P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Och vantrivas. Jag har till exempel bott både i lägenhet i innerstan och i villaområde i förort - och hade aldrig problem med att cykla till jobbet (runt 11 km är inga problem vår/sommar/höst), aktiviteter och för att handla och hade inte bil i många år och sedan använde ganska sällan bilen.

Det fånigaste med tråden är att trots dessa fina skyttegravar så verkar vi rörande överens egentligen.
Trivsel är ju tyvärr ingen mänsklig rättighet. Och kan inte bli det.
 
Det GÅR ju också att tänka sig att man tolkar miljö- och klimatsituationen så att vi helt enkelt bör undvika att skapa behov av dagliga turer från glesbygden till städerna.

Själv propsar jag på mer distansutbildningar just nu, dels för att jag vill slippa folk (:angel:) och dels för att jag måste köra 20 mil om dagen 2-3 dagar i veckan. Urk.
 
Det finns en brytpunkt där det är miljömässigt överlägset att människor kör sitt eget fordon från exakt plats A till exakt plats B, istället för att kollektivtrafik kör 5 ggr den sträckan. Dessa fordon kan också gå på el (tveksam miljönytta än så länge med driftssäkerhet och batteriers miljökostnader), biogas, biodiesel, etanol etc precis som kollektivtrafik.

Privatbilar tenderar att bytas ut mycket oftare än kollektivstrafiksfordon, så den eventuella miljönyttan (som inte egentligen ens finns sett till hur mycket en privatbil faktiskt står still jämfört med en ett kollektivtrafiksfordon) äts upp direkt om du köper en ny bil. Och det gör du ju antagligen någon gång under ditt vuxna liv.
 
Privatbilar tenderar att bytas ut mycket oftare än kollektivstrafiksfordon, så den eventuella miljönyttan (som inte egentligen ens finns sett till hur mycket en privatbil faktiskt står still jämfört med en ett kollektivtrafiksfordon) äts upp direkt om du köper en ny bil. Och det gör du ju antagligen någon gång under ditt vuxna liv.

Ring gärna Östgötatrafiken och berätta om din vision om att de ska tusenfaldiga antalet fordon i kollektivtrafiken och trafikera varje liten vägbit i det fraktala och kapillära vägnätet med hyfsad frekvens, för det är bättre för miljön.

Jag tror att du räknat bort dig rejält.
 
Ring gärna Östgötatrafiken och berätta om din vision om att de ska tusenfaldiga antalet fordon i kollektivtrafiken och trafikera varje liten vägbit i det fraktala och kapillära vägnätet med hyfsad frekvens, för det är bättre för miljön.

Jag tror att du räknat bort dig rejält.

Det är bara att googla livscykelanalys kollektivtrafik. Finns flera avhandlingar och fina beräkningar som tar med allt från byggandet av vägar (samma för bilar och bussar) till tillverkandet av fordon och drivmedel. Även med en bensindriven buss är de bättre än personbilen :) Tuff verklighet va?
 
Förvisso, men det gäller väl en minoritet.
Det beror på var man drar gränsen, hur mycket ska man tjäna på att åka med bil 1 timme, 3 timmar 5 timmar?

Det är givetvis en minoritet (mindre än 50%) men inte en liten sådan. Skiftarbete och de som bor avigt till är sammantaget en hel del människor. Sen är det många som bor i kranskommuner till storstäder som pendlar. Totalt sett är det många som utan bils skulle fått orimliga restider, men kanske inte om man anser 5-6 timmar per dag är rimligt.
 
Privatbilar tenderar att bytas ut mycket oftare än kollektivstrafiksfordon, så den eventuella miljönyttan (som inte egentligen ens finns sett till hur mycket en privatbil faktiskt står still jämfört med en ett kollektivtrafiksfordon) äts upp direkt om du köper en ny bil. Och det gör du ju antagligen någon gång under ditt vuxna liv.

Delningsekonomin för bilar bör ju kunna bli bättre dessutom. Men visst, för oss som bor isolerat så finns det ingen att dela med - men å andra sidan står ju många bilar parkerade i stan eller i företagsområden dagtid - utan att användas.
 
Vad är alternativet till att någon som inte trivs i stan får beskedet att din trivsel är inte något du har rätt till? Av miljöskäl kan du inte bo där du trivs. Jag fick inget alternativ, bara ett kortfattat icke-svar.

Jag förstår inte varför du ska sitta och måla upp extrema situationer som aldrig kommer att ske? Det ger verkligen inget till diskussionen och gör bara att din ton uppfattas som väldigt låg. Den enda som talat om tvångsförflyttning är mig veterligen du själv.

Jag tycker att diskussionen klarar sig bra utan diverse känsloargument som "jag vantrivs" och "det är obekvämt". Höj nivån.
 
Det är bara att googla livscykelanalys kollektivtrafik. Finns flera avhandlingar och fina beräkningar som tar med allt från byggandet av vägar (samma för bilar och bussar) till tillverkandet av fordon och drivmedel. Även med en bensindriven buss är de bättre än personbilen :) Tuff verklighet va?

Det är bara att ringa så fixar det sig. Jag kommer definitivt åka med när bussen passerar så det är lugnt.

Jag kan ändå inte få in i mitt lilla huvud hur det blir lönsamt - jag tror att de som gjort studien måste ha missat mattelektionen om fraktaler.
 
Det beror på var man drar gränsen, hur mycket ska man tjäna på att åka med bil 1 timme, 3 timmar 5 timmar?

Det är givetvis en minoritet (mindre än 50%) men inte en liten sådan. Skiftarbete och de som bor avigt till är sammantaget en hel del människor. Sen är det många som bor i kranskommuner till storstäder som pendlar. Totalt sett är det många som utan bils skulle fått orimliga restider, men kanske inte om man anser 5-6 timmar per dag är rimligt.

För att få tillbaka på deklarationen för bilkörning till jobbet måste man vinna 2 timmar per dag för att ta bilen jämfört med att resa kollektivt.
 
Det beror på var man drar gränsen, hur mycket ska man tjäna på att åka med bil 1 timme, 3 timmar 5 timmar?

Det är givetvis en minoritet (mindre än 50%) men inte en liten sådan. Skiftarbete och de som bor avigt till är sammantaget en hel del människor. Sen är det många som bor i kranskommuner till storstäder som pendlar. Totalt sett är det många som utan bils skulle fått orimliga restider, men kanske inte om man anser 5-6 timmar per dag är rimligt.

Men nu handlade det väl om städer och förorter? Dvs inte direkt "avigt till", eller så kanske jag missförstod dig. Givetvis kan kollektivtrafik vara ett problem även i vissa förorter men det går ju inte att jämföra med mig som bor på landsbygden. Så av de som faktiskt bor i förorter och städer tror jag att andelen som berörs av dåligt utvecklad kollektivtrafik ändå är få.
 
Det är bara att ringa så fixar det sig. Jag kommer definitivt åka med när bussen passerar så det är lugnt.

Jag kan ändå inte få in i mitt lilla huvud hur det blir lönsamt - jag tror att de som gjort studien måste ha missat mattelektionen om fraktaler.

Och som jag tidigare skrivit i inlägg -det funkar såklart inte ÖVERALLT. Men det är bra mycket omiljövänligare med privatbilar än vad du försöker intala dig själv. Du får bara leva med det istället för att försöka få det att låta bättre för din egen skull.
 
Jag förstår inte varför du ska sitta och måla upp extrema situationer som aldrig kommer att ske? Det ger verkligen inget till diskussionen och gör bara att din ton uppfattas som väldigt låg. Den enda som talat om tvångsförflyttning är mig veterligen du själv.

Jag tycker att diskussionen klarar sig bra utan diverse känsloargument som "jag vantrivs" och "det är obekvämt". Höj nivån.

Ok, jag anser att man ska kunna bo över hela landet och inte bara i tätorter och att det ska finnas rimliga sätt att göra det. Min egen huvudsakliga anledning är att jag vantrivs att bo i tätort.
 
Alltså @sjoberga det här går ju inte. Ingen har påstått att du måste flytta. Ingen har sagt att vi ska tvångsförflytta människor till ghetton. Ingen har sagt att man inte får åka bil. Ingen har påstått att alla människor har tillgång till vettiga alternativ.

De flesta i den här tråden försöker diskutera hur man kan minska onödig bilism. Du tycks diskutera något helt annat på egen hand.

Och igen - det kan aldrig vara mer miljövänligt att åka bil än att gå/cykla/åka buss/åka tåg. Gällande miljöpåverkan förlorar den fossildrivna bilen alla gånger. Det måste väl även du veta?
Däremot finns det såklart tillfällen när människor trots bilens miljöpåverkan ändå inte har så mycket andra val.

Du verkar dock blunda för bilens miljöpåverkan. Det blir ju liksom inte mer miljövänligt att åka bil bara för att det är enda alternativet?
Miljöpåverkan är ju samma oavsett om vi pratar om någon som av goda skäl måste ta bilen eller om vi pratar om någon som tar bilen trots att andra alternativ bör fungera tillräckligt bra.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 416
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 883
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
787
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp