativt är det synd att så mkt fokus blir på "anti-bil", eftersom den starka bil-lobbyn spelas i händerna genom sådana utspel. Jag tror att en annan kommunikation hade blivit bättre långsiktigt. Men jag är å andra sidan inte kommunikatör.

Till viss del håller jag med dig, polarisering gör sällan att man vinner över den andra sidan. Samtidigt förstår jag inte heller att det ska daltas så himla mycket med bilälskare. RÖR INTE MIN BIL, typ. Bilen har blivit en symbol för vår frihet, och det är inte alls en bra förutsättning för att kunna hitta konstruktiva lösningar för hur vi ska kunna minska både de miljöförstörande och de platskrävande effekterna av våra bilvanor.
 
Ganska ofta visar det sig ju att det faktiskt går att åka kollektivt. Men att inställningen hos personen är den som sätter stopp. Man vill inte åka kollektivt för det tar faktiskt 1 h extra/dag mot att åka bil. Eller att man faktiskt måste vänta 10-15 min vid ett byte. Eller att det är trångt. Eller att det är dyrt. I många fall verkar det handla mer om att man inte har lust än att det faktiskt inte går.
Jag kör buss mellan Vaxholm och Stockholm. Vi har många som åker, även om många ute i landet verkar tro att här tar det 20 min till jobbet oavsett var du bor, så har jag resenärer som utan problem åker 1,5 h enkel resa. De som gnäller mest här, är faktiskt folk som kommer utifrån. Så visst kan man använda att de som bor i/runt storstäder har god tillgång till kollektivtrafik som argument, men man har ofta ingen aning om att just storstadsbor tillbringar mer tid på resa till och från jobbet än många i mindre städer gör.
Senaste åren är det också fler och fler som köper sig ihopvikbara cyklar att ta med, vilket är en strålande lösning tycker jag.
 
Du verkar låst i att det måste hittas en lösning. Jag tror precis tvärtom. Vi måste hitta många lösningar, som alla löser varsin mindre del av vårt stora problem med att vi har vant oss vid en planetförstörande livsstil och vägrar kompromissa med den.

Om man utgår ifrån att jag och min familj ska bo exakt på den plats vi bor och vi ska kunna ha exakt samma vanor som idag, ja då är det svårt att ersätta alla ens transportbehov med en och samma lösning. Men om man släpper tanken på att alla resor ska ersättas på ett och samma sätt, så blir det enklare att komma framåt.

Om du ersätter del av bilresan har du gjort en besparing. T ex tar bilen till bussen.
Om du cyklar till bussen eller till en samåkningsplats har du gjort en besparing.
Om du distansarbetar en dag har du gjort en besparing.
Om du gör detta en dag varannan vecka, och fortsätter med bilåkningen resterande 9 dagar, så har du gjort en förbättring.

Det är inte alls en annan fråga att arbeta med behovet av resande, det är EXAKT det vi måste börja ifrågasätta i grunden när resandet innebär en belastning av miljön. Och nej, innan du m.fl. tror det, det innebär inte att jag menar att de som bor på landet inte får resa.

Det jag inte kan förstå är varför ni som bor på landet blir så himla positionerade mot allt som andas kollektivtrafik, parkeringsavgifter och cykelfrämjande åtgärder. Det är väl just ni som borde tycka det är toppen om de som inte behöver ta bilen för sina transporter avstår i större utsträckning, så att ni som inte har lika många alternativ kan fortsätta använda bilen, samtidigt som vårt totala utsläpp ändå minskar. Om höjda parkeringsavgifter, fossilskatt och annat är vad som behövs för att få fler att ställa bilen, kan inte ni tänka er att acceptera den kostnaden för att ni själva ska kunna fortsätta använda bilen och bo där ni vill?

Nej, då har du helt missförstått. Jag är just för mångfalden av lösningar och för en bråkdel av resorna är just bilen en överlägsen lösning. Det betyder inte att den ofta är det eller att samma lösning ska appliceras på olika typer av behov.

Jag tycker att det är toppen med Cykelfrämjande åtgärder men inser icke-realismen i att det ska omfatta alla fraktaler av vägnätet. Att bygga cykelväg 5 km till ett eller ett fåtal hushåll är inte möjligt.

Och det är toppen om alla för varje resa väljer ett miljöeffektiva alternativ , vilket bilen kan utgöra i en bråkdel. Både i fossildriven form och andra.

Vi använder olika resformer idag, där både bil, cyklar, kollektivtrafik inkl pendeltåg ingår och apostlahästar. Men det är tufft att gå 6km eller 10km till hållplatsen 2 ggr om dagen med full packning och få tid till både läxor och något slags annan fritid. Sista biten blir det oftast bil pga vägens karaktär. På ena hållplatsen finns pendlarparkering för både bil o cykel sen ett år tillbaka vilket är utmärkt!
 
Ja på både vardagar och lördagar! :up:

Nähä men där kanske du kan ha en liten elmoppe eller bli hämtad av föräldrarna om du ber i förväg. Att det inte är svinnära till en buss som ändå tar dig hem 02 på natten flera mil på landet utanför en större stad är onödigt gnäll enligt mig.

Varför är det gnäll? Det är konstaterande av fakta. Att göra det bättre vore orimligt.
 
Bussar drivs väl ofta av miljövänligabränslen? Här går de bara på biogas.
Man kan heller inte säga att folk ska välja bil för att det är miljöovänligt med tomma bussar. Bussarna blir ju tomma om folk inte använder dem. Då dras även turer in.

Jag undrar om "linjebussarna" drivs av biogas?
Lokaltrafiken - ja troligen. Åtminstone ett antal av dem.
Länstrafiken - mer osäkert, men jag har inte koll.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 414
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp