P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jag är ju inte galen, här är vad trafikverket tycker. De tycker också detta är säkerhetsrisker så man hittar ju inte på.

https://www.trafikverket.se/content...3bc18e2b65bc530a5/rapport_hinder_20141205.pdf

1537444588435.webp

För att tydliggöra problemet med bilhinder lyfts här ett par exempel på hur det kan se ut på de svenska gång- och cykelbanorna. Figur 1 visar en typ av spetsig betongsugga helt utan märkning.

Figur 2 föreställer en tunnel för gång- och cykeltrafik där betongsuggor är placerade i en kurva. Mycket svårt att passera som cyklist. Mörkret i tunneln kan också försvåra möjligheten att upptäcka hindren.

https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stolpar-i-cykelbanan-en-standardlosning.htm

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/rapport-farthinder-behovs-inte-for-cyklister
 
Senast ändrad:
https://www.svd.se/farligaste-situationerna-for-cyklister-i-trafiken

https://www.trafikverket.se/content...c18e2b65bc530a5/bilaga_1_litteraturstudie.pdf





https://www.svd.se/daliga-cykelvagar-bakom-av-olyckor

Självklart kan ju "svaret" vara -jag dagdrömde nog, när man landat på andra sidan en betongsugga som man inte såg eller kraschat pga ett farthinder på cykelbanan, eller ett potthål. Det kan ju rätt och slätt bero på att cyklister lärt sig att det är ok att ha betongsuggor, bilar, potthål, rullgrus osv i cykelbanan och om man skadar sig har man sig själv att skylla.

Om jag hade cyklat rakt in i en lyktstolpe i eftermiddagshalvljus kanske jag också skulle säga att jag inte uppmärksammade den, men faktum är att om cyklisten hade varit på bilvägen skulle lyktstolpen rätt och slätt inte stått där utan i cykelbanan bredvid...

Visa bifogad fil 19631

Jag kör bil mycket, och helt ärligt det står faktiskt sällan lyktstolpar, bilar, människor, hundar, betongsuggor, byggarbetsplatshål, sopbilar osv mitt i en dubbelriktad huvudled.

Såhär händer mig aldrig med bilen. Mitt i leden så slutar plötsligt min väg med en betongsugga helt utan varning och skrikande tvärbroms. Om du flyger över denna med din cykel säger du nog -jag dagdrömde. Men faktum är att det gjorde du kanske inte alls, du tittade rakt fram för att se om det kom en bil. Men kan inte begripa varför du inte såg en grå sak, som stod på en grå sak, mitt i en anvisad väg.
Nja det är noggrannare rapporterat än så. Skulle de kört in i ett fast hinder hade det stått så. Jag sammanfattade det på det viset för jag varken kan eller får citera varenda olycka exakt.

Som jag skrev innan är det en liten kommun, och jag har verkligen försökt leta orsakssamband, men just här kan jag inte göra det. Självklart skulle jag vilja hitta något så enkelt som rullgrus eller suggor, det hade ju varit enklare åtgärder än någon som får in en väska mellan ekarna!
 
Följ pilen och cykla anvisad väg. I december. Den lilla grå stolpen i magen. Anvisad väg är reflexvit, stolpen är... mattljusgrå.

Visa bifogad fil 19633

Jag dagdrömde nog... jag är 11 år gammal. Straffet för att dagdrömma i tre sekunder för en elvaåring är...
Hur dåliga rapporteringar i Strada är det i din region undrar jag, där sådana där olyckor skulle kallas för något annat? Jag förutsätter att du har stor erfarenhet i att bearbeta data i systemet eftersom du sitter och gör dig lustig över det.
 
Hur dåliga rapporteringar i Strada är det i din region undrar jag, där sådana där olyckor skulle kallas för något annat? Jag förutsätter att du har stor erfarenhet i att bearbeta data i systemet eftersom du sitter och gör dig lustig över det.
Jag läser inte rapporter i Strada utan utredningar från trafikverket och artiklar från tex Svd om utredningar kommuner gjort om cyklisters trafiksituation. Hur dåliga trafikverket är på att läsa Strada kan du fråga dem om.
 
Jag läser inte rapporter i Strada utan utredningar från trafikverket och artiklar från tex Svd om utredningar kommuner gjort om cyklisters trafiksituation. Hur dåliga trafikverket är på att läsa Strada kan du fråga dem om.
Men nu får du väl ge dig? Hur otrevlig får man vara? Jag tror att du får läsa igen vad jag skrev, inte vad du trodde att jag skrev. Jag förstår ju vilken infallsvinkel du har och tror att det är det jag skriver. Men det gjorde jag inte.
 
Det är väl snarast att det inte finns underlag för en kollektivtrafik som är miljövänlig och ekonomisk överallt. Och finns det inte underlag så går det få eller inga turer och dessa utnyttjas inte fullt ut då folk behöver en passade förbindelse i båda riktningarna någorlunda när de vill vilket inte fungerar med ett fåtal turer.
Ah, nej jag ser löjligt många turer, inte få. Jag ser att det går för många turer, som av opinion är efterfrågade men som inte utnyttjas. Men kollektivtrafiken kan ju inte anpassa sig efter alla individuella behov, vill man vara miljövänlig kostar det kanske lite obekvämlighet eller kompromissande från resenärens sida. Man kanske får åka en kvart tidigare, eller vänta en kvart extra. Jag tycker kollektivtrafiken är helt fantastisk, men det har också kostat mig en hel del bekvämlighet jag hade innan jag blev kollektivtrafikåkare men fördelarna överväger med kollektivtrafikåkandet och jag anser nog att mitt miljösamvete är en bonus på det. Jag tycker nog mest att folk ute på landsbygd är förjävla gnälliga och - bekväma. Jag har själv varit en av dem, alldeles för länge.
 
Men nu får du väl ge dig? Hur otrevlig får man vara? Jag tror att du får läsa igen vad jag skrev, inte vad du trodde att jag skrev. Jag förstår ju vilken infallsvinkel du har och tror att det är det jag skriver. Men det gjorde jag inte.
Jag tycker inte jag var speciellt otrevlig. Jag förstår inte vad du menar.

Jag skrev -jag har läst om en rapport om singelolyckor och problem med cykelbanor.

Du skrev
-på min ort finns inte detta problem det ser jag i Strada. (implicerat, du läste nog fel i artikeln du vagt refererade, eller minns fel.)

Ok, så då hittade jag rapporterna och artiklarna och la in dem som referenser på mitt tidigare kanske lite vaga inlägg. Jag refererar rapporter från trafikverket om skador på cyklister och fasta hinder i cykelbanan som svar på din fråga. Sedan illustrerar jag också vad som kan hända om man man tillfälligtvis blir distraherad på en cykelbana.

Jag tyckte bara inte att din uppgift om att det inte är så på din ort kändes så relevant iom att trafikverket hade andra uppgifter om många kommuner. Det är inte alls osannolikt att det kan vara olika på olika orter. Sedan vidare, jag har ingen aning om Strada och hur rapporter där ser ut. Det måste få vara ok att inte ha erfarenhet från olycksregistrering.

Senare bilder var inte speciellt till dig utan snarare till alla som inte cyklar så ofta och inte vet hur en cykelbana kan se ut. Jag vet att många på buke hatar cyklister.
 
Ah, nej jag ser löjligt många turer, inte få. Jag ser att det går för många turer, som av opinion är efterfrågade men som inte utnyttjas. Men kollektivtrafiken kan ju inte anpassa sig efter alla individuella behov, vill man vara miljövänlig kostar det kanske lite obekvämlighet eller kompromissande från resenärens sida. Man kanske får åka en kvart tidigare, eller vänta en kvart extra. Jag tycker kollektivtrafiken är helt fantastisk, men det har också kostat mig en hel del bekvämlighet jag hade innan jag blev kollektivtrafikåkare men fördelarna överväger med kollektivtrafikåkandet och jag anser nog att mitt miljösamvete är en bonus på det. Jag tycker nog mest att folk ute på landsbygd är förjävla gnälliga och - bekväma. Jag har själv varit en av dem, alldeles för länge.
Om det är löjligt många turer eller få beror på hur man ser det.

För att en busslinje ska kunna ersätta biltrafik så krävs det en hyfsat hög turtäthet, annars räknar inte folk med bussen. Ofta saknas det underlag för det utan för tätorter. Och då går det löjligt många tomma bussar samtidigt som turtätheten är för låg för att folk ska kunna utnyttja dem i någon större utsträckning. En klar miljöbov men säkert ett måste för de få som åker regelbundet.
 
Så bilen är alltså det mest miljövänliga alternativ i de fall bilen är det enda alternativet?
Fantastisk logik. Är det detta du tjatat sida efter sida om?
När alla andra pratar om något helt annat?

Jämfört med hundrafaldigad kollektivtrafik, utbyggt tåg till alla bostäder, taxi, helikopter you name it. Alla alternativ som kommer i närheten av att vara en faktisk lösning på problemet. De andra alternativen är sämre miljömässigt.
 
Man kanske får åka en kvart tidigare, eller vänta en kvart extra. .

Funkar det så bra är det ju en no-brainer. Det handlar om 1-2 timmar varje enkel resa för vissa. Och då måste man ändå lösa den sista milen från hållplats till bostad (som går att cykla i ljus och icke-vinterväglag, men inte annars).

Det fiffiluriga med att om man inte tjänar massor med tid på att ta bilen så får man inte heller göra avdrag för resor med bil. Apropå "subventioner."
 
Funkar det så bra är det ju en no-brainer. Det handlar om 1-2 timmar varje enkel resa för vissa. Och då måste man ändå lösa den sista milen från hållplats till bostad (som går att cykla i ljus och icke-vinterväglag, men inte annars).

Det fiffiluriga med att om man inte tjänar massor med tid på att ta bilen så får man inte heller göra avdrag för resor med bil. Apropå "subventioner."
Vad är problemet att cykla i mörker? Finns ju jättebra lampor.
 
Jo men det blir inte miljövänligare om man bygger ut turer/nät till den grad att flertalet kan utnyttja dem. Ska man bygga ut utanför tätorten för att skona miljön är det lämpligt att räkna på effekten. Det räcker inte med enstaka turer om dagen/ i veckan. För att folk ska kunna skippa bilen så behövs det ett rimligt antal turer och inte bara några morgon och kväll i rusningstrafik. Folk behöver komma hem (och iväg) helger och kvällar också.

Bussar är miljövänligare även om man räknar in nybyggnation av vägar i ekvationen. Eftersom bussarna också såklart utnyttjar vägnätet.

Sedan upprepar jag igen: såklart kommer det inte gå bussar till och från varenda hushåll i hela Sverige. Det är väl ganska självklart?
 
. Man kanske får åka en kvart tidigare, eller vänta en kvart extra.
Det är för de linjer som har hyfsat underlag.

De som jag syftar på har kanske 4- 10 turer per dygn. Där handlar det om att passa bussen eller vänta två timmar och sen tar turen 1 timme extra för att den ska besöka varje håla.

Och ja glömde, sista bussen går klockan 18 så det blir till att aldrig gå ut på kvällarna.
 
Senast ändrad:
Jag menar vilken geografisk yta du tittar på. Sverige? Europa? Pajala kommun?

Jämförelsen jag tittade på är i gram CO2 per personkilometer, baserat på hur mycket växthusgaser som går åt för bränsleproduktion, infrastruktur, service, tillverkning och drift. Du kan säkert mata in statistiken för antal personer på busslinjer i Pajala om du vill. Vet att det finns någon undersökning för hela Jönköpings län (dieseldriven buss, gasdriven buss med mera) och Trondheim.
 
Det är för de linjer som har hyfsat underlag.

De som jag syftar på har kanske 4- 10 turer per dygn. Där handlar det om att passa bussen eller vänta två timmar och sen tar turen 1 timme extra för att den ska besöka varje håla.

Och ja glömde, sista bussen går klockan 18 så det blir till att aldrig gå ut på kvällarna.

Vilken busslinje och län är det?
 
Funkar det så bra är det ju en no-brainer. Det handlar om 1-2 timmar varje enkel resa för vissa. Och då måste man ändå lösa den sista milen från hållplats till bostad (som går att cykla i ljus och icke-vinterväglag, men inte annars).

Det fiffiluriga med att om man inte tjänar massor med tid på att ta bilen så får man inte heller göra avdrag för resor med bil. Apropå "subventioner."
Jag får vissa dagar åka till jobbet 3 timmar innan min arbetstid börjar, jag får vissa dagar vänta 2 timmar innan bussen avgår hemåt stan efter en tio timmars arbetsnatt. Men vet du vad? Jag tycker att det är värt det för att den tillgänglighet kollektivtrafiken ger i övrigt gör det värt för mig.
Jag tycker inte att man kan gnälla på kollektivtrafikens "otillgänglighet" när det är en själv som valt att bosätta sig otillgängligt. Vill man nyttja kollektivtrafiken trots att man bor otillgängligt så får man lösa de delar som fattas i kollektivtrafikens trafikområde, inte sitta och klia sig i sin offerkofta och säga att alla andra alternativ är miljövänliga bara för att du själv inte kan lösa de delar som anluter till en fantastisk kollektivtrafik som är oavsett vad du säger - långt mer miljövänlig än du någonsin kan bli med din bil.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 414
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp