P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jag får vissa dagar åka till jobbet 3 timmar innan min arbetstid börjar, jag får vissa dagar vänta 2 timmar innan bussen avgår hemåt stan efter en tio timmars arbetsnatt. Men vet du vad? Jag tycker att det är värt det för att den tillgänglighet kollektivtrafiken ger i övrigt gör det värt för mig.
Jag tycker inte att man kan gnälla på kollektivtrafikens "otillgänglighet" när det är en själv som valt att bosätta sig otillgängligt. Vill man nyttja kollektivtrafiken trots att man bor otillgängligt så får man lösa de delar som fattas i kollektivtrafikens trafikområde, inte sitta och klia sig i sin offerkofta och säga att alla andra alternativ är miljövänliga bara för att du själv inte kan lösa de delar som anluter till en fantastisk kollektivtrafik som är oavsett vad du säger - långt mer miljövänlig än du någonsin kan bli med din bil.

Jag gnäller inte ett dugg, jag tycker kollektivtrafiken fungerar bra och rationellt - och täcker väldans många människors behov av resande. Jag tycker helt enkelt inte att kollektivtrafik är det bästa miljöalternativet (eller lösning alls) för alla transportbehov.

Den kan inte ens bli särskilt miljövänlig om den ska användas till allt.

Kanske, kanske när barnen slutat gå i skola så skulle jag kunna ansluta till dina 4-5h extra restid varje dag. Men på de 5 timmarna kan man göra mycket annan miljönytta istället för att sitta och vänta på kollektivtrafik, så det är nog i överkant för att göra ekvationen positiv.
 
Jag gnäller inte ett dugg, jag tycker kollektivtrafiken fungerar bra och rationellt - och täcker väldans många människors behov av resande. Jag tycker helt enkelt inte att kollektivtrafik är det bästa miljöalternativet (eller lösning alls) för alla transportbehov.

Den kan inte ens bli särskilt miljövänlig om den ska användas till allt.


Men det är ju INGEN som argumenterar emot detta.
 
Ok. Jo, det går till och med att beställa anropsstyrt för en tur vid 2-tiden också.

Men den går inte hem så det gäller att man är motiverad för en 6km promenad i mörkret därefter.

Ja på både vardagar och lördagar! :up:

Nähä men där kanske du kan ha en liten elmoppe eller bli hämtad av föräldrarna om du ber i förväg. Att det inte är svinnära till en buss som ändå tar dig hem 02 på natten flera mil på landet utanför en större stad är onödigt gnäll enligt mig.
 
Jag gnäller inte ett dugg, jag tycker kollektivtrafiken fungerar bra och rationellt - och täcker väldans många människors behov av resande. Jag tycker helt enkelt inte att kollektivtrafik är det bästa miljöalternativet (eller lösning alls) för alla transportbehov.

Den kan inte ens bli särskilt miljövänlig om den ska användas till allt.

Kanske, kanske när barnen slutat gå i skola så skulle jag kunna ansluta till dina 4-5h extra restid varje dag. Men på de 5 timmarna kan man göra mycket annan miljönytta istället för att sitta och vänta på kollektivtrafik, så det är nog i överkant för att göra ekvationen positiv.

Fetad text: Är det någon som säger det? Jag tror inte det finns någon som använder kollektivtrafiken för alla transportbehov, tror inte någon använder kollektivtrafiken till "allt"? Jag pratar om hur kollektivtrafiken är ett alternativ som många väljer bort av bekvämlighet, men samtidigt anger skäl som otillgänglighet.

Nej, jag tror inte att dina resor till köpcentrum för dina matvaruinhandlingar är planerade på bästa miljövänliga sätt. Det handlar bara om din bekvämlighet.
 
Nej den kan det inte vara, den stämmer inte med de tider som uppgavs i @Lobelia s inlägg.
Det finns massor av olika versioner av linjer. Typiskt är att det går ett par turer tur och retur morgon och kväll, kanske en mitt på dagen och så en eller ett par tur och retur på helgen. Det kan fungera om man har standardmässiga 8-5 jobb och bor längs linjen och som skolskjuts. För biobesök eller skiftarbete funkar det inte alls.
 
Det finns massor av olika versioner av linjer. Typiskt är att det går ett par turer tur och retur morgon och kväll, kanske en mitt på dagen och så en eller ett par tur och retur på helgen. Det kan fungera om man har standardmässiga 8-5 jobb och bor längs linjen och som skolskjuts. För biobesök eller skiftarbete funkar det inte alls.

Nä för skiftarbete är det ju mycket som inte passar. Mataffärers öppettider, apotek, skola, läkartider, systembolag med mera med mera. Hade varit ett under om just kollektivtrafiken fungerade bättre än all annan samhällsservice.

Men @sjoberga s exempel var ju ungefär så, det går ganska dåligt med turer dagtid på helger, ett par timmar mellan varje, desto bättre i rusningstrafik på vardagseftermiddagar (en gång i timmen) och dessutom kvälls- och nattrafik. Och då har @sjoberga ändå skrivit hur jäkla avlägset och svårt det är med kollektivtrafik just där. Vad jag kunde jämföra tar bussen ca 55 min mellan ändhållplatserna, att köra samma sträcka tar 33 min men jag vet inte om man tjänar många minuter i köer, rusningstrafik (där fler och fler städer har bussfiler i centrum så bussar får åka före) och sedan leta parkeringsplats. Det går nog inte exakt jämnt ut men nära på.
 
Nej, jag tror inte att dina resor till köpcentrum för dina matvaruinhandlingar är planerade på bästa miljövänliga sätt. Det handlar bara om din bekvämlighet.

Då tror du ganska fel. För det första åker jag inte till köpcentrum, utan väljer butik som ligger längs vägen, och för det andra sker det bara i samband med andra resor - typiskt resor till och från arbete. Det var nog säkert 15 år sedan som jag åkte specifikt för att handla livsmedel.

Det är ganska bekvämt förvisso, för det minimerar tiden i bilen och kostnaden för resorna.

Mitt "okynneskörande" handlar om att vi ibland använder bilen på lediga dagar för att besöka olika resmål.
 
Nä för skiftarbete är det ju mycket som inte passar. Mataffärers öppettider, apotek, skola, läkartider, systembolag med mera med mera. Hade varit ett under om just kollektivtrafiken fungerade bättre än all annan samhällsservice.

Men @sjoberga s exempel var ju ungefär så, det går ganska dåligt med turer dagtid på helger, ett par timmar mellan varje, desto bättre i rusningstrafik på vardagseftermiddagar (en gång i timmen) och dessutom kvälls- och nattrafik. Och då har @sjoberga ändå skrivit hur jäkla avlägset och svårt det är med kollektivtrafik just där. Vad jag kunde jämföra tar bussen ca 55 min mellan ändhållplatserna, att köra samma sträcka tar 33 min men jag vet inte om man tjänar många minuter i köer, rusningstrafik (där fler och fler städer har bussfiler i centrum så bussar får åka före) och sedan leta parkeringsplats. Det går nog inte exakt jämnt ut men nära på.

"Just där" är lite sanning med modifikation eftersom det krävs 6 km till hållplatsen, på landsväg som är 70-skyltad helt utan belysning och vägren. Sen gäller det att vara med och vifta och lysa, för bussen stannar inte annars, men det är vi nog medvetna om alla på landet. När sannolikheten att någon ska stiga på understiger 3 promille så tenderar vissa chaufförer att ta ut bekvämligheten i förskott :-)
 
Nä för skiftarbete är det ju mycket som inte passar. Mataffärers öppettider, apotek, skola, läkartider, systembolag med mera med mera. Hade varit ett under om just kollektivtrafiken fungerade bättre än all annan samhällsservice.

Men @sjoberga s exempel var ju ungefär så, det går ganska dåligt med turer dagtid på helger, ett par timmar mellan varje, desto bättre i rusningstrafik på vardagseftermiddagar (en gång i timmen) och dessutom kvälls- och nattrafik. Och då har @sjoberga ändå skrivit hur jäkla avlägset och svårt det är med kollektivtrafik just där. Vad jag kunde jämföra tar bussen ca 55 min mellan ändhållplatserna, att köra samma sträcka tar 33 min men jag vet inte om man tjänar många minuter i köer, rusningstrafik (där fler och fler städer har bussfiler i centrum så bussar får åka före) och sedan leta parkeringsplats. Det går nog inte exakt jämnt ut men nära på.
Fast @sjoberga hade 6 km till bussen vad jag förstod+ att den gick en sightseeingrunda i trakten.

Som sagt det finns många versioner som fungerar mer eller mindre bra. För många fungerar det ganska bra, för andra är det värdelöst. Det jag tror Sjöberga försöker säga är att vi aldrig på ett ekonomiskt/miljövänligt vis kan bygga ut kollektivtrafiken så den fungerar för alla i alla lägen. Det innebär inte att kollektivtrafiken är dålig, det är knappast optimalt att alla blir nöjde, i det läget blir det för dyrt i vilket fall som helst.

Jag tror att kollektivtrafiken kommer att förändras inom kort, det experimenteras med både eldrift och förarlösa fordon och jag tror den dagen kommer då man kan beställa/abonnera på sin förarlösa miljövänliga transport som i mindre enheter samordnar kollektiv transport mycket mer effektivt.
 
Då tror du ganska fel. För det första åker jag inte till köpcentrum, utan väljer butik som ligger längs vägen, och för det andra sker det bara i samband med andra resor - typiskt resor till och från arbete. Det var nog säkert 15 år sedan som jag åkte specifikt för att handla livsmedel.

Det är ganska bekvämt förvisso, för det minimerar tiden i bilen och kostnaden för resorna.

Mitt "okynneskörande" handlar om att vi ibland använder bilen på lediga dagar för att besöka olika resmål.
Varje resa du gör själv i din bil samtidigt som andra gör detsamma samma ungefärliga sträckor med sina bilar, är miljöovänliga idag. Vi alla kan göra det på bättre sätt. Även du.
 
I snittet av miljöpåverkan per personkilometer. Man räknar på ett genomsnitt av passagerare. Där finns även 0-turer med. Och den är miljövänligare även i uträkningar där bussen går på fossilbränslen. Och där man räknar med byggandet av vägar och underhåll och byggandet av själva bussen. Som jag skrivit tidigare.
Fast det måste väl ändå bygga på att genomsnittet av passagerare är tillräckligt högt? Är det i genomsnitt 1-2 personer på bussen har jag ärligt talat svårt att se hur den kan vara bättre för miljön än bilen.
 
Varje resa du gör själv i din bil samtidigt som andra gör detsamma samma ungefärliga sträckor med sina bilar, är miljöovänliga idag. Vi alla kan göra det på bättre sätt. Även du.

Det stämmer. Även om jag sällan åker solo. Vissa sträckor är det pärlband av bilar.

Den dagen jag åker solo och inte längre har 3 barn att lämna på olika skolor kommer jag seriöst överväga att använda bilen bara för ”min” sträcka på 10 km och därifrån ansluta till kollektivtrafiken . Det påverkar inte mitt bilägande , men reducerar sträckan per dag körd rejält. Och cykla de dagar det fungerar till anslutningspunkten.
 
Då tror du ganska fel. För det första åker jag inte till köpcentrum, utan väljer butik som ligger längs vägen, och för det andra sker det bara i samband med andra resor - typiskt resor till och från arbete. Det var nog säkert 15 år sedan som jag åkte specifikt för att handla livsmedel.

Det är ganska bekvämt förvisso, för det minimerar tiden i bilen och kostnaden för resorna.

Mitt "okynneskörande" handlar om att vi ibland använder bilen på lediga dagar för att besöka olika resmål.
Alltså, utifrån hur du har pratat om tillgänglighet osv så trodde jag att du bodde i en väldigt avlägsen del av östergötland. Men är det någonstans kring linje 539 så är det förhållandevis nära två städer och med bussar som går till båda. Det är dessutom fullt möjligt att ta sig med annat färdmedel delar av vägen och hoppa på bussarna som trafikerar stora vägen. De går ju ändå rätt så bra.
Det är ju så många gör på landet. Man tar sig med lämpligt alternativ (cykel eller bil?) och åker sen kollektivt större delen av sträckan.
Det bör vara fullt genomförbart i dina trakter.

Och att ni valt bort buss till barnen är ju ert val. Min partner är uppväxt i dina trakter och han verkar ha överlevt skolskjutsen utan problem.
 
Alltså, utifrån hur du har pratat om tillgänglighet osv så trodde jag att du bodde i en väldigt avlägsen del av östergötland. Men är det någonstans kring linje 539 så är det förhållandevis nära två städer och med bussar som går till båda. Det är dessutom fullt möjligt att ta sig med annat färdmedel delar av vägen och hoppa på bussarna som trafikerar stora vägen. De går ju ändå rätt så bra.
Det är ju så många gör på landet. Man tar sig med lämpligt alternativ (cykel eller bil?) och åker sen kollektivt större delen av sträckan.
Det bör vara fullt genomförbart i dina trakter.

Därav mitt senaste inlägg, den dagen behovet ser annorlunda ut.

Möjlighet att parkera fordon finns tyvärr bara vid den mer avlägsna anslutningspunkten.

Bussar till två städer ? Menar du Åtvid?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 414
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp