Här kan man räkna ut sina utsläpp om man flyger https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspxDom som infört det påstår det iallafall för att kunna fortsätta att ha det.
Jag förstår inte att vi ens pratar om att höja priset för den enskilde när det gäller bilåkandet, med klimatet som referens - så länge som vi tillåter flyg...
Jag räknade ut att om jag vill flyga till malaga i spanien så släpper jag ut 386.8kg koldioxid tur och retur. Men med min bil som jag idag kör sträckan mellan bostaden och jobbet/stallet (samma ort) så släpper jag ut 3463 kg koldioxid årligen, då jag inte räknat in nöjesresor med bil i det utan bara måste resorna. Så om jag lyckades byta alla mina vardagsresor mot ett koldioxidvänligare allternativ skulle jag kunna åka till malaga en gång om året och ändå bara släppa ut lite mer än en tiondel av det jag släpper ut idag.
Tyvärr lägger jag för mycket pengar på bilresor och häst så jag har inte råd eller tid att resa utomlands, men det verkar göra ganska lite för mina utsläpp.