P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

I snitt så är den ändå miljövänligare även om vissa turer är tomma.

I snitt av vadå? Jag är ganska säker på att det finns kommuner som har helt omiljövänlig kollektivtrafik jämfört med om alla skulle åka bil, det kan däremot finnas ANDRA skäl (och finns) till att man ska ha kollektivtrafik. Men att den är särskilt miljövänlig stämmer absolut inte alltid.
 
I snitt av vadå? Jag är ganska säker på att det finns kommuner som har helt omiljövänlig kollektivtrafik jämfört med om alla skulle åka bil, det kan däremot finnas ANDRA skäl (och finns) till att man ska ha kollektivtrafik. Men att den är särskilt miljövänlig stämmer absolut inte alltid.

I snittet av miljöpåverkan per personkilometer. Man räknar på ett genomsnitt av passagerare. Där finns även 0-turer med. Och den är miljövänligare även i uträkningar där bussen går på fossilbränslen. Och där man räknar med byggandet av vägar och underhåll och byggandet av själva bussen. Som jag skrivit tidigare.
 
Själv propsar jag på mer distansutbildningar just nu, dels för att jag vill slippa folk (:angel:) och dels för att jag måste köra 20 mil om dagen 2-3 dagar i veckan. Urk.
Tyvärr är erfarenheten från lärarhåll inte så bra när det gäller distansutbildningar. Men jag förstår din inställning.
 
Jag gick in med den utgångspunten att singelolyckor på cykel skulle vara beroende av sådana hinder, grus etc. Nu har jag bara material från en liten kommun. Men i denna kommun var det i alla fall inte så. Få in saker mellan ekrarna och "jag dagdrömde" var det vanligaste. Men jag lovar att jag letade efter grus och annat... Men visst förekom enstaka grus och bara för att en olycka inte är rapporterad innebär det ju inte att den inte inträffat.
https://www.svd.se/farligaste-situationerna-for-cyklister-i-trafiken

https://www.trafikverket.se/content...c18e2b65bc530a5/bilaga_1_litteraturstudie.pdf

Resultaten visar bl.a. att av alla cyklister som söker akutsjukvård har åtta av tio skadats i en singelolycka och att 23 cyklister omkommit i singelolyckor mellan 2007 och 2011. I den del som handlar om vägutformning står uttryckligen att det är vanligt förekommande att cyklister kört in i fasta föremål som exempelvis bommar och betongsuggor.

Minst hälften av alla cykelolyckor beror på problem med cykelvägar. Det kan röra sig om is eller lösgrus som orsakar halka, gropar i asfalten eller hinder mitt i cykelbanan. Nu kommer krav på att kommunerna måste satsa mer på cykelsäkerhet.

https://www.svd.se/daliga-cykelvagar-bakom-av-olyckor

Självklart kan ju "svaret" vara -jag dagdrömde nog, när man landat på andra sidan en betongsugga som man inte såg eller kraschat pga ett farthinder på cykelbanan, eller ett potthål. Det kan ju rätt och slätt bero på att cyklister lärt sig att det är ok att ha betongsuggor, bilar, potthål, rullgrus osv i cykelbanan och om man skadar sig har man sig själv att skylla.

Om jag hade cyklat rakt in i en lyktstolpe i eftermiddagshalvljus kanske jag också skulle säga att jag inte uppmärksammade den, men faktum är att om cyklisten hade varit på bilvägen skulle lyktstolpen rätt och slätt inte stått där utan i cykelbanan bredvid...

1537443017691.webp


Jag kör bil mycket, och helt ärligt det står faktiskt sällan lyktstolpar, bilar, människor, hundar, betongsuggor, byggarbetsplatshål, sopbilar osv mitt i en dubbelriktad huvudled.

Såhär händer mig aldrig med bilen. Mitt i leden så slutar plötsligt min väg med en betongsugga helt utan varning och skrikande tvärbroms. Om du flyger över denna med din cykel säger du nog -jag dagdrömde. Men faktum är att det gjorde du kanske inte alls, du tittade rakt fram för att se om det kom en bil. Men kan inte begripa varför du inte såg en grå sak, som stod på en grå sak, mitt i en anvisad väg.
 
Senast ändrad:
I snitt så är den ändå miljövänligare även om vissa turer är tomma.
Jo men det blir inte miljövänligare om man bygger ut turer/nät till den grad att flertalet kan utnyttja dem. Ska man bygga ut utanför tätorten för att skona miljön är det lämpligt att räkna på effekten. Det räcker inte med enstaka turer om dagen/ i veckan. För att folk ska kunna skippa bilen så behövs det ett rimligt antal turer och inte bara några morgon och kväll i rusningstrafik. Folk behöver komma hem (och iväg) helger och kvällar också.


Jag är full för att hitta lösningar och minska miljöbelastningen vi människor skapar, och vi bör göra det så gott vi kan i vardagen. Vi behöver också hjälpa andra länder som är större miljöbovar att minska sina utsläpp, vad hjälper det om @Sjöberga flyttar till stan och minskar miljöbelastningen en liten aning eventuellt när kolkraftverk i andra delar av världen har helt orenade utsläpp. Vi behöver hitta lösningar på alla områden men att avfolka landsbygden för att minska transporterna är inte optimalt.
 
I snittet av miljöpåverkan per personkilometer. Man räknar på ett genomsnitt av passagerare. Där finns även 0-turer med. Och den är miljövänligare även i uträkningar där bussen går på fossilbränslen. Och där man räknar med byggandet av vägar och underhåll och byggandet av själva bussen. Som jag skrivit tidigare.

Jag menar vilken geografisk yta du tittar på. Sverige? Europa? Pajala kommun?
 
Håll ett öga på trafiken, kolla lite vart du ska. Klockan tre i november, när det regnar.

1537443276190.webp


Den är grå, mitt över cykelvägen, helt oväntad och outmärkt. Dagdröm här eller håll koll på trafiken och du flyger över den i hög hastighet. Den är i en höjd som tvärstoppar framhjulet utan att stoppa dig. En cyklist har ju högre blickfång också.

Men skulle du få ställa den där i bilvägen bredvid, bara rakt över? Även om bilar har bättre lyktor och föraren sitter lägre?
 
Följ pilen och cykla anvisad väg. I december. Den lilla grå stolpen i magen. Anvisad väg är reflexvit, stolpen är... mattljusgrå.

1537443475736.webp


Jag dagdrömde nog... jag är 11 år gammal. Straffet för att dagdrömma i tre sekunder för en elvaåring är...
 
I snitt av vadå? Jag är ganska säker på att det finns kommuner som har helt omiljövänlig kollektivtrafik jämfört med om alla skulle åka bil, det kan däremot finnas ANDRA skäl (och finns) till att man ska ha kollektivtrafik. Men att den är särskilt miljövänlig stämmer absolut inte alltid.
Fast detta med alla tomma turer som kollektivtrafiken gör ute på landsbygd till exempel som jag ser dagligen bara i min lilla del av världen - ute på landsbygd där man gnäller mest av alla på att "kollektivtrafiken är inte anpassad för landsbygdsbehover, buhuu" - så många bussturer som går tomma ' är inte det miljöovänligt så säg? Är det kollektivtrafiken som inte miljöanpassar sina turer eller är det människorna som väljer att inte nyttja den kollektivtrafik som faktiskt finns som inte miljöanpassar sig? Jag kanske flikar in detta helt fel i diskussionen och quotar fel människa, men jag försöker läsa ikapp samtidigt som jag läser pågående diskussion..
 
Fast detta med alla tomma turer som kollektivtrafiken gör ute på landsbygd till exempel som jag ser dagligen bara i min lilla del av världen - ute på landsbygd där man gnäller mest av alla på att "kollektivtrafiken är inte anpassad för landsbygdsbehover, buhuu" - så många bussturer som går tomma ' är inte det miljöovänligt så säg? Är det kollektivtrafiken som inte miljöanpassar sina turer eller är det människorna som väljer att inte nyttja den kollektivtrafik som faktiskt finns som inte miljöanpassar sig? Jag kanske flikar in detta helt fel i diskussionen och quotar fel människa, men jag försöker läsa ikapp samtidigt som jag läser pågående diskussion..

Ja jag tror kanske du får läsa en vända till ;)
 
Fast detta med alla tomma turer som kollektivtrafiken gör ute på landsbygd till exempel som jag ser dagligen bara i min lilla del av världen - ute på landsbygd där man gnäller mest av alla på att "kollektivtrafiken är inte anpassad för landsbygdsbehover, buhuu" - så många bussturer som går tomma ' är inte det miljöovänligt så säg? Är det kollektivtrafiken som inte miljöanpassar sina turer eller är det människorna som väljer att inte nyttja den kollektivtrafik som faktiskt finns som inte miljöanpassar sig? Jag kanske flikar in detta helt fel i diskussionen och quotar fel människa, men jag försöker läsa ikapp samtidigt som jag läser pågående diskussion..
Det är väl snarast att det inte finns underlag för en kollektivtrafik som är miljövänlig och ekonomisk överallt. Och finns det inte underlag så går det få eller inga turer och dessa utnyttjas inte fullt ut då folk behöver en passade förbindelse i båda riktningarna någorlunda när de vill vilket inte fungerar med ett fåtal turer.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 415
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp