Gå och cykla löser inte problemet om avståndet är långt. Det är som att diskutera hur man ska göra upp eld för att laga mat och säga att det kan vi göra genom att vänta på en skogsbrand som kommer vilket år som helst. Under tiden dog man av svält.
Åka buss - nej, bussen kräver 1 förare, 10 ggr körsträcka, är 10ggr större och mindre bränsleeffektiv än en bil. Det krävs mer än 4 passagerare för att det ska vara bättre. Bilen som koncept behöver inte vara fossildriven.
Åka tåg, gör en livscykelanalys på att dra räls till nära varje bostad i landet.
Sedan kan man diskutera att minska antalet resor - distansarbete etc. Det är en annan fråga, att man arbetar med behovet av resandet.
För de som har alternativen eller det går att investera i rimliga lösningar; självklart är de uppräknade alternativen bättre!
Du verkar låst i att det måste hittas
en lösning. Jag tror precis tvärtom. Vi måste hitta
många lösningar, som alla löser varsin mindre del av vårt stora problem med att vi har vant oss vid en planetförstörande livsstil och vägrar kompromissa med den.
Om man utgår ifrån att jag och min familj ska bo exakt på den plats vi bor och vi ska kunna ha exakt samma vanor som idag, ja då är det svårt att ersätta alla ens transportbehov med en och samma lösning. Men om man släpper tanken på att
alla resor ska ersättas på ett och samma sätt, så blir det enklare att komma framåt.
Om du ersätter del av bilresan har du gjort en besparing. T ex tar bilen till bussen.
Om du cyklar till bussen eller till en samåkningsplats har du gjort en besparing.
Om du distansarbetar en dag har du gjort en besparing.
Om du gör detta en dag varannan vecka, och fortsätter med bilåkningen resterande 9 dagar, så har du gjort en förbättring.
Det är inte alls en annan fråga att arbeta med behovet av resande, det är EXAKT det vi måste börja ifrågasätta i grunden när resandet innebär en belastning av miljön. Och nej, innan du m.fl. tror det, det innebär inte att jag menar att de som bor på landet inte får resa.
Det jag inte kan förstå är varför ni som bor på landet blir så himla positionerade mot allt som andas kollektivtrafik, parkeringsavgifter och cykelfrämjande åtgärder. Det är väl just ni som borde tycka det är toppen om de som inte behöver ta bilen för sina transporter avstår i större utsträckning, så att ni som inte har lika många alternativ kan fortsätta använda bilen, samtidigt som vårt totala utsläpp ändå minskar. Om höjda parkeringsavgifter, fossilskatt och annat är vad som behövs för att få fler att ställa bilen, kan inte ni tänka er att acceptera den kostnaden för att ni själva ska kunna fortsätta använda bilen och bo där ni vill?