Jag får vissa dagar åka till jobbet 3 timmar innan min arbetstid börjar, jag får vissa dagar vänta 2 timmar innan bussen avgår hemåt stan efter en tio timmars arbetsnatt. Men vet du vad? Jag tycker att det är värt det för att den tillgänglighet kollektivtrafiken ger i övrigt gör det värt för mig.
Jag tycker inte att man kan gnälla på kollektivtrafikens "otillgänglighet" när det är en själv som valt att bosätta sig otillgängligt. Vill man nyttja kollektivtrafiken trots att man bor otillgängligt så får man lösa de delar som fattas i kollektivtrafikens trafikområde, inte sitta och klia sig i sin offerkofta och säga att alla andra alternativ är miljövänliga bara för att du själv inte kan lösa de delar som anluter till en fantastisk kollektivtrafik som är oavsett vad du säger - långt mer miljövänlig än du någonsin kan bli med din bil.
Jag gnäller inte ett dugg, jag tycker kollektivtrafiken fungerar bra och rationellt - och täcker väldans många människors behov av resande. Jag tycker helt enkelt inte att kollektivtrafik är det bästa miljöalternativet (eller lösning alls) för alla transportbehov.
Den kan inte ens bli särskilt miljövänlig om den ska användas till allt.
Kanske, kanske när barnen slutat gå i skola så skulle jag kunna ansluta till dina 4-5h extra restid varje dag. Men på de 5 timmarna kan man göra mycket annan miljönytta istället för att sitta och vänta på kollektivtrafik, så det är nog i överkant för att göra ekvationen positiv.